Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toinen akku konttiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quatzal
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 373

    #16
    [QUOTE=diorite]
    Ero tuohon Quatzalin systeemiin (eli siis se rele siinä välissä) muuttaa tilannetta pikkusen siinä tapauksessa että auton alkuper. akku on täynnä ja lisäakku aivan tyhjä. Silloinhan johdossa liikkuu suurin virta kun täyden akun kapasiteetista osa siirtyy tyhjään. Siinä mielessä Quatzalin rakentamassa systeemissä johdot voi olla jo turhankin järeitä koska noita tuollaisia varauseroja ei pääse syntymään kun akut tyhjenevät samaa tahtia.
    [QUOTE]

    Virtajärjestelmä ei ole ikinä liian järeä. Varsinkaan virtajohdoissa ei kannata alkaa säästämään, koska säästö on muun laitteiston hintaan verrattuna todella pieni. 50mm2 hienosäikeinen hitsauskaapeli maksaa Mikkelissä 8€/metri ja siitä saat vielä tingittyä pari egeä. Piuhaa menee bemarissa yhteen vetoon ~5m.

    Eroa näihin "HiFi" kaapeleihin on oikeastaan se muovikuoren väri. Onneksi se sähkö ei tiedä minkävärisessä kaapelissa se kulkee

    Mittailkaapa huviksenne jännite sieltä kilowatin digipäätteen navoista täyden luukutuksen aikana. Saatatte yllättyä, kuinka alas jännite putoaa.
    Siinä samalla putoaa useampi sata wattia vahvistintehoakin (ellei pääte ole reguloitu esim. 10V jännitteelle ).

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6770
      • PK-seutu

      #17
      Originally posted by Quatzal
      Sitävarten kannattaa olla se Volttimittari koelaudassa. Siinävaiheessa, kun mittari alkaa olla pysyvästi 11V puolella, niin kannattaa varmaan käynnistää se auto. Kahta akkua saa kyllä paukuttaa aika saakelin kauan, että tyhjenee kokonaan.

      Miksi sitä autoa muuten pitää paukuttaa tuntitolkulla ilman, että se käy? Messuilla on järjestetty 230V saatavuus eivätkä kunnon hakkuri-laturit maksa enää juuri mitään.
      Näin sanoo threadin aloittaja:
      Pääasiallinen tarkotus olisi että esim kesäloma reissuilla ym. autossa voisi rauhassa pitää päällä mm. autojääkaappia eikä tarvisi pelätä ettei autoa enää saa aamulla käyntiin (nimimerkillä bimmerpartyillä käynnistettii kaapeleilla ainakin 4 kertaa ). Samoin kesällä auton voisi ajaa rauhassa rannalle ja popitella niin paljon ku virtaa vaan riittää ilman että autoa tarvisi välillä pitää käynnissä
      Sitä paitsi keltainen Optima jaksaa startata vaivatta M20:n 10,5 Voltilla Saatikka 2 akkua, missä on 10,5V
      S65, S85, H1, N63TU, IB1

      Comment

      • mikko
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1762
        • kotona

        #18
        Originally posted by pyroz
        Muuten hyvä, mutta 16mm2 ei riitä lähellekkään

        Tai en ainakaan itse laittaisi. 35-50mm2 mielellään.
        KYLLÄ MUUTEN RIITTÄÄ!! tosta johdostahan ei mene läpi kuin laturin lataus... akulta vahvistimelle tietty paksumpaa kaapelia

        Comment

        • Quatzal
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 373

          #19
          Originally posted by mikko
          KYLLÄ MUUTEN RIITTÄÄ!! tosta johdostahan ei mene läpi kuin laturin lataus... akulta vahvistimelle tietty paksumpaa kaapelia
          Sä varmaan ajelet 316:lla? Sillähän pääsee 120kmh ja sehän riittää Suomessa :P

          e36 (320 ja isommat) laturi on 80A (motonetin mukaan). Kyllä minä pistäisin suosiolla sen 50mm2 johdon, jos meinaat saada sen 14.40V sinne taka-akullekkin.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6770
            • PK-seutu

            #20
            Originally posted by mikko
            KYLLÄ MUUTEN RIITTÄÄ!! tosta johdostahan ei mene läpi kuin laturin lataus... akulta vahvistimelle tietty paksumpaa kaapelia
            Taitaa olla bemuissa, missä akku takana niin se orkkisjohtokin paksumpaa, kuin 16mm2. Ja voit laittaa mitä haluat, mä en ainakaan suosittele noin pientä.
            S65, S85, H1, N63TU, IB1

            Comment

            • mikko
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1762
              • kotona

              #21
              haahaa!! perus 2 postauksen taisto ja sitte herneet

              on joo se orkkis virtacable taakse 35mm mutta sillähän auto laitetaan käyntiinki...

              pojat on oikeassa: koolla on väliä! vähintään 16mm kuitenki hoidettava taka-akun lataus. tavan valkoinen vartan akku jos on niin se tuskin pystyy ottamaan vastaan edes 16mm läpi kulkevaa virtamäärää yhtä nopeasti ainakaan...

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6770
                • PK-seutu

                #22
                Originally posted by mikko
                haahaa!! perus 2 postauksen taisto ja sitte herneet

                on joo se orkkis virtacable taakse 35mm mutta sillähän auto laitetaan käyntiinki...

                pojat on oikeassa: koolla on väliä! vähintään 16mm kuitenki hoidettava taka-akun lataus. tavan valkoinen vartan akku jos on niin se tuskin pystyy ottamaan vastaan edes 16mm läpi kulkevaa virtamäärää yhtä nopeasti ainakaan...
                Missä herneitä näet?

                Joo tavallinen varta ei välttämättä otakkaan, mutta sellasesta ei ole puhuttukaan. Menee hukkaan nekin rahat jos meinaa vartaa soitella tyhjäksi jatkuvasti -> ei kestä montaa purkua.
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #23
                  laskennallisesti 16 nelion johdosta voi vetää 160ampeeri läpi jos johto on lyhyt.
                  pidempi pätkä edestä taakse syö tietysti max virtaa mutta jos tuota piuhaa pitkin ladataan vain tuota akkua niin se riittää mainiosti.

                  harva akku ottaa yli 50ampeerin lataus virtaa pitkää aikaa.

                  ja joku yleisrele joka on 70Ah malli siihen väliin.

                  näin järjestelmä on toteutettu esim transportereissa kun on webastolle oma akku penkin alla.

                  ohjauksen otat tietysti laturin d+ navasta sille releelle jolloin yhteys on vain kun auto käy.

                  Comment

                  • mikko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1762
                    • kotona

                    #24
                    joo me syyää larmattimen kans samasta kupista

                    Originally posted by mikko
                    tarvit 16mm2 kaapelia, suurtehorele (vaikka bosch 0 332 002 150). releen ohjaus laturin D+...eli aina ku auto lähtee lataamaan niin rele menee kii ja taka-akku lähtee latautumaan

                    keltainen optima ois suositeltava akku

                    ja se 316 heitto otettii herneinä

                    turhin postaus ikää

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎