Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basso elementti hajoaa... Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikexxx
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 319
    • Helsinki

    Basso elementti hajoaa... Miksi?

    Eli ongelma on että tietyn ajan kun on soittanut niin basso elementti hajoaa "ilman" syytä.

    Elementtiä soitettaan kohtuu kovalla mutta ei lähelläkään äärirajaansa mutta silti se hajoaa. Mietin vaan että mistä voi johtua? Kaksi kalvoa on mennyt rikki toinen autostudion ties mikä kalvo ja deuzer 4010.

    Johdot on suoraan akulta (maa,virta). Vahvistimena on Autostudion vahvistin (en muista tähän hätään mikä jos tärkeetä voin tarkistaa) ja soittimena pioneerin deh-(en muista mallimerkintään. Tarkistetaan myös).

    Eli mikä on vikana? Onko vaan paskat kalvot ollut mitkä on mennyt rikki? Vai onko jotain muuta vikaa.

    Ja autohan on e34 535i -89.
    -----------------------
    ex-bimmers
    BMW 535i -90
    BMW 316/325i -87/-86
    BMW 325iX -86
    BMW 328ia -97

    Now
    BMW 523i -97
  • kaba
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1209
    • Helsinki

    #2
    Kokemuksia autostudion X-8 bassoista: 2 kpl hajos "normaalikäytössä" -> huoltoon -> tyyppivika -> takuu -> loppupeleissä vaihtu DLS:n 8:iin joka pelittänyt..
    -kaba-,
    BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
    Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
    Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
    Ex F10 M550d takaniskatuilla
    730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
    ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
    ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
    ex. mb 230 coupe, -91
    ex. Ford Granada 2.0 -84
    "Tio små moppepojkar"
    "Pruritum ani"
    "Helsinki City Boys"

    Comment

    • TINTTI
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 404
      • ...kuvan kaunis Koivuhaka

      #3
      ...paras ja ehkä helpoinkin tie rikkoa kotikaiuttimet on hankkia alitehoinen vahvistin. Ja eiköhän sama päde myös autokauttimiin...

      Kun alitehoinen vahvistin "kyykkää" ja palaa taas ylös, antaa se aivan mielettömän piikin, joka rikkoo vahvankin kaiutinelementin viimeistään ajanmittaan. Tietysti se saattaa johtua elementin laadustakin, mutta jos eri merkkiset elementitkin rupee paukkumaan rikkki, en ihan heti osoittais elementtiin syyttävää sormea...
      420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
      ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
      ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
      ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
      ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
      ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Ite olen yhen elementin onnistunu rikkomaan..Pari vuotta oikeen kunnon popitusta ja eräänä päivänä elementti vain hiljeni.
        Tutkin hetken ja totesin että elementti oli kirjaimellisesti repiny johtonsa irti kalvosta, no kolvi käteen ja taas mentiin hetki kunnes repi ittensä rikki ihan kunnolla.

        Ja deuzer subit..Ne ei ole edes elementtejä, verkonpainoksi suunniteltuja.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Miku
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 2624
          • Kajaani

          #5
          nno

          Olen polttanut kaksi subia... Toista (ultimate) soitin noin puoli tuntia suht kovalla mutta ei todellakaan lähelläkään säröä... ajoin auton parkkiin... lähtiessä sit ei enää kuulunukkaan... Puhekela ilmeisesti paloi ku haisi palaneelle ja oli menny sinertäväksi jännä kun kuulu hyvin siihen asti ku soitin mut sit ei enää pelittänytkään..

          Toinen oli sit yks merkiltä mainitsematon verkonpaino... kuidutettiin puskuria ja jäi kuitua yli... Mitä tehdään.. öö kuidutetaan toi subin kalvo yllätys oli suuri ku tätä päästiin kokeileen... rupes soimaan aivan helvetin hyvin... matalalla ja todella napakasti ja säröraja siirtyi paljon ylemmäs.... Kesti noin kaks viikkoo ja paloi :( pitää varmaan ostaa taaas samanlainen ja kuiduttaa seki
          TEAM "Peli Menetetty"
          Nyt:
          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
          E30 320i 2d m20b27 tic project
          E38 728ia
          E46 316i sedan
          Ex:
          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

          Comment

          • Mikexxx
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 319
            • Helsinki

            #6
            Eli uutta vaan peliin ja parempi laatusta niin kyl se siitä. Ainakin autostudiolla suositteli sitä vahvarii nimenomaan subbarille kun kyselin. En sit tiiä kuinka paljon niitten suosituksiin voi luottaa. Tai sit pitää kaivaa tuolt kaapin perältä tosi vanha ja paska 12" ja pistää soimaan ja taas jytää
            -----------------------
            ex-bimmers
            BMW 535i -90
            BMW 316/325i -87/-86
            BMW 325iX -86
            BMW 328ia -97

            Now
            BMW 523i -97

            Comment

            • Bmw_power_325
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 36
              • Isokyrö

              #7
              Suurin osa kaiuttimista soitetaan rikki säröllä eli liian pienellä teholla harvoin käy niin päin et liian isolla tehoilla.. niinki voi toki käydä.. ja joku 8" ns basso mikä se semmonen basso on yli 12" voi sanoa jo bassoks.. itellä on erkkasarjoissa 2kpl 10" mid bassoa ja sit viellä kontissa 2kpl 12" bassoa ja vahvistimena toimii autostudion bc-1000digi ja kahdelle erillis sarjalle on joku alppinen 2x100... vahvistin sais olla paljo isompi että sais kaikki tehot irti bassoista.

              no mut jokainen laittaa semmosia bassoja ku tykkää ja minkä kokosia haluaa...

              nii ja koitas laittaa kunnon kokonen vahvistin sille sun bassolle tai edes joku toinen vahvistin ku minusta on aika autoa et jos saat hajotettua 2 erimerkkistä bassoa ni on toden näkösesti vahvistimessa vika tai sitte pirun huonoa tuuria et on saanu 2 viallista bassoa sitäkin sattuu ns kokemusta on spl:llän 15D2 lähti alaripustukset irti ja yhellä kaverilla kävi samatin...
              EX-auto l Nykyään
              Nissan 200sx 1.8T l BMW 325 Coupe

              Comment

              • Quatzal
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 373

                #8
                Nyrkkisääntöjä:

                1) Alle 50mm2 kaapeli on kaiutinpiuhaa. Virtajohdot eivät koskaan ole liian paksut! alle 2*2.5mm2 piuhalla ei tee mitään ja subbarille ei kannata haaveillakkaan alle 2*4.0mm2 johtoja.

                2) Jokainen liitos pudottaa jännitettä 0.5V etenkin, jos niitä ei tehdä kunnolla. Oikea tapa on puristaa liitin (pihdeillä ei vasaralla litistämällä) ja juottaa se kunnolla. 50mm2 johdon juottaminen tapahtuu kaasulla, ei millään 60W Bilteman kolvilla. Muista polttaa kaikki hartsi pois tinan joukosta!

                3) Suojaa liitokset (liima)kutistesukalla ja käytä kunnollisia läpivientikumeja.

                4) Mikään liitospinta ei ole liian puhdas. Dremelillä kaikki maali, ruoste yms paska kunnolla pois. Kun liitin on pultattu paikalleen, suojaa paljaaksi jäänyt pinta maalilla tai vaikka vaseliinilla.

                5) Käytä vain kunnollisia kolmoissuojattuja rca-kaapeleita ja vedä virta- ja signaalijohdot eri puolilta autoa.

                6) GAIN ei ole volume!

                7) Subikotelo ei ole koskaan liian tuleva tai tiivis. Refleksiputki tulee olla riittävän paksu ja mielellään pyöristetyillä päillä. 4" Aeroport yhdelle 12" subille on MINIMI.

                8) Pyydä joku asiantuntija säätämään laitteistosi. Naapurin Rane välttämättä ei ole asiantuntija.

                9) Akku/laturi ei koskaan ole liian hyvä. Suosittelen >1000Wrms laitteistojen omistajille Optima yellowtopia.

                10) Käytä kondensaattoreita ja mielellään riittävän isoja. Muista, että kondensaattori on lisäkuorma akulle.

                11) Rämisevä takakontti on nolo. 4mm bitumimatto ei maksa paljoa. VAIMENNA AUTOSI. Lepattavat pellit vaikuttavat etenkin bassontoistoon.

                12) Pulttaa kaikki äänentoiston komponentit kunnolla kiinni. Diskantti on kiinni, kun siitä pystyy heiluttamaan autoa. Subbari on kiinni, kun se on pultattu auton koriin kiinni.

                Antti / Team Puukorvat

                EDIT: 99% rikkoutuneista subbareista hajoaa joko väärän kotelon tai säröllä soittamisen takia. Loput 1% hajoaa dBDragracing miehillä, kun elementin tehonkesto ylitetään 10-kertaisesti. Extreme-luokissa yhdelle subbarille ajetaan jopa 15000Wrms!

                Meikulla on paineautossa 2kpl SPL-Dynamics EXT3000D päätteitä linkkiparissa. Yhdellä Optiman Redtop-akulla ja 4*70mm2 virtakaapeleilla saadaan kyseisestä paketista ulos 2ohm nimelliseen kuormaan ~4500Wrms. Kaksi Monacor predator-10 subbasta kestää ottaa täydet tehot sisään, kun kotelo on kunnossa. Kyseisille elementeille luvataan 2*200Wrms tehonkestoa, eikä yhtään subbaria ole vielä hajonnut palaneen puhekelan takia. Mekaanisesti hajonneet subbarit ovat aiheutuneet väärän kokoisesta/viritetystä kotelosta.
                Last edited by Quatzal; 29-09-2005, 08:34.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎