Announcement

Collapse
No announcement yet.

NBT Evo navin hajoaminen softapäivityksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fransesco
    BTCF Member
    • Jul 2014
    • 235
    • Vantaa

    NBT Evo navin hajoaminen softapäivityksessä

    Onko kenelläkään kokemusta tilanteesta jossa NBT Evon navigointi hajoaa auton i-levelin päivityksen yhteydessä?

    Autoni kävi merkkikorjaamolla ja siihen jouduttiin vaihtamaan uusi osa jolla ei ole mitään tekoa nbt:n kanssa. Kuulemma uusi osa oli uudemmalla softaversiolla kuin auto, ja sen johdosta korjaamo joutui päivittämään koko auton ohjelmistot. Tämän pitäisi varmaan olla kaikin puolin hyvä asia, mutta sen yhteydessä auton navigointi hajosi. Itse en ikinä nähnyt miten se hajosi, mutta korjaamo soitti häntä koipien välissä että navigointi ei aktivoidu ja että näitä sattuu silloin tällöin kun päivityksiä tehdään (eli että ei mitään yllättävää). Olivat aidosti pahoillaan että homma meni pieleen. He yrittivät ohjelmoida autoa uudelleen, mutta se ei kuulemma mennyt läpi. Homma tuli kuntoon kun BMW etänä ilmeisesti Saksasta jollain tavalla puukotti NBT:n kuntoon isommilla oikeuksilla.

    Jäin kuitenkin miettimään miksi näin olisi voinut käydä. En keksi mitään järkevää syytä ja toisaalta merkkiliike ei myöskään sanonut mitään muuta kuin että näitä sattuu joskus. Voisiko taustalla ehkä olla se, että autoon oli aikaisemmin aktivoitu jonkun ei-bmw-nettipalvelun kautta Carplay ja tämä ominaisuus näytti hävinneen kun auton hain takaisin? Vai olisiko kyseessä vain "näitä sattuu joskus" tyyppinen tilanne kuten korjaamo sanoi?

    Kävin tämän jälkeen Bimmercodella katsomassa mitä HU_NBT_EVO moduulille kuuluu, mutta ohjelmisto herjaa "rejected activation codesta" Carplayn ja muutaman muunkin ominaisuuden kohdalla joita en tiennyt autossa olevan. Ei kellään ole ideoita millä nuo rejected activation codet saa pois (Bimmercode ei suostu sen takia koodaamaan kyseistä moduulia) ja että voisiko tuo aiheuttaa päänvaivaa jos joku päivä autoon vaihdetaan taas joku osa ja koko auto pitää päivittää? Tavallaan vaan haluaisin varmistaa että seuraavalla kerralla päivitykset eivät mene pieleen ja että ihan sama onko autossa Carplaytä vai ei.
    E88 & F56 electric
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Päivitykset epäonnistuu välillä vähän riippuen milloin mistäkin. Niin BMW:ltä ottivat yhteyden e-sys:llä ja hoitivat homman kuntoon. Itsekin vastaavia etänä & paikanpäällä tullut selviteltyä e-sys:llä. Bimmercode ym. nyt herjaa milloin mistäkin ja koodaukset ei onnistu. Sitten kokeilet BMW softilla koodata, niin ei mitään ongelmaa. Eli kokeile nyt e-sys:llä ensin, että onko siellä oikeasti mitään ongelmaa, vai vaan bimmercodessa vikaa. Carplay ym. ei estä mitenkään softapäivitystä, katoaa toki softapäivityksessä. Eikun uudestaan vaan Carplay aktivointi.

    Todella harvinaista, että auto olisi pakko päivittää kun osan vaihtaa. Merkillä toki päivittävät kun käytössä on vain ISTA ja sillä vaihtoehdot on aika rajatut ja yleensä aina joutuu päivittämään.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Todella harvinaista, että auto olisi pakko päivittää kun osan vaihtaa. Merkillä toki päivittävät kun käytössä on vain ISTA ja sillä vaihtoehdot on aika rajatut ja yleensä aina joutuu päivittämään.
      Siis tietysti joutuvat päivittämään koko auton, jos joku moduli vaihdetaan. jos joku osa vaan, ei silloin tietenkään, ellei ole EGR. Se edellyttää softapäivitystä, vaikka ei itsessään mitään ohjainyksikköä omaakaan.
      Vai käyttää BMW esys:iä hankalissa tapauksissa. tuo on minulle uutta.
      Asensin joku aika sitten ihka uuden NBT:n (varastetun tilalle). Ohjelmointi ei siinä kyllä mennyt ihan noin vaan, vaan vaati sekä laitteen kaikki FSC:t, että kartan. Vielä lopuksi itse navigaattori piti aktivoida ISTA:lla. Kaikki toki AOS- versiolla.
      Normipäivityksessähän nuo pitäisi mennä ihan itsessään. Veikkaan, että tuossa em tapauksessa on joku ISTA prosessi mennyt poskelleen. Yleensä ajamalla uudestaan, homma onnistuu.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by jaki View Post
        Siis tietysti joutuvat päivittämään koko auton, jos joku moduli vaihdetaan. jos joku osa vaan, ei silloin tietenkään, ellei ole EGR. Se edellyttää softapäivitystä, vaikka ei itsessään mitään ohjainyksikköä omaakaan.
        Vai käyttää BMW esys:iä hankalissa tapauksissa. tuo on minulle uutta.
        Asensin joku aika sitten ihka uuden NBT:n (varastetun tilalle). Ohjelmointi ei siinä kyllä mennyt ihan noin vaan, vaan vaati sekä laitteen kaikki FSC:t, että kartan. Vielä lopuksi itse navigaattori piti aktivoida ISTA:lla. Kaikki toki AOS- versiolla.
        Normipäivityksessähän nuo pitäisi mennä ihan itsessään. Veikkaan, että tuossa em tapauksessa on joku ISTA prosessi mennyt poskelleen. Yleensä ajamalla uudestaan, homma onnistuu.
        Niin merkillä on pakko päivittää koko auto, mutta monet muut osaa koodata sen yhden vaihdetun osan, jolloin vältytään koko auton päivittämiseltä. Esim. dieseleistä todella iso osa on softattuja, joten näistä katoaisi sitten se softaus, jos koko auto päivitetään ja moottorille on uudempaa softaa. BMW:llä on E-sysin etäyhteyttä varten softa olemassa, ei moista olisi jos ei käytettäisi.

        Tänään viimeksi ISTA:lla ei mennyt F11 softapäivitys putkeen ja joutui NBT:n e-sys:llä vetäisemään. Toki FSC:t pitää syöttää, jos yksikkö vaihtuu, näihän se on ollut jo CCC:stä asti (puheohjaus vaati FSC:n). Toisella kerralla se ISTA ehkä menee tai ei mene. Aika paljon näitä on joutunut selvittelemään e-sys:llä kun se ISTA vaan syystä ei mene. Siis ihan virallinen AOS ISTA sotkee. Nytkin on taas uudessa ISTA versiossa bugia ettei päivitykset välttämättä onnistu ja BMW on tästä tietoinen kun löytyy julkaisutiedoissa (release notes) ja korjausta sitten seuraavassa versiossa tulossa luultavasti.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Nytkin on taas uudessa ISTA versiossa bugia ettei päivitykset välttämättä onnistu ja BMW on tästä tietoinen kun löytyy julkaisutiedoissa (release notes) ja korjausta sitten seuraavassa versiossa tulossa luultavasti.
          Joopa. lienen ihan ensimmäisiä Suomessa, joka teki aikoinaan tuon OSS- sopimuksen Saksaan vajaa 10 vuotta sitten. ISTA/P toimi todella hyvin vuosikausia. Sitten piti siihenkin tehdä muutos miten asennetaan. Vituiksihan se meni. Ulkomaan pellet asensi sitä melkein työpäivän koneeseeni joku aika sitten. Sittemmin siihenkin saatiin kai toimiva, itse asennettava versio.
          Kun F-läisissä siirryttiin ISTA/D:hen, sekin toimi oikein hyvin vaikka kuinka kauan. Nyt ei tunnu onnistuvan mikään ja päivityksiä tulee sihen koko ajan.
          Olen ilmoittanut, että en toistaiseksi tee ohjelmistopäivityksiä.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by jaki View Post
            Joopa. lienen ihan ensimmäisiä Suomessa, joka teki aikoinaan tuon OSS- sopimuksen Saksaan vajaa 10 vuotta sitten. ISTA/P toimi todella hyvin vuosikausia. Sitten piti siihenkin tehdä muutos miten asennetaan. Vituiksihan se meni. Ulkomaan pellet asensi sitä melkein työpäivän koneeseeni joku aika sitten. Sittemmin siihenkin saatiin kai toimiva, itse asennettava versio.
            Kun F-läisissä siirryttiin ISTA/D:hen, sekin toimi oikein hyvin vaikka kuinka kauan. Nyt ei tunnu onnistuvan mikään ja päivityksiä tulee sihen koko ajan.
            Olen ilmoittanut, että en toistaiseksi tee ohjelmistopäivityksiä.
            Joo valitettavasti nykyisin tuntuu ongelmia tulevan todella usein uusissa versioissa. Ei välttämättä ollenkaan huono päätös olla tekemättä päivityksiä. Jos päivitys menee perseelleen, niin aikaa auton kuntoon saamiseen menee niin paljon ettei homma ole kannattavaa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #7
              kokeilin eilen uutta ISTA/P:tä asiakkaan autoon. hyvin toimi Eli ainakin E-sarjalaisia uskaltaa taas päivittää.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                #8
                Oma g12 kävi myös päivityksellä ja navi ei aktivoitunut enää. Kuulemma bmwlle tehty aiheesta tiketti ja ovat joskus yhteydessä. Generoin hexprolla pätsin ja taas navi pelaa.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #9
                  Kyllä aloittajan auto ongelma johtuu juuri siitä että carplay on aktivoitu epävirallista reittiä. Ja ohjelmointien epäonnistuminen väärin konfiguroidusta lähiverkosta. Älkää ohjelmoiko jos ei ole verkko kunnossa.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎