Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ihanteellinen hifistys autoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    #16
    Originally posted by Vilhosuuri
    Joskus autohifiä harrastaneena oma ehdotukseni olisi:

    - 1-levyn cd-soitin viivesäädöillä, esim Alpinelta löytyy varsin hyviä laitteita
    - hyvälaatuinen 2-tie erillissarja eteen
    - 4-6 kanavainen vahvistin, Dls ja Xetec tekevät hintansa väärtejä olevia laitteita
    - 1kpl 12" subwoofer, oikein koteloituna
    - riittävä ja OIKEIN totetutettu johdotus(usein niin aliarvostettu osa-alue)

    Kaikki on suhteellista ja jokaisella on oma käsitys siitä mitä haluaa. Tällaisen paketin rakentaa 1000-2000e riippuen osien hinnasta ja hankintapaikasta.

    vnu
    Voiks joku valaista mikä tää paljon puhuttu viivesäätö on? Mulla on tuollainen Alpinen soitin missä on esim. subbasen säätö mutta ei mp3 toistoa... Mahtaakohan siinä olla tuo? Voin sen soittimen mallinkin tähän hakea jos on tarvis.
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • Vilhosuuri
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 139
      • Nurmijärvi

      #17
      Viivesäätö.

      Siis koska autossa kaiuttimien etäisyys kuuntelijasta on erilainen oikealle ja vasemmalle kanavalle, kompensoidaan tätä äänen kulkumatkaeroa luomalla viivettä lähempänä olevaan kaiuttimeen. Näin ääni tulee kuuntelijan korvaan samaan aikaan oikeasta ja vasemmasta kaiuttimesta.
      Eli ääni menee signaaliprosessorin (dsp) läpi ja täällä voidaan viivästää ääntä. Eli autossa yleensä äänentoisto tehdään kuljettajalle joten vasempaan kanavaan lisätään viivettä 1-1,5 ms riippuen auton koosta jne. Tämä vastaa siis samaa kuin jos vasenta kaiutinta siirrettäisiin 40-60cm kauemmas kuuntelijasta. Dsp:tä ja tasonsäätöä käyttämällä saadaan siis ääni, tulemaan tarkemmin yhdestä pisteestä, tavoitteena siis auton keskilinja.
      Ihmiset jotka eivät ole dsp:tä koskaan käyttäneet tai kuunnelleet laitteistoa jossa sellainen on, pitävät asiaa humpuukina ja turhana. Ne jotka ovat kyseisen laitteen hankkineet, eivät siitä ikinä halua luopua.

      Toivottavasti tämä vastasi tarpeeksi tyhjentävästi.

      vnu
      Alla riippuen ajasta ja paikasta:

      Bmw E30 316 -87
      Bmw E34 "525i" -89
      Citroen DS23 -73
      Citroen Saxo 1.4 -99
      AS-202 Bravo

      Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

      Comment

      • narzn
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 279
        • Helsinki

        #18
        Onko olemassa soittimia joissa on valmiiksi tuo DSP ominaisuus, tai edes jotain tuollaisia kunnollisempia säätömahdollisuuksia, viivesäädöt kuten tuossa alpinessa? (ei mitään bass boostia )
        Vai pitääkö ostaa ns. erillinen DSP?

        Toivottavasti ymmärsitte kysymyksen
        Missä hinnoissa DSP:t pyörivät?

        Osaisitteko suositella alle 400€ soittimia
        Merkillä ei ole mitään väliä eikä ulkonäöllä varsinaisesti.
        Mutta ominaisuuksiltaan ylivoimaisesti paras tai vastaava.

        kiitoksia!

        Comment

        • IvvN
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 3078
          • HelSINKI

          #19
          Originally posted by narzn
          Onko olemassa soittimia joissa on valmiiksi tuo DSP ominaisuus, tai edes jotain tuollaisia kunnollisempia säätömahdollisuuksia, viivesäädöt kuten tuossa alpinessa? (ei mitään bass boostia )
          Vai pitääkö ostaa ns. erillinen DSP?

          Toivottavasti ymmärsitte kysymyksen
          Missä hinnoissa DSP:t pyörivät?

          Osaisitteko suositella alle 400€ soittimia
          Merkillä ei ole mitään väliä eikä ulkonäöllä varsinaisesti.
          Mutta ominaisuuksiltaan ylivoimaisesti paras tai vastaava.

          kiitoksia!
          Tossa olisi yksi semmoinen soitin, http://www.ice-fi.fi/concert.html
          tosin toi kauppa avataan vasta 1:nen päivä ensi kuuta huhun mukaan.

          Ja ihanteellinen tapaus olisi toi CDD mankka, Warheadin 6,5 erillissarja eteen ja 2-tie 6,5 tuuman Warheadin kajarit taakse. Sitten niitä vahvistimia ja parit subit konttiin. Lisää tosta sitten kun jaksan laittaa ne kiinni autoon

          Vahvistimina jotain noita SIERRAN malleja tuolta samasta osoitteesta.
          Last edited by IvvN; 11-11-2005, 10:49.
          Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
          www.kxd.fi

          Mahdollisesti maailman paras verhoomo

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6750
            • PK-seutu

            #20
            Toi Ivanin mainitsema URAL on kyllä todella mielenkiintoinen. Jos ei "Made in Russia" haittaa, niin siitä hommaamaan soitin "riittävillä" ominaisuuksilla
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • IvvN
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 3078
              • HelSINKI

              #21
              Originally posted by pyroz
              Toi Ivanin mainitsema URAL on kyllä todella mielenkiintoinen. Jos ei "Made in Russia" haittaa, niin siitä hommaamaan soitin "riittävillä" ominaisuuksilla
              Huhun mukaan niitä tulisi seuraavan kuun aikana Helsinkin ja tulee varmasti foorumille jotain ilmoistusta siitä, minne voi tulla ihmetetlemään sitä, minkänlainen toi soitin livenä on.
              Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
              www.kxd.fi

              Mahdollisesti maailman paras verhoomo

              Comment

              • Vilhosuuri
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 139
                • Nurmijärvi

                #22
                Ural on melko hurja laite. Myönnetään.
                Muilta valmistajilta Pioneerilla on kalliimmassa päässä dsp:llä varustettu laite, Alpinelta löytyy muutamia, esim CDA-9855R on varsin pätevä laite. Markkinoilla olevilla ulkoisilla Dsp-laitteilla on tiettyjä huonoja ominaisuuksia kuten Alton prosarit kohisevat ja ovat muutenkin hieman sinnepäin. Ainoita järkeviä ulkoisia laitteita ovat Alpine Pxa-h700 ja 701 sekä Alpine F1 eli Pxa-h900. Ensimmäinen maksaa about 1000e, seuraava ei toimi ilman Alpinen ohjainta ja viimeinen vaatii pöytään 5990e... Pioneerilla on Deq-p9/90 prosarit jotka vaativat tietynlaisen Pioneerin ohjaimen. Hinta ohjaimen kanssa uutena 2000e. Tuollainen Alpinen 9855R lähtee kitupiikistä mukaan 500e. Käytettynä vastaava tai 9833R voi lähteä halvemmallakin. Pioneerin Deq-9200 on toiminnoiltaan ihan pätevä mutta kohisee ja on esihistoriallinen laite.

                Tuossa jotain ehdotuksia.

                vnu
                Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                Bmw E30 316 -87
                Bmw E34 "525i" -89
                Citroen DS23 -73
                Citroen Saxo 1.4 -99
                AS-202 Bravo

                Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                Comment

                • Rudenorth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 2415
                  • Iisalmi

                  #23
                  Originally posted by BMW
                  Eli kahden vahvarin? Kuinka tehokkaan?

                  Voiko yhdellä vaffella vahvistaa molempia?
                  No siis senhän voi ajaa parilla vahvarilla tai yhdellä 4-kanavaisella. Monesti vain tuo 4-kanavainen kun sillataan niin tehoa ei nyt hirveästi saa subille (200-300w rms). Riittää kyllä perus subille mut ite laittasin erilliselle joku pikku vaffen ~2x50-70w rms ja subille joku 1x500w. Siten sitä tehoa ettei aliteholla rueta soittamaan kajareita p*skaks.
                  MB W204 C320 CDI
                  Kawasaki Ninja ZX-7R

                  Comment

                  • Mazo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2005
                    • 101
                    • Kouvola

                    #24
                    Originally posted by jmp2002
                    Vahvistimen koko, niin kannattaa ostaa niin iso vahvistin kun lompakko antaa periksi, mutta pysy kunnon merkeissä (spl dynamics, xetec, dls, audison yms.), unohda kaikki mchammerin, sss, spl pro yms paskat. Vaikka ne lupaa esim 4*100 + 1*1000, niin ne ei todellakaan pidä paikkaa...
                    Tosi on noi vahvistimet ja niiden lupaukset. Mutta mistäs päättelet että noi sun mainitsemat merkit pitävät teholupauksensa ja ovat ns. kunnon merkkejä?

                    Comment

                    • Mazo
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 101
                      • Kouvola

                      #25
                      Originally posted by Rudenorth
                      No siis senhän voi ajaa parilla vahvarilla tai yhdellä 4-kanavaisella. Monesti vain tuo 4-kanavainen kun sillataan niin tehoa ei nyt hirveästi saa subille (200-300w rms). Riittää kyllä perus subille mut ite laittasin erilliselle joku pikku vaffen ~2x50-70w rms ja subille joku 1x500w. Siten sitä tehoa ettei aliteholla rueta soittamaan kajareita p*skaks.
                      Joo, mutta kun valitset elementin oikein, niin toi 4-kanavaisen teho riittää varmasti, jos kyseessä on vähänkin laadukkampi vahvistin.

                      Comment

                      • Mazo
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 101
                        • Kouvola

                        #26
                        Omasta mielestäni ihanteellinen setti koostuisi ihan perusmankasta, josta kuitenkin löytyy se subin tasonsäätö, 2-tie eriliissarjasta, 12" subista (1 kpl!!), sekä 4 kanavaisesta vahvistimesta. Jos haluaa panostaa hieman lisää esim. subiin niin sitten vähän arvokkaampi sellainen ja sille joku monopääte, ja erillissarja aktiiviseksi.

                        Muista kuitenkin se, että aina mielummin 1 hyvä subi kuin 2 vähän huonompaa.

                        Comment

                        • Joni R
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 47
                          • Varkaus

                          #27
                          Juu kyllähän tuo Ural on ihan kiva vehe ollu mutta en tiedä lyökö se nyt mitään pioneerin ODR:iä,P9:siä tai Alpinen F1 mutta jos hintaa kahtoo niin nämä muut voi kyllä unohtaa ja ostaa Uralin En jaksanut nyt lukea koko theardia mutta minun mielestä ihanteellinen olisi vaikka Dls iridium 6.2 kojetaululla tai sit se huhujen mukaan Uranium muttä tästähän sitä infoo ei vielä oo ja iriduim10/12 sub mutta onhan tosi muitakin merkkejä kuin dls..

                          Irc:ssä Bjm #btcf
                          Peugeot 206 Gti
                          Ex E36 318is -93
                          http://www.piiras.net/

                          Comment

                          • narzn
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 279
                            • Helsinki

                            #28
                            onko infinityn vahvareista mihinkään?

                            Infinity Reference 7541A <-- tuollainen malli olisi hakusessa, aika kovilta kuulostaa nuo tehot, pitääköhän paikkansa?

                            Comment

                            • Rudenorth
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 2415
                              • Iisalmi

                              #29
                              Originally posted by narzn
                              onko infinityn vahvareista mihinkään?

                              Infinity Reference 7541A <-- tuollainen malli olisi hakusessa, aika kovilta kuulostaa nuo tehot, pitääköhän paikkansa?
                              Onhan Inffarit laatu vehkeitä ja luulis tehojen pitävän kutia.

                              wheezy, onhan se käytännöllisempää toki ajaa settiä yhdellä laadukkaalla 4-kanavaisella, mutta tuo olikin vain minun mielipide. Keskimäärin mitä nuo nyt sillattuna antaa ~300w rms, riittää kyllä peruskuunteluun vallan hyvin, mutta sitten lujemmassa paukutuksessa enemmästä tehosta on hyötyä (kontrolli säilyy, elementti ei rupea pohjaamaan..)
                              MB W204 C320 CDI
                              Kawasaki Ninja ZX-7R

                              Comment

                              • Vilhosuuri
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2005
                                • 139
                                • Nurmijärvi

                                #30
                                Originally posted by Joni R
                                Juu kyllähän tuo Ural on ihan kiva vehe ollu mutta en tiedä lyökö se nyt mitään pioneerin ODR:iä,P9:siä tai Alpinen F1 mutta jos hintaa kahtoo niin nämä muut voi kyllä unohtaa ja ostaa Uralin En jaksanut nyt lukea koko theardia mutta minun mielestä ihanteellinen olisi vaikka Dls iridium 6.2 kojetaululla tai sit se huhujen mukaan Uranium muttä tästähän sitä infoo ei vielä oo ja iriduim10/12 sub mutta onhan tosi muitakin merkkejä kuin dls..
                                Nobelium on varmaan se nimi mitä haetaan. Tuotteet ovat jo olemassa ja hinnoiteltukin. Iridium 6.2 vastaava Nobelium 6.2 maksaa aika tarkkaan 1Ke...

                                vnu
                                Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                                Bmw E30 316 -87
                                Bmw E34 "525i" -89
                                Citroen DS23 -73
                                Citroen Saxo 1.4 -99
                                AS-202 Bravo

                                Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎