Announcement

Collapse
No announcement yet.

apua vahvistimien/subin valintaan ja kotelon rakentamiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dark angel
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 358
    • Tornio

    apua vahvistimien/subin valintaan ja kotelon rakentamiseen

    elikkäs nyt talven aikana tulisi laittaa e30 paremmat jenkka vehkeet ja tarkoitus saaha hyvin soiva auto mutta ei mitn hifi tason autoo kummiskaan. soittimena on nyt pioneerin deh-8600mp, joka antaa biittejä edessä (ovissa) infityn refrence 6.5" erkkasarjalle ja takana hattuhyllyllä saman merkin 5.25 erkkalle. näille kumminkin aattelin ostaa SPL Dynamics S-2604 vahvistimen. toimiikos?

    subiksi olen ajatellut Infinity Kappa Perfect 12VQ tai Infinity Kappa Perfect 12.1, onko noilla suurikin ero muussa kuin hinnassa? sit vahvistimeksi aatteli SPL Dynamics S-4002 tai SPL Dynamics S-1200D. kumpi olisi järkevämpi?

    ja sitten kotelo. kun toi e30 kontti on aika tiivis ja tuppaa musat jäämään sinne nii aattelin että rakentaisin sellaisen kotelon että elementti tulisi siihen suksiluukon kohdalle ja takapenkin selkänoja vaihtuisi siihen malliin jossa on se käsinoja vai mikä lie onkaan. refleksiputki suoraan kotelosta sitten hattuhyllynläpi, toimiikos?

    kiitos vastauksista ja mielellään otan vastaan parannus ehdotuksia!
    e30 m50b25 -86

    Toyota Carina E -95
  • Dark angel
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 358
    • Tornio

    #2
    heih vois jotain apuu heittää ees johonki kysymykseen jos joku tietääpi
    no ainaski että mitä eroa on käytännössä noilla edellä mainituilla subeilla??
    e30 m50b25 -86

    Toyota Carina E -95

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Tuota peräluukun tiiveyttä myös itse pohtinyt...Mut mun ainakin vissiin vaan tarttee testata tota tsubia joka jäi edellisestä autosta... Tsemppiä sinne hifistysyts projektille Mitäs kajareita tulee auton sisälle/on jo?

      Comment

      • Dark angel
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 358
        • Tornio

        #4
        nonniih nyt on siis subi ostettu ja se on infinityn kappa perfect 12 vq

        nyt sille pitäs se koppa tehä. ja tarkoitus olisi tehdä refleksi kotelo ja ohjekirja kertoo että 86 litraa olisi kotelon koko ja refleksiputken halkasia 100 mm ja sen pituus 406 mm.
        en ole ennen tehnyt subikoteloita ja en ole mikään professori tällä alalla niin kysyn että onko tohon 86 litraan laskettu jo se tila minkä subin mangneetti osa syö kotelon sisältä vai miten sen kaa menetellään? ja sitten kun se tulee e30 takakonttiin siten että elementti osa pilkistää suksiluukusta kabiiniin ja ajattelin törkätä sen refleksiputken kotelosta hattuhyllynläpi niin onko se toi 406 mm siis se osa joka on sen kotelon sisällä vai saako se mennä just sillee että osa on sen kotelon ulkopuolella? toivottavasti tajusitte mitä hain takaa
        e30 m50b25 -86

        Toyota Carina E -95

        Comment

        • nicnac
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 329
          • Lapua

          #5
          no itekkää en mikään proo näissä ole...mutta yleensä ottaen on annettu jonkinlaiset "mitat" kotelolle tai ainakin mun pioneerin subin boxis oli.siitä voit tehdä sitten eri muotoja ja putken ottaa huomioon ja sen kajarin kans.se on se putken pituus se 406mm oli se sisällä tai pihalla.86litraa on kyllä aika iso kotelo että muista tehdä sen mallinen että mahtuu koslaan.ja kotelon pitää olla mahdollisimman tukeva.eli jos laittaa euron kolikon päälle niin täytyis pysyä pystyssä...kotelo on jo tosiaan sen verran iso että jonkinlaisia tuki rimoja olisi jo syytä rakentaa...subin suuntaus on tavallisesti peräkoslaan päin eli taaksepäin.tämän jutun selitti kaveri että basso aallot on niin pitkiä ja tällä tavalla ne voimistuu kun ne ottaa kimmoketta peräkoslan seinästä...ite kokeilin ja näin oli...mutta sitä koteloa pystyt myös laskeskelmaan autosoundin sivuilla ja siitä näet minkälaisia korostuksia nuon iso kotelo tekee...sieltä saat myös suljetulle mitat jos siihen ratkaisuun päädyt...eikä sekään oo huono ratkaisu.menee niin makuasiaksi...

          mulla se basso on mersus ja kaverit on näihin mersuihin tehnyt vaan reikää hattuhyllyyn ja sitä sitten päällystäny jollain...tuota refleksi putki hommaakin on testattu että sekin on luultavasti toimiva ratkaisu.eli ihan kuinka haluat tehd...hyvään lopputulokseen varmasti pääsis kun tekis molemmat tsydeemit.mersun kontti on aika tiivis kans ja ongelmia on siitä syystä ollu saada bassoa kabiiniin...ite en mitään kanavia ruvennu tekemään ja ihan hyvin kabiiniin kuuluu...subin sijoittelullakin saa aikaan ääntä...

          edittiä:niin ja sitä boxia saa sitte viritettyä reflexiputkellakin mieleiseksi...
          Last edited by nicnac; 20-12-2005, 17:23.
          -Mercedes-Benz 200D AMG
          -BMW 520i -84
          -Härlyy-Taavitsoni porsteri

          Comment

          • Dark angel
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 358
            • Tornio

            #6
            kiitoksia vastauksestasi

            mulla on entuudestaan kontissa entisen omistajan jäljiltä joku 107 litran kotelo ilman mitn tukirakenteita ja se on tehty jostain 16mm mds levystä. itse ajattelin tehdä sen uuden kotelon 22mm mds levystä että pitäs olla tukeva.

            sit miten sitä "viritellään" koteloa, ei jymmärrä ja kun toi mujn uus subi on vq eli voi säätää sitä q arvoo (olikohan se se) niin en osaa oikein käyttää sitä autostudion laskuria kun en tiedä sitä arvoo ja kun en vielä ole kässänny ohjekirjasta että mikä se on
            e30 m50b25 -86

            Toyota Carina E -95

            Comment

            • nicnac
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2003
              • 329
              • Lapua

              #7
              mun kotelo on 70litrainen ja mulla on pioneerin 10" ihan perus subbari ja kotelo on 25mm lastulevyä ja se rupee olemaan siinä rajoilla onko riittävän tukeva...kotelo on "ylimitoitettu" sen takia että se korostaa 30-40hrz taajuuksia...kompensoi hieman mun pientä vahvistinta...reflexi putken pituudella saa säädettyä muutamilla herzeillä kotelon viritys taajuuksia eli mitä korostaa...pitkä putki eleensä ottaen laskee kotelon viritystaajuutta tai jotain ja lyhyt taas nostaa...sillä saa sen siis soimaan omiin tottumuksiin ja mieltymyksiin/musiikki tyyliin...siitä q arvosta en oo itekkää saanu kiinni,koska en tosiaan mikään proooo=D näissä hommissa oo...eli ihan subin tiedoista oon tuon q arvon oottanu...miten sitä q arvoa säädetään siinä(vielä kun tietäis mikä se on)=D?
              -Mercedes-Benz 200D AMG
              -BMW 520i -84
              -Härlyy-Taavitsoni porsteri

              Comment

              • Jaksu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 753
                • Kempele

                #8
                Refleksiputki voi olla kotelossa tai kotelon ulkopuolella, sillä ei ole merkitystä. Tosin kotelossa oleva putki vähentää kotelon nettotilavuutta. Muistaakseni Inffarin kotisivuilla on saatavilla hyvät ohjeet kotelon tekemiseen.
                xdrive

                Comment

                • Tumppa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1812
                  • Oulu

                  #9
                  mielestäni paremmin saat soimaan tuon elementin suljetussa kotelossa eikä tarvi koko kontin vievää lootaa väsätä.
                  F31 320d LCI

                  Comment

                  • jeemu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1844
                    • 67700

                    #10
                    Juu näyttäs suljettuu sopivan paremmin.
                    Kai siinä tuli mukana joku manuska mistä näet parametrit. Tuossahan on sille q arvolle 3 vaihtoehtoa, tokihan siinä vähän muuttuu muutkin arvot.
                    B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                    Comment

                    • Dark angel
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2004
                      • 358
                      • Tornio

                      #11
                      juu tulihan siinä manuaali mutta en ymmärrä ihan kaikkia noista parametreistä joten jos joku voisi kertoo alla olevasta linkistä että mikä kotelo olisi paras. kotelo tulee e30 konttiin siten että elementti on suksiluukusta ohjaamoon päin ja tarkoituksena on tehdä "show" asennukset joten konttia ei tulla enää käyttämään tavaroiden kuljetukseen.
                      http://manuals.harman.com/INF/CAR/Owner%27s%20Manual/Perfect%20VQ%20OM%20FINAL%20(Revised%2012-2-02).pdf

                      linkistä katsokaa umpi ja refleksilootista ne tummennetulla pohjalla olevat
                      e30 m50b25 -86

                      Toyota Carina E -95

                      Comment

                      • narzn
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 279
                        • Helsinki

                        #12
                        Lainaten tätä threadia.

                        Pystyykö Xetec Vector V 200.4:lla soittamaan BLAUPUNKT GTB-300 BASSOKOTELO 12" 750W ilman ongelmia?

                        Tehot: blaukkari 250W rms / 750W max, 4 ohmin puhekela
                        Tehot: Xetec RMS 4 Ohm 4x50 W, Sillattuna 4 Ohm 2x125W




                        ja



                        Riittääkö tehot? Pystyiskö lisäämään vielä vahvariin DLS MS5A erillis-sarjan?
                        Myöhemmin sitten ostaisi subille oman vahvistimen, toimisiko?

                        Comment

                        • Rudenorth
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 2415
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by narzn
                          Lainaten tätä threadia.

                          Pystyykö Xetec Vector V 200.4:lla soittamaan BLAUPUNKT GTB-300 BASSOKOTELO 12" 750W ilman ongelmia?

                          Tehot: blaukkari 250W rms / 750W max, 4 ohmin puhekela
                          Tehot: Xetec RMS 4 Ohm 4x50 W, Sillattuna 4 Ohm 2x125W
                          Kyllä tuolla alkuun pääsee ja erillissarjaa ohjaa varmasti ihan hyvin. Subille tosiaan heti kun mahd. niin parempi vahvistin. Alitehollahan ne vehkeet yleensä poltetaan.
                          MB W204 C320 CDI
                          Kawasaki Ninja ZX-7R

                          Comment

                          • narzn
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 279
                            • Helsinki

                            #14
                            Mutta siis miten jos soitan tuolla Xetec 200.4:llä pelkkää subia niin riittääkö siihen? Sekä, kun erillis-sarjan ostan niin samalla subille oman vahvistimen ostan.


                            Selittäkää minulle jos vain viitsitte, että jos tahtoisin autooni täysaktiivisen setin, niin mitä se vaatisi. Ihan vaikka kaikki merkit ja hinnat yms hilppeet. Mitä tulisi maksamaan? Entä passiivinen (miten kirjoitetaankaan) setti.

                            Comment

                            • Dark angel
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 358
                              • Tornio

                              #15
                              nonnih nyt tuli semmonen kysymys että kun saan noi virtapuolen asiat kuntoon ja kaikki piuhat kiinni nii pitääkös tota mun uutta subii "ajaa sisälle" ekaksi jotenki sievästi soitattaen vai häh?
                              miten pitää säätää ne gainit sun muut siitä vahvarista (toinen vaffi erkoille ja toinen subille) ja miten pitää olla soittimesta ne säädöt kun alkaa säätään?
                              e30 m50b25 -86

                              Toyota Carina E -95

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎