Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erillissarja E39 business cd-sydeemiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #46
    Originally posted by inkku View Post
    Tuossa on kuva, kun aikoinaan asensin etuoviin Dls Ms6a:t jotka tosin kuvasta puuttuvat.
    Vallan näppärän oloinen ratkaisu. Eipä tuolle säilytyslokerolle ole juurikaan käyttötarvetta ollut. Osaatko arvioida, minkä verran kotelolle tuli tilavuutta? Mitään piirustuksia tai mallineitakaan ei tietysti ole tallessa?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Pitkiss
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 163
      • Vantaa

      #47
      Originally posted by Clavurion View Post
      Vallan näppärän oloinen ratkaisu. Eipä tuolle säilytyslokerolle ole juurikaan käyttötarvetta ollut. Osaatko arvioida, minkä verran kotelolle tuli tilavuutta? Mitään piirustuksia tai mallineitakaan ei tietysti ole tallessa?
      Mitähän tuo nyt olis.. muutaman litran?
      Mallipaloja tms. ei koskaan ole ollutkaan, koska nuo on väsätty tyyliin: Otetaan pala ja muokataan se sopivaksi.

      Kotelo on tehty vanerin paloista ja tiivistetty hyvin sialla. Tein kotelosta niin ison kun vaan pysty laittaa, että ovipahvi menee ongelmitta kiinni.
      Midin kinnityspinta on mdf:ää, joka on verhoiltu mustalla nahalla.

      Tuossa pari kuvaa, jotka löysin kuvakansioni uumenista:

      e36 323i M-Sport -96
      sigpic

      Comment

      • |JR|
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 550
        • Tuusula

        #48
        Mites jos taakse ruuvaa samaisen setin ja itsellä on tosiaan vaan hattuhyllyllä kaiuttimet eli takaovien diskanttipaikat on tyhjät? Tuleeko sinne takaovien diskanteille piuhat ja lähtevätkö ne piuhat sieltä hattuhyllyn kaiuttimilta? Vai riittäiskö taakse ihan koaksiaalit?
        sigpic


        Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

        BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

        BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙

        Comment

        • Habatsu
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 123
          • Vantaa

          #49
          Mikähän on maksimi upotussyvyys etuoven 5,25 kaiuttimilla? Kukaan mitannu? Ei vissiin kaikki kaiuttimet tule mahtumaan sinne.

          Comment

          • Tipe
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 112
            • Turku

            #50
            Originally posted by Habatsu View Post
            Mikähän on maksimi upotussyvyys etuoven 5,25 kaiuttimilla? Kukaan mitannu? Ei vissiin kaikki kaiuttimet tule mahtumaan sinne.
            Ei tullut laitettua tarkkaa mittaa muistiin, mutta DLS MS5A:n ilmoitettu syvyys 58 mm alkaa olemaan aika lailla maksimi. Senkin sovittamiseksi jätin magneettien kumiset kaulukset pois ja venytin kaiutinkotelon takaseinää hiukan kuumailmapuhaltimella.

            Jokin kapeammalla magneetilla oleva elementti olisi kyllä tuollakin syväyksellä mahtunut heittämällä, kotelon syvin kohta on kohtuullisen pienellä alalla madaltuen reunoja kohti.
            Last edited by Tipe; 02-09-2008, 23:47.

            Comment

            • Pe-te
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 198
              • Ylöjärvi

              #51
              Täällä olisi jälleen yksi äänenpäivittäjä. Tarkoituksena vaihtaa etuovien purkit kunnolliseen 2/3-tie sarjaan (riippuen saako tuonne keskiäänisen paikalle sopivaa elementtiä mistään) ja laittaa subi takakonttiin akun päälle.
              Niin ikään ajatuksena uudelleen käyttää alkuperäiset kaiutinpiuhat jos mahdollista.

              Auto on touring mallinen ja soittimena 16:9 Navilla varustettu versio sekä business paketti.

              Radio ilmeisesti(?) professional RDS tms, sillä osaa automaattisesti taustalla hakea kanavat ja näyttää listauksen nimillä näytössä ja myös TMC löytyy. Erillistä vahvistinta ei tuolta navilokerosta löytynyt, joten kyseessä lienee ihan perus systeemi. DSP tuo ei ainakaan ole, sillä ovissa on vain diskantti ja midbass.

              Hakuakin on kiivaasti käytetty mutta ihan kaikki ei ole vielä selvennyt.

              Muutama kysymys kuitenkin vielä auki:
              1. tuleeko signaali kaiuttimille näytön takaa vai takakontista? eli onko radio integroitu näyttöön vai irrallisena jossain?
              2. paras/hyvä reitti viedä piuhat soittimelle/soittimelta mikäli laite ei majaile takakontissa?
              3. kellään mitään hajua minkäkokoinen tuo originaali keskiääninen on? Jostain löysin tiedon 53mm, toisaalta taas 2.5".
              4. kellään valmiina olemassa vaneri/pahvimallia tuosta viulukotelon kiinnityksestä, josko tekisi suosiolla free-air viritelmän
              F11 520dA (N47N) -13
              ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
              ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #52
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Eipäs tullut otettua kuvia, mutta siis porasin reikiä kotelon kolmelle sivulle, kaikkiin muihin suuntiin paitsi ulospäin (silloin kun kotelo kiinni ovessa). Ja reiät tuli siis vajaan 10 cm alueelle kotelon takapäähän.


                Tuo ois hyvä testi tehdä, mutta kun asentelin isän tallissa niin ei ollut sopivia kotistereoita saatavilla, eikä luultavasti ole toistakaan ovea laitettaessa. Koska auto kuitenkin vaikuttaa paljon bassotoistoon niin kiinnostavinta olisi testata autossa paikoillaan noita. Tarkoitus olisi tehdä pientä vertailua nyt kun autossa on toisella puolella vakiosetti ja toisella tuo modattu, ainakin basson alarajaa ja yleistä taajuusvastetta ois helppo verrata.

                Sehän nyt ei tietenkään suuri ihme ole jos bassot vähenee/huononee tässä hommassa, mutta toivottavasti ne nyt ei aivan täysin katoa kuitenkaan.
                Olisikos Petrillä tahi muilla päivitystä tähän aiheeseen Rainbow SAX 230.20 E39:n etuovissa? Olen kaipaillut tässä noita bassoja jonkun verran lisää mutta en ole vielä keksinyt minne saisin minkään subin asiallisesti pois ihmisten ja tavaroiden tieltä.

                Lukemani perusteella laitan tuon Rainbown sarjan luultavasti anyway alkuperäiskajarien tilalle, jo parantuneen yläpään toiston takia. Ja ne reiät siinä viulukotelossa, parempi ilman vai Hilman, ja onko joku keksinyt reiän optimikoon? Haluan kuitenkin kaiutimet piiloon ihan niinkuin alkuperäisetkin.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • mailman
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 8003
                  • Vantaa

                  #53
                  Ei tuolla Rainbown setillä sitä alapäätä saa parannettua mitenkään, ts. vaatii sen subin jokatapauksessa.

                  Itse porasin muutaman ~20mm reiän siihen "viuluun" ihan elementin taakse, tiedä sitten auttoiko vaiko ei
                  G01 ///M40i '19
                  F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                  E39 ///M5 '00

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #54
                    Originally posted by mailman View Post
                    Ei tuolla Rainbown setillä sitä alapäätä saa parannettua mitenkään, ts. vaatii sen subin jokatapauksessa....
                    Ei todellakaan
                    Eli nyt vaihdon jälkeen voisin sanoa että aivan turha työntää tuohon "viulukoteloon" alkuperäisten tilalle mitään muuta, tai ainakaan tätä Rainbow:n settiä. Diskantti parantui kyllä, mutta en menisi edes keskiääniä kehumaan meikäläisen korvalla alkuperäistä paremmaksi. Vihjeeksi jos näitä joku laittaa; diskantin asetus jakosuotimessa kannattaa laittaa kohtaan "LOW" (ei "MID" tai varsinkaan "HI") jos meinaa saada jotenkin alemmat taajuudet sointiin mukaan. Anyway, sijoitettuun rahasummaan ja aikaan nähden hyöty olematon IMO. Ei ole varmaan huono vaihtoehto korvata pelkät alkuperäiset diskantit. Onpahan siellä nyt kuitenkin testivoittajat No jätetään sellainen varaus vielä että mulla täytyy itselläkin säätää tuo suodin vielä "LOW" asentoon...

                    Yksi hifiasentaja suositteli "viulukotelon" katkaisemista siitä kapeasta takapäästä, väitti kokemuksen äänellä soinnin parantuvan suljettuun verrattuna. Tein sellaisen kompromissin että porasin tuonne 20 mm reiät, siis 1 per kotelo.
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • Jaksu
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 753
                      • Kempele

                      #55
                      Se "sorsan teloitus" auttaa varmasti siihen bassohommeliin ja kannattaa muistaa, että 20-30h kun on kuuntelua takana on se midi vasta normaali tasossaan.

                      Sellanen homma tuli mieleen kun en tiedä, että miten tuossa E39:n vakiosetissa on jaot toteutettu? Eihän siellä vakiojohtosarjassa voi olla ylimääräistä törkyä välissä?
                      xdrive

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3452
                        • Janakkala

                        #56
                        -Osaisikos joku asiasta oikeasti tietävä suositella jonkun merkkisiä tai laisia 5.25" elementtejä jotka toimisivat pienessä suljetussa kotelossa, noin niin kuin speksien perusteella? Ja minkä laiset arvot elementissä pitäisi olla jotta toimisi pienessä suljetussa kotelossa, mikäli noihin nyt voi mitään "normi arvoja" edes luetella tai suositella.
                        -Ja onko tuon "Sorsa-kotelon ohitusleikkauksesta" enempää tietoa tarinaa tai kokemuksia, kiinnostaisi kovasti kuulla ja tietää
                        -Itseäni kiinnostaisi päivitellä hiukan tuon E38 sointia ja siinähän on hyvin pitkälti sama "sorsa-kotelo" toteutus kuin E39 ovessa.
                        Mutta en viitsisi pelkkien mainosten / elementtien ulkonäön perusteella ruveta elementtejä valitsemaan
                        -Tosin Focalin elementeistä on hyviä kokemuksia E46 etuoveen moodattuna tuossa tekemässäni toisessa topikissa, mutta siinä taasen koko ovi kotelo toimii kotelona ja se onkin sitten jo toinen juttu...
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #57
                          Originally posted by Jaksu View Post
                          Sellanen homma tuli mieleen kun en tiedä, että miten tuossa E39:n vakiosetissa on jaot toteutettu? Eihän siellä vakiojohtosarjassa voi olla ylimääräistä törkyä välissä?
                          Yksinkertainen jakosuodin on tuossa midin kotelossa kiinni, tuskinpa siellä piuhoissa mitään on. Soittimen piuhat tulee siis tuohon koteloon josta suotimelta lähtee myös diskantille piuhat. Itse ainakin siis revin nuo orggis jakarit kuikkaan ja asentelin Rainbow:n suotimet tilalle ovien sisään.
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • RikuBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 712
                            • Laitila

                            #58
                            Itse ajattelin päivittää etupäähän itse kootun setin, luultavasti Dls:än elementeillä toteutettuna ja Hertzin 3-tiesuotimella. Johdotukset suosiolla uusiksi ja soittimeksi Alpinen valmistama. Taakse tuo Rainbow:n setti kun on jo valmiina.
                            Bassopuoleksi yksi tai kaksi 10" elementtiä riittävällä vahvistuksella, etupäähän myös vahvistusta. Tarkoituksena saada äänenlaadullisesti hyvä sointinen setti kuitenkaan unohtamatta painetta. Tuossa kesän mittaan alan rakennella noita, luultavasti koko sisustan lukuunottamatta kattoverhoilua ja kojelautaa puran pois jotta saan johdotukset tehtyä hyvin.

                            Sisään autoon ääni tuodaan kontista suksiluukun tilalle tulevalla "seinällä" johon tulee kaksi 3"-4" putkea tuomaan ääntä/painetta sisälle. Ilmaiseksi tämä päivitys ei tule mutta päivitänkin tuon lähinnä omaksi ilokseni ja oppii samalla nuokin hommat.
                            Mercedes-Benz Vito 114Cdi vm.-17
                            Mercedes-Benz C200Cdi vm.-16
                            Bmw E30 320i Cabriolet vm.-90 bagged

                            Comment

                            • jsa014
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1651
                              • Turun Pallivaha

                              #59
                              Originally posted by RikuBMW View Post
                              Itse ajattelin päivittää etupäähän itse kootun setin, luultavasti Dls:än elementeillä toteutettuna ja Hertzin 3-tiesuotimella. Johdotukset suosiolla uusiksi ja soittimeksi Alpinen valmistama. Taakse tuo Rainbow:n setti kun on jo valmiina.
                              Bassopuoleksi yksi tai kaksi 10" elementtiä riittävällä vahvistuksella, etupäähän myös vahvistusta. Tarkoituksena saada äänenlaadullisesti hyvä sointinen setti kuitenkaan unohtamatta painetta. Tuossa kesän mittaan alan rakennella noita, luultavasti koko sisustan lukuunottamatta kattoverhoilua ja kojelautaa puran pois jotta saan johdotukset tehtyä hyvin.

                              Sisään autoon ääni tuodaan kontista suksiluukun tilalle tulevalla "seinällä" johon tulee kaksi 3"-4" putkea tuomaan ääntä/painetta sisälle. Ilmaiseksi tämä päivitys ei tule mutta päivitänkin tuon lähinnä omaksi ilokseni ja oppii samalla nuokin hommat.
                              Meinasitko saada DLS:n 2,5" keskiäänidomen sopimaan orkkis keskiäänipaikalle? Saattaa sopiakkin purettuna.
                              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                              Comment

                              • RikuBMW
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 712
                                • Laitila

                                #60
                                Sitä sinne olisi tarkoitus yrittää sovittaa, tilaa joutuu tekemään tai elementin tosiaan purkamaan pienemmäksi.
                                Mercedes-Benz Vito 114Cdi vm.-17
                                Mercedes-Benz C200Cdi vm.-16
                                Bmw E30 320i Cabriolet vm.-90 bagged

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎