Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erillissarja E39 business cd-sydeemiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #31
    Thuppu:
    Sinulla on ilmeisesti "Hifi"-systeemi ja etuovissa aktiivisesti toteutettu 3-tie. Asiasta lisää esim. tuossa topikissa. KLIK
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #32
      Siitäpä taitaa olla kyse... menipä hankalaksi. Clavurion, tiedätkö onko nuo alkuperäiselle vahvistimelle tulevat signaalijohdot linjatasoisia vai kaiutintasoisia?
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by Thuppu View Post
        Clavurion, tiedätkö onko nuo alkuperäiselle vahvistimelle tulevat signaalijohdot linjatasoisia vai kaiutintasoisia?
        Ne on balansoituja suuri(kaiutin)tasoisia. Ne tulee soittimen pääteasteelta ja täysin sama soitin ohjaa samoista pinneistä perussysteemissä suoraa kaiuttimia.
        E39 528iA

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #34
          Originally posted by TJJ View Post
          Ne on balansoituja suuri(kaiutin)tasoisia. Ne tulee soittimen pääteasteelta ja täysin sama soitin ohjaa samoista pinneistä perussysteemissä suoraa kaiuttimia.
          Ok, kiitti. Eli erkkasarjalle vois ottaa signaalit suoraan näistä johdoista. Mitähän tuosta radion/soittimen päätteistä irtoaa tehoa, 5-10W? Jos hyvän haluasi niin erillinen pääte väliin...
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by Thuppu View Post
            Eli erkkasarjalle vois ottaa signaalit suoraan näistä johdoista. Mitähän tuosta radion/soittimen päätteistä irtoaa tehoa, 5-10W? Jos hyvän haluasi niin erillinen pääte väliin...
            Voisi ottaa, mutta kyllä se hiukan aneeminen systeemi olisi. Kunnollinen erillissarja on epäherkkä alkuperäisiin kaiuttimiin verrattuna joten tehot loppuu ja lopputulos voi olla jopa huonompi kuin lähtötilanne. Tehot on varmaankin tuota normaalia tasoa eli alle 10W siedettävällä säröllä.

            Joten vaihtoehdot on: joko laitat päätteen väliin, jakosuodin peräkonttiin ja siitä basso ja diskantti alkuperäisillä johdoilla oveen. Tai kytket erillissarjan basso- ja diskanttielementit nykyisten tilalle ilman sarjan jakosuodinta ja keskiääneksi jätät alkuperäisen. Minulla on käytössä tuo jälkimmäinen ratkaisu, soi ihan hyvin mutta toki tuo ensimmäinen vaihtoehto olisi parempi ja antaisi enemmän puhdasta ääntä. Auton oma hifi-vahvistin kun ei myöskään ole mikään erityisen tehokas. Se sisältää noita samoja pääteastepiirejä mitä autostereoiden sisällä on, tosin niitä on joka elementille oma (2 kanavaa/piiri) joten tilanne on siksi hiukan parempi.
            E39 528iA

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #36
              Originally posted by TJJ View Post
              Tai kytket erillissarjan basso- ja diskanttielementit nykyisten tilalle ilman sarjan jakosuodinta ja keskiääneksi jätät alkuperäisen. Minulla on käytössä tuo jälkimmäinen ratkaisu, soi ihan hyvin mutta toki tuo ensimmäinen vaihtoehto olisi parempi ja antaisi enemmän puhdasta ääntä.
              Eilen tuli kajarit asennettua juuri mainitsemallasi tavalla. Huomattava parannus alkuperäiseen. Basso on selvästi dynaamisempi ja diskantti heleämpi ja selvempi. Soittimen säädöistäkin sai tiputtaa bassoa ja diskanttia ~4-6 pykälää. Aiemmin säädöt oli täysillä ja siltikään niitä ei meinannut olla.

              Uskon että tulos olisi vieläkin parempi sarjan omalla jakosuotimella. Pitää katsoa josko joku kerta laittaisi erillisen päätteen ja omat jakarit tuonne peräloosteriin, noille etukajareille. Johdot kun tosiaan on valmiina. Hankalaa vetää uusiakaan johtoja kun oven läpivienti on pistokkeella. Pitäisi hiukan modata töpseliä, että sais uuden kaiutinkaapelin kulkemaan sieltä.

              Subin kun ensin asentaa ja katsoo sitten tarviiko muutoksia tehdä enempää...
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • tomi
                Administrator
                • Jul 2002
                • 2908
                • Near Turku

                #37
                Kuinkas paljon tuolla bassoelementin paikalla on syvyyttä? Meneekö siis normierillissarja tuonne vai täytyykö jotain slim-malleja etsiä? :think
                Minkä erillissarjan Thuppu asensit?
                F10 520d, E91 320d, E39 525iA Touring, E34 525iA, E30 325i, E30 316, E21 320

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #38
                  Originally posted by tomi View Post
                  Kuinkas paljon tuolla bassoelementin paikalla on syvyyttä? Meneekö siis normierillissarja tuonne vai täytyykö jotain slim-malleja etsiä? :think
                  Minkä erillissarjan Thuppu asensit?
                  Rainbow SAX 230.20 http://www.powerset.fi/autohifi/rainbow/sax-230-20.html

                  Justiin mahtu syvyyden puolesta. Heittämällä meni paikoilleen, tiivistenauha vain väliin...
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Keklu
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 43

                    #39
                    Kysytään nyt tässä threadissa, ettei tarvitse uutta aloittaa. Eli täytyykö e39 -96 etuovien airbageille tehdä jotain ennenkuin irrottaa ovipahvit? Ei olis kiva yllätys jos räjähtäis bagit naamalle :P Tarkoituksena siis vaihtaa 2-tie erillissarja eteen.
                    ex. e39 528i
                    nyk. F30 330e

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7434
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Tälläsen sain asenneltua kuljettajan oveen viikonloppuna, apparin ovessa vielä vakio 2-tiesatsi joten vertailu on helppoa. En ole edes vielä tehnyt mitään oikeaa vertailua, vain sen verran kuuntelin että tuo uusi systeemi toimii kuten pitää ja kyllähän ero on aivan valtava. Vakiosatsilla ei tule (ainakaan mulla) juuri ollenkaan korkeita ääniä ja keskialue on pahvisen honottava.

                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Aiemmin säädöt oli täysillä ja siltikään niitä ei meinannut olla.
                      Siis juuri näin mullakin.

                      Nyt ois kiinnostavaa tehdä pientä amatöörimittailua taajuusvasteesta jos jaksais kun en ihan heti ehdi tuota toista puolta asentaa.

                      Sitä ihmettelin että ainakin kuljettajan puolella oli se alkuperäinen diskantti tippunu kiinnikkeineen alemmas eikä edes ollut sen ritilän kohdalla. Vois vaikuttaa selvästi korkeiden äänien toistoon ja selittää sitä miksi niitä uupuu. Joku edellinen omistaja oli tuota ovea käynyt räpeltämässä kun myös sen bassokeskiäänisen kotelosta oli takimmainen kiinnike rikki.

                      Originally posted by Keklu View Post
                      Eli täytyykö e39 -96 etuovien airbageille tehdä jotain ennenkuin irrottaa ovipahvit? Ei olis kiva yllätys jos räjähtäis bagit naamalle :P Tarkoituksena siis vaihtaa 2-tie erillissarja eteen.
                      En tehnyt muuta kuin pidin virta-avaimen kaukana virtalukosta kuten toisessa threadissa joku opasti.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 10-12-2007, 12:54.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tälläsen sain asenneltua kuljettajan oveen viikonloppuna.
                        Työstitkö sitä basson koteloa mitenkään? Siihenhän voisi pelkän reijityksen sijaan kokeilla vaimennettua free-air:ia. Pelkkä jämäkkä huopakin reikien päällä voisi hieman ajaa asiaa. Ovi itsessään toimii vielä kevyesti kuormittavana kotelona.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7434
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Työstitkö sitä basson koteloa mitenkään? Siihenhän voisi pelkän reijityksen sijaan kokeilla vaimennettua free-air:ia. Pelkkä jämäkkä huopakin reikien päällä voisi hieman ajaa asiaa. Ovi itsessään toimii vielä kevyesti kuormittavana kotelona.
                          Porailin sinne kapeaan päähän ~30 kpl ~10mm reikää ja tungin sitten vanua melko paljon, mutta en nyt mitenkään erityisen tiukkaan kuitenkaan. Tuota vanua sopivasta tiivistämällä sais siitä varmaan viritettyä sopivan, mutta se taas vaatisi mittailua ja tutkailua johon ei nyt ollut aikaa. Jälkeenpäin aika vaikea sitä enää säätää kun liimasin sen elementin siihen silikonilla sopivan tiivisteen puuttuessa (ja samasta syytä sitä ei voinut myöskään koeajaa virityksen aikana).
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Porailin sinne kapeaan päähän ~30 kpl ~10mm reikää
                            Mihin kohtaan? Alareunaan, yläreunaan, sivuille vai kaikkiin noihin? Onko kuvia?
                            Jos viitsit, niin teepä toisen kotelon yhteydessä vertailuja: kytke kotelo alkuperäisellä elementillä kotistereoihin ja kuuntele jotain hyvät bassot omaavaa musiikkia. Sitten testaa uudella elementillä ilman reikiä ja lopuksi reikien kanssa.

                            Minun testeissä alkuperäinen elementti "potki" hiukan paremmin kuin DLS:n, mutta jäi silloin reiät tekemättä ja testaamatta miten se muuttaa tilannetta. Ja vaikka molemmat ovet oli viime kesänä purettuna, niin eipä muistunut tuo homma mieleen...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7434
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Mihin kohtaan? Alareunaan, yläreunaan, sivuille vai kaikkiin noihin? Onko kuvia?
                              Eipäs tullut otettua kuvia, mutta siis porasin reikiä kotelon kolmelle sivulle, kaikkiin muihin suuntiin paitsi ulospäin (silloin kun kotelo kiinni ovessa). Ja reiät tuli siis vajaan 10 cm alueelle kotelon takapäähän.

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Jos viitsit, niin teepä toisen kotelon yhteydessä vertailuja: kytke kotelo alkuperäisellä elementillä kotistereoihin ja kuuntele jotain hyvät bassot omaavaa musiikkia. Sitten testaa uudella elementillä ilman reikiä ja lopuksi reikien kanssa.

                              Minun testeissä alkuperäinen elementti "potki" hiukan paremmin kuin DLS:n, mutta jäi silloin reiät tekemättä ja testaamatta miten se muuttaa tilannetta. Ja vaikka molemmat ovet oli viime kesänä purettuna, niin eipä muistunut tuo homma mieleen...
                              Tuo ois hyvä testi tehdä, mutta kun asentelin isän tallissa niin ei ollut sopivia kotistereoita saatavilla, eikä luultavasti ole toistakaan ovea laitettaessa. Koska auto kuitenkin vaikuttaa paljon bassotoistoon niin kiinnostavinta olisi testata autossa paikoillaan noita. Tarkoitus olisi tehdä pientä vertailua nyt kun autossa on toisella puolella vakiosetti ja toisella tuo modattu, ainakin basson alarajaa ja yleistä taajuusvastetta ois helppo verrata.

                              Sehän nyt ei tietenkään suuri ihme ole jos bassot vähenee/huononee tässä hommassa, mutta toivottavasti ne nyt ei aivan täysin katoa kuitenkaan.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Pitkiss
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2005
                                • 163
                                • Vantaa

                                #45
                                Tuossa on kuva, kun aikoinaan asensin etuoviin Dls Ms6a:t jotka tosin kuvasta puuttuvat.
                                Jos jotakuta nyt yleensä enää kiinnostaa.
                                e36 323i M-Sport -96
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎