Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erillissarja E39 business cd-sydeemiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toukopouko
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 162
    • Oulu

    Erillissarja E39 business cd-sydeemiin

    Moro,

    Asentelin erillissarjan kärryyn ja napsin pari kuvaa samalla, jos vaikka jollakulla on sama rupeama edessä, tai muuten vaan kiinnostaa nähdä mitä siellä etuoven sisässä on .

    Eli kälyisiä, isokokoisia kuvia löytyy:


    Mielenkiintoinen tuo vakiosatsi, ainakin jakosuodin pisti sukkana silmään. Yksi ainoa konkka suojaamassa diskanttia.. hooh. Kuva:


    Yläpää selkiyty kummasti kun tilalle tuli hertzin perussetti. Vakiosuodin oli onneksi ovessa, ennen asennusta vähän jännitti että mitä tuolta löytyy, onko jakosuodin ovessa vai jossain tuolla mankan ja oven välillä...

    Bassoelementti sopi paikalleen suoraan, diskantti piti sorvata kuumaliimalla kuten kuvasta näkyy


    Ja auto on 520 -01, business cd (alpinen soitin näköjään).
    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
  • HBD
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 269
    • Hämeenlinna

    #2
    mahd. pian olisi sama soppa edessä, subbasen + vahvar-asennuksen kanssa. Kiva oli nähdä kuvia jo etukäteen sisältä. Pitäisi vaan sovittaa omaan etuoveen jollain ihmeen konstilla 6 ja varttinen elementti.

    Kuvagalleriassa ei thumbnailit olisi kyllä olleet pahitteeksi
    BMW 530 xd
    Porsche 911
    MB C123 230ce

    Comment

    • toukopouko
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 162
      • Oulu

      #3
      Voi vaatia hieman sovittelua se 6.25" sarjan asennus. En tiedä selviskö kuvista, mutta etuoven sisässä on muovista valettu umpikotelo jossa basso ja jakosuodin majailee. Tuota lootaa joutuu varmaan sorvaamaan aika hyvästi että siihen sopii isompi elementti. Toisaalta vaikutti kuin ovessa olisi tilaa isommallekin kotelolle, en kyllä mitannut mutta sellainen vaikutelma jäi.
      Ja ainahan sen voi asentaa ns. perinteisellä tavalla, eli ruuvaamalla se suoraan ovipahviin ... noh, onnea rojektille.

      Mulla on kans tulevana rojektina subbanen+icelink. Ipodin jo ostinkin. Pitäs kaivella vanhoja viestejä, jossain oli ihan käyttökelpoisen oloinen subbariasennus hattuhyllyn alalaitaan (ilmeisesti joku m-audio-paketin subbari oli kyseess&#228. Tollanen joku piiloon menevä, pikkuisen alapäätä tukevoittava ratkaisu piisaa mulle.

      thumbnaileista: pitäs tuuskata joku galleriasofta tonne käyttöön... se on jo to-do -listalla
      Last edited by toukopouko; 13-02-2006, 07:50.
      - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

      Comment

      • HBD
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 269
        • Hämeenlinna

        #4
        kestipä hetken saada tähän ketjuun vastaus aikaiseksi...
        tarkoitus tuossa lähiaikoina ottaa ovipahvi irti ja alkaa tutkimaan miten sen 6.25 saisi ängettyä sisään. Pinta-asennusta en missään tapauksessa lähde tekemään eli jos sen saa sisään niin hyvä, jos ei niin ei mahda mitään.
        BMW 530 xd
        Porsche 911
        MB C123 230ce

        Comment

        • Styroxi
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 384
          • Vaasa

          #5
          Kuinkas sen etuoven pahvi oikein on kiinni..? kun itsellä on reunoilta irti mutta jostakin kaiuttimen kohdalta jumittaa ankarasti... eikä lähde irti joten olen aina joutun alistumaan, ja luovuttamaan,koska tapana on saada aina jotkin rikki. Ja kuinkas ton Soittimen saa helpoiten irti? Kuvia olisi irroituksesta kiva saada... koska kuten edellisessä olisi se ilkeää katsoa lohjenutta tai naarmuuntunutta keskikonsolia...

          Comment

          • toukopouko
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 162
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Styroxi
            Kuinkas sen etuoven pahvi oikein on kiinni..? kun itsellä on reunoilta irti mutta jostakin kaiuttimen kohdalta jumittaa ankarasti... eikä lähde irti joten olen aina joutun alistumaan, ja luovuttamaan,koska tapana on saada aina jotkin rikki. Ja kuinkas ton Soittimen saa helpoiten irti? Kuvia olisi irroituksesta kiva saada... koska kuten edellisessä olisi se ilkeää katsoa lohjenutta tai naarmuuntunutta keskikonsolia...
            Oven avauskahvan syvennyksessä on yksi ruuvi sellaisen peitelevyn alla. Toinen ruuvi löytyy oven saranapuolelta, sisäilmaputken sisältä. Siis sieltä mistä ilma virtaa oven sisään, se pyöreä osa joka jää sinne saranaväliin kun ovi suljetaan. Kahvassa, josta ovi vedetään kiinni, on myös jonkinlainen kiinnitys oveen, mutta sen pitäisi irrota ihan vetämällä/vääntämällä/kiroilemalla

            Soitin lähtee tosi iisisti (ainakin business cd) : nykäiset volume-nupikan irti, ja pyöräytät sen alta paljastuvaa torx-ruuvia, ja samalla kampeat soitinta (tai siis MIDiä, sitä näyttö-näppäinyksikköä) ulospäin. Kun se on irti, näkyy soittimen alalaita, siinä on kaksi kuusiokolopulttia. Ne auki, ja soitin lähtee vetämällä irti.
            - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

            Comment

            • Styroxi
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 384
              • Vaasa

              #7
              Kiitosta vaan paljon noi pari ruuvia ovipahvista olenkin saanut irti, mutta tota en olekkaan tiennyt että siel puhaltimen putkessakin on ruuvi... sieltä se onkin jumittanut... ja nätisti lähti soitinkin irti+ovipahvi. KIITOKSIA PALJON!!! neuvosta.

              Comment

              • jamoc8
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 277
                • Oulu

                #8
                kannattaako..

                .. veikkaisin , että erillissatsin laitossa käy kuten vapaavirtausuodattimenkin laitossa.. Siis lopputulos huonompi kuin alkuperäinen. E39 alkuperäiset kaiuttimet on kyllä parhaimpia, mitä missään autossa olen kuullut(jos nyt itselläni on siellä alkup. palikkaa paikalla). Bassopäätä voi kyllä parantaa helposti.
                ---- Bee äm dapl juu ----

                Comment

                • MakeJ
                  BTCF Member
                  • Jun 2005
                  • 324
                  • Hml

                  #9
                  6.5":set E39:n etuoviin?

                  Täälä olis kans samanlainen projekti edessä pian. Kuvia vähän kaipailinkin ovien sisältä, joten kiitoksia niistä. Onkos kukaan laittanut 6.5":sia E39 oveen vakiopaikoille? Puukottamalla varmasti menee, mutta paljonko joutuu puukottaan? Onko syvyyttä tarpeeksi 6.5":lle? Hyllyssä olis valmiina 6.5":set.

                  Toinen asia mikä askarruttaa on kaiutinjohdot. Olisi tarkoitus ajaa ovessa olevaa erillissarjaa aktiivisena joten tarvis saada toiset kaiutin kaapelit oven läpiviennistä autoon sisälle. Onkohoan paha homma?

                  Subbari+vahvistin ja DIN soitin olis asennettuna jo paikoilleen. Pitääpä koittaa pistää muutama kuva näistä asennuksista tänne, jos jotain kiinnostaa.
                  E60 535dA LCI -07 M-sport
                  E39 530dAT -99 "M-sport"

                  Comment

                  • toukopouko
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 162
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by jamoc8
                    .. veikkaisin , että erillissatsin laitossa käy kuten vapaavirtausuodattimenkin laitossa.. Siis lopputulos huonompi kuin alkuperäinen. E39 alkuperäiset kaiuttimet on kyllä parhaimpia, mitä missään autossa olen kuullut(jos nyt itselläni on siellä alkup. palikkaa paikalla). Bassopäätä voi kyllä parantaa helposti.
                    Ei pahalla, mutta jos sulla on alkup. kajarit ja niitä pidät hyvinä, et vissiin ole kovin hyviä koskaan kuullutkaan . Yläpää parani selvästi, vaikka vaihdoinkin vaan tollaiseen Hertzin perussettiin. Nyt löytyy hieman selkeyttä, eikä diskantit ole enää pelkkää yhtenäistä sirkutusta . Alapää on nyt pehmeämpi, mutta eipä tollasista 5.25 bassoista pienessä suljetussa kotelossa mitään maanjäristysbassoja saakaan...

                    Ja jos vielä tuota mekaanista rakennetta vertaa (vaikkei se nyt suoraan ääneen vaikutakaan), niin tuo vakiokeskiääninen oli aika rimpulan tuntoinen, uusi on selkeästi raskaampi. Jakosuotimena alkup. setissä oli siis yksi diskantin kanssa sarjaankytkettu kondensaattori.

                    Mutta jos tuo sarja kerran on aivan erinomainen, niin ostas toi irtallaan lojuva alkup. setti pois?
                    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                    Comment

                    • Zoui
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 6350
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by MakeJ
                      Täälä olis kans samanlainen projekti edessä pian. Kuvia vähän kaipailinkin ovien sisältä, joten kiitoksia niistä. Onkos kukaan laittanut 6.5":sia E39 oveen vakiopaikoille? Puukottamalla varmasti menee, mutta paljonko joutuu puukottaan? Onko syvyyttä tarpeeksi 6.5":lle? Hyllyssä olis valmiina 6.5":set.

                      Ei ole helppoa, tilaa oven sisällä on, mutta se miten sen 6,5" elementin saa pysymään ovipahvin takana, on sitten hankalaa... elementin reuna kun tulee melkein väkisin "kurkkaamaan" tuonne tarvikelokero syvennykseen. Mutta on sinne mahdollista laittaa tuon kokoinen, tiedän kun olen laittanut, tosin elementin asennusta ei voi sanoa, että menisi vakio paikalle, kun sen joutui kokonaan rakentamaan uusiksi.

                      Pintaasennuksena voi vaikka kasin laittaa...



                      http://www.zoui.net/Zoui/Kuvat-Video.../MVC-005F5.JPG
                      Elämä on pihakivestä.

                      Comment

                      • ||Jones||
                        Newbiemmer
                        • Feb 2006
                        • 1

                        #12
                        Tuon 6.5" erillissarjan laittaminen eteen vakiopaikoille voi tulla melko työlääks...syvyyden kans tulee kyllä ongelmia...asentelin viime talvena eteen vakiopaikoille DLS MS5-sarjan ja niillekkin jouduin tekemään muistaakseni 4mm vanerista korotuspalan, että syvyys riitti. Kaiutinjohtojen vieminen oven läpiviennistä kabiiniin onnistuu helposti.

                        Comment

                        • HBD
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 269
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Helpommallahan sitä tosiaan taitaa päästä jos vaihtaa 5 ja varttiseen. Harmittaa vain kun kerkesin ostaa edelliseen autoon ihan hyvän 6½" sarjan.
                          BMW 530 xd
                          Porsche 911
                          MB C123 230ce

                          Comment

                          • jamoc8
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 277
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by toukopouko
                            Ei pahalla, mutta jos sulla on alkup. kajarit ja niitä pidät hyvinä, et vissiin ole kovin hyviä koskaan kuullutkaan . Yläpää parani selvästi, vaikka vaihdoinkin vaan tollaiseen Hertzin perussettiin. Nyt löytyy hieman selkeyttä, eikä diskantit ole enää pelkkää yhtenäistä sirkutusta . Jakosuotimena alkup. setissä oli siis yksi diskantin kanssa sarjaankytkettu kondensaattori.

                            Jep, enpäs ole harrastanutkaan musiikin kuuntelua(ei taustameluna) kuin vasta n.15 vuotta ja ainakin kotona hyvää ääntä kuulee. Ettet vain saanut ylikirkasta (räikeää) diskannttia alkuperäisen tilalle . Eihän se diskantti muuta tarvitsekaan kuin matalien suodatuksen, johon parhaassa tapauksessa riittää yksi konkka. Joo, ei oteta herneitä, mutta heitin vaan, että saakohan erill.sarjaan sijoittamalleen rahasummalle vastinetta näinkin hyvässä alkuperäisratkaisussa yläpään ja keskialueen osalta. Neuvoisin, jos saa, että ensimmäisenä alapää kuntoon ja sitten miettiä tarviiko enää muuta.. (Tiiä sitten omieni alkuperäisyydestä)
                            ---- Bee äm dapl juu ----

                            Comment

                            • toukopouko
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2006
                              • 162
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by jamoc8
                              Ettet vain saanut ylikirkasta (räikeää) diskannttia alkuperäisen tilalle . Eihän se diskantti muuta tarvitsekaan kuin matalien suodatuksen, johon parhaassa tapauksessa riittää yksi konkka.
                              Jep, parhaassa tapauksessa riittää yksi konkka, mutta yleensä tuota pidetään "halvalla tekemisen" merkkinä. Vähän kuin hakisi marketista pakettistereot, ja samanlaisen jakarin sisältä löydettyään rupeaisi huokailemaan kuinka erinomaisen hienosti komponentit on valittu, kun yksi kondensaattori riittää .

                              Joop, tilalla ei ole mitään yliräikeää ja ylikirkasta, vaan mielestäni luonnollisempi ja erottelevampi yläpää. En kyllä minkäänlaisena auktoriteettina äänenlaadun suhteen itseäni pidä, mutta mielenkiinnosta testailin asennuksen lomassa uusi vs. vanha, toisella puolella uusi setti ja toisella vanha. Siitä sitten nylkkäsin edestakaisin oikean ja vasemman puolen välillä, vertaillen eri kappaleita yms. ja totesin että kannatti vaihtaa.

                              Vertailupohjana "selvälle yläpäälle" on nuo kotiämyrit, tuollainen pikkuinen genelecin setti jota tulee kuunneltua muutama tunti päivässä. Ja niiden soinnista tykkään kyllä paljon... saiskohan nuo sorvattua autoon
                              - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎