Erillissarja E39 business cd-sydeemiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by jamoc8
    Joo, ei oteta herneitä, mutta heitin vaan, että saakohan erill.sarjaan sijoittamalleen rahasummalle vastinetta näinkin hyvässä alkuperäisratkaisussa yläpään ja keskialueen osalta.
    Diskantit paranee selvästi jos laitat kunnollisen erillissarjan, midbassojen osalta tilanne voi mennä jopa huonommaksi sillä BMW:n oma elementti toimii (siis potkii) pienessä kotelossa varsin hyvin eikä useimpia erillissarjoja ole suunniteltu tuollaiseen suljettuun koteloon asennukseen. Mutta toki sitä koteloa voi muuttaa. Keskialueelle taas ei taida olla asennuspaikkaan sopivia vaihtoehtoja, tarkoitan siis BMW hifi-sarjan (edessä 3-tie) päivitystä.

    Minä ainakin olen kuullut autossa parempaa ääntä kuin BMW:n vakiosysteemeissä (ja vähän parannetuissakin systeemeissä). Toisaalta kohtuullisen laadukkaan kotilaitteiston tasolle pääseminen vaatisi autossa aika rajut asennukset eikä soundi silti voi olla samanlainen. Enkä tarkoita basson tasoa vaan jotain muuta.
    E39 528iA

    Comment

    • Rapamaha
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 683
      • -

      #17
      Löytyisikös kunnollisista erillissarjoista E39:iin myös merkki-, malli- ja hintareferenssejä?

      Comment

      • jamoc8
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 277
        • Oulu

        #18
        Originally posted by TJJ
        Diskantit paranee selvästi jos laitat kunnollisen erillissarjan, midbassojen osalta tilanne voi mennä jopa huonommaksi sillä BMW:n oma elementti toimii

        Minä ainakin olen kuullut autossa parempaa ääntä kuin BMW:n vakiosysteemeissä (ja vähän parannetuissakin systeemeiss&#228. Toisaalta kohtuullisen laadukkaan kotilaitteiston tasolle pääseminen vaatisi autossa aika rajut asennukset eikä soundi silti voi olla samanlainen. Enkä tarkoita basson tasoa vaan jotain muuta.
        Sepä se, kun et tiedä mitä se jotain muuta on mitä haet, vielä. Niitä sävynsäätimiä ei poijat saa mennä väänteleen, korkeintaan bassoa voi vaimentaa vähän(ja diskanttiakin tarvittaessa ainoastaan vaimennuksen suuntaan)kyllä ne on bimmerin inssit ne kohilleen laittaneet (paremmin kuin itse heittää jonku satunnaisen erill.sarjan), kuuleehan sen ja sitten kun hyvin haluatte kuunnella niin takakajareista ei saa tulla mitään ääntä, sillä samassa tilassa useampi samaa toistava kaiutin vie kaiken tarkkuuden äänestä, kokkeileppas. Äkikseltään muistelen ettei 39:n takakajarit ole niin hyvät kuin etuset eli kaikki sieltä tuleva vielä huonontaa moninkerroin ääntä. Satunnaiselle takanaistujalle voi sitten vähän tarvittaessa kääntää. Tulipa taas avauduttua
        Last edited by jamoc8; 15-03-2006, 20:20.
        ---- Bee äm dapl juu ----

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2979
          • Uusimaa

          #19
          Originally posted by jamoc8
          .. veikkaisin , että erillissatsin laitossa käy kuten vapaavirtausuodattimenkin laitossa.. Siis lopputulos huonompi kuin alkuperäinen. E39 alkuperäiset kaiuttimet on kyllä parhaimpia, mitä missään autossa olen kuullut(jos nyt itselläni on siellä alkup. palikkaa paikalla). Bassopäätä voi kyllä parantaa helposti.
          Samaa mieltä osittain: Jos aikoo vähänkin luukuttaa, suurin syy yläpään puurouteen on kyllä pääteaste, eli sieltä loppuu puhti jo hyvin aikaisin. Jos laittaa paremman sarjan, jossa kunnon jakosuodatin, voidaan mennä ojasta allikkoon: hyötysuhde huononee, jolloin on soitettava vielä lujempaa, jotta saadaan sama äänenpaine.
          Tähänhan paras (helpoin?) ratkaisu on laittaa sopiva subbari, jolloin radion äänensävyt voi säätää nollabassolle (siis keskelle). Näin pääteaste pääsee vähemmällä.

          Ainakin itse oli äimistynyt kuinka paljon ääni parani, kun laitoin subbarin, sille tietysti oman päätteen ja säädin sen niin, että basso on korkeintaan keskellä. Jos jaksaisi vielä ruuvata, kannattaisi varmaan laittaa päätteestä hieman bassokorostusta ja vastaavasti vähentää sitä radion bassosäätimestä (miinukselle). Voisi olla optimi.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by jamoc8
            Sepä se, kun et tiedä mitä se jotain muuta on mitä haet, vielä. Niitä sävynsäätimiä ei poijat saa mennä väänteleen, korkeintaan bassoa voi vaimentaa vähän(ja diskanttiakin tarvittaessa ainoastaan vaimennuksen suuntaan)kyllä ne on bimmerin inssit ne kohilleen laittaneet (paremmin kuin itse heittää jonku satunnaisen erill.sarjan), kuuleehan sen ja sitten kun hyvin haluatte kuunnella niin takakajareista ei saa tulla mitään ääntä, sillä samassa tilassa useampi samaa toistava kaiutin vie kaiken tarkkuuden äänestä, kokkeileppas.
            Kyllä minä tiedän mitä se "jotain muuta" on, vai oliko tuo vain yleisluontoinen toteamus? Mikä äänisysteemi sinun autossa on: vakio, hifi vai dsp? Sävynsäätöjen osalta ollaan kyllä aika eri mieltä, siis jos tarkoitus on saada edes siedettävää ääntä vakiokaiuttimilla ilman erillistä subbaria.
            E39 528iA

            Comment

            • jamoc8
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 277
              • Oulu

              #21
              Originally posted by TJJ
              Kyllä minä tiedän mitä se "jotain muuta" on, vai oliko tuo vain yleisluontoinen toteamus? Mikä äänisysteemi sinun autossa on: vakio, hifi vai dsp? Sävynsäätöjen osalta ollaan kyllä aika eri mieltä, siis jos tarkoitus on saada edes siedettävää ääntä vakiokaiuttimilla ilman erillistä subbaria.
              Hifi systeemi. Tarkoitushan on, että taajuusvaste on tasainen ja suora eli ääni on luonnollinen, aika helppoa kun kuuntelet esim. puhetta, kuuntele hyvällä kotilaitteistolla ja vertaa autoon, sävynsäätöihin ei todellakaan saa koskea. (ei siellä kotonakaan) Mietippä bmw:n audiopuolen insinöörejä, onko ne turhaan töissä siellä bmw:llä. Kyllä ne on panneet vasteet suoriksi ja lisäviiveet optimoitu. Jos korostat bassoja niin liian ylhäältä korostaa, subbari on todellakin ainoa vaihtoehto. Ja pidetään myös se faderi siellä edessä..
              ---- Bee äm dapl juu ----

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by jamoc8
                Hifi systeemi. Tarkoitushan on, että taajuusvaste on tasainen ja suora eli ääni on luonnollinen, aika helppoa kun kuuntelet esim. puhetta, kuuntele hyvällä kotilaitteistolla ja vertaa autoon, sävynsäätöihin ei todellakaan saa koskea. (ei siellä kotonakaan) Mietippä bmw:n audiopuolen insinöörejä, onko ne turhaan töissä siellä bmw:llä. Kyllä ne on panneet vasteet suoriksi ja lisäviiveet optimoitu. Jos korostat bassoja niin liian ylhäältä korostaa, subbari on todellakin ainoa vaihtoehto. Ja pidetään myös se faderi siellä edessä..
                Joo, turha tästä on enää jauhaa. Yleinen mielipide kuitenkin on, että BMW:n audiojärjestelmät ovat hintaansa nähden huonoja ja BMW:n pitäisi keskittyä tekemään vain ajamiseen liittyviä osia. Vasteet ei ole kohdallaan eikä systeemissä (ei edes DSP-järjestelmässä) ole mitään kaiutinpaikkojen mukaisia lisäviiveitä joten vaiheetkin on mitä sattuu. Mutta hyvä, että edes joku on tyytyväinen. Jotenkin arvasinkin, että olet tuon suoran vasteen kannattaja: sillä miten huonolta ääni kuulostaa ei ole merkitystä kunhan vaan säätimet ovat keskellä.. Autoissahan optimi taajuusvaste ei suinkaan ole suora, siis jos haluat ajon aikana hyvää ääntä kuunnella.

                Minä lopetin lopullisesti sävysäätöjen keskiasentoon uskomisen myös kotilaitteissa samalla kun möin paneelikaiuttimet pois, nyt säädän äänen mielestäni hyväksi ja sillä siisti. Suora vaste vaatii myös laadukkaat oikein miksatut cd-levyt, on turha kiduttaa itseään ja kuvitella jollain kaupallisella normaalimusiikilla suoraa vastetta kuuntelevansa, kuulet vain sen vasteen minkä miksaaja on päättänyt valita.
                E39 528iA

                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  #23
                  Originally posted by TJJ
                  Suora vaste vaatii myös laadukkaat oikein miksatut cd-levyt, on turha kiduttaa itseään ja kuvitella jollain kaupallisella normaalimusiikilla suoraa vastetta kuuntelevansa, kuulet vain sen vasteen minkä miksaaja on päättänyt valita.
                  AAMEN! Aidon hifistin tunnistaa siitä, että sävysäädöt ovat keskellä, kuulosti se oikeasti paskalta tai ei
                  Kyllähän optimi onkin se, että ne ovat keskellä. Tällöin laitteistolta tosin vaaditaan paljon, sekä kuunneltavan äänen on oltava hyvin miksattuna.
                  Eisim. itselläni kun ei laitteisto anna moiseen myötä, niin pidän diskantin korostettuna bassoon nähden, johtuen kaiuttimien/korvan/pään kehnoudesta.
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • jamoc8
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 277
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by TJJ
                    Joo, turha tästä on enää jauhaa. Yleinen mielipide kuitenkin on, että BMW:n audiojärjestelmät ovat hintaansa nähden huonoja ja BMW:n pitäisi keskittyä tekemään vain ajamiseen liittyviä osia. Vasteet ei ole kohdallaan eikä systeemissä (ei edes DSP-järjestelmässä) ole mitään kaiutinpaikkojen mukaisia lisäviiveitä joten vaiheetkin on mitä sattuu. Mutta hyvä, että edes joku on tyytyväinen. Jotenkin arvasinkin, että olet tuon suoran vasteen kannattaja: sillä miten huonolta ääni kuulostaa ei ole merkitystä kunhan vaan säätimet ovat keskellä.. Autoissahan optimi taajuusvaste ei suinkaan ole suora, siis jos haluat ajon aikana hyvää ääntä kuunnella.

                    Minä lopetin lopullisesti sävysäätöjen keskiasentoon uskomisen myös kotilaitteissa samalla kun möin paneelikaiuttimet pois, nyt säädän äänen mielestäni hyväksi ja sillä siisti. Suora vaste vaatii myös laadukkaat oikein miksatut cd-levyt, on turha kiduttaa itseään ja kuvitella jollain kaupallisella normaalimusiikilla suoraa vastetta kuuntelevansa, kuulet vain sen vasteen minkä miksaaja on päättänyt valita.
                    Sanonpahan vaan, että kuuntelet jossain 10kE laitteistoa ja luulet parantavasi sitä sävynsäädöillä => mahdoton tehtävä. Koskee myös halvempiakin asiallisia laitteistoja. Oiskohan kuuntelutottumuksissa pientä korjaamisen varaa. Jokaisen studiossa tehdyn levyn ääni on kyllä kohtuullisen hyvä, mitä nyt joskus ylempalttista kirkkautta löytyy. Perusohjehan on, että jokaisen taajuuden on toistuttava korvaan samalla voimakkuudella, muuten basso jyrää alleen kaiken muun tai diskantti käy päähän tai keskialue on liian vaimea jne. Vaste pitää olla suht. suora ja ajomelun kumoamiseksi laitetaan sitä volumea koko taajuuskaistalle. Jos orginaalisatsia e39:stä lähdetään mittaamaan niin veikkaisin, että vaste on yllättävän tasainen.. kyllä sieltä Baierista asiansa osaavat audioinssit löytyy.
                    ---- Bee äm dapl juu ----

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by jamoc8
                      Vaste pitää olla suht. suora ja ajomelun kumoamiseksi laitetaan sitä volumea koko taajuuskaistalle.
                      Koska ajomelu ei ole taajuusvasteeltaan suora, niin noin tekemällä (siis jos halutaan säilyttää järkevä äänenvoimakkuus) lopputulos on ohut ja bassoköyhä ääni.

                      Tuossa alla on vasteet BMW:n audio-insinöörien E39:in osalta parhaasta "taidonnäytteestä", DSP-järjestelmästä, näyttääkö vasteet suorilta? 2. kuva on vasteet autossa, onko diskantti sinun mielestäsi kohdallaan ja käyttäjä siis täysin väärässä jos korostaa sitä tai vaihtaa siihen paremman elementin?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • CryeR
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 132

                        #26
                        :p

                        Juu tämä keskustelu oli hyvä idea!
                        Lada 1500 1,5l -93,
                        Audi a3 8l 1,6l -98,
                        VW golf mk4 gti 1,8l -99,
                        VW golf mk2 1,6l -90,
                        Jaguar xj40 4,0l -90

                        Comment

                        • jamoc8
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 277
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by TJJ
                          Koska ajomelu ei ole taajuusvasteeltaan suora, niin noin tekemällä (siis jos halutaan säilyttää järkevä äänenvoimakkuus) lopputulos on ohut ja bassoköyhä ääni.

                          Tuossa alla on vasteet BMW:n audio-insinöörien E39:in osalta parhaasta "taidonnäytteestä", DSP-järjestelmästä, näyttääkö vasteet suorilta? 2. kuva on vasteet autossa, onko diskantti sinun mielestäsi kohdallaan ja käyttäjä siis täysin väärässä jos korostaa sitä tai vaihtaa siihen paremman elementin?
                          http://www.bmwtips.com/tipsntricks/D...analyzed__.htm
                          OK, Yhtäkkiä oli aika sekavat mittaustulokset, kokonaisvaste kiinostaa enemmän esim. kuskin paikalta mitattuna. Sanotaanko sitten niin, että ääni on viritetty kuuntelemalla aika hyvin kohdalleen ja esim. mittaamalla korkeiden tasot voi näyttää pieniltä koska korkeat saapunee ensimmäisinä korvaan. Ajan takaa tässä sitä, että kerran asensin suht laadukkaan erillissarjan(velocity) tojotaan ja diskanttia piti vaimentaa n.9dB! alkuperäisten jakosuotimien -3dB asennon lisäksi eli uskoisin, että diskantin ja keskiäänen pitäisi olla samalla etäisyydellä kuunteliasta jotta erillissarja voi tosta vaan toimia. AAMEN, nyt riitti mun osalta. Viime aikoina olen kuullut esim volvojen v40 ja s70 orginaali systeemejä ja ne on tosi surkeita verrattuna e39:iin.
                          ---- Bee äm dapl juu ----

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7463
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by jamoc8
                            Hifi systeemi.
                            Mitenkäs tuo taas eroaakaan vakiosta?

                            Mulla on Business CD -soitin ja ilmeisesti ihan vakiokaiuttimet, siis edessä ainakin 2-tie systeemi. Ja ääni on kyllä nollasäädöillä niin pahvinen ettei sitä vaan voi kuunnella ollenkaan. Diskantin saa vääntää melkein tappiin että on jotenkuten balanssissa. Ja joo, olen kuunnellut erilaisia laatukaiuttimia myös reilu 15 vuotta, enkä kotona joudu kyllä sävynsäätimiä paljoa ruuvaileen vaikka parametrisen digiequn omistankin.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Petri.Kekkonen
                              Mitenkäs tuo taas eroaakaan vakiosta?
                              Vakiossa on käytössä vain radion oma 4x12W vahvistin ja 6 kaiutinelementtiä, muissa (hifi ja dsp) on erillinen monikanavainen vahvistin ja 10-12 elementtiä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=23578#8
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Originally posted by toukopouko View Post
                                Moro,

                                Asentelin erillissarjan kärryyn ja napsin pari kuvaa samalla, jos vaikka jollakulla on sama rupeama edessä, tai muuten vaan kiinnostaa nähdä mitä siellä etuoven sisässä on .

                                Eli kälyisiä, isokokoisia kuvia löytyy:


                                Mielenkiintoinen tuo vakiosatsi, ainakin jakosuodin pisti sukkana silmään. Yksi ainoa konkka suojaamassa diskanttia.. hooh. Kuva:


                                Yläpää selkiyty kummasti kun tilalle tuli hertzin perussetti. Vakiosuodin oli onneksi ovessa, ennen asennusta vähän jännitti että mitä tuolta löytyy, onko jakosuodin ovessa vai jossain tuolla mankan ja oven välillä...

                                Bassoelementti sopi paikalleen suoraan, diskantti piti sorvata kuumaliimalla kuten kuvasta näkyy


                                Ja auto on 520 -01, business cd (alpinen soitin näköjään).
                                Help, pikaista apua tarvitaan.

                                Irroittelin tuossa juuri omasta E39:stä ovipahvin irti, tarkoituksena asentaa Rainbow:n erkkasarjan. Ongelma onkin nyt sellainen, että tuonne "jakosuotimelle", joka näkyy toukopoukon kuvassa, tulee itselläni kokonainen johtonippu, siis ainakin kahdeksan johtoa tuohon isoon valkoiseen liittimeen. Ei siis vain kahta johtoa kuten toukopoukolla. Lisäksi tuossa omassa jakosuotimessa ei ole mitään komponenttia (kondensaattoria), vaan se on pelkkä liitinpaneeli. Onko tässä mallissa jakosuodin jossain muualla???

                                Jep, siis johdot ovat seuraavanlaiset:

                                Musta/rusk
                                Musta/valk
                                Kelt/pun
                                Kelt/vihr
                                Kelt/valk
                                Kelt/rusk x3

                                Edit...

                                Tuolta löytyi tuollainen johtovärikoodi sivu: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/t...ereowiring.pdf
                                Älkää nyt vain sanoko, että vahvistimessa itsessään on jakarit..? Mitens nyt pitää toimia? Mielellään kuitenkin erkkasarjan oman jakarin ottaisin käyttöön.

                                Edit...



                                "A speaker upgrade is risky because it is not possible to undo the digital electronic crossover which is matched to the Nokias. It is doubtful that even much better speakers will end up sounding better since the BMW crossover will be very unlikely to match them well."

                                Näyttää siis siltä että itse vahvistimessa on jakarit joka kajarille erikseen... onhan tuolla varaston perukoilla 6x50W Denon autopääte, josko sen vois hyödyntää. Pitää vissiin tehdä hiukan suurempi remontti äänentoistolle...
                                Last edited by Thuppu; 13-09-2007, 19:58.
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X