Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pääteaste virittely E46 4x25W tai 4x35W (alunperin 4x7W)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 357

    Pääteaste virittely E46 4x25W tai 4x35W (alunperin 4x7W)

    Pääteaste virittely E46 alkuperäiseen radioon.

    Alunperin radiossa on yksi TDA7375 pääteaste ja tehoa saadaan jopa! 4x7W. Radiossa on varattu paikka valmiiksi toiselle pääteasteelle. Nykyinen pääteaste voidaan kytkeä helposti 2x25W:ksi. Valmiiseen paikkaan kun laittaa toisen pääteasteen, niin saadaan kokonaistehoksi 4x25W, mikä on ihan riittävä peruskäyttöön. Pääteasteen tuplaamisessa särö pienenee verrattuna samaan kuormaan alkuperäisellä.

    Bebekistä löytyy TDA 7370 piiri kympillä, se on vissiin melkein sama kuin alkuperäinen. Tietysti TDA7375V olisi paras. (TDA7380, TDA7384 tai TDA 7385 piirit eivät käy suoraan, koska ne ovat eri koteloissa).

    Vielä jos laittaisi jännitteen nostajan pääteasteiden syöttöön, niin saisi 4x 35W. Pieni jännitteen nostaja on kohtalaisen helppo laittaa joskus myöhemminkin alkuperäisen häiriöpoistokelan tilalle. Mikäli käytetään tehoja 4x 35W, niin pitäisi laittaa varmaan lisä jäähdytystä. Tosin kyseessä onkin jo täysin kilpailukykyinen radio kaupallisia lisävahvistimia vastaan, joissa voi olla täysin saman rojut sisällä.

    Toisen pääteasteen asennusta varten pitää aukaista valmiiksi tinaa täynnä olevat reiät. Sen jälkeen asennus sujuu helposti. Muutama kondensaattori pitää poistaa ja muutamien hyppylankojen paikkaa vaihtaa. Kytkennän muutokseen saa vinkit pääteasteen datasivuilta.

    Samalla kun radio on irti, voi tehdä liitynnän I-Bus väylään CarPC:lle.

    Radio on alun perin kasettisoitin, joten kasettipesää en enää siihen laita. Kun radiosta painaa Tape, niin ääni tuleekin CarPc:ltä. Nauhurin äänipään vahvistinpiirin TEA0676T ulostulosta johdot vaihdetaankin CarPC:n audioulos tuloon. Tarvittaessa bilteman galvaanisen erottimen kautta. Lisäksi kasettipesän liitin pitää oikosulkea siten, että radio luulee siellä olevan aina kasetin sisässä (nastat 10-11).

    Lisäksi radion sisäinen ohjaus tapahtuu i2c –väylän kautta, jonka voisi kanssa viedä CarPC:lle. Väylässä on kiinni mm. audioprosessori TDA7342, radioviritin ja LCD-näyttö. Koska tähän väylään ei löydy valmista softaa PC:lle, niin rajaan sen projektin ulkopuolelle.
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    Mikäs siinä jos tykkää värkätä...

    Ite kyllä nakkaisin lankun takakonttiin ja bingo! Mutta jos taitoa löytyy ja ymmärrystä noinkin pitkälle niin käyhän se toki noinkin...
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3211
      • Nurmijärvi

      #3
      Nykyään kukaan ei enää rakenna mitään itse kun kaiken saa valmiina kaupasta! Siitä plussapisteet topicin aloittajalle
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3450
        • Janakkala

        #4
        Onhan se hieno juttu et osaa ja jaksaa moisia rakennella
        -Mutta pistä kuvia noista hommistasi niin lisää varmasti vielä mielenkiintoa!
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Veit jalat suustani, tuli ihan nuoruus mieleen kun oli aikaa toteuttaa ideoita.
          Laita sit selostus samaan malliin jos ja kun pelaa!
          Miten muuten toteutat ton I-Busin?
          ...

          Comment

          • fastandfurious
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1731
            • Tampesteri

            #6
            Mielenkiintoinen proggis, mutta kuvat tässä olisi tosi jees?
            ---------------------------------------------------
            E91 325d M-Sport
            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

            Comment

            • dsl Bimmer
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 357

              #7
              Pari kuvaa kamerakännykällä

              Tuli otettua pari kuvaa radiosta kamerakännykällä. Tosin kännykällä ei oikein saa kunnon kuvaa pienistä esineistä. Pääteasteet sijaitsevat kuvan vasemmassa reunassa laitaa vasten. Siinä kuvassa missä näkyy radion runko kokonaan, on oikeanpuoleisin mikropiiri tapen vahvistin, josta johdot CarPC:lle. Takana keskellä on pieni mikropiiri, joka hoitaa i-bus kommukinoinnin.

              Ilmeisesti useissa eri radiossa on sama piirilevy sekä nauhuri- että cd-soitin malleissa. Sen takia modaukset ovat mahdollisia. Tosin ei modauksia voi suositella, ellei ole vankkaa tietämystä asioista mitä tekee. Harmi vaan kun autossa on paljon elektroniikkaa ja harvat vain ymmärtävät sen päälle.

              Ei pääteasteen lisäys mitenkään ylivoimaista ole. Siitä saa ainakin seuraavat edut:
              ei ulkopuolisia johdotuksia,
              sama tyyliin sopiva soitin säilyy autossa,
              kondensaattoria ei tarvita eikä välttämättä edes virtajohtoja tarvi uusia/vahvistaa,
              kun ne ovat sen verran lyhkäsiä,
              halpa ratkaisu,
              jos taitoa ja sopivat välineet on niin aikaa menee vähemmän modauksiin kuin johtojen siististi uudelleen vetoon ja erillisen vahvistimen asentamiseen.
              Attached Files

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Tästä kyllä pointsit !

                Nämä itse toteutetut jutut on aina jees. Mikään muu ei oikeasti ole hauskempaa kuin ns. modaaminen. Ja plussaahan on aina se jos modaukset toimii

                Koitahan saada systeemeistä kunnon kuvia..
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17797
                  • Jämsä

                  #9
                  Originally posted by Gonzalez
                  Mikäs siinä jos tykkää värkätä...

                  Ite kyllä nakkaisin lankun takakonttiin ja bingo! Mutta jos taitoa löytyy ja ymmärrystä noinkin pitkälle niin käyhän se toki noinkin...
                  tuo 25 tai 35W riittää jo hienosti jos ei mitään subbareita viritellä tai maksimi äänenpaineita haeta.

                  ...mutta millä tuon 25W saa kanavaa kohti? eihän normi soittimissakaan saa kun sen max. 15W jatkuvaa ilman hakkurivirtalähdettä...
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • dsl Bimmer
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 357

                    #10
                    Originally posted by bemu2000
                    ...mutta millä tuon 25W saa kanavaa kohti? eihän normi soittimissakaan saa kun sen max. 15W jatkuvaa ilman hakkurivirtalähdettä...
                    Ennen ei ollutkaan rail-to-rail vahvistimia ei ainakaan normisoittimissa. Harvoin oli käytössä myöskään siltausta.

                    Datalehtien mukaan maksimiteho on sillattuna kanavaa kohti 40W.

                    Samalle pääteasteen kannalle löytyy useita eri pääteasteita, jotka eroavat julkaisuvuoden, tehon ja äänenlaadun mukaan toisistaan. Kaikenlisäksi vielä useilta eri valmistajilta.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Syvä kumarrus!!!!! Käsityötaidon helmi.....

                      Comment

                      • bemari320mies
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 787
                        • Suodenniemi

                        #12
                        Kerroppa muuttuiko äänenlaatu tuon muutoksen myötä? Vakiona nuohan on aikalailla surkeat.
                        Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                        EX: BMW E34 525i -90
                        EX: BMW E28 528iA -85
                        EX: BMW 320i Taxi -86

                        Comment

                        • 535SD
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1068
                          • Lahti

                          #13
                          pystyisitkö laittamaan yhtään tarkempia ohjeita kun lojuu pari ylimääräistä kasettisoitinta nurkissa niin jos heittäis tuohon buisness cdeehen noi rojut. tai ainaki yrittäis eli mitä konkkia sieltä pitää poistaa yms...
                          Olleita ja menneitä
                          1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                          Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #14
                            Joo mielenkiintoista, hienoja innovaatioita.

                            Rakenappa mulle soittimen kaukosäädin Bavaria kasetti mankasta, ei luulis olevan mahdoton.
                            Olli.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎