Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bastardah
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 15

    Bmw e34

    minkäkokoiset elementit sopii vakiopaikoille?ei tarvis alkaa mitään koteloita väsään
  • Jaksu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 753
    • Kempele

    #2
    Originally posted by bastardah View Post
    minkäkokoiset elementit sopii vakiopaikoille?ei tarvis alkaa mitään koteloita väsään
    Katopa tonne faq-osiioon
    xdrive

    Comment

    • Vilhosuuri
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 139
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by bastardah View Post
      minkäkokoiset elementit sopii vakiopaikoille?ei tarvis alkaa mitään koteloita väsään
      Yleisesti ottaen menee vituiksi jos autokaiutinta(poislukien subwoofer) alkaa koteloida tai sitten kotelon täytyy olla 15-20L/6.5"...
      Niitä ei ole suunniteltu koteloitavaksi vaan ns. freeair asennukseen eli esim oveen tms.
      Ja jos E34 aiot jotain eteen laittaa niin käytä vakiopaikkoja. Teet vain sen muoviräpistyksen tilalla tukevan asennuslevyn jonka kiinnität kunnolla autoon ja elementin kunnolla siihen levyyn. Ja muista tiiviys.

      vnu

      Ps. ja kaikki jotka alkavat ajatella jo ääneen että kyllä mulla ainakin toimii 2L kotelossa 6.5" hyvin: Ei toimi. Buustaa 100-200Hz ja ääni on ihan purkki. Toimiminen edellyttäisi sähkömekaanisten lakien rikkomista.
      Eli älkää koteloiko.
      Alla riippuen ajasta ja paikasta:

      Bmw E30 316 -87
      Bmw E34 "525i" -89
      Citroen DS23 -73
      Citroen Saxo 1.4 -99
      AS-202 Bravo

      Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

      Comment

      • torx
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 383
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Vilhosuuri View Post
        Ps. ja kaikki jotka alkavat ajatella jo ääneen että kyllä mulla ainakin toimii 2L kotelossa 6.5" hyvin: Ei toimi. Buustaa 100-200Hz ja ääni on ihan purkki. Toimiminen edellyttäisi sähkömekaanisten lakien rikkomista.
        Eli älkää koteloiko.
        Lainataan nyt tätä. Itse koteloin tossa dls ms6 midit noin 6-7l koteloihin ja tuntuu kyllä että korostaa juuri mainitsemaasi aluetta. Riittäisikö että "avaan" vaikka kotelon toisen päädyn, että toimisi sitten free airina?
        Last edited by torx; 26-09-2006, 17:44. Reason: kuva
        G30 530e m-sport -19.
        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
        -
        Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Originally posted by torx View Post
          Lainataan nyt tätä. Itse koteloin tossa dls ms6 midit noin 6-7l koteloihin ja tuntuu kyllä että korostaa juuri mainitsemaasi aluetta. Riittäisikö että "avaan" vaikka kotelon toisen päädyn, että toimisi sitten free airina?
          Voit myös lyhentää koteloa ja runnot vanua melko tiukkaa koteloon = vaimennettu free-air. Ääntä voi säätää vanun tiukkuutta ja määrää säätämällä.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Vilhosuuri
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 139
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by torx View Post
            Lainataan nyt tätä. Itse koteloin tossa dls ms6 midit noin 6-7l koteloihin ja tuntuu kyllä että korostaa juuri mainitsemaasi aluetta. Riittäisikö että "avaan" vaikka kotelon toisen päädyn, että toimisi sitten free airina?
            Kyllä, mutta seuraavana ongelman on akustinen oikosulku joka tuosta syntyy koska kotelo ei ole tarpeeksi "pitkä". Eli matalat taajuudet voivat kadota kokonaan tai ainakin heiketä merkittävästi. Suo siellä, vetelä täällä.
            Free-air asennuksella haetaan siis tilannetta jonka oikea nimi on infinite baffle eli karkeasti suomennettuna päättymätön etulevy. Elementti on siis asennettuna levyyn jonka reunat ovat äärettömät. Näin takaa tuleva vastakkaisvaiheinen ääniaalto ei pääse kumoamaan etupuolella olevaa, ja elemetti ei kuitenkaan ole koteloitu mitenkään. Eli siis elementin etu ja takapuoli pitää saada eritettyä toisistaan.

            Toivottavasti selitin tarpeeksi epäselvästi.

            Eli "toimivat" vaihtoehdot autossa ovat free-air, yli 15L kotelo/elementti tai yli 10L kotelo ja rankkaa korjausta equlla.
            Paras ratkaisu on autosta ulos oleva vaimennettu Free-air joka vaatii hieman erikoisia rakenteita ja kokeilua,kokeilua,kokeilua...


            vnu
            Alla riippuen ajasta ja paikasta:

            Bmw E30 316 -87
            Bmw E34 "525i" -89
            Citroen DS23 -73
            Citroen Saxo 1.4 -99
            AS-202 Bravo

            Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎