Oisko sulla mahkuja koittaa jotain toista vaffia sinne?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ongelma e34:sen bassotusessa!
Collapse
X
-
Minulla on myös e34 eikä ongelmia ole, vahvistimena toimii dragsterin da2002 ja subina pioneerin joku paksu ripustuksinen elementti. Virtajohto on riittävän paksu 21mm2 kuin myöskin maa. Elementti itse on suljetussa kotelossa tietenkin elementti kapiiniin päin, hattuhyllyyn ei ole ollut tarvista tehdä rumia reikiä kun tulee aivan tarpeeksi painetta ilman erillisiä säätöjä ja reikiä.
Comment
-
-
Sitten kun olet tarkastanut kaikki aikaisemmin luetellut, voisi vikaa lähteä hakemaan subikotelosta...
Jos se Refleksi kotelo on väärin viritetty=mitoitettu=toteutettu se ei vaan toimi.
Ja sellainen ilmiö tulee varsinkin 5-ovisissa että subbari ei toimi hattuhyllyyn elementti ylöspäin asennettuna, tai toimii huonosi, samassa kotelossa kun laittaa normaalisti peräluukkuun toimii paljon paremmin.
Comment
-
-
Originally posted by .:miksu:. View PostSitten kun olet tarkastanut kaikki aikaisemmin luetellut, voisi vikaa lähteä hakemaan subikotelosta...
Jos se Refleksi kotelo on väärin viritetty=mitoitettu=toteutettu se ei vaan toimi.
Ja sellainen ilmiö tulee varsinkin 5-ovisissa että subbari ei toimi hattuhyllyyn elementti ylöspäin asennettuna, tai toimii huonosi, samassa kotelossa kun laittaa normaalisti peräluukkuun toimii paljon paremmin.
Nyt on tulossa uusi kotelo jossa on litratilavuus, refleksin paikka, refleksi putken pituus ja paksuus juuri niin kuin elementin valmistaja ohjekirjassaan suosittelee.
Jos sillä ei lähde pelittämään... nii sitten otan kaverilta testiin 1000W RMS tehoja antavan spl:län vahvarin nii sillä selviää sitten onko tehoja liian vähän.Nykyne: E34 525i
Exät:
Coupe Sunny 1,6 vm.88
Coupe Sunny 1,6 vm.87
Mese 240D (123) vm.82
Datsun 140y 1,2 vm.82
Comment
-
-
Ihan vinkiks vaan, että 100 wattia riittää autossa aivan varmasti riittävään bassoon. Auto kun vahvistaa matalia taajuuksia. Kokeileppa huvikses sopivan kokoiseen suljettuun koteloon ja elementti peräkontissa taaksepäin. Voi tulle parempi potku.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostIhan vinkiks vaan, että 100 wattia riittää autossa aivan varmasti riittävään bassoon. Auto kun vahvistaa matalia taajuuksia. Kokeileppa huvikses sopivan kokoiseen suljettuun koteloon ja elementti peräkontissa taaksepäin. Voi tulle parempi potku.
ja eikös se ole pikemminkin niin että refleksi kotelossa oleva elementti ei tarvitse niin isoja teho ja kuin suljetussa oleva :think koska kalvon liikutteluun tarvittava voima refleksissä on pienempi? mutta tämähän on vain minun käsitykseni asiasta... korjatkaa jos olen väärässäNykyne: E34 525i
Exät:
Coupe Sunny 1,6 vm.88
Coupe Sunny 1,6 vm.87
Mese 240D (123) vm.82
Datsun 140y 1,2 vm.82
Comment
-
-
Pölöhölö, pari vikaa voi vetää heti listalta yli
a) vahvistimen tehot, äänenpaine-ero 400w:llä ja 380w:llä on jotain 0.2db, erotus jota ei kuule koirakaan. Ja 380rms wattia on ääneks muutettuna ihan vitusti.
b) kotelon väärä koko, kyllä sieltä ääntä tulee niin vitusti vaikka viritys olisi ihan päin persettä. Tuki vaikka refleksiputki tukevasti niin huomaat ettei toimi sittenkään.
c) virran vähyys, 1.5mm2 piuhalla tulee jo sen verran boforia, että kyllä sen huomaa kun soittaa. Jos tolla 1.5mm2 piuhalla saa vaikka vahvarista irti 20w niin sekin antaa mun subilla reilu 97db@30hz. HUOM! 85db on töissä raja jolloin tulee käyttää kuulosuojaimia jos on kauemmin sellasessa äänessä.
Vika on varmaan mankan tai vaffin säädöissä tai kytkennöissä. Ei kun manuaali käteen ja tutkimaan.
Ihme neuvoja täälläkin annetaan.
edit. refleksistä saa parhaimmillaan saman mölyn yhdellä elementillä kuin suljetusta neljällä....eli saa enemmän.
edit2. kato nyt vielä se VAHVISTIMEN tasonsäätö josta et ole puhunut mitään! Laita mankasta volaa ja säädä samalla sitä tasonsäädön ruuvia vahvistimen päästä.Last edited by herja; 29-10-2006, 19:37.Retard Member
Comment
-
-
Originally posted by herja View PostPölöhölö, pari vikaa voi vetää heti listalta yli
a) vahvistimen tehot, äänenpaine-ero 400w:llä ja 380w:llä on jotain 0.2db, erotus jota ei kuule koirakaan. Ja 380rms wattia on ääneks muutettuna ihan vitusti.
b) kotelon väärä koko, kyllä sieltä ääntä tulee niin vitusti vaikka viritys olisi ihan päin persettä. Tuki vaikka refleksiputki tukevasti niin huomaat ettei toimi sittenkään.
c) virran vähyys, 1.5mm2 piuhalla tulee jo sen verran boforia, että kyllä sen huomaa kun soittaa. Jos tolla 1.5mm2 piuhalla saa vaikka vahvarista irti 20w niin sekin antaa mun subilla reilu 97db@30hz. HUOM! 85db on töissä raja jolloin tulee käyttää kuulosuojaimia jos on kauemmin sellasessa äänessä.
Vika on varmaan mankan tai vaffin säädöissä tai kytkennöissä. Ei kun manuaali käteen ja tutkimaan.
Ihme neuvoja täälläkin annetaan.
edit. refleksistä saa parhaimmillaan saman mölyn yhdellä elementillä kuin suljetusta neljällä....eli saa enemmän.
edit2. kato nyt vielä se VAHVISTIMEN tasonsäätö josta et ole puhunut mitään! Laita mankasta volaa ja säädä samalla sitä tasonsäädön ruuvia vahvistimen päästä.
Vahvistimen tason säätö potikan asteikossa on "normal" kohta joka on hitusen vajaa täyset. olen pitänyt sitä siinä normal kohdassa koska jos sen yli vääntelee niin alkaa basso särkeen jo alemmilla voimakkuuksilla. jos taas laittaa ali niin ei ainakaan kuulu mitään!vahvarissa ei ole muita säätöjä paitsi tason säätö sekä LPF (alipäästösuodin) off tai on ja kolmi asentoinen bassboost, mutta sitä ei voi pitää kuin nollilla koska korottaessa alkaa taas särkee jos laittaa vähänkin enemmän "master" volumea mankasta.
edit: LPF suodinta pidän pois päältä koska mankassa on kätevämpi suodin josta voin säätää taajuudet ajon aikana.... jos siis tykkää.
mutta on myös kokeiltu pelkällä vaffarin suotimella ja tulos täysin sama. eli ei mitään =(
edit2:kytkennöissä ei ole mitään vikaa. tarkistin vielä kerran ja on noita tullut kuitenkin laiteltua koska tämä on sentää viides auto jonka
omistan ja jokasessa edellisessä on basso tömissyt ihan riittävästi. eri elementeillä ja vahvistimilla kylläkin mutta ei saatana toi
elementti mikään huono ole niinku tässä on muutama ihminen jo maininnut ja todennut elementin olevan hyvä. jos joku on huono niin vahvistin sitten!Last edited by rentturaakki; 30-10-2006, 02:57.Nykyne: E34 525i
Exät:
Coupe Sunny 1,6 vm.88
Coupe Sunny 1,6 vm.87
Mese 240D (123) vm.82
Datsun 140y 1,2 vm.82
Comment
-
-
Onhan elementti varmasti ehjä?
Koitettu toisella vahvistimella?
Ja jos kotelo vuotaa ihan (lisää omavalintainen kirosana) niin sekin voi tehdä tuollaista
EDIT: niin ja tosiaan tuo vahvistin mikä nyt on on kyllä riittävä(tosin tehoa ei koskaan ole liikaa, vai?), mikälisikäli ei ole rikki.- E32 735iA - E38 750iAL -
Comment
-
-
Originally posted by Noxman View PostOnhan elementti varmasti ehjä?
Koitettu toisella vahvistimella?
Ja jos kotelo vuotaa ihan (lisää omavalintainen kirosana) niin sekin voi tehdä tuollaista
EDIT: niin ja tosiaan tuo vahvistin mikä nyt on on kyllä riittävä(tosin tehoa ei koskaan ole liikaa, vai?), mikälisikäli ei ole rikki.
Autostudiosta elementti ja vaffari on haettu suoraan hyllystä... että voihan ne tietysti rikkikin olla mutta minun mielestä hyvin epätodennäköistä.
Parinpäivän sisään pääsen kyllä testaa toista vahvaria ja koteloo nii vaikka en usko että tulos mikskää muuttuukaa nii onpahan nekin vaihtoehdot sitten vuorenvarmasti suljettu pois.Nykyne: E34 525i
Exät:
Coupe Sunny 1,6 vm.88
Coupe Sunny 1,6 vm.87
Mese 240D (123) vm.82
Datsun 140y 1,2 vm.82
Comment
-
-
1. Tarkista / vaihda RCA:t
2. Vedä akulta riittävän paksu kaapeli (esim. 50mm2) virtajohtona.
3. Tarkista maadoituksesi, maadoituskaapelit TULEE olla vähintään yhtä paksua neekerinmakkaraa kuin virtajohtosi, siis esimerkiksi 50mm2. Muista myös, että pelkkä huono kontakti voi aiheuttaa ongelmia.
4. Vahvistimen säädöt, kuten jakosuotimet, gainit ym.
5. Jos ei vieläkään kuulu tarpeeksi lujaa, olet liian vaativa
Comment
-
-
Tässä oma reseptini:
1. Mieti sopiva vahvistin elemen(tille/teille), mitoita elementille sopiva kotelo valmistajan ilmoittamien arvojen mukaan.(MDF-levy parasta materiaalia!)
2. Mitoita virta ja maa piuha vahvistimen mukaan
3. Mitoita piuhoihin sopiva sulake ja sille kotelo.
4. Ei mitään amisteippiviritelmiä vaan kunnon liittimet ja reilusti töhöllä tinaa niin että varmasti pysyy.
5. Tee liitokset tukevasti niin että pysyy. Maadoita kaikki vahvistimet ja kondensaattori samaan maadoituspisteeseen.
6. Käytä herätevirtapiuhana suojattua piuhaa äläkä normaalia kaiutinpiuhaa(usein RCA:n välissä on kätevästi sopivaa).
7. Soittimen taakse tee kaikki liitokset AINA kolvilla ja tinalla. Suojaukseen käytä sopivankokoista kutistesukkaa, jonka saat kolvilla lämmittämällä jämähtämään paikalleen.
8. Tee kontin asennukset niin että kaikki on pultattu kiinni johonkin eikä paiskottu ajanpuutteessa konttiin irralleen.
9. Bitumilla saat rämisevän takakontin ja rekisterikilven aisoihin, muuallekin sitäkannattaa laittaa jos on innostusta purkaa autoa enemmänkin.
Tässä on jo tarvittava aines tavalliselle musiikinkuuntelijalle. Tehkää näin kerran kunnolla niin ei tarvitse sitten jälkeenpäin kiroilla kun ette alunperin kunnolla tehneet(kokemusta on)
Kilpahifistelijät tietysti sitten jo tekevät kaikkea muutakin mutta nämä ovat tärkeimmät edellytykset, joita liian usein laiminlyödään.
Comment
-
-
Originally posted by mika_el View Post9. Bitumilla saat rämisevän takakontin ja rekisterikilven aisoihin, muuallekin sitäkannattaa laittaa jos on innostusta purkaa autoa enemmänkin.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
Comment