Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelma e34:sen bassotusessa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ViisKolmeVitonen
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 389
    • Kauhajoki

    #16
    Oisko sulla mahkuja koittaa jotain toista vaffia sinne?
    Passat tdi -04

    Comment

    • onkyo87
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 219
      • Tampere

      #17
      Minulla on myös e34 eikä ongelmia ole, vahvistimena toimii dragsterin da2002 ja subina pioneerin joku paksu ripustuksinen elementti. Virtajohto on riittävän paksu 21mm2 kuin myöskin maa. Elementti itse on suljetussa kotelossa tietenkin elementti kapiiniin päin, hattuhyllyyn ei ole ollut tarvista tehdä rumia reikiä kun tulee aivan tarpeeksi painetta ilman erillisiä säätöjä ja reikiä.

      Comment

      • .:miksu:.
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 352

        #18
        Sitten kun olet tarkastanut kaikki aikaisemmin luetellut, voisi vikaa lähteä hakemaan subikotelosta...

        Jos se Refleksi kotelo on väärin viritetty=mitoitettu=toteutettu se ei vaan toimi.
        Ja sellainen ilmiö tulee varsinkin 5-ovisissa että subbari ei toimi hattuhyllyyn elementti ylöspäin asennettuna, tai toimii huonosi, samassa kotelossa kun laittaa normaalisti peräluukkuun toimii paljon paremmin.

        Comment

        • rentturaakki
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 129

          #19
          Originally posted by .:miksu:. View Post
          Sitten kun olet tarkastanut kaikki aikaisemmin luetellut, voisi vikaa lähteä hakemaan subikotelosta...

          Jos se Refleksi kotelo on väärin viritetty=mitoitettu=toteutettu se ei vaan toimi.
          Ja sellainen ilmiö tulee varsinkin 5-ovisissa että subbari ei toimi hattuhyllyyn elementti ylöspäin asennettuna, tai toimii huonosi, samassa kotelossa kun laittaa normaalisti peräluukkuun toimii paljon paremmin.

          Nyt on tulossa uusi kotelo jossa on litratilavuus, refleksin paikka, refleksi putken pituus ja paksuus juuri niin kuin elementin valmistaja ohjekirjassaan suosittelee.
          Jos sillä ei lähde pelittämään... nii sitten otan kaverilta testiin 1000W RMS tehoja antavan spl:län vahvarin nii sillä selviää sitten onko tehoja liian vähän.
          Nykyne: E34 525i
          Exät:
          Coupe Sunny 1,6 vm.88
          Coupe Sunny 1,6 vm.87
          Mese 240D (123) vm.82
          Datsun 140y 1,2 vm.82

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

            #20
            Ihan vinkiks vaan, että 100 wattia riittää autossa aivan varmasti riittävään bassoon. Auto kun vahvistaa matalia taajuuksia. Kokeileppa huvikses sopivan kokoiseen suljettuun koteloon ja elementti peräkontissa taaksepäin. Voi tulle parempi potku.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • rentturaakki
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 129

              #21
              Originally posted by alspe View Post
              Ihan vinkiks vaan, että 100 wattia riittää autossa aivan varmasti riittävään bassoon. Auto kun vahvistaa matalia taajuuksia. Kokeileppa huvikses sopivan kokoiseen suljettuun koteloon ja elementti peräkontissa taaksepäin. Voi tulle parempi potku.
              En minä niitten tehojen perään olekkaan mutta kun ei soi niin ei soi
              ja eikös se ole pikemminkin niin että refleksi kotelossa oleva elementti ei tarvitse niin isoja teho ja kuin suljetussa oleva :think koska kalvon liikutteluun tarvittava voima refleksissä on pienempi? mutta tämähän on vain minun käsitykseni asiasta... korjatkaa jos olen väärässä
              Nykyne: E34 525i
              Exät:
              Coupe Sunny 1,6 vm.88
              Coupe Sunny 1,6 vm.87
              Mese 240D (123) vm.82
              Datsun 140y 1,2 vm.82

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #22
                Pölöhölö, pari vikaa voi vetää heti listalta yli

                a) vahvistimen tehot, äänenpaine-ero 400w:llä ja 380w:llä on jotain 0.2db, erotus jota ei kuule koirakaan. Ja 380rms wattia on ääneks muutettuna ihan vitusti.

                b) kotelon väärä koko, kyllä sieltä ääntä tulee niin vitusti vaikka viritys olisi ihan päin persettä. Tuki vaikka refleksiputki tukevasti niin huomaat ettei toimi sittenkään.

                c) virran vähyys, 1.5mm2 piuhalla tulee jo sen verran boforia, että kyllä sen huomaa kun soittaa. Jos tolla 1.5mm2 piuhalla saa vaikka vahvarista irti 20w niin sekin antaa mun subilla reilu 97db@30hz. HUOM! 85db on töissä raja jolloin tulee käyttää kuulosuojaimia jos on kauemmin sellasessa äänessä.

                Vika on varmaan mankan tai vaffin säädöissä tai kytkennöissä. Ei kun manuaali käteen ja tutkimaan.

                Ihme neuvoja täälläkin annetaan.

                edit. refleksistä saa parhaimmillaan saman mölyn yhdellä elementillä kuin suljetusta neljällä....eli saa enemmän.

                edit2. kato nyt vielä se VAHVISTIMEN tasonsäätö josta et ole puhunut mitään! Laita mankasta volaa ja säädä samalla sitä tasonsäädön ruuvia vahvistimen päästä.
                Last edited by herja; 29-10-2006, 19:37.
                Retard Member

                Comment

                • rentturaakki
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 129

                  #23
                  Originally posted by herja View Post
                  Pölöhölö, pari vikaa voi vetää heti listalta yli

                  a) vahvistimen tehot, äänenpaine-ero 400w:llä ja 380w:llä on jotain 0.2db, erotus jota ei kuule koirakaan. Ja 380rms wattia on ääneks muutettuna ihan vitusti.

                  b) kotelon väärä koko, kyllä sieltä ääntä tulee niin vitusti vaikka viritys olisi ihan päin persettä. Tuki vaikka refleksiputki tukevasti niin huomaat ettei toimi sittenkään.

                  c) virran vähyys, 1.5mm2 piuhalla tulee jo sen verran boforia, että kyllä sen huomaa kun soittaa. Jos tolla 1.5mm2 piuhalla saa vaikka vahvarista irti 20w niin sekin antaa mun subilla reilu 97db@30hz. HUOM! 85db on töissä raja jolloin tulee käyttää kuulosuojaimia jos on kauemmin sellasessa äänessä.

                  Vika on varmaan mankan tai vaffin säädöissä tai kytkennöissä. Ei kun manuaali käteen ja tutkimaan.

                  Ihme neuvoja täälläkin annetaan.

                  edit. refleksistä saa parhaimmillaan saman mölyn yhdellä elementillä kuin suljetusta neljällä....eli saa enemmän.

                  edit2. kato nyt vielä se VAHVISTIMEN tasonsäätö josta et ole puhunut mitään! Laita mankasta volaa ja säädä samalla sitä tasonsäädön ruuvia vahvistimen päästä.

                  Vahvistimen tason säätö potikan asteikossa on "normal" kohta joka on hitusen vajaa täyset. olen pitänyt sitä siinä normal kohdassa koska jos sen yli vääntelee niin alkaa basso särkeen jo alemmilla voimakkuuksilla. jos taas laittaa ali niin ei ainakaan kuulu mitään! vahvarissa ei ole muita säätöjä paitsi tason säätö sekä LPF (alipäästösuodin) off tai on ja kolmi asentoinen bassboost, mutta sitä ei voi pitää kuin nollilla koska korottaessa alkaa taas särkee jos laittaa vähänkin enemmän "master" volumea mankasta.

                  edit: LPF suodinta pidän pois päältä koska mankassa on kätevämpi suodin josta voin säätää taajuudet ajon aikana.... jos siis tykkää.
                  mutta on myös kokeiltu pelkällä vaffarin suotimella ja tulos täysin sama. eli ei mitään =(

                  edit2:kytkennöissä ei ole mitään vikaa. tarkistin vielä kerran ja on noita tullut kuitenkin laiteltua koska tämä on sentää viides auto jonka
                  omistan ja jokasessa edellisessä on basso tömissyt ihan riittävästi. eri elementeillä ja vahvistimilla kylläkin mutta ei saatana toi
                  elementti mikään huono ole niinku tässä on muutama ihminen jo maininnut ja todennut elementin olevan hyvä. jos joku on huono niin vahvistin sitten!
                  Last edited by rentturaakki; 30-10-2006, 02:57.
                  Nykyne: E34 525i
                  Exät:
                  Coupe Sunny 1,6 vm.88
                  Coupe Sunny 1,6 vm.87
                  Mese 240D (123) vm.82
                  Datsun 140y 1,2 vm.82

                  Comment

                  • Noxman
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 136
                    • Kokkola

                    #24
                    Onhan elementti varmasti ehjä?
                    Koitettu toisella vahvistimella?
                    Ja jos kotelo vuotaa ihan (lisää omavalintainen kirosana) niin sekin voi tehdä tuollaista

                    EDIT: niin ja tosiaan tuo vahvistin mikä nyt on on kyllä riittävä(tosin tehoa ei koskaan ole liikaa, vai?), mikälisikäli ei ole rikki.
                    Last edited by Noxman; 30-10-2006, 03:34. Reason: nada
                    - E32 735iA - E38 750iAL -

                    Comment

                    • rentturaakki
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 129

                      #25
                      Originally posted by Noxman View Post
                      Onhan elementti varmasti ehjä?
                      Koitettu toisella vahvistimella?
                      Ja jos kotelo vuotaa ihan (lisää omavalintainen kirosana) niin sekin voi tehdä tuollaista

                      EDIT: niin ja tosiaan tuo vahvistin mikä nyt on on kyllä riittävä(tosin tehoa ei koskaan ole liikaa, vai?), mikälisikäli ei ole rikki.


                      Autostudiosta elementti ja vaffari on haettu suoraan hyllystä... että voihan ne tietysti rikkikin olla mutta minun mielestä hyvin epätodennäköistä.
                      Parinpäivän sisään pääsen kyllä testaa toista vahvaria ja koteloo nii vaikka en usko että tulos mikskää muuttuukaa nii onpahan nekin vaihtoehdot sitten vuorenvarmasti suljettu pois.
                      Nykyne: E34 525i
                      Exät:
                      Coupe Sunny 1,6 vm.88
                      Coupe Sunny 1,6 vm.87
                      Mese 240D (123) vm.82
                      Datsun 140y 1,2 vm.82

                      Comment

                      • bosniakki
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 137
                        • Naantali

                        #26
                        Mä en oikeastaan tiedä näistä jutuista juuri mitään mutta jos vahvari on kytketty sillattuna, niin oletko kokeillut ilman siltausta?
                        Tuollaisen fiksun neuvon sain kerran täältä foorumilta...

                        Comment

                        • VaihtoVirta
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 558
                          • Kuusamo

                          #27
                          1. Tarkista / vaihda RCA:t
                          2. Vedä akulta riittävän paksu kaapeli (esim. 50mm2) virtajohtona.
                          3. Tarkista maadoituksesi, maadoituskaapelit TULEE olla vähintään yhtä paksua neekerinmakkaraa kuin virtajohtosi, siis esimerkiksi 50mm2. Muista myös, että pelkkä huono kontakti voi aiheuttaa ongelmia.
                          4. Vahvistimen säädöt, kuten jakosuotimet, gainit ym.
                          5. Jos ei vieläkään kuulu tarpeeksi lujaa, olet liian vaativa

                          Comment

                          • rentturaakki
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 129

                            #28
                            No niin... vahvistin vaihdettu ja nyt jytää nii maan perhanasti
                            Vanha vahvari siis oli pioneer 380W ja uus Sony xplöd 400W
                            En tiedä sitte...
                            Nykyne: E34 525i
                            Exät:
                            Coupe Sunny 1,6 vm.88
                            Coupe Sunny 1,6 vm.87
                            Mese 240D (123) vm.82
                            Datsun 140y 1,2 vm.82

                            Comment

                            • mika_el
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 32

                              #29
                              Tässä oma reseptini:

                              1. Mieti sopiva vahvistin elemen(tille/teille), mitoita elementille sopiva kotelo valmistajan ilmoittamien arvojen mukaan.(MDF-levy parasta materiaalia!)
                              2. Mitoita virta ja maa piuha vahvistimen mukaan
                              3. Mitoita piuhoihin sopiva sulake ja sille kotelo.
                              4. Ei mitään amisteippiviritelmiä vaan kunnon liittimet ja reilusti töhöllä tinaa niin että varmasti pysyy.
                              5. Tee liitokset tukevasti niin että pysyy. Maadoita kaikki vahvistimet ja kondensaattori samaan maadoituspisteeseen.
                              6. Käytä herätevirtapiuhana suojattua piuhaa äläkä normaalia kaiutinpiuhaa(usein RCA:n välissä on kätevästi sopivaa).
                              7. Soittimen taakse tee kaikki liitokset AINA kolvilla ja tinalla. Suojaukseen käytä sopivankokoista kutistesukkaa, jonka saat kolvilla lämmittämällä jämähtämään paikalleen.
                              8. Tee kontin asennukset niin että kaikki on pultattu kiinni johonkin eikä paiskottu ajanpuutteessa konttiin irralleen.
                              9. Bitumilla saat rämisevän takakontin ja rekisterikilven aisoihin, muuallekin sitäkannattaa laittaa jos on innostusta purkaa autoa enemmänkin.

                              Tässä on jo tarvittava aines tavalliselle musiikinkuuntelijalle. Tehkää näin kerran kunnolla niin ei tarvitse sitten jälkeenpäin kiroilla kun ette alunperin kunnolla tehneet(kokemusta on )

                              Kilpahifistelijät tietysti sitten jo tekevät kaikkea muutakin mutta nämä ovat tärkeimmät edellytykset, joita liian usein laiminlyödään.

                              Comment

                              • Janzki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 4947
                                • Lohja

                                #30
                                Originally posted by mika_el View Post
                                9. Bitumilla saat rämisevän takakontin ja rekisterikilven aisoihin, muuallekin sitäkannattaa laittaa jos on innostusta purkaa autoa enemmänkin.
                                Tämä kohta on mielestäni erittäin tärkeä, ja pitäisi siten olla jo aikaisemmin..Sillä huonokin bassontoisto kuulostaa vielä tuplaten huonommalle jos sitä säestää tolkuton räminä..
                                Sähköposti.
                                IG: janzki_

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎