Announcement

Collapse
No announcement yet.

Poppien asennus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TomiK
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 125

Originally posted by teukkamaister View Post
    Itse olen ymmärtänyt sen niin että gain on se, miksi linjatulo vahvistetaan esim. linjatulo 2,5V -> vahvistetaan 6V:iin. En nyt lyö päätäni pantiksi tästä ja myy mummoani, mutta erittäin kova usko mulla on tähän asiaan. Kertokaapa jotko muutkin mitä mieltä olette tästä asiasta ?
    Minulle on jäänyt mieleen ajatus että jos vääntää vahvistimesta gainin vaikka 1 volttiin, niin se pääte antaa maksimi ulostulotehonsa input signaalin ollessa 1 volttia. Jos vääntää kahteen volttiin, antaa maksimitehot kahdella voltilla. Mutta taitaa olla tämäkin puppua.

Comment

• Coooper
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 1623
      • Lahti

Originally posted by jazma View Post
      Helvettiin koko ISO-liitin! Itse tinailin piuhat yhteen ja kun soitinta tarttee käyttää irti, niin johdot lähtee soittimen perästä irti. Soittimena pioneer, muista soittimista en tiedä onko johtosarja irroitettavissa.
      Jos tuntuu että sulla on liikaa kaikkia liittimiä ym. nyt soittimessa kiinni, niin suosittelen että käytät jonkin aikaa sen sotkun selvittämiseen. Vedä vaikka virrat ja maa uusiksi, niin helpottaa sitten tulevaa vianetsintää huomattavasti. Kun itse tietää että mikä johto on kytketty mihinkin ja saat karsittua sokeripaloja ja muita patentteja pois sieltä.
      Sehän se oliskin, on vaan melkoinen vaiva. Tarvis puoli kojelautaa purkaa että näkiski jotai. Tietty olishan tässä enskuun puoleenväliin aikaa, kattoo ny jos jaksaa. kojelautaankin laitettu joku nappula mutta ei mitää hajuu mikä seki lie.
      E61 525DA - 09
      EX: E90 325IA -06
      EX: E46 328i 4d -00
      Ex: E30 318i 2d -89

~M20 STROKER CLUB LAHTI~

Comment

• Vilhosuuri
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 139
        • Nurmijärvi

Originally posted by TomiK View Post
        Minulle on jäänyt mieleen ajatus että jos vääntää vahvistimesta gainin vaikka 1 volttiin, niin se pääte antaa maksimi ulostulotehonsa input signaalin ollessa 1 volttia. Jos vääntää kahteen volttiin, antaa maksimitehot kahdella voltilla. Mutta taitaa olla tämäkin puppua.
        Tämä kutakuinkin on se oikea ajatus jolla gain toimii. Sillä siis säädetään sen vahvistimen herkkyyttä. Tietenkään asia ei edelleenkään ole niin yksiselitteinen koska tässä pitää olla kyseessä puhdas siniaalto ja yleensä se on vielä 1KHz taajuudella mitattu ja musiikki hyvin harvoin on pelkkää yhden taajuuden siniaaltoa. Saati sitten edes äänitetty cd:n sallimalla 0-tasolla.

Tämä(kin) säätö on siis lähinnä kokeilukysymys. Yksinkertainen resepti on se että laittaa soittimesta volumen n. 3/4 maksimista soittamaan jotain levyä. Mikään uskomaton kitaravallilevy ei ole suositeltava koska siitä on vaikea kuulla leikkautumista äänessä. Sitten vain käännetään gainia isommalle vahvistimesta kunnes ääni alkaa säröytyä. Sen kyllä kuulee jos ymmärtää yhtään mitään äänentoistosta. Sitten gainia hieman takaisinpäin niin että särö katoaa. Näin päästään aika lähelle totuutta.
        Sitten jos haluaa ruveta "hifistelemään", niin etsitään levy missä on 1KHz siniaaltoa 0-tasolla äänitettynä, esim joku testilevy, ja se soimaan soittiman volume maksimi miinus 1 tai 2 pykälää. Oskiloskooppi kiinni vahvistimen kaiutinlähtöön ja sitten vain säätämään gainia ylöspäin kunnes siniaallon huiput alkavat oskiloskoopin näytöllä leikkautua ylä ja alapäästä. Sitten taas vähän takaisin niin että käyrä on siisti.

Jälkimmäistä konstia en ole edes itse käyttänyt kuin kerran kokeilumielessä. En edes oikein keksi mitään muuta syytä tuon käyttämiseen kuin se että voi Esson baarissa sanoa että "Säädin muuten gainit oskiloskoopilla... soi helvetin paljon paremmin..."

vnu
        Alla riippuen ajasta ja paikasta:

Bmw E30 316 -87
        Bmw E34 "525i" -89
        Citroen DS23 -73
        Citroen Saxo 1.4 -99
        AS-202 Bravo

Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

Comment

• full
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1214
          • Tampere

Originally posted by teukkamaister View Post
          Ja sitten...onko tämän ko. kaverin tapauksessa mielestäsi järkevää laittaa ranteen paksusta virtajohtoa, ottaen huomioon sen hinnan ja sen, että kaveri ei taida olla mikään "ärtsy hifistelijä" ? Käytännössä ei taida juurikaan tässä ko. tapauksessa olla juurikaan väliä, että mimmosta piuhaa se sinne vetää, mun ehottama piuha on kuitenkin vielä järkevissä hinnoissa.itellä on ollut joskus kolme vahvistinta alle pikkurillin paksusen rimpulan päässä ja hyvin pelitti ...
          sanotaan näen että tuolla pikkurillinpaksusella saa vain vahvistimensa hajalle kun se yrittää ottaa virtaa eikä sitä tulekaan niin palja kuin tarvii..

et ole kyllä kovin kovaa sitten soitellut jos nuo kolme vahvistinta on kestänyt.

bilteman aloituspaketista saa pikkurillinvahvuista ja tosiaan sillä ei tee mitään vahvistimessa jossa on subi kiinni. jollekkin pienemälle vahvistimelle ja erkkasatsille moinen ehkä menisi.

minimi on mielestäni 32mm2 ja moinen maksaa hieman alta 10e/m jos oikein muistan.. riippuen tietysti liikkeestä ja alennuksista
          BMW M535iA -86
          Volvo V90 -18

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎