APUVA! - E38 hifistys operaatio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freed
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 425
    • Helsinki

    APUVA! - E38 hifistys operaatio

    Elikkä kyseinen operaatio on aloitettu, olen siis ensikertalainen näissä hommissa..Ostin tossa subin ja vahvarin (SPL Dynamics). Nyt heräsi kysymys asennuksesta, autossa on toi alkuperäinen kasettisoitin, oisko joku business. Saako siitä jotenkin äänen tolle vahvarille? Ei taida olla rca-lähtöjä..muuten kaikki onkin jo selvää, virrat yms. Kiitos neuvoista!
  • Rudenorth
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 2415
    • Iisalmi

    #2
    Voit ottaa signaalin vahvarille kaiutintasoisena. Sulla vissiin löytyy cd-boxi vai meinasitko kaseteilla hifistellä
    MB W204 C320 CDI
    Kawasaki Ninja ZX-7R

    Comment

    • Freed
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 425
      • Helsinki

      #3
      eipä ole cd-boxia, ipod kiinni tossa nykyisessä enkä muuta tarvii..

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #4
        Kaiutintasoisena saa. Kysymys kuuluu vain että mistä päästä autoa. Eli onko autossasi peruskaiuttimet vai jompi kumpi Hifi-järjestelmä? Jos on Hifi niin kontista löytyy vahvistin, jolta saa myös ne kaivatut signaalit. Jos perussysteemi niin joutuu vetämään piuhat edestä asti.

        Navia ei ilmeisesti ollut..?
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • Freed
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 425
          • Helsinki

          #5
          navia ei ole juu..eli optio 676 hifi loudspeaker system löytyy, joten mistäs johdot, nopea apu tarpeen..haluun noi viel tänää kiinni!!

          Comment

          • Herbert
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 75
            • Suomi

            #6
            Jepjep, helpoimmalla ja lopun perin kuitenkin ehkä myös viksuimmalla pääset kun ostat vaikka 100e:n pioneerin mankan ja väliin ISO-liittimen, sen jälkeen sulla on myös cd-soitin, ja se keksintö ymmärtää todennäköisesti ipodin päällekin paremmin kuin bemarin 90-luvun business... Sieltä löytyy myös takalaudasta suoraan rca-lähtö vahvistimeen, eikä tule niin todennäköisesti sitä kauheetä ulinavinkunasurinapaukehäiriöhelvettiä kuin siitä että vetäset kaiutintasoisena sen elämän subille... Ja lopputulos on, että mankassa on varmasti enemmän virtaa sen kohtuu "modernin" mofsetin ansiosta verrattuna siihen bemun bisnekseen, eli kaikki muutkin kajarit soi paremmin, ja subi toimii rca:lla, ja mankka puhuu ipodia...

            ja sen lisäksi kasettimankka näyttää pahalta, ainakin clarionilla on mankoissa valittavana myös punaset valot, sopii sisustaan...

            Noin mä sen tekisin, ja joskus olen tehnytkin....

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Jos halvalla haluut päästä, niin osta bilteman pari kymppiä maksava aktiivijakari tai ihan sen hintainen kun huvittaa ja otat sille kaiutinsignaalit esim. b-pilarien alaosasta eli takakajareilta tai jos sulla on hattuhyllyllä käkättimet niin sieltä ja vedät ne signaalit sitten konttiin jakarille. Ite tein noin eikä kyllä taatusti pörise tai pärise yhtään, vaikka aikanaankin kaikki kauhistelivat ratkaisua. Liitokset kannattaa kyllä sitten kolvata eikä käyttää apicoja tms.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #8
                Originally posted by Freed View Post
                navia ei ole juu..eli optio 676 hifi loudspeaker system löytyy, joten mistäs johdot, nopea apu tarpeen..haluun noi viel tänää kiinni!!
                Raaskitko luopua takakaiuttimista? Jos maltat niin ota ohjaus vaikka kontista ennen vahvistinta. Mankan perästä lähtee piuhat vahvistimelle, ei voi muistaa pinnejä ulkoa, mutta jos viitsit mankan irroittaa niin tuolta voi vilkaista oikeat pinnit ja mankan perästä niitä vastaavat värit, niin tietää ottaa oikeat piuhat käyttöön. Ohjaus tulee siihen pienempään moninapaiseen liittimeen. Tai jos maltat odottaa huomiseen niin voin vilkaista oikeat pinnit WDS:stä...
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by Herbert View Post
                  Jepjep, helpoimmalla ja lopun perin kuitenkin ehkä myös viksuimmalla pääset kun ostat vaikka 100e:n pioneerin mankan ja väliin ISO-liittimen, sen jälkeen sulla on myös cd-soitin, ja se keksintö ymmärtää todennäköisesti ipodin päällekin paremmin kuin bemarin 90-luvun business...
                  Totta toinen puoli. Mutta vastavasti menettää alkuperäisen järjestelmän käyttömukavuuden, kuten 2 kpl. näyttöjä, (mittariston BC ja MID) muiden laitteiden ohjaaman mykistyksen sekä ennenkaikkea rattinäppäimet. Tosin viimemainitut saa käyttöön ostamalla sen ~300e adapterin. Hinta pompsahti. Ja eräässä toisessa topicissa on sitäpaitsi haukuttu kaikki pioneerin halpissoittimet ihan paskaksi, joten eihän niillä voi mitään tehdä?

                  Sieltä löytyy myös takalaudasta suoraan rca-lähtö vahvistimeen, eikä tule niin todennäköisesti sitä kauheetä ulinavinkunasurinapaukehäiriöhelvettiä kuin siitä että vetäset kaiutintasoisena sen elämän subille...
                  Aika monessa bemun orkkisjärjestelmässä ohjataan päätteitä kaiutintasoisella signaaleilla, eikä taida olla häiriöiden kanssa juuri ongelmia. Ei se RCA yksistään taivasta tee. Aika monella ongelmien alkulähde on juuri heikot linjatasoiset signaalitiet, halvat komponentit ja huonot maadoitukset.

                  Ja lopputulos on, että mankassa on varmasti enemmän virtaa sen kohtuu "modernin" mofsetin ansiosta verrattuna siihen bemun bisnekseen,
                  No jaa. Mosfet tai ei, teoreettinen maksimi on edelleen ilman hakkuria se joku ~15 W per kanava, vaikka etupaneelissa lukisikin se teoreettinen puhtaalla siniaallolla ja kuuloalueen ulkopuolisella taajuudella aikaansaatu nanosekunnin piikkiteho 50 W (vai onko niissä jo 100 W, en ole seurannut). Tai jos vahvistinrintamalla on viimeaikoina mennyt teoriapuoli uusiksi niin korjatkaa ihmeessä.

                  Aftermarket mankalla sulla on käytössä yksi pääteaste per nurkka, tuossa Hifi-järjestelmässä on etupäälle kolme tuollaista pääteastetta per kanava, eli yhteensä kuusi vahvistinta eteen. Ja lisäksi, koska tuo hifijärjestelmä on aktiivisesti suodatettu, joutuisit vielä puuhastelemaan passiivijakosuotimet, siis mikäli haluaistit ajaa sillä mosfetti pääteasteella tuota alkuperäistä kolmitiejärjestelmää. Eli ei se nyt ihan niin helppoa ole.

                  Noin mä sen tekisin, ja joskus olen tehnytkin....
                  Aivan, kukin tyylillään!
                  Last edited by Erich; 27-11-2006, 21:40.
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • Freed
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 425
                    • Helsinki

                    #10
                    mitäs jos tempasen noi kiinni sellasella systeemillä joka muuttaa kauitin lähdöt linjatasoisiksi..mikäs sen nimi nyt olikaan? mitkäs johdot kontista valitaan uhriksi..?

                    Comment

                    • Carbonfiber
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 5224
                      • Hki 43

                      #11
                      Originally posted by KFZ-Koenig View Post
                      Jos halvalla haluut päästä, niin osta bilteman pari kymppiä maksava aktiivijakari tai ihan sen hintainen kun huvittaa ja otat sille kaiutinsignaalit esim. b-pilarien alaosasta eli takakajareilta tai jos sulla on hattuhyllyllä käkättimet niin sieltä ja vedät ne signaalit sitten konttiin jakarille. Ite tein noin eikä kyllä taatusti pörise tai pärise yhtään, vaikka aikanaankin kaikki kauhistelivat ratkaisua. Liitokset kannattaa kyllä sitten kolvata eikä käyttää apicoja tms.
                      Ei vaan taida bilikas enää olla noita jakareit myynnissä. :think
                      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                      Z3 Roadster 2.8 '98
                      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #12
                        Originally posted by Freed View Post
                        mitkäs johdot kontista valitaan uhriksi..?
                        Se riippuu siitä mistä välistä haluat sen ohjauksen ottaa. Luovutko esim. takakaiuttimista?

                        Onko sun päätteessä kaiutintasoisia sisäänmenoja?
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • Carbonfiber
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 5224
                          • Hki 43

                          #13
                          Originally posted by Erich View Post
                          Se riippuu siitä mistä välistä haluat sen ohjauksen ottaa. Luovutko esim. takakaiuttimista?

                          Onko sun päätteessä kaiutintasoisia sisäänmenoja?
                          Eiks sen signaalin voi ryöstää siltä johdolta? :think

                          E: Siis sillonhan pitäs toimia uhri ja riistäjä. Ja onnistuuhan se myös sillein, että lyöt vahvariin kiinni sen kaiutintasosen ja siitä sitten pyhität yhen kanavan vaikkapa niille takakaiuttimille.
                          Last edited by Carbonfiber; 28-11-2006, 17:14.
                          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                          Z3 Roadster 2.8 '98
                          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                          Comment

                          • Herbert
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2006
                            • 75
                            • Suomi

                            #14
                            Originally posted by Erich View Post
                            Totta toinen puoli. Mutta vastavasti menettää alkuperäisen järjestelmän käyttömukavuuden, kuten 2 kpl. näyttöjä, (mittariston BC ja MID) muiden laitteiden ohjaaman mykistyksen sekä ennenkaikkea rattinäppäimet. Tosin viimemainitut saa käyttöön ostamalla sen ~300e adapterin. Hinta pompsahti. Ja eräässä toisessa topicissa on sitäpaitsi haukuttu kaikki pioneerin halpissoittimet ihan paskaksi, joten eihän niillä voi mitään tehdä?
                            No, ei ole pakko ostaa sitä halpista, ostaa vaikka 500e mankan, niin ne puhuu jo bemaria, eli kaikki näytöt yms rattinäppäimet toimii jo vakiona...


                            Originally posted by Erich View Post
                            Aika monessa bemun orkkisjärjestelmässä ohjataan päätteitä kaiutintasoisella signaaleilla, eikä taida olla häiriöiden kanssa juuri ongelmia. Ei se RCA yksistään taivasta tee. Aika monella ongelmien alkulähde on juuri heikot linjatasoiset signaalitiet, halvat komponentit ja huonot maadoitukset.
                            Toi on totta, rca tuntuu olevan yksi kommunistien keksintö kapitalistien kaatamiseksi, mutta siitä ollaan varmaan samaa mieltä, että jos voi valita pimentääkö takakajarit että saa subbarin toimimaan, niin se rca lähtö voip olla aika good...

                            Originally posted by Erich View Post
                            Aftermarket mankalla sulla on käytössä yksi pääteaste per nurkka, tuossa Hifi-järjestelmässä on etupäälle kolme tuollaista pääteastetta per kanava, eli yhteensä kuusi vahvistinta eteen. Ja lisäksi, koska tuo hifijärjestelmä on aktiivisesti suodatettu, joutuisit vielä puuhastelemaan passiivijakosuotimet, siis mikäli haluaistit ajaa sillä mosfetti pääteasteella tuota alkuperäistä kolmitiejärjestelmää. Eli ei se nyt ihan niin helppoa ole.
                            Korjaa jos olen väärässä, mutta onko sillä mitään merkitystä, mikä mankka siellä on? Nythän ei ilmeisesti oltu vetämässä uusia piuhoja suoraan mankalta kajareille, vaan ainoastaan vaihtamassa mankkaa. Eli bemun alkuperäiset vahvarit ja jakarit pyörittää järjestelmää edelleen, eli oikeasti ne mankan lähdöt ei vaikuta mihinkään... Paitsi siihen, että saa rca:n sille omalla vahvarille... Eli mankkahan pyörittää vahvaria joka pyörittää niitä kajareita, vai onko ne bemun jakarit mankassa? En tiedä, mutta en jaksa uskoa, jos on niin sittenhän toi on totta vieköön eri homma...

                            Originally posted by Erich View Post
                            Aivan, kukin tyylillään!
                            Noh, kyseessä ei ollut e38 hifisystem, vaan jotain jostain pienemmästä, mutta jos ne jakarit ei ole siellä bisnes mankassa, niin silloinhan ne on matkalla tai vahvarissa, ja silloin on ihan sama mikä kone sitä pyörittää... Ja lopulta mä revin ainakin zetorista harman kardonit pois ja vaihdoin koko systeemin pääosin dls:n nippeleihin, en kyllä tutkinut oliko mankassa jakareita, ainakin kaiuttimilla oli omat passiiviset vieressään...
                            Last edited by Herbert; 28-11-2006, 18:11.

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Originally posted by Herbert View Post
                              No, ei ole pakko ostaa sitä halpista, ostaa vaikka 500e mankan, niin ne puhuu jo bemaria, eli kaikki näytöt yms rattinäppäimet toimii jo vakiona...
                              Ai, onko tollasiakin jo olemassa? Jotain uusia malleja? Viimeksi kun soittelin maahantuojalle niin eivät tienneet tuollaisista mitään. Tosin siitä on jo aikaa. Puhuuko se myös wanhaa bemaria? Ja toimivatko näytötkin ihan oikeasti, onko tieto? Tähän asti niillä väyläadaptereilla ei ole saanut kuin ne näppäimet toimimaan.

                              Korjaa jos olen väärässä, mutta onko sillä mitään merkitystä, mikä mankka siellä on? Nythän ei ilmeisesti oltu vetämässä uusia piuhoja suoraan mankalta kajareille, vaan ainoastaan vaihtamassa mankkaa.
                              Tässä tapauksessa ei olekaan, totta turiset. Tuo kommentti liittyi vain yleisesti siihen kehuun mosfetien virranajokyvystä. Millä tosiaan ei tässä spekuloidussa tapauksessa ole merkitystä, vahvistimen sisäänmenoimpedanssi lienee aika korkea.

                              Eli bemun alkuperäiset vahvarit ja jakarit pyörittää järjestelmää edelleen, eli oikeasti ne mankan lähdöt ei vaikuta mihinkään... Paitsi siihen, että saa rca:n sille omalla vahvarille... Eli mankkahan pyörittää vahvaria joka pyörittää niitä kajareita, vai onko ne bemun jakarit mankassa?
                              Juuri näin. Ja suotimet tosiaan ovat siellä vahvistimessa.

                              Ja lopulta mä revin ainakin zetorista harman kardonit pois ja vaihdoin koko systeemin pääosin dls:n nippeleihin, en kyllä tutkinut oliko mankassa jakareita, ainakin kaiuttimilla oli omat passiiviset vieressään...
                              Hyvä näin! Mä en ole vieläkään keksinyt riittävän hyvää viritystä niiden tuplapuhekelaisten keskiäänien tilalle (orkkis puhelin), joten sitä älynväläystä odotellessa mennään alkuperäisillä... Olen varmaan niitä viimeisiä dinosauruksia jotka vielä käyttää tuota alkuperäistä D-Netziä.
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X