Announcement

Collapse
No announcement yet.

2-kelaisia 5,25":ia? E39:siin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    2-kelaisia 5,25":ia? E39:siin.

    Kryptasin otsikon, tässä sama suomeksi:

    Vaihdoin E39:sin etukaiuttimet (diskantti ja midbasso) SPL dynamicsin erillissarjaan. Alkuperäisissä kaiuttimissa on kaksi puhekelaa, joista toinen hoitaa radion ja navin, toinen puheohjausvastaukset ja puhelimen handsfreen. Nyt jälkimmäinen tietysti puuttuu pelistä, joten jotain pitäisi tehdä. Suunnittelin kaiuttimia jalkatilaan korvaamaan noita handsfree ääniä mutta ajeltuani autolla n. 100 km säädelleen ääntä mieluisaksi tulinkin siihen tulokseen etten ole vieläkään tyytyväinen midbassoihin. Diskantti on selvästi parempi kuin aiemmin mutta alapää kumisee ikävästi. Keskiääneen toivoisin "erottelevuutta ja kirkkautta" mutta se kaiutin on niin omankokoisensa että olisi vaikeaa lähteä keksimään kerralla hyvää tilalle.

    Midbassojen tiivistys koteloon oli ongelma kun kaiuttimien korkeuden tiivistyspinnasta ruuvipintoihin vaihtelivat. Tiivistin kaiuttimen boksiin O-renkaalla, mikä ei jälkikäteen ajatellen olekaan ehkä ihan tiivis ratkaisu. Olisiko tässä syy kuminaan?

    Entä onko 5,25" kaiuttimia saatavissa kohtuulaadulla kahdella kelalla? Jos ei, niin taidan vaihtaa alkuperäiset midbassoelementit tilalle ja koetan korvata alapään tuhnuisuutta erillisellä subbarilla.
    ---
  • nollakaks
    "Piparikuningas 2006"
    • Jun 2006
    • 252
    • Hattula

    #2
    Originally posted by -Tapi View Post
    Midbassojen tiivistys koteloon oli ongelma kun kaiuttimien korkeuden tiivistyspinnasta ruuvipintoihin vaihtelivat. Tiivistin kaiuttimen boksiin O-renkaalla, mikä ei jälkikäteen ajatellen olekaan ehkä ihan tiivis ratkaisu. Olisiko tässä syy kuminaan?

    Entä onko 5,25" kaiuttimia saatavissa kohtuulaadulla kahdella kelalla? Jos ei, niin taidan vaihtaa alkuperäiset midbassoelementit tilalle ja koetan korvata alapään tuhnuisuutta erillisellä subbarilla.
    Kuminaan saattaa vaikuttaa tiivistys, mutta eniten epäilen tuota uutta elementtiä. En muista onko E39:ssä kaiuttimet kickpaneeleissa, mutta ainakin E34:ssa ne sieltä löytyvät. Itsellä oli aikanaa E34:ssa sama ongelma. Kun vaihdoin elementit alkui midit kumisemaan. Ongelma ratkes sillä, että poistin elementin takaa raskaskumi-huopa kotelon ja löin koko tilan täyteen vanua.

    Ciare:lta muistaakseni pitäisi löytyä viisvarttisia kakas puhekelaisia elementtejä, eikä hinnatkaan ole mitään mahdottomia. Elementtejä myy ainakin La Gamma Syntesis. Veikkanpa kuitenkin, että tuo alkuperäinen idea laittaa kaiuttimet jalkatilaan korvaamaan noita handsfree ääniä on parempi vaihtoehto.
    E60 530DA M-Sport 2004 , E30 318iS 1990 & E114 1502 1975
    EX:E34 520i 1991, E30 320i Touring 1989, E46 316i 2001, E28 520i 1982, E39 528iA Touring 1997 + E30 318i 1986 varaosaraato.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Kaiuttimet on ovissa sellaisessa pitkulaisessa muovikotelossa, jonka sisällä on hieman vanua.

      Ciare on varmaan ihan OK vaihtoehto mutta sen alkuperä saa huonon olon aikaan.. On tullut työn puolesta vuosien varrella tutuksi ettei Italiasta tule mitään kestävää tai laadukasta
      ---

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7425
        • Oulu

        #4
        Silvoitko sitä koteloa mitenkään? Mitä olen täältä ja vähän hifikaupastakin kuullut, niin suosittelivat kotelon katkaisua tai reiän tekemistä siihen. Ei kuulemma toimi nuo tavanomaiset elementit noin pienessä kotelossa kuten pitäisi.

        Ohjetta vaikkapa tässä:
        Last edited by Petri.Kekkonen; 05-02-2007, 11:58.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Jaksu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 753
          • Kempele

          #5
          Ei muutaku "sorsa" teuraaksi niin pitäisi miditoiston parantua
          xdrive

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Kuinkahan isoa reikää sinne uskaltaisi väkertää? Harmittaa kokeilla moneen kertaan kun tuo ovipahvin irrotus ja kiinnitys on melko rassaavaa puuhaa..
            ---

            Comment

            • BME316
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 446

              #7
              Sen kokoinen reikä, minkä elementti vaatii paikalle mennääkseen

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #8
                Ei taida späläri tuossa reilun kahden litran kotelossa toimia, jos ei kerran toimi kymppilitraisessakaan... Noin pienessä oikeasti toimivia elementtejä on todella vähän. Varmimmin löytyy kotielementeistä? Kuminaan en ota kantaa, kun en tiedä, onko sun "kumina" sama asia kuin meikäläisen vastaava.

                Kaveri suositteli kokeilemaan Delssin Nobeliumia, vaan epäilen oman huumorintajuni riittävyyttä siinä vaiheessa, kun huomataan, ettei se toimikaan... Kun eivät ole ihan ilmaisia. Kokeilkaa joku ja kertokaa miten kävi?

                Hertzillä oli joskus tuplapuhekelainen midi, vaan saakohan enää?
                Last edited by Erich; 05-02-2007, 20:34.
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4991
                  • Forssa

                  #9
                  Ei saa enää hertziltä tuplakelaisia midejä. Tosiaan noin pienessä tilavuudessa toimivaa midiä et tule löytämään mistään. Tuossa tilavuudessa voi ajatella korkeintaan keskiääni elementtejä joita toistetaan korkeintaan jostain 200-250hz ylöspäin. Itse ajattelin joskun omaan e39:iin että rakentaisin paikat siihen alkuperäisten kaiuttimien alapuolelle mideille niin että ovat tukevasti ovipellissä ja hönkivät tietty oveen. Sitten taas siihen alkuperäisen kaiuttimen tilalle keskiäänet ja niiden jakotaajuus niin alas kuin mahdollista. Tällöin
                  stereokuvan korkeus ei ihan hirveästi kärsi vaikkei varsinaisia midejä saakaan sen alkuperäisen kaiuttimen tilalle.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Pähkäiltyäni tarpeeksi tulin seuraavanlaiseen johtopäätökseen: Vaihdan midin tilalle alkuperäisen elementin ja korvaan matalien äänien puutetta yhdellä 10" elementillä boksissa kontissa. Tuo 10" löytyy hyllystä joutilaana, joten ei tarvitsisi kokeilla eri malleja rahallisella panostuksella.

                    Sitten voisi äänensävyä säätämällä vapauttaa midit matalimpien äänien toistotehtävistä ja siirtää vastuuta kontin boksille.

                    Vasta-ääniä?
                    ---

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      On se BMW näköjään käyttänyt kaiutinvalintoihinsa enemmän aikaa kuin perusteinit..

                      SPL Dynamicsin diskantit eivät inahtaneetkaan ennen kuin auto lämpeni sisältä. Aloituslämpö oli n. -30 astetta. Tehtaan osat soivat.

                      Pitääköhän tässä vielä ottaa huomioon lämpötila-alueetkin kaiuttimia valitessaan
                      ---

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        On se BMW näköjään käyttänyt kaiutinvalintoihinsa enemmän aikaa kuin perusteinit..

                        SPL Dynamicsin diskantit eivät inahtaneetkaan ennen kuin auto lämpeni sisältä. Aloituslämpö oli n. -30 astetta. Tehtaan osat soivat.

                        Pitääköhän tässä vielä ottaa huomioon lämpötila-alueetkin kaiuttimia valitessaan
                        Olisit laittanut DLS MS5A sarjan, siis noin muutenkin eikä vaan pakkasen takia. Mutta kannattaa vielä varmistaa, ettei vika ole vahvistimessa, siellähän on erillinen pääteaste diskanteille.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          #13
                          Autojen kaiuttimet on yleensä suunniteltua soimaan isossa tilassa (ovessa 30 litraa?) eikä missään maitopurkissa. Yläbasso korostuu ---> kumisee.

                          Älä tee sitten 10":n kanssa samaa virhettä ,eli vaikka valmistaja lupaa, että hyvin soi 7 litran suljetussa, niin se on myyntikikka. Thiele-small parametrin kun saa niin voi katsoa koteloa. Pyöreesti voi sanoa, että 20-30 litraa 10":lle, niin soi puolta pienemmällä teholla ja kumisematta, verrattuna liaan pieneen koteloon.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Originally posted by alspe View Post
                            Älä tee sitten 10":n kanssa samaa virhettä ,eli vaikka valmistaja lupaa, että hyvin soi 7 litran suljetussa, niin se on myyntikikka.
                            Riippuu merkistä. On myös olemassa elementtejä jotka toimivat pienessä kotelossa. Ja elementtejä, jotka parametrein perusteella olisivat lähinnä katastrofeja, mutta toimivat silti. Eli ei voi yleistää. Laatutavaran valmistajien ilmoituksiin kannattaa yleensä luottaa.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              No joo.. Jos hyllyssä ei olisi valmiina jo vuosia seisoneita Autostudio Pro 10 bassoja, harkitsisin jotakin muuta. Samoin DLS:n erillissarja olisi metsästyksessä kun se TJJ:lla tuntui soivan kelvollisesti.. Mutta kun mutta kun.. Sain kaverilta muutamalla kympillä uuden SPL Dynamicsin erillissarjan, joista jakosuotimet meni toiseen projektiini, niin haluaisin kokeilla näillä pienillä investoinneilla ennen katajaan kapsahtamista.

                              Tarkoitus olisi nyt kokeilla vaihtaa SPL:t pois etuovista ja tilalle alkuperäiset elementit. SPL:n diskantit saavat jäädä paikalleen. Konttiin tekisin 25 litraisen kotelon yhdelle 10-tuumaiselle ja sitten toivomaan että näillä jatkossa kaipaisi vain DSP:tä jotta ei tulisi niin kovaa kuunteluväsymystä kuin vakiokamoilla.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎