Announcement

Collapse
No announcement yet.

2-kelaisia 5,25":ia? E39:siin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #31
    Originally posted by Erich View Post
    Siinä me ollaan ainakin samaa mieltä, että herkkyys on aika turha parametri, kun kaikki tapaavat ilmoittaa sen vähän eri tavalla. Nykyaikaiset elementit ovat suht epäherkkiä järeämpien ripustusten ym. seikkojen vuoksi, kun suuntaus on ollut kohti pienempiä koteloita (pienempi Vas). Mutta tätäkään ei voi suoraan yleistää.
    Koko autohifiala on mielestä suurimmaksi osaksi kohti sitä suuntaa jossa laitevalmistajat hyötyvät, toki asiakkaatkin saavat "parempia" laitteita, mutta kalliilla.

    Vahvistin ja elementtipuolella suuntaus on (ja ollut aina) kohti pieniä (ja epäherkkiä) koteloita. Kaiuttimiin pitää tehdä timantin jäykkä ripusti, kartion päälle pitää voida hypätä ilman että se riikkuu. Sitten tarvitaankin jo 600 wattinen vahvistin ennen kuin (pieni) kartio edes liikahtaa. Sitten taas tarvitaan paksut kaapelit ja kondensaattorit, 200A laturit ja mieluiten pari kolme Optiman Yellow toppia . Onneksi poikkeuksiakin kaiutin ja kotelopuolella löytyy kun etsii, tosin itse en harrasta autohifiä enää juurikaan.

    Infinite baffleen kun heittäis peräkontin pohjaan 4-6x15" elementit, niin antais mukavat mörinät noin 1 % teholla siitä mitä useimpien pikkukoteloiset subbarit. Virtajohdoksi kävisi vaikka 4,0 mm2 kaiutinkaapeli
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #32
      OFFTOPIC:

      Originally posted by alspe View Post
      Vahvistin ja elementtipuolella suuntaus on (ja ollut aina) kohti pieniä (ja epäherkkiä) koteloita. Kaiuttimiin pitää tehdä timantin jäykkä ripusti, kartion päälle pitää voida hypätä ilman että se riikkuu. Sitten tarvitaankin jo 600 wattinen vahvistin ennen kuin (pieni) kartio edes liikahtaa. Sitten taas tarvitaan paksut kaapelit ja kondensaattorit, 200A laturit ja mieluiten pari kolme Optiman Yellow toppia . Onneksi poikkeuksiakin kaiutin ja kotelopuolella löytyy kun etsii, tosin itse en harrasta autohifiä enää juurikaan.
      Niinpä.. itse muistan, kun aloittelin aikoinaan yli kymmenen vuotta siten autohifi harrastustani, niin silloin joku 500WRMS teho bassopäälle oli todella iso! Ja jos puhdasta tehoa lähti 150-200WRMS / elementti, niin silläkin kuului jo lujaa. Eikä sitä enempää edes tarvittu! Herkillä elementeillä jo parilla laadukkaalla 12" elementillä tai yhdellä hyvällä 15" aivan tarpeeksi painetta (130-140dB), että sai oman kuulonsa tuhottua. Ja samalla jokaisen verhoiluklipsin autosta löysäksi, rekisterikilvet ja jopa pahimmillaan auton katon rämisemään. Eikä tuohon aikaan todellakaan kellään normaali harrastajalla ollut mitään tuhansien wattien todellisia tehoja bassovahvistimissa. Ja laatulaitteetkin valmistettiin siihen aikaan jossain muualla, kuin vinkuintiassa!

      Samoin kotikäytössä itselläni on aika järeät laitteet ja vahvistimissa tehoreserviä. Herkkiä kaiuttimia käytäessä naapurit saa oven taakse koputtelemaan jo muutaman kymmenen watin tehoja käytettäessä. Autokäytössäkin turhaan käytetään jopa tuhansia watteja kestäviä elementtejä ja vahvistimia, kun riittäviin äänenpaineisiin ja taajuusvasteeseen päästäisiin käyttämällä vähempi määrä herkempiä elementtejä hieman suuremmassa kotelossa. Ja selvittäisiin huomattavasti pienemmillä vahvistimilla.

      Sitä paitsi äänenlaadusta puhuttessa uudet digiperiaatteella toimivat vahvistimet ovat usein pelkkää paskaa! Kyllähän sieltä watteja irtoaa tiettyyn kuormaan tietyssä testitilanteessa, mutta toimintaperiaatteen tietäen valitsen mielummin pari sataa wattia antavan perinteisen tekniikan vahvistimen, kuin "1000 wattisen" tupakka-askin kokoisen digipäätteen.

      Itsekin olen jättänyt autohifi harrastuksen melko vähälle. Tosin johtuen siitä, että autot ovat olleet jo pitkään sellaisia, joiden sisustusta en ole viitsinyt alkaa pilaamaan älyttömillä virityksillä.
      Last edited by Juhis; 15-02-2007, 09:36.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        Jos laitat toisen vahvistimen, niin mites sitten jakosuotimet? 2-tie passiiviset suotimet vai jotain muuta?
        Noissa SPL:n sarjoissa olisi nyt vapaana jakosuotimet mutta miten lie käy kun eteen pitäisi jakaa kolmeen osaan (vai ajanko saman diskantille ja keskiäänelle?).

        Toisaalta saatan päästä helpommalla suurempaan edistykseen jos ruttaan ovikoteloon takaisin nuo tarvikemidit ja teen koteloon ison reiän ja käytän sitä vaimennettuna freeairina. Siis reikään verkko ja verkkojen väliin vanua ja verkon kiristystä/tiiviyttä säätelemällä kohti haluttua lopputulosta. Tällä tavoin tosin saattaa mennä ikä ja terveys kun paikallaan ollessa tuo ääni on helpohko saada kohtuulliseksi joka tapauksessa.

        Enpä kokeillut tuon ylimääräisen pehmusteen/äänieristysmaton kanssa, tiedä vaikka späläri olisi toiminut kohtuullisesti sen avulla pikkukotelossakin.. Ehkä ei.
        ---

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #34
          Originally posted by -Tapi View Post
          Noissa SPL:n sarjoissa olisi nyt vapaana jakosuotimet mutta miten lie käy kun eteen pitäisi jakaa kolmeen osaan (vai ajanko saman diskantille ja keskiäänelle?).
          Muista, että jakosuotimet on aina suunniteltu tietyn kaiutinpaketin tai sarjan kaiuttimia varten. Ja eivät koskaan toimi optimaalisesti muiden kaiuttimien kanssa. Passiivisten eli kaiuttimen ja vahvistimen väliin tulevien jakosuotimien toiminnassa täytyy myös huomioida, että impedanssi(käyrä) vaikuttaa jakosuotimen komponenttien toimintaan. Eli käytännön jakotaajuuteen, suodatuksen muotoon ja niin edelleen. Bassoalueella myös kotelointi taas vaikuttaa impedanssikäyrään, ei pelkkä elementti määrää sitä.

          Ja jos äänenlaatuasiat unohdetaan kokonaan, niin minimissään tarvitse ainakin diskantille asiallisen suotimen, joka leikkaa matalat taajuudet pois. Muuten rikot diskanttielementin ohjaamalla sinne liian matalia taajuuksia. Jos et tiedä, mitä olet tekemässä, niin epäilen suuresti, että saavutat noilla kokeiluilla parempaa äänenlaatua, kuin olisit saanut alkuperäisellä järjestelmällä. Ihan pelkästään säätämällä sen kunnolla ja lisäämällä kunnon subbarin peräkonttiin. Koska touringissa sillä peräkontin subbarilla ei tee oikein mitään, koska se on mielestäni alimittainen niin isoon ilmatilavuuteen.

          Ja mitä tulee siihen kotelon vaimennukseen eli "pehmustukseen", niin sen vaikutus on suurimmillan muutamia kymmeniä prosentteja. Eli esim. 3 litraa + 20% = 3,6 litraa..
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #35
            Originally posted by Juhis View Post
            Ihan pelkästään säätämällä sen kunnolla ja lisäämällä kunnon subbarin peräkonttiin. Koska touringissa sillä peräkontin subbarilla ei tee oikein mitään, koska se on mielestäni alimittainen niin isoon ilmatilavuuteen.
            Jep, tämä on nyt tarkoituksena. En lisäile jakosuotimia tai vahvistimia ennen kuin saan jonkin johto-ajatuksen tälle suunnittelulle. Tällä hetkellä tämä on ihan hakuammuntaa..

            Se alkuperäinen subbari toimii jotenkin paikallaan ollessa mutta liikkuvassa autossa jos haluaisi kuulla siitä edes jotain, niin pitäisi alapäätä korostaa sen verrane että etupäässä midit alkavat jo puuroutua.
            ---

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #36
              Originally posted by -Tapi View Post
              Se alkuperäinen subbari toimii jotenkin paikallaan ollessa mutta liikkuvassa autossa jos haluaisi kuulla siitä edes jotain, niin pitäisi alapäätä korostaa sen verrane että etupäässä midit alkavat jo puuroutua.
              Jep, se alkuperäinen subbari Touring malleissa on aivan alimittainen niin isoon autoon. Sedan mallin subbari toimii paljon paremmin. Ota sieltä BMW:n alkuperäiseltä vahvistimelta tai subwooferilta johdot ja vedä ne uudelle vahvistimelle. Ja siihen vaan joku asiallinen koteloitu elementti kiinni. Jollakin hyvälaatuisella ja tarpeeksi herkällä 10" elementillä ja noin 150 Watin RMS tehoilla luulisi jo kuuluvan ihan asiallisesti matalia normaaliin kuunteluun!
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #37
                Originally posted by Erich View Post
                Mua taas vähän ihistää noissa alkuperäisissä järjestelmissä se 'saksa'-soundi, kihisevä diskantti. Ja liian korostunut sellainen. Mutta tää on makuasia, mä tykkään pehmeämmästä diskantista. Mutta myös minä edellytän, että autolaitteiston pitää toimia kovaa soitettaessa.
                Oletko kuullut koskaan tuota E39 sedan mallin DSP / Top Hifi pakettia? Sehän on erilainen, kuin E38 malleissa. Tule joskus kuuntelemaan tuota minun autossa olevaa pakettia. Omasta mielestäni taas diskantit soi jopa vakio säädöillä liian hiljaa ja niitä joutuu hieman korostamaan. Bassoja ei taas tarvitse normaali säädöistä muuttaa mihinkään suuntaan. Matalat bassothan tuossa DSP systeemissä tulee tosi lujaa varsinkin pienillä kuunteluvoimakkuuksilla. Suuremmilla voimakkuuksilla ilmeisesti jonkinlainen loudness korjaus pienenee tai sitten subwooferin dynamiikka rajoittuu esim. tehojen loppuessa.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Noissa SPL:n sarjoissa olisi nyt vapaana jakosuotimet mutta miten lie käy kun eteen pitäisi jakaa kolmeen osaan (vai ajanko saman diskantille ja keskiäänelle?).

                  Toisaalta saatan päästä helpommalla suurempaan edistykseen jos ruttaan ovikoteloon takaisin nuo tarvikemidit ja teen koteloon ison reiän ja käytän sitä vaimennettuna freeairina. Siis reikään verkko ja verkkojen väliin vanua ja verkon kiristystä/tiiviyttä säätelemällä kohti haluttua lopputulosta. Tällä tavoin tosin saattaa mennä ikä ja terveys kun paikallaan ollessa tuo ääni on helpohko saada kohtuulliseksi joka tapauksessa.

                  Enpä kokeillut tuon ylimääräisen pehmusteen/äänieristysmaton kanssa, tiedä vaikka späläri olisi toiminut kohtuullisesti sen avulla pikkukotelossakin.. Ehkä ei.
                  Kannattaa unohtaa keskiäänet kokonaan ja ajaa sarjaa kuten valmistaja on tarkoittanut. Elementtien herkkyydet/vaiheet ovat erilaisia joten lopputulos voi olla melkoinen soppa jos noita alkaa sotkemaan. Sitten yrität EQ:lla korjata tuota ja tilanne menee vaan huonommaksi.

                  Ovikotelon virittely kiinnostaisi minuakin, pitäisi hommata pari koteloa ja alkaa testaamaan. Tuskin siitä tarvitsee tehdä vaimennettua freeairia, vaahtomuovi ja sopiva reikä saattaisi toimia ihan hyvin. Mutta minkä kokoinen reikä ja millainen vaahtomuovi onkin eri juttu... Ehkä se kapein osa poikki kiinnityskorvakkeen kohdalta ja kotelon sisään harvasta vaahtomuovista tulppa? Mutta ei oikein viitsisi alkaa leikkaamaan koteloita ja sitten toteaisi, että tilanne onkin paljon huonompi kuin ennen.

                  Minä kuuntelin noita koteloita kotistereoilla ja DLS:n elementti soi kyllä keskiääniltä paremmin kuin alkuperäinen, mutta yläbasso korostui ja toisaalta alimmat bassot ei ollut sen paremmat kuin alkuperäisillä vaan alkuperäiset tuntui "potkivan" hiukan paremmin. Joten kotelo ahdistaa ja pilaa ääntä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #39
                    Originally posted by Juhis
                    Mitkä jakotaajuudet ja säädöt olet valinnut siinä uudessa (keskiäänielementtien) vahvistimessa?
                    Luultavasti alkuperäisistä poikkeavat... Keskarille menee nyt 60-2000 Hz kaista, diskantille loput. Laskisin yläpään jaon alemmas, vaan loppuu säätövara kesken. Tai siis "diskantille", sillä mulla on nyt se alkuperäinen domen tapainen keskari hoitelemassa diskantin virkaa. Ylimmät puuttuvat tyystin, mikä tosin ei tullut yllätyksenä. Etupään päivitys on tulossa lähipäivinä myös...

                    Originally posted by TJJ
                    Peerlesillä on ainakin Resolution sarja joka oikeasti toimii pienessä kotelossa, suositukset 10" 14L ja 12" 17L ja vähän isommassa toimii vielä paremmin. Minulla on tuo 12" malli eikä kotelo kovin iso ole.
                    Sama. Kaverin autoon laitettiin kuukausi takaperin tuo kymppituumainen reso, kotelosta taisi tulla 15 litrainen. Eikä soinnissa ole moitteen sijaa. Tehoa tuo vaan haluaisi enemmän.

                    Originally posted by Juhis View Post
                    Niinpä.. itse muistan, kun aloittelin aikoinaan yli kymmenen vuotta siten autohifi harrastustani, niin silloin joku 500WRMS teho bassopäälle oli todella iso! Ja jos puhdasta tehoa lähti 150-200WRMS / elementti, niin silläkin kuului jo lujaa. Eikä sitä enempää edes tarvittu!
                    Nii-in... Mun eka vahvistin joskus 8 vuotta takaperin tarjosi 200 W jatkuvaa, nyt tuo nykyinen puskee lähes kilowatin... Se on sitä kehitystä.

                    Originally posted by Juhis
                    Autokäytössäkin turhaan käytetään jopa tuhansia watteja kestäviä elementtejä ja vahvistimia, kun riittäviin äänenpaineisiin ja taajuusvasteeseen päästäisiin käyttämällä vähempi määrä herkempiä elementtejä hieman suuremmassa kotelossa. Ja selvittäisiin huomattavasti pienemmillä vahvistimilla.
                    Tätä mä en täysin allekirjoita. Tämän päivän epäherkät subit vaativat vahvistimelta paljon, että sointi pysyy kontrollissa. Kaikilla ne watit eivät ole siellä pelkästään painetta tuottamassa... Jos äänenpaine föö edellyttää vaikkapa 50 W tehoa, niin voisin väittää, että 500 W kykenevällä päätteellä sointi on parempi kuin sillä 50 W päätteellä.

                    Originally posted by Juhis
                    Sitä paitsi äänenlaadusta puhuttessa uudet digiperiaatteella toimivat vahvistimet ovat usein pelkkää paskaa!
                    Lakkaatkos yleistämästä... En tiedä mitä virityksiä olet tyypännyt, mutta laadukas digipääte pärjää nykyään AB-luokkalaiselle aivan hyvin. Alkupään digipäätteeiden korkeiden taajuuksien vaste ei tainnut olla aivan viivasuora, mutta nykyisin tuo ei ole enää ongelma. Digipäätteen konsepti on vaan yksinkertaisesti fiksu: tykkää pienistä kuormista, tuottaa paljon tehoa kompaktissa koossa, hyvä hyötysuhde = vähän hukkalämpöä.

                    Vai pitääkö järjestää sokkotesti? Eipä sillä, ei mullakaan digiä ole kuin subille...

                    Originally posted by Juhis
                    Muista, että jakosuotimet on aina suunniteltu tietyn kaiutinpaketin tai sarjan kaiuttimia varten. Ja eivät koskaan toimi optimaalisesti muiden kaiuttimien kanssa.
                    Niin, no... halvempien erillissarjojen muovirasiat pitävät aika usein sisällään pelkän konkan tai pari, ehkä myös sarjavastuksen laskemaan diskantin tasoa. Nuo viritykset ovat aika tunteettomia elementille. Oikeita suotimia ei ihan halvoista sarjoista löydy... Siis kun autoelementeistä puhutaan.

                    Originally posted by Juhis
                    Oletko kuullut koskaan tuota E39 sedan mallin DSP / Top Hifi pakettia? Sehän on erilainen, kuin E38 malleissa. Tule joskus kuuntelemaan tuota minun autossa olevaa pakettia.
                    Despihifiä en ole kuullut. Täytyy tulla tyyppäämään! Saat sitten samalla antaa arvion meikäläisen puuhailuista, paljonko ollaan saatu huononnettua alkuperäistä.
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #40
                      Originally posted by Erich View Post
                      Luultavasti alkuperäisistä poikkeavat... Keskarille menee nyt 60-2000 Hz kaista, diskantille loput. Laskisin yläpään jaon alemmas, vaan loppuu säätövara kesken. Tai siis "diskantille", sillä mulla on nyt se alkuperäinen domen tapainen keskari hoitelemassa diskantin virkaa. Ylimmät puuttuvat tyystin, mikä tosin ei tullut yllätyksenä. Etupään päivitys on tulossa lähipäivinä myös...
                      Niin siis mistä autosta revityt laitteet sinulla on siellä autossasi? E38 vai E39? E38 mallissahan etupää on muistaakseni aina 2-tie.

                      Originally posted by Erich
                      Tätä mä en täysin allekirjoita. Tämän päivän epäherkät subit vaativat vahvistimelta paljon, että sointi pysyy kontrollissa. Kaikilla ne watit eivät ole siellä pelkästään painetta tuottamassa... Jos äänenpaine föö edellyttää vaikkapa 50 W tehoa, niin voisin väittää, että 500 W kykenevällä päätteellä sointi on parempi kuin sillä 50 W päätteellä.
                      Huomasit varmaa, kun kirjoitin "kun riittäviin äänenpaineisiin ja taajuusvasteeseen päästäisiin käyttämällä vähempi määrä herkempiä elementtejä hieman suuremmassa kotelossa. Ja selvittäisiin huomattavasti pienemmillä vahvistimilla" eli siis mielestäni parempi yhdistelmä on herkät elementit + perinteiset vahvistimet, kuin pilipali digipääte + epäherkät elementit. Sitä paitsi tuo ensin mainittu tapa tulee edullisemmaksikin.

                      Eri asia tietysti, jos tarkoitus on rakentaa 180 dB antava auto SPL-kisoihin. Silloin niitä tuhansia watteja ja 6 cm liikepoikkemaa tarvitaan. Normaali kuuntelussa ei.

                      Originally posted by Erich
                      Lakkaatkos yleistämästä... En tiedä mitä virityksiä olet tyypännyt, mutta laadukas digipääte pärjää nykyään AB-luokkalaiselle aivan hyvin. Alkupään digipäätteeiden korkeiden taajuuksien vaste ei tainnut olla aivan viivasuora, mutta nykyisin tuo ei ole enää ongelma. Digipäätteen konsepti on vaan yksinkertaisesti fiksu: tykkää pienistä kuormista, tuottaa paljon tehoa kompaktissa koossa, hyvä hyötysuhde = vähän hukkalämpöä.
                      Aika vähän noita digipäätteitä on tullut kuunneltua, koska eihän kukaan täysijärkinen sellaisia laita kuin SPL autoihin.. Mutta toimintaperiaatteen tietäen pidän edelleen laadukasta ja tarpeeksi tehokasta AB-luokan vahvistinta äänenlaadultaan parempana. Mielummin siis vaikka 300W RMS oikeasti laadukkaasta perinteisestä AB-luokan pääteestä, kuin "1000W RMS" vinkuintia digipäättestä..

                      Originally posted by Erich
                      Vai pitääkö järjestää sokkotesti? Eipä sillä, ei mullakaan digiä ole kuin subille...
                      Kyllähän sokkotesti voidaan järjestää. Mutta siinä kumpikaan meistä tuskin kuulisi eroa! Ei vaikka toinen vahvistin olisi Biltema ja toinen joku kehumasi digipääte..

                      Originally posted by Erich
                      Niin, no... halvempien erillissarjojen muovirasiat pitävät aika usein sisällään pelkän konkan tai pari, ehkä myös sarjavastuksen laskemaan diskantin tasoa. Nuo viritykset ovat aika tunteettomia elementille. Oikeita suotimia ei ihan halvoista sarjoista löydy... Siis kun autoelementeistä puhutaan.
                      Riippuu luonnollisesti, minkä merkin tuotteista on kysymys. Joku SPL Dynamics ja kumppanit on pelkkää paskaa, jonka jo merkin nimikin kertoo. Tosin tuskin jotain Bilteman erillissarjaa on paljoa "suunniteltu"..

                      Originally posted by Erich
                      Despihifiä en ole kuullut. Täytyy tulla tyyppäämään! Saat sitten samalla antaa arvion meikäläisen puuhailuista, paljonko ollaan saatu huononnettua alkuperäistä.
                      Juu, siis ainakin allekirjoittaneen kuuntelutottumuksilla ja musiikilla toimii mainiosti. Äänenpainetta ei tietenkään lähde varsinkaan bassoalueella niin paljon, kuin toivoisi, mutta säästyypähän korvat..

                      Mutta soittele, niin pidetään miittingiä! Alspekin on tervetullut, jos kiinnostaa!
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #41
                        Originally posted by Juhis View Post
                        Alspekin on tervetullut, jos kiinnostaa!
                        No kiitosta

                        Mutta tosihifistihän käyttää autossakin lämmintä putkivahvistinta 'a 2 x 15 W @ 8 Ohm ja rakentaa värähtelijät sen mukaan, että se tarvittava 100 dB:iä ylittyy
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #42
                          OFFTOPIC:

                          Originally posted by alspe View Post
                          Mutta tosihifistihän käyttää autossakin lämmintä putkivahvistinta 'a 2 x 15 W @ 8 Ohm ja rakentaa värähtelijät sen mukaan, että se tarvittava 100 dB:iä ylittyy
                          Hehe.. mä en ole ollut koskaan "putkimiehiä", mutta siitä olen samaa mieltä, että on aivan täyttä kusetusta väittää ihmisille, että autossa tarvitsee tuhansia watteja tehoja normaaliin kuunteluun. Samat ihmiset kuuntelevat kotonaan tyytyväisenä korkeintaan muutaman watin tehoja käyttäen ja yhtäkkiä autossa, huomattavasti pienemmässä ilmatilavuudessa, niitä pitäisi tarvita tuhansia watteja!
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #43
                            Originally posted by Juhis View Post
                            Niin siis mistä autosta revityt laitteet sinulla on siellä autossasi? E38 vai E39? E38 mallissahan etupää on muistaakseni aina 2-tie.
                            Ihan alkuperäiset. Kyllä siellä 3-tie etuovissa on, kun on Hifi-optio erillisellä vahvistimella. Tosin tuon sarjan "diskantti" on sellainen pikkusormen pään kokoinen nappi, joka vähän kihisee... Ovat vierekkäin ovessa siellä ylhäällä saman verkon takana.

                            Originally posted by Juhis
                            Kyllähän sokkotesti voidaan järjestää. Mutta siinä kumpikaan meistä tuskin kuulisi eroa! Ei vaikka toinen vahvistin olisi Biltema ja toinen joku kehumasi digipääte..
                            Mä ainakaan mitään kuule. Puukorvat.

                            Originally posted by Juhis
                            Joku SPL Dynamics ja kumppanit on pelkkää paskaa, jonka jo merkin nimikin kertoo.
                            Isoilta pojilta kuulin, etä spälärikin olisi kovasti petrannut viimevuosina. Mutta omaa kokemusta ei ole.

                            Mutta jees, tyypitetään ne ämmän hifit tässä joku päivä!
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #44
                              Originally posted by Erich View Post
                              Ihan alkuperäiset. Kyllä siellä 3-tie etuovissa on, kun on Hifi-optio erillisellä vahvistimella. Tosin tuon sarjan "diskantti" on sellainen pikkusormen pään kokoinen nappi, joka vähän kihisee... Ovat vierekkäin ovessa siellä ylhäällä saman verkon takana.
                              Ai.. no nyt selvisi tämäkin! Kun en ole koskaan purkanut E38:n oviverhoiluja, joten oletin, että siellä etupäässä on vain yksi elementti siellä ritilän takana.

                              Eiköhän olisi ollut järkevä tuota sarjaa aikoinaan suunnitellessa unohtaa haaveilut 3-tie etupäästä ja laittaa niiden kahden surkean elementin tilalle yksi kunnollinen..

                              Originally posted by Erich
                              Isoilta pojilta kuulin, etä spälärikin olisi kovasti petrannut viimevuosina. Mutta omaa kokemusta ei ole.
                              Joo, en minäkään niistä sen tarkemmin tiedä. Ihan periaatteesta olen vain koko merkkiä vastaan.. Suomessa vaan tuo SPL Dynamics on tietyissä piireissä nostettu niin korkealle jalustalle, ettei voi käsittää. Monia muitakin hyviä merkkejä kun on olemassa ja monia vielä parempia!
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6741
                                • PK-seutu

                                #45
                                Originally Posted by Erich
                                Lakkaatkos yleistämästä... En tiedä mitä virityksiä olet tyypännyt, mutta laadukas digipääte pärjää nykyään AB-luokkalaiselle aivan hyvin. Alkupään digipäätteeiden korkeiden taajuuksien vaste ei tainnut olla aivan viivasuora, mutta nykyisin tuo ei ole enää ongelma. Digipäätteen konsepti on vaan yksinkertaisesti fiksu: tykkää pienistä kuormista, tuottaa paljon tehoa kompaktissa koossa, hyvä hyötysuhde = vähän hukkalämpöä.
                                Originally posted by Juhis View Post
                                Aika vähän noita digipäätteitä on tullut kuunneltua, koska eihän kukaan täysijärkinen sellaisia laita kuin SPL autoihin.. Mutta toimintaperiaatteen tietäen pidän edelleen laadukasta ja tarpeeksi tehokasta AB-luokan vahvistinta äänenlaadultaan parempana. Mielummin siis vaikka 300W RMS oikeasti laadukkaasta perinteisestä AB-luokan pääteestä, kuin "1000W RMS" vinkuintia digipäättestä..
                                Niin siis tuohan on jo ihan periaatekysymys, jossa Juhis on TÄYSIN oikeassa

                                D-luokkalaiset ovat samaan tapaan kompromisseja, kuin etuvetoiset autot. Eli ei tueta . koskaan ei sellaista tule meikäläisen systeemeihin. EDES subille
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎