Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kierre-ilmiö: alkuperäisten korvaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wiikki
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 76
    • Kirkkonummi

    Kierre-ilmiö: alkuperäisten korvaaminen

    Terve kaikille

    Taitaa olla moneen kertaan kaluttu aihe, mutta miten olisi vielä yhdeltä kantilta:

    Minulla on 328 Cabrio -95, josta pamahti CD vaihtaja. Koska korvaaminen samanlaisella olisi maksanut poskettomasti ja kovalevy on täynnä musiikkia MP3 muodossa, oli loogista ostaa kannettava Applen iPod kovalevysoitin ja etsiä alkuperäisen BMW Business RDS soittimen tilalle sellainen, jossa myös linjasisääntulo ulkopuoliselle ohjelmalähteelle. Sellaisen sitten täältä foorumista sainkin ostettua, nimittäin vanhahko Pioneer. Ihan hyvä peli muuten, mutta ilmeisesti sen linjaulostulon signaali on liian heikko alkuperäiselle vahvistimelle koska volyymi on surkean matala vaikka laitteen vääntää täysille. Onko BMW siis suuressa viisaudessaan tilannut Philipsiltä soittimen, joka käyttää epästandardia linjalähdön voimakkuutta?

    Minkälaisilla neuvoilla eteenpäin? Onko linjasignaalia mahdollista vahvistaa esivahvistimella? Vai pitääkö tosiaan lähteä vaihtamaan vahvistinta? Ja jos sen tekee, niin ilmeisesti edessä on aikamoinen suo jakosuotimien kanssa kun autossa on se 10 kaiuttimen järjestelmä, jota en tässä vaiheessa lähde muuttamaan.

    Siis: haluaisin muuttaa mahdollisimman vähän. Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan.

    Antti
    Entiset: e21 316, e30 318i, e30 325i Cabrio, e36 328i Cabrio, e39 M5, e46 330xd, e90 335xi M-Sport, e60 535d
    Nykyiset: F11 530 xd, Jeep Wrangler TJ 4.0L, 1969 Corvette T-Top 4-speed Muncie
  • Masam
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 163
    • Rovaniemi

    #2
    Joku voi tietää vielä paremmin mutta itsellä tuli ainakin ensimmäisenä mieleen että oliskohan edellisessä mankassa ollut 4V:n linjalähtö normaalin 2V:n sijaan jos kerran signaalin taso on niin alhainen. Kyllä linjasignaalia voi vahvistaa ja ylensähän se hoidetaan aktiivijakosuodattimen avulla, mutta taitaa nuita ihan linjavahvistimiakin olla saatavana. Tosin hinnoista en sitten tiedäkkään mitään kun en sellaisia ole tarvinnut.

    Toivottavasti oli edes sen suuntainen vastaus jota olit hakenut...
    Ex. BMW 320i E30 vm.-85
    Ex. BMW 328Ci E36 vm. -97
    BMW 320d E91 Touring vm. -06

    Comment

    • wiikki
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 76
      • Kirkkonummi

      #3
      OK, kiitos. Aktiivijakosuodin tai linjasignaalin vahvistus yleensä kuulostaa kyllä fiksulta. Mistä sellaiseen pitäisi ottaa virta, jotta välttyisi surinoilta?

      Antti
      Entiset: e21 316, e30 318i, e30 325i Cabrio, e36 328i Cabrio, e39 M5, e46 330xd, e90 335xi M-Sport, e60 535d
      Nykyiset: F11 530 xd, Jeep Wrangler TJ 4.0L, 1969 Corvette T-Top 4-speed Muncie

      Comment

      • Masam
        Bimmer Rookie
        • Jul 2003
        • 163
        • Rovaniemi

        #4
        Hyvä että oli apua!

        joo elikkäs kierto ongelmat ja surinathan johtuu yleensä potenttiaalierosta jännitesyötössä ja vieläpä tarkemmin maadoituspisteiden välillä. Jos vain mahdollista niin ota jännitesyötöt samasta pisteestä ja maadoita kaikki laitteet samaan pisteeseen. Turhan pitää kaapelointia kannattaa myös välttää koska se lisää aina häiriötä ja häviötä. Laturin aiheuttamista häiriöstä ei pitäisi olla haittaa mikä kaikki laitteet on tarkoitettu autokäyttöön koskä silloin laitteissa on suojaus sellaisia häiriötä vastaan. Olettaen että laitteissa ei ole vikaa.
        Ex. BMW 320i E30 vm.-85
        Ex. BMW 328Ci E36 vm. -97
        BMW 320d E91 Touring vm. -06

        Comment

        • wiikki
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 76
          • Kirkkonummi

          #5
          Hyvä. Eli käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että ryöstän virran linjavahvistimeen alkuperäisvahvistimen piuhoista? Tarkoitus ei ole käyttää suuria tehoja, joten voisi kuvitella johtojen kapasiteetin riittävän.

          Antti
          Entiset: e21 316, e30 318i, e30 325i Cabrio, e36 328i Cabrio, e39 M5, e46 330xd, e90 335xi M-Sport, e60 535d
          Nykyiset: F11 530 xd, Jeep Wrangler TJ 4.0L, 1969 Corvette T-Top 4-speed Muncie

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6750
            • PK-seutu

            #6
            Eikös nuo autojen orkkis vahvarit käytä kuitenkin "High level inputtia" eli ottaa signaalin kaiutinjohdoista? Vai muistanko väärin...
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • wiikki
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 76
              • Kirkkonummi

              #7
              Jaa, silloinhan tilanne olisi vielä helpommin korjattavissa. Eli piuhat vaan linjalähtöjen sijasta kaiutinpiuhoihin? Onko kellään muulla samaa muistikuvaa / tietoa?

              Antti
              Entiset: e21 316, e30 318i, e30 325i Cabrio, e36 328i Cabrio, e39 M5, e46 330xd, e90 335xi M-Sport, e60 535d
              Nykyiset: F11 530 xd, Jeep Wrangler TJ 4.0L, 1969 Corvette T-Top 4-speed Muncie

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17845
                • PKS

                #8
                Originally posted by wiikki
                Jaa, silloinhan tilanne olisi vielä helpommin korjattavissa. Eli piuhat vaan linjalähtöjen sijasta kaiutinpiuhoihin? Onko kellään muulla samaa muistikuvaa / tietoa?

                Antti
                Eikös ne siellä juuri pitäisi ollakkin :? Olet vissiin vetänyt itse piuhat poikki etkä käyttänyt mitään adapteria? Ihan normikajarilähdöt ne orggissoittimelta on joka tapauksessa, ongelmaksi saattaa vaan tulla E.Kortesalmen kirjoittaman topikin probleema.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • wiikki
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 76
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Jep. Jouduin leikkaamaan piuhat poikki koska Laakkoselta ei adapteria näin vanhaan autoon löytynyt ja autohifiliikkeet olivat erittäin skeptisiä moisen löytymisen suhteen: "Voi, niitä on niin miljoonaa sorttia, ettei me niitä voida pitää."

                  Tämähän vaatii siis vain pientä ruuvimeisseliharjoitusta. Kiitos kaikille.

                  Antti
                  Entiset: e21 316, e30 318i, e30 325i Cabrio, e36 328i Cabrio, e39 M5, e46 330xd, e90 335xi M-Sport, e60 535d
                  Nykyiset: F11 530 xd, Jeep Wrangler TJ 4.0L, 1969 Corvette T-Top 4-speed Muncie

                  Comment

                  • DiisseliKiisseli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 550
                    • Uusimaa

                    #10
                    Biltemastapa löytyi ainakin E34:seen. BMW<->ISO liitin

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17845
                      • PKS

                      #11
                      Originally posted by DiisseliKiisseli
                      Biltemastapa löytyi ainakin E34:seen. BMW<->ISO liitin
                      Ja sama sopii myös E30siin (joissa vaan on se sellainen isompi liitin) ja E36siin.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎