Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konkan asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2883
    • Akaa / Toijala

    #16
    Tossa oli mukana tollanen lamppuvastus, kai se ton kanssa pitää lataa. Googletin noita latausohjeita. Löyty varmaan parikymmentä eri versiota, aamulla yritin haeskella täältä kans jotai ohjeita mut ei suostunu toi search yhteistyöhön.

    Kugi: Onks tossa sun kaaviossa mitään käytännön eroja tohon mun viritelmään?? Tos konkas on vaa sellaset vittumaiset päät et olis helpompaa jos sitä ei tarttis jatkaa. Ehkä vähän vaikeesti selitetty

    Comment

    • _Pietu_
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 3660
      • Kuopio / Maaninka

      #17
      Juurikin tuo Kugin laittama ylempi kuva on se minkä mukaan kannattaa kytkeä. Ja ostelet ne liittimet siihen konkkaan, jos se sellasia tarttee ja kyselet sitten samalla lisää neuvoja sieltä autohifiä myyvästä / asentavasta liikkeestä ihan livenä

      Ja lataus: kytket sen konkan maan maihin ja sitten sen lamppuvastuksen? ( eli normaali lamppu vai? ) toiseen napaan akulta tuleva plus ja toisesta navasta sitten konkan plussaan. Lamppu sammuu kun konkka on täynnä. --> ( näin ainakin mulla on toiminut )
      Last edited by _Pietu_; 24-05-2007, 20:14.
      BMW F25 xDrive 20d
      ex BMW e91 320dA
      ex BMW e36 325i
      - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
      Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #18
        Originally posted by _Pietu_ View Post

        Lamppu sammuu kun konkka on täynnä. --> ( näin ainakin mulla on toiminut )

        Juuri noin ja hommaan käy joku perus pieni 12W polttimo, esim. sisävalojen pitkulainen 1-max-5w. Tinailee johdonpätkät kiinni ja homma ok.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #19
          Originally posted by Kuqi View Post
          Ylempi kuva esittää sitä pyytämääsi; hyötyä kummallekkin vahvistimelle, ja alempi on subivahvistimen (tai toisen isomman) auttamiseen.
          Niin... Kyllähän toi alempikin kytkentä molempia auttaa ihan yhtälailla, jännitehäviö vaan saattaa olla tuossa mainitulle erkkavahvistimelle inasen suurempi, kun liitospintoja on välillä enemmän. Ottamatta siis mitään kantaa kaapelien poikkipinta-alaan.

          Mitä tarkoittaa kysyjä kun sanoo, että konkassa on vittumaiset päät?

          Mä välttäisin noiden kaupallisten jakoblokkien käyttöä viimeiseen asti. Varsinkin jos kyseessä on malli, jossa on kuoritulle kaapelin päälle joku reikä ja päältä kiristetään ruuvilla. Näistä saa kaapelin lähes aina vetämällä irti, kovasti huonoja ovat... Sama pätee vastaaville sulakeblokeille. Ja tää ei sitten ole edes mitään turhaa hifistelyä: jos liitos on huono, ei virtakaan kulje.

          Originally posted by Krynx
          Tästä tulikin vielä mieleen. Lataamiseen kannattaa käyttää etuvastusta niin ei tule sitä valoshöytä. Ainakin 1faradin konkka saattaa ottaa hetkellisesti mielenkiintoisiä määriä virtaa tyhjänä. Eräät olivat ladanneet moisen ilman vastusta --> virtakaapeli hitsautui sitten konkkaan kiinni
          No juu. Ja nykyään yksi faradi on pieni... Niitä dB-drag keksintöjähän on vaikka mitä, 15 F ja 20 F. Tolla energiamäärällä hitsaa jo mätäpaikat katsastukseen...
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          • Kal.ju
            BTCF Member
            • Mar 2003
            • 2883
            • Akaa / Toijala

            #20
            Originally posted by Erich View Post
            Mitä tarkoittaa kysyjä kun sanoo, että konkassa on vittumaiset päät?
            Siin on sellanen kuusiokolo ruuvi päällä. Eli sen väliin pitäs joku liitos kehitellä.

            käviskö tollasia 2kpl??

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #21
              Originally posted by Kal.ju View Post
              Siin on sellanen kuusiokolo ruuvi päällä. Eli sen väliin pitäs joku liitos kehitellä.
              No sehän on paras mahdollinen? Tai tyypiltään ainakin, käytännön toteutuksia on tästäkin joka lähtöön. Joskus ne on kierteytetty suoraan johonkin pehmeään paskaan, esim. lyijyyn, tällöin sitä ei voi kiristää kovin tiukkaan, kierre korkkaa helposti. Näissä tapauksissa kannattaa varoa.

              No jos koot mätsäävät niin onhan tuokin vaihtoehto?

              Jos multa kysytään niin kaapelin päähän pitäisi aina puristaa lenkkiliitin, tukeva sellainen ja aina kyseistä kokoa vastaavilla leuoilla, eli kunnon pihdeillä. Ei ruuvipenkissä tai muilla korvaavilla, koska millään niistä ei saa yhtä tukevaa liitosta. Liitoksen päähän sitten tinaa suojaksi hapettumista vastaan, jos lenkin pää on avonainen. Mutta tämä oli sitten vain minun mielipiteeni asiasta.
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • Kal.ju
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 2883
                • Akaa / Toijala

                #22
                Noniin jatketaas tätä juttua.

                Sain vihdoin ja viimein ton konkan asennettua tossa kesälomalla, kun oli aikaa. Asennuksen jälkeen tuli mieleen muutamia kysymyksiä.

                -Miks toi jännitenäyttö on välillä sammuksissa? Kuuluuko sen olla kokoajan päällä?
                -Sisä valot vilkkuvat edelleen bassontahtiin, kun tarpeeks antaa volkkaa(lue popitusvolume)
                -Vahvistimet lämpenee herkemmin/enemmän, tai ainaki siltä tuntuu.

                Kytkennän tein Kuqin ohjeiden mukaan.

                Comment

                • Juhutti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 633
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Kal.ju View Post
                  Siis kysymys koski juurikin sähköstä kytkentää. Hyvä tietää että toi tolleen pätee. Tossa oli vaan tolleen nopeesti skissattu toi homma.

                  On tossa kyl jännitenäyttö mut silti siin ei oo mitää heräte paikkaa, mut viikonloppuna sit asentamaan ja ihmettelemään. Kiitti kaikille vastauksista
                  Kuinka voimakkaat soittimet sulla on nyt kiinni siinä? Ja oliko yhden faradin konkka? Ja kuinka vanha akku sun autossa on?
                  Skoda.

                  ex.
                  e63 645ci
                  e38 730iA
                  e36 325i

                  Comment

                  • Kal.ju
                    BTCF Member
                    • Mar 2003
                    • 2883
                    • Akaa / Toijala

                    #24
                    Subi : http://www.powerset.fi/autohifi/hertz/hz-hx300.htm
                    Subivahvari: http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-4002.htm
                    Erkkavahvari: http://www.blaupunkt.com/fi/7607792109_main.asp
                    Erkkasarja : DLS MS 5

                    Akku uusittu kesäkuussa: 518-525 E34 89--96 74Ah Bosch. . . . . . . . . . . . . . . 90-7412 103.90

                    Laturia en oo uusinu. Vissiin alkuperäinen, mut eikai se siitä voi olla. Vai voiko??

                    edit: Niin ja konkka on 1f
                    Last edited by Kal.ju; 22-08-2007, 19:33. Reason: konkka

                    Comment

                    • Massu
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2007
                      • 48
                      • Mikkeli

                      #25
                      Mulla konkassa ainakii sammuu toi jännitenäyttö ku kuuntelee hiljallaa musaa.. Syttyy vasta ku rupee kulkee enemmä virtaa läpi eli ku popittaa kovempaa.. Eli iha normaalia jos se näyttö välillä sammuu. Mut jos sammuu kovilla volyymeilla nii sit en tiiä.. :think
                      535i e34 -89

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #26
                        Ihme homma kyllä että vilkkuu vieläkin, onkos maadoitukset varmasti _kunnossa_?? :think

                        Niin ihmeelliseltä kuin se tuntuukin, niin onko auton oma, akusta maihin johto, parannettu? (lisätty "hifivirtapiuhaa" oman kaveriks?) Tällä on saatu jokaisesta autosta soittimen sammuminen käynnistettäessä pois...

                        Kuqi teki hyvän piirustuksen, mutta kun olen pilkunviilaaja, nus nus, luonteeltani, ja koulutuksessanikin on konkkien sijoituksesta ja johdotuksesta ollu puhetta, niin tekisin asian näin:

                        Eli tässä konkassa kun oli ne kuusiokolopultit, joiden alle saa x-määrän rengasliittimiä, riippuen pultin pituudesta, niin sen takia otin tuon jakoblogin pois välistä, mutta siis vain piirustukseen, ihan yhtä hyvin jakobloggia voi käyttää!

                        Mutta, sitte asian ytimeen. Eli johdot Konkan sijoitus... Vahvistimien johdot pitää tulla _kummatkin_ (mahdollisimman lyhyenä) konkalle. Eli ei siis vedetä konkasta johtoa maihin, ja vahvistimesta erikseen, ei edes puolesta välistä, vaan käytetään se maa sieltä konkan kautta! Tällöin konkka on "ihan oikeasti" siellä vahvistimen kaverina, ja antaa kaiken mahdollisen pihalle. Tällä on nimittäin vaikutusta!
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎