Announcement

Collapse
No announcement yet.

dsp kyssäri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarnisti
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 244
    • Vihti

    dsp kyssäri

    eli siis auto on e39 farkku varustettuna dsp-systeemillä. kysymys kuuluu että missä tämä dsp prosessointi tapahtuu? heti siinä navin takana vai onkko se integroitu takana olevaan vahvistimeen? tarkoitus olisi dsp:n jälkeen ryöstää singnaali uudelle vahvistimelle jolloin saisin pidettyä toiminnassa tuon taajuskorjauksen. ja ilmeisesti samassa "dsp-boksissa" sijaitsevat myös nuo passiiviset jakosuotimet, eikö?
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #2
    Tapahtuu vahvistimessa, siitä nimitys DSP-vahvistin. Suodatus on aktiivinen ja tehdään ennen pääteasteita, jokaiselle elementille on oma vahvistinkanavansa.

    Jossain peruskaiutinjärjestelmässä ilman vahvistinta voi olla 2-tiesarjalle passiivisuotimet ovissa. Tai no, konkka per ovi...

    Mun kokemukset lähinnä seiskoista, mutta kovasti samankaltaisia nämä ovat.
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • Bemarnisti
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 244
      • Vihti

      #3
      Originally posted by Erich View Post
      Tapahtuu vahvistimessa, siitä nimitys DSP-vahvistin. Suodatus on aktiivinen ja tehdään ennen pääteasteita, jokaiselle elementille on oma vahvistinkanavansa.

      Jossain peruskaiutinjärjestelmässä ilman vahvistinta voi olla 2-tiesarjalle passiivisuotimet ovissa. Tai no, konkka per ovi...

      Mun kokemukset lähinnä seiskoista, mutta kovasti samankaltaisia nämä ovat.
      en minä ainaan oo löytäny mitään säätöä noille jakareille. eli minun mielestä ne ovat kyllä passiiviset

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Bemarnisti View Post
        en minä ainaan oo löytäny mitään säätöä noille jakareille. eli minun mielestä ne ovat kyllä passiiviset
        Jakarit on DSP:llä tehdyt, kiinteästi koodattu DSP:n softaan. Subwooferille on huollossa DIS-ohjelmointilaitteella onnistuva/epäonnistuva säätö, ilmeisesti jakotaajuus.
        Wanhoissa (1995-1998) DSP-vahvistimissa ei käytetty DSP:tä jakosuodatuksen tekemiseen, niissä oli aktiivisuotimilla tehdyt jakosuotimet.

        Radiolta menee kiinteällä voimakkuudella oleva analoginen signaali DSP-vahvistimelle ja äänenvoimakkuus säätyy vasta vahvistimessa. Eli tuossa on 2 kanavainen AD-muunnin, DSP (joka tekee hölmöjä asioita) ja sitten DA-muuntimet joka kanavalle, niiltä signaali menee päätevahvistinpiireille.

        Vahvistimen lisääminen ei ole helppo juttu. Siiis jos haluat säilyttää DSP:n taajuuskorjaimen ja laittaa vahvistimen kaikille kanaville. Subbarin vahvistin on helpompi juttu.
        E39 528iA

        Comment

        • Bemarnisti
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 244
          • Vihti

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Jakarit on DSP:llä tehdyt, kiinteästi koodattu DSP:n softaan. Subwooferille on huollossa DIS-ohjelmointilaitteella onnistuva/epäonnistuva säätö, ilmeisesti jakotaajuus.
          Wanhoissa (1995-1998) DSP-vahvistimissa ei käytetty DSP:tä jakosuodatuksen tekemiseen, niissä oli aktiivisuotimilla tehdyt jakosuotimet.

          Radiolta menee kiinteällä voimakkuudella oleva analoginen signaali DSP-vahvistimelle ja äänenvoimakkuus säätyy vasta vahvistimessa. Eli tuossa on 2 kanavainen AD-muunnin, DSP (joka tekee hölmöjä asioita) ja sitten DA-muuntimet joka kanavalle, niiltä signaali menee päätevahvistinpiireille.

          Vahvistimen lisääminen ei ole helppo juttu. Siiis jos haluat säilyttää DSP:n taajuuskorjaimen ja laittaa vahvistimen kaikille kanaville. Subbarin vahvistin on helpompi juttu.
          no jos haluan lisätä vahvistimen kokoäänialueelle. niin miksi en voi kytkeä sitä vain tuon alkuperäisen vahvistimen ja kaiuttimien väliin.....niin joo.. tietysti jakotaajuudet pysyvät samoina kuin orkkis kajareilla...mitenhän ton kikkailis..

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Bemarnisti View Post
            no jos haluan lisätä vahvistimen kokoäänialueelle. niin miksi en voi kytkeä sitä vain tuon alkuperäisen vahvistimen ja kaiuttimien väliin.....niin joo.. tietysti jakotaajuudet pysyvät samoina kuin orkkis kajareilla...mitenhän ton kikkailis..
            On olemassa laitteita (esim. Audio Control LC6 tai LC8) joilla voit yhdistää nuo eri taajuusalueiden kanavat kahdeksi ja sitten voit ajaa sen erilliseen vahvistimeen. Mutta sitten pitää laittaa kaiuttimille passiiviset jakosuotimet tai aktiivisuotimet ennen vahvistimia/sisäänrakennettuna vahvistimiin. Äänenlaadullisesti tuo ei ole kovinkaan hyvä ratkaisu sillä: radion sisällä on halpa pääteaste (linjasignaali tulee siitä vaikka onkin DSP), sitten tuo AD/DA-muunnos ja sitten taas halpa pääteaste ja sen jälkeen tulisi tuo kanavien yhdistämislaite ja taas sinun oma pääteaste. Toki jos BMW:n DSP olisi ihmelaite, niin tuo kannattaisi. Mutta kun se ei edes ole DSP siinä mielessä kuin autohifissä DSP yleensä, siis kanavien viiveet puuttuu ja taajuuskorjauskin on aika alkeellinen.
            E39 528iA

            Comment

            • junkkri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 673
              • Järvenpää

              #7
              mistä dsp:n

              tunnistaa atossa?? Minulla on sellainen tunne,että minulla oli näytössä tuo DSP mut olisiko voinut navin päivityksessä hävitä??

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎