palaten tohon alkuperäseen, jakoblokki ennen runkoa ja kaikki hifit siihen kiinni on hyvä potentiaalintasaus, tottakai rungot eri kohdat on hieman eri potentiaalissa. Potentiaalierot (eli eri kohdista runkoa saa eri kokoista jännitettä) aiheuttaa aina enemmän tai vähemmän häikkää.
Maadoituksesta
Collapse
X
-
Originally posted by Rudenorth View PostAika tökön mittainenhan se yleensä on, joten en itse ainakaan näe että tartteis vaihtaa. Kaapelin paksuuden tarvehan nimenomaan riippuu kaapelin pituudesta. Esim. autosound power designer laskurilla 1m pitkä 16mm2 kaapeli riittää 500w rms, joten eiköhän tuommonen 20cm pitkä 16mm2 riitä akulle.
Aika hassua kun monella on mulkun paksusta kaapelia Plus-napaan ja Maa-terminaaliin vahvarista ja konkasta ym. Mutta sitten akulta maihin tuo 16mm2 pieni naru, se rajottaa koko systeemin virran saannin ja ihmetellään kun valot vilkkuu ja subeja palaa......
Comment
-
-
Originally posted by yenni View PostOsaisiko joku vinkata hyväksitodetun maadoituspaikan E36:n takapaksissa?Jos vaikka säästyisi viiden huonon paikan kokeilemiselta...
Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Originally posted by reddewil View PostKannattaa muistaa että tätä maapiuhaa pitkin menee auton kaikki sähköt, ja se on helposti 300-500W + sitten ne rokkivehkeet! Pääsääntönä niin paksua piuhaa kun lompakko antaa periksi, pienillä jännitteillä häviötä tulee aina kun virta kasvaa.
Aika hassua kun monella on mulkun paksusta kaapelia Plus-napaan ja Maa-terminaaliin vahvarista ja konkasta ym. Mutta sitten akulta maihin tuo 16mm2 pieni naru, se rajottaa koko systeemin virran saannin ja ihmetellään kun valot vilkkuu ja subeja palaa...MB W204 C320 CDI
Kawasaki Ninja ZX-7R
Comment
-
-
Virtapiuhat on harvoin liian paksuja ja laturista lähtevät johdot on syytä olla myös hyvässä kunnossa ja riittävän paksuja kuten myös akusta lähtevät virtapiuhat ja järeä sulake väliin heti akun läheisyyteen jos takakonttiin vetää piuhaa, väh.33millineliötä oli sitte vahvari vaikka vähän pienempikin.
Takakontin maadoituksessa kannattaa kokeilla eri pisteitä jos vinkunaa kuuluu ja jos on järeämpi vahvarisetti kyseessä eli reilu 1kW niin ei ylimääräisestä aku(i)sta haittaa ole(paitsi normi laturille ehkä) silloinkin on hyvä laittaa järeä rele väliin et jännite kulkee vain yhteen suuntaan eli takakontille päin niin ei auton oma akku tyhjene luukutuksissa.
Joku tehoakku esim optima yellow takakontissa toimii jopa konkkana koska virtapiuhat on aika lyhyet ja akku antaa nopeasti virtaa eikä jännitehäviöitä synny paljoa mitään.
Ja vahvarille niin paksua piuhaa kun on mahdollista vaan laittaa, 8mm johdolle oleva haarukkaliitin ottaa kyllä 16mm paksua piuhaa kun vähän levittää ja puristaa kokoon ja monoblockit merkistä riippuen helposti 35mm piuhaa.
Comment
-
-
Kun laadukkaaseen lopputulokseen pyritään niin kannattaa suunnitella asennukset siten että virta/maadoituskaapelointi on mahdollisimman lyhyttä, toki aina ei kovin lyhyet vedot ole tilankäytön vuoksi mahdollisia.
Terminaaleihin tai liittimiin ei kannata tunkea paksumpaa kaapelia kuin mille ne on tarkoitettu, jos johdon pituuden takia tarve on suuremmalle niin siihen tarkoitukseen löytyy supistusholkkeja kyllä. Tai samaan liitäntään sopivia mutta suuremmalle kaapelille tarkoitettuja liittimiä. Toki liian paksusta kaapelista ei sinänsä kunnolla asennettuna haittaakaan ole, paitsi korkeampi hinta, mutta vääränkokoiseen liittimeen ängettynä haittana on asennuksen epäsiisteys ja oikosulkuvaara, jos kaikki säikeet eivät mene liittimen sisälle.
Hyvässä asennuksessa akun miinus ja plus navasta ei myöskään lähde kuin tasan yksi kaapeli. Maadoitusterminaali on korin maadoituspisteessä ja plus jako hoidettu sitten asianmukaisilla jakoblokeilla tai vastaavilla. Toki jos haaroitusten tarve on vähäinen voi plus navassa käyttää siihen tarkoitettua kahdella lähdöllä olevaa akunkenkää. Miinus navassa ei koskaan pitäisi haaroittaa, jännite eron aiheuttamien häiriöiden vuoksi. Korissa kyllä riittää neliömillimetrejä potentiaalintasaukseen joten kaikkien maiden vetäminen täsmälleen samaan pisteeseen on harvoin tarpeen, kunhan jokaikinen maadoitus tehdään kunnolla, puhtaalle pellille ja sitten suojaten korroosiolta.
Comment
-
Comment