Maadoituksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • winegum
    Newbiemmer
    • May 2008
    • 8
    • Hki

    #16
    palaten tohon alkuperäseen, jakoblokki ennen runkoa ja kaikki hifit siihen kiinni on hyvä potentiaalintasaus, tottakai rungot eri kohdat on hieman eri potentiaalissa. Potentiaalierot (eli eri kohdista runkoa saa eri kokoista jännitettä) aiheuttaa aina enemmän tai vähemmän häikkää.

    Comment

    • MikkoK
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 748
      • Oulu

      #17
      Itellä maakaapeli menee suoraan akulle. Eipä ole ollu mitään ongelmia... Vaihetaan paikkaa jos sellasia ilmenee...

      Comment

      • reddewil
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 3015
        • West Coast

        #18
        Originally posted by Rudenorth View Post
        Aika tökön mittainenhan se yleensä on, joten en itse ainakaan näe että tartteis vaihtaa. Kaapelin paksuuden tarvehan nimenomaan riippuu kaapelin pituudesta. Esim. autosound power designer laskurilla 1m pitkä 16mm2 kaapeli riittää 500w rms, joten eiköhän tuommonen 20cm pitkä 16mm2 riitä akulle.
        Kannattaa muistaa että tätä maapiuhaa pitkin menee auton kaikki sähköt, ja se on helposti 300-500W + sitten ne rokkivehkeet! Pääsääntönä niin paksua piuhaa kun lompakko antaa periksi, pienillä jännitteillä häviötä tulee aina kun virta kasvaa.
        Aika hassua kun monella on mulkun paksusta kaapelia Plus-napaan ja Maa-terminaaliin vahvarista ja konkasta ym. Mutta sitten akulta maihin tuo 16mm2 pieni naru, se rajottaa koko systeemin virran saannin ja ihmetellään kun valot vilkkuu ja subeja palaa...
        ...

        Comment

        • Cesium
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 561
          • UAE

          #19
          Originally posted by Kimita00 View Post
          Itellä maakaapeli menee suoraan akulle. Eipä ole ollu mitään ongelmia... Vaihetaan paikkaa jos sellasia ilmenee...
          samoin

          Comment

          • LasseE
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 416
            • Kontiolahti/Joensuu

            #20
            Originally posted by yenni View Post
            Osaisiko joku vinkata hyväksitodetun maadoituspaikan E36:n takapaksissa? Jos vaikka säästyisi viiden huonon paikan kokeilemiselta...
            Itellä vahvistimet on maadotettu samaan pisteeseen mihin akkukin eli siihen runkopalkkiin..rungon maadoituspultti vain on aika lyhyt eli ei sovi montaa piuhaa kiinni(itsellä on 2).Maadoituksen voi tehdä myös akunnapaan eikä häiriöitä tule sen enempää..Maadoituskaapelin tulee olla AINA väh.yhtä paksua kuin virtapiuhankin,voi olla paksumpaakin.
            Ex. E46 330d -05
            Ex. e61 530da -05
            Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
            Member of Team EastAudio
            Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

            Comment

            • Rudenorth
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 2415
              • Iisalmi

              #21
              Originally posted by reddewil View Post
              Kannattaa muistaa että tätä maapiuhaa pitkin menee auton kaikki sähköt, ja se on helposti 300-500W + sitten ne rokkivehkeet! Pääsääntönä niin paksua piuhaa kun lompakko antaa periksi, pienillä jännitteillä häviötä tulee aina kun virta kasvaa.
              Aika hassua kun monella on mulkun paksusta kaapelia Plus-napaan ja Maa-terminaaliin vahvarista ja konkasta ym. Mutta sitten akulta maihin tuo 16mm2 pieni naru, se rajottaa koko systeemin virran saannin ja ihmetellään kun valot vilkkuu ja subeja palaa...
              Kyllä tuo auton vakio maapiuha on itellä aina riittäny vaikka on ollut vähän järeämpiäkin vehkeitä kiinni. Maapiuha 15-30cm pitkä niin ei sen tarvitse olla mitään ratakiskoa. 1m 16mm2 riittää 500w rms, niin kyllä silloin yli puolet lyhyempi riittää jo aika pitkälle. Tietysti se paksumpi ei haittaa, mutta enemmän se menee näyttävyyden puolelle normi käytössä.
              MB W204 C320 CDI
              Kawasaki Ninja ZX-7R

              Comment

              • Jarza
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 926

                #22
                Virtapiuhat on harvoin liian paksuja ja laturista lähtevät johdot on syytä olla myös hyvässä kunnossa ja riittävän paksuja kuten myös akusta lähtevät virtapiuhat ja järeä sulake väliin heti akun läheisyyteen jos takakonttiin vetää piuhaa, väh.33millineliötä oli sitte vahvari vaikka vähän pienempikin.
                Takakontin maadoituksessa kannattaa kokeilla eri pisteitä jos vinkunaa kuuluu ja jos on järeämpi vahvarisetti kyseessä eli reilu 1kW niin ei ylimääräisestä aku(i)sta haittaa ole(paitsi normi laturille ehkä) silloinkin on hyvä laittaa järeä rele väliin et jännite kulkee vain yhteen suuntaan eli takakontille päin niin ei auton oma akku tyhjene luukutuksissa.

                Joku tehoakku esim optima yellow takakontissa toimii jopa konkkana koska virtapiuhat on aika lyhyet ja akku antaa nopeasti virtaa eikä jännitehäviöitä synny paljoa mitään.
                Ja vahvarille niin paksua piuhaa kun on mahdollista vaan laittaa, 8mm johdolle oleva haarukkaliitin ottaa kyllä 16mm paksua piuhaa kun vähän levittää ja puristaa kokoon ja monoblockit merkistä riippuen helposti 35mm piuhaa.

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #23
                  Kun laadukkaaseen lopputulokseen pyritään niin kannattaa suunnitella asennukset siten että virta/maadoituskaapelointi on mahdollisimman lyhyttä, toki aina ei kovin lyhyet vedot ole tilankäytön vuoksi mahdollisia.
                  Terminaaleihin tai liittimiin ei kannata tunkea paksumpaa kaapelia kuin mille ne on tarkoitettu, jos johdon pituuden takia tarve on suuremmalle niin siihen tarkoitukseen löytyy supistusholkkeja kyllä. Tai samaan liitäntään sopivia mutta suuremmalle kaapelille tarkoitettuja liittimiä. Toki liian paksusta kaapelista ei sinänsä kunnolla asennettuna haittaakaan ole, paitsi korkeampi hinta, mutta vääränkokoiseen liittimeen ängettynä haittana on asennuksen epäsiisteys ja oikosulkuvaara, jos kaikki säikeet eivät mene liittimen sisälle.
                  Hyvässä asennuksessa akun miinus ja plus navasta ei myöskään lähde kuin tasan yksi kaapeli. Maadoitusterminaali on korin maadoituspisteessä ja plus jako hoidettu sitten asianmukaisilla jakoblokeilla tai vastaavilla. Toki jos haaroitusten tarve on vähäinen voi plus navassa käyttää siihen tarkoitettua kahdella lähdöllä olevaa akunkenkää. Miinus navassa ei koskaan pitäisi haaroittaa, jännite eron aiheuttamien häiriöiden vuoksi. Korissa kyllä riittää neliömillimetrejä potentiaalintasaukseen joten kaikkien maiden vetäminen täsmälleen samaan pisteeseen on harvoin tarpeen, kunhan jokaikinen maadoitus tehdään kunnolla, puhtaalle pellille ja sitten suojaten korroosiolta.

                  Comment

                  Working...
                  X