Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virtakaapelin paksuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TomiK
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 125

    #16
    Originally posted by Iltsu View Post
    Nyt on niin, että erillissarjasta kuuluu se basso, subbasesta hyvin vähän...
    Ja täytyy sanoa että aika hyvin kyllä kuuluu, noin niinku pelkistä 6.5" (Focal )
    Nyt oon vielä säätäny niin, että subille on enemmän gainia kun etupäälle.

    Viiden metrin kaapelista jäi vähän reilu metri ehkä yli. En tiiä, mutta niin se vaan on. Bilteman kaapelia btw
    Missä asennossa sinulla on se HPF säätö? ( jos se nyt on päällä) Ihan mielenkiinnosta katselin netistä kuvia, eikä ainakaan kuvan http://powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-1002-6.jpg perusteella voi sanoa onko se säädetty 15 vai 400 hertsiin...

    Mulla on bemussa kanssa biltsun piuhat, ihan ok.

    Comment

    • Iltsu
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 778
      • Espoo

      #17
      Originally posted by herja View Post
      Onko sulla iltsu ennen ollut mitään vehkeitä vai onko nää ekat? Ekanan tulis mieleen vaan, että vehkeet on huonosti säädöissään tai kytkennöissä jotain hämärää. Kyllä sen pitäisi väärässäkin kotelossa rokittaa niin, että tuntuu.
      No yhet vehkeet mulla on ollu aina, ja edellisessäkin kärryssä oli jotain...
      kyllä kytkennät on ainakin oikein. Täytyy säätää.

      Originally posted by TomiK View Post
      Missä asennossa sinulla on se HPF säätö? ( jos se nyt on päällä) Ihan mielenkiinnosta katselin netistä kuvia, eikä ainakaan kuvan http://powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-1002-6.jpg perusteella voi sanoa onko se säädetty 15 vai 400 hertsiin...

      Mulla on bemussa kanssa biltsun piuhat, ihan ok.
      Siis joo, käytän subsoniccina tota ja se on jotain parikymmentä. Tosin pitäiskö sen olla enemmän, kun valmistaja ilmoittaa elementin toistavan 35 hertsiin asti?
      Last edited by Iltsu; 27-09-2007, 22:31.
      Tesla Model Y Performance
      E36 318iS "jäärata/rallicross"

      Comment

      • TomiK
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 125

        #18
        Originally posted by Iltsu View Post
        Siis joo, käytän subsoniccina tota ja se on jotain parikymmentä. Tosin pitäiskö sen olla enemmän, kun valmistaja ilmoittaa elementin toistavan 35 hertsiin asti?
        Ei kai tarvitse olla enempää?

        Kuuluuko siitä subista yleensäkään mitään? Näyttäisi olevan vähän kikkailtava RCA -haaroittimien kanssa. http://powerset.fi/autohifi/spldynam...input-mode.htm

        Comment

        • OF_
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 54
          • Vihti

          #19
          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
          Kyllä 21 neliöinen pitäis riittää ihan hyvin, jossei ole jotain harvasäikeistä jöötipaskaa... Varsinkin kun sulla on vielä konkka siellä..

          Mutta epäilen et tässäkin on kyse juuri siitä, mitä edellisetkin sano, että on joku über hyvin äänieristetty sedan kyseessä?

          Ööh... Miten harvasäikeisempi kaapeli olisi sähkönjohtavuudeltaan huonompaa, kuin monisäikeinen? Ja sitten mistään skin effectistä on turha alkaa selittämään, kun nyt puhutaan +12v tasasähköstä.
          BMW X5 3.0D E53 -05
          VW Transporter T5 -08


          Ex: BMW 330XD facelift E46 -02,
          2x BMW 320D E46 -00, BMW 320i Touring E46 -08, BMW 325xi E30 -89

          Comment

          • Iltsu
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 778
            • Espoo

            #20
            Originally posted by TomiK View Post
            Ei kai tarvitse olla enempää?

            Kuuluuko siitä subista yleensäkään mitään? Näyttäisi olevan vähän kikkailtava RCA -haaroittimien kanssa. http://powerset.fi/autohifi/spldynam...input-mode.htm
            No, mankassa (alpine 9855) on volume 35 asti ja 25 pitää vähintään laittaa ennenku alkaa kuulumaan. Ja sillon alkaa olee jo äänentaso sen verran kovalla että mielelläni haluisin sen subin kuulumaan siellä 15-20 tasolla.

            Tuleehan se subi himassakin alemmilla voimakkuuksilla mukaan.
            Ja noi rca-haaroitukset on kunnossa, vahvariin menee 3xrca.
            Tesla Model Y Performance
            E36 318iS "jäärata/rallicross"

            Comment

            • TomiK
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 125

              #21
              Originally posted by Iltsu View Post
              No, mankassa (alpine 9855) on volume 35 asti ja 25 pitää vähintään laittaa ennenku alkaa kuulumaan. Ja sillon alkaa olee jo äänentaso sen verran kovalla että mielelläni haluisin sen subin kuulumaan siellä 15-20 tasolla.

              Tuleehan se subi himassakin alemmilla voimakkuuksilla mukaan.
              Ja noi rca-haaroitukset on kunnossa, vahvariin menee 3xrca.
              No öö...? Oliskos sitten soittimessa säädöt huonosti? Tuossa /////A:ssa pystyy varmaan säätämään vaikka sun mitä. Sub levelin, jakotaajuuden jne?

              Comment

              • LarPPa.t
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 27
                • Porin ympäristö

                #22
                Jep... Melkein kans alan jo tota epäilemään =D lyös sieltä se sub-leveli viiteentoista ni jo pitäs alkaa jenkat pauhaamaan...

                Comment

                • Iltsu
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 778
                  • Espoo

                  #23
                  Sori, 9850 on malli...ei oo siis se DSP. Perus bassonsäädön löysin, täytyy kattella lisää...
                  Last edited by Iltsu; 28-09-2007, 19:07.
                  Tesla Model Y Performance
                  E36 318iS "jäärata/rallicross"

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    #24
                    Originally posted by OF_ View Post
                    Ööh... Miten harvasäikeisempi kaapeli olisi sähkönjohtavuudeltaan huonompaa, kuin monisäikeinen? Ja sitten mistään skin effectistä on turha alkaa selittämään, kun nyt puhutaan +12v tasasähköstä.
                    En mie mistää nahka efekteistä tiiä, mut sen tiiän, että sähkössä Elektronit kulkee johtimen ulkokehällä, eli kun näitä kuparikarvoja on vaikka 300, tai 900, ja kummatkin vaikka 21mm², niin toi useampijohtiminen johtaa paremmin, eli vastustaa virrankulkua vähemmän...

                    esim kaverilla on 50mm² "rekka-auton käynnistyspiuhaa", karvat on suunnattoman isoja... Mulla on 20mm² johtoa, karvoja 1100 ja risat päälle... Niin ei hirveitä eroja varmasti ole jännitehäviössä...
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • OF_
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2007
                      • 54
                      • Vihti

                      #25
                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      En mie mistää nahka efekteistä tiiä, mut sen tiiän, että sähkössä Elektronit kulkee johtimen ulkokehällä, eli kun näitä kuparikarvoja on vaikka 300, tai 900, ja kummatkin vaikka 21mm², niin toi useampijohtiminen johtaa paremmin, eli vastustaa virrankulkua vähemmän...

                      esim kaverilla on 50mm² "rekka-auton käynnistyspiuhaa", karvat on suunnattoman isoja... Mulla on 20mm² johtoa, karvoja 1100 ja risat päälle... Niin ei hirveitä eroja varmasti ole jännitehäviössä...

                      Just. Ilmeisesti olet kuullut joltain kaverilta vähän väärin, kun ei se ihan noin mene. Silloin kun kyseessä on vaihtovirta ja nostetaan taajuutta paljon, niin elektronien liike keskittyy sitä enemmän johtimen pinnalle, mitä korkeammalle taajuus nostetaan. Tätä ei esiinny tasavirralla tai matalilla vaihtovirran taajuuksilla. Autoissa on käytössä varsin yleisesti +12 voltin tasajännitejärjestelmä, joten ei se kyllä siellä pinnassa kulje, vaan koko johtimessa.
                      BMW X5 3.0D E53 -05
                      VW Transporter T5 -08


                      Ex: BMW 330XD facelift E46 -02,
                      2x BMW 320D E46 -00, BMW 320i Touring E46 -08, BMW 325xi E30 -89

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #26
                        Njaa, no, koulusta ja elektroniikka/hifi liikkeistä noin sanottu...

                        Kaipa ne sitte o väärässä...

                        Sithä autos kannattais vetää ykssäikeisel johol, ku se menee koko johtimes, ois helppo saada pidettyä taitettunakin...

                        No en sitte vittu tiiä, katonpa löyänkö kirjasta asiasta... :think
                        Last edited by Bmw Dreamer; 29-09-2007, 00:15.
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          #27
                          Originally posted by OF_ View Post
                          Just. Ilmeisesti olet kuullut joltain kaverilta vähän väärin, kun ei se ihan noin mene. Silloin kun kyseessä on vaihtovirta ja nostetaan taajuutta paljon, niin elektronien liike keskittyy sitä enemmän johtimen pinnalle, mitä korkeammalle taajuus nostetaan. Tätä ei esiinny tasavirralla tai matalilla vaihtovirran taajuuksilla. Autoissa on käytössä varsin yleisesti +12 voltin tasajännitejärjestelmä, joten ei se kyllä siellä pinnassa kulje, vaan koko johtimessa.
                          Tosin audiolaitteissa ei mene mitään normitasavirtaa vaan korkeataajuuksista tasavirtapulssia. Jos menisikin ihan tasaista niin johtimien pinta-alat voisi tiputtaa vähintään puoleen nykyisistä suosituksista.
                          Retard Member

                          Comment

                          • Vilhosuuri
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 139
                            • Nurmijärvi

                            #28
                            Siis voi helvetti oikeasti nyt.

                            Mistä v*tusta te oikein revitte jokainen vuorollanne tämän skin effectin tähän virtakaapelikeskusteluun? Pitääkö se vääntää rautalangasta vai soittaa viululla? Skin effect liittyy VAIHTOVIRTAAN ei tasavirtaan. Skin effect esiintyy VAIN JA AINOASTAAN vaihtovirralla ja suuremmilla taajuuksilla. Verkkovirrallakin elektronit kulkevat vielä n. 10mm syvyydellä johtimen pinnasta.

                            Autossa on tasavirtajärjestelmä jolloin tuota skin effectiä ei esiinny. Ja nyt joku neropatti laukaisee että vahvistinkin ottaa virtaa pulsseina. Joo, pulsseina kyllä mutta vaihtovirtaa se ei ole. Vaihtovirran idea on se että elektronien kulkusuunta muuttuu tietyllä taajuudelle edestakaisin. Jos autossa esiintyisi todellisuudessa vaihtovirtaa, sanoisi akku aika nopeasti työsopimuksen irti varsin epämiellyttävällä tavalla.

                            Eli kertauksen vuoksi: Siinä vahvistimen ja akun välisessä kaapelissa kulkee 12 voltin nimellisjännitteellä olevaa tasavirtaa. Elektronit kulkevat KOKO kaapelin poikkipinta-alalla.

                            vnu

                            Ps. Todellinen jännitehäviö mitataan jollain virralla. 50mm2 kaapelista, oli se sitten yksisäikeistä tai x-säikeistä, menee aika paljon enemmän virtaa läpi samalla jännitehäviöllä kuin 21mm2 kaapelista. Edellyttäen että molemmat ovat samaa materiaalia, joka tässä tapauksessa lienee kupari. Jos jollain on ollut varaa ostaa täyshopeakaapelit niin onnittelen onnistuneesta rahojen tuhlaamisesta.

                            Jos joku ei nyt vieläkään usko, kannattaa mennä kirjastoon ja lukea kirja: William Hart Hayt: Engineering Electromagnetics
                            Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                            Bmw E30 316 -87
                            Bmw E34 "525i" -89
                            Citroen DS23 -73
                            Citroen Saxo 1.4 -99
                            AS-202 Bravo

                            Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                            Comment

                            • 316tic
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 244
                              • Nokia

                              #29
                              Starttiapukaapelit hyvä ratkaisu vahvistimien virransaantiin= halpa ostaa ja virtaa kulkee varmuudella tarpeeksi !
                              BaijerilainenMutteriWiritys

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #30
                                Originally posted by 316tic View Post
                                Starttiapukaapelit hyvä ratkaisu vahvistimien virransaantiin= halpa ostaa ja virtaa kulkee varmuudella tarpeeksi !
                                Ei ainakaan niistä halvoista robbarin langoista... Oisko ees 10mm²?
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎