Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 coupén musiikkilaitteiden parantelua (sound system)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yenni
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 93
    • Turku

    E36 coupén musiikkilaitteiden parantelua (sound system)

    Aivan aloittelija asialla, joten muutamia kysymyksiä olisi mikäli joku osaisi vastata.

    1. Sopiiko oveen (pienellä vaivalla) 5,25" kaiuttimia? Alkuperäiset taitavat olla 4". Paljonkohan siellä on asennussyvyyttä?

    2. Kannattaako kaikki johdotukset vetää uusiksi, vai voiko joitain alkuperäisistä johdoista käyttää?

    3. Kuinka tehokkaasti takakontin rakenteet eristävät subbarin ääntä? Autossani ei ole suksiluukkua joten mietinkin, pitäisikö takakaiuttimet purkaa pois.. Toisaalta alkuperäinen erillissarja olisi kiva jättää alkup. vahvistimen päähän soimaan.

    4. Onkohan autosta tarpeen eristää esimerkiksi ovia ja takaluukkua..? Takaluukkuun on siis tulossa soimaan yksi 12" Infinity Kappa Perfect suljetussa tehdaskotelossa.

    5. Onko Ground Zeron GZTA 2.150mk2 (1x300W rms/4 Ohm) -vahvistin riittävä tuolle kyseiselle subille?
    F20 116i -13

    ex

    E39 530D -01
    E46 318i -02
    E39 528i -96
    E36 320i -92
  • kari@p
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 76

    #2
    Originally posted by yenni View Post
    Aivan aloittelija asialla, joten muutamia kysymyksiä olisi mikäli joku osaisi vastata.

    1. Sopiiko oveen (pienellä vaivalla) 5,25" kaiuttimia? Alkuperäiset taitavat olla 4". Paljonkohan siellä on asennussyvyyttä?

    on siel tilaa, mut en kyl suosittele..pelkässä ovipahvissa ei mikää soi kunnolla

    2. Kannattaako kaikki johdotukset vetää uusiksi, vai voiko joitain alkuperäisistä johdoista käyttää?

    uusiks vaa moiset paukkulangat ainakin jos meinaat vahvistimen perään pistää

    3. Kuinka tehokkaasti takakontin rakenteet eristävät subbarin ääntä? Autossani ei ole suksiluukkua joten mietinkin, pitäisikö takakaiuttimet purkaa pois.. Toisaalta alkuperäinen erillissarja olisi kiva jättää alkup. vahvistimen päähän soimaan.

    todella tehokkaasti kaiuttimet takaa pois ni auttaa jonnin verran

    4. Onkohan autosta tarpeen eristää esimerkiksi ovia ja takaluukkua..? Takaluukkuun on siis tulossa soimaan yksi 12" Infinity Kappa Perfect suljetussa tehdaskotelossa.

    ovet on todella avonaiset...vaimennus kannattaa aina

    5. Onko Ground Zeron GZTA 2.150mk2 (1x300W rms/4 Ohm) -vahvistin riittävä tuolle kyseiselle subille?
    tehoo ei ikuna liikaa, mut kyl tol popittelee jo kummasti
    ex Bemut:

    Bmw 315 81,
    Bmw 316 83,
    Bmw 320 88
    Bmw 325td 92

    Comment

    • mikae34
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 4992
      • Forssa

      #3
      Oven sijasta laita ne 5,25 sinne alkuperäisille paikoilleen kick paneeleihin. Toi ovi on niin avonainen rakenteeltaan että akustinen oikosulku tulee ja täysin ponneton toisto. Kick paneeleihin väsäät tukevat vanerilevyt alle ja siihen kaiutin kiinni niin aivan varmasti soi paremmin kuin ovesta.
      Auto on liikkumaväline.

      Comment

      • yenni
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 93
        • Turku

        #4
        Originally posted by mikae34 View Post
        Oven sijasta laita ne 5,25 sinne alkuperäisille paikoilleen kick paneeleihin. Toi ovi on niin avonainen rakenteeltaan että akustinen oikosulku tulee ja täysin ponneton toisto. Kick paneeleihin väsäät tukevat vanerilevyt alle ja siihen kaiutin kiinni niin aivan varmasti soi paremmin kuin ovesta.
        Tuo ovi on kyllä niiden keskiäänten alkuperäinen paikka, tosin sen rakenteesta en osaa sanoa mitään... Mahtaakohan oven rakenne olla tässä yhtään erilainen kuin perusmallissa, johon ovikaiutinta ei alunperin ole suunniteltu? Eikö oven vaimennus jämäköittäisi sointia siinä?


        Mikäli etupään kuitenkin pitäisin 3-tienä, pitäisi etupäälle varmaankin hommata oma 4-kanavainen vahvistin. Alkuperäis-midit alkuperäisen vahvistimen perässä eivät varmaankaan toimisi yhteen uuden 2-tie sarjan ja 2-kanavaisen vahvistimen kanssa... Mutta mahtaisivatko alkuperäiset mid-bassot toimia kelvollisesti 4" erillisarjan kanssa uudessa yhteisessä vahvistimessa? :think Ne olisi kuitenkin helppo vaihtaa myöhemmin toisiin, jos alkaa tuntua siltä.

        Sain muuten tänään mankan kiinni autoon ensimmäistä kertaa ja yllättävän hyvän kuuloista oli ollakseen vuoden -92 tehdastekoa eikä radioantenniakaan ollut ollenkaan..
        F20 116i -13

        ex

        E39 530D -01
        E46 318i -02
        E39 528i -96
        E36 320i -92

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4992
          • Forssa

          #5
          Niin aivan sinullahan on alkuperäinen 3tie. Siitä ei tule kyllä mitään että vaihtaa keskarin ja diken mutta jättää alkuperäiset midit. Kunnon soinnin kannalta juuri ne midit ovat tärkeät. Ehdottomasti pitää vaihtaa kaikki kaiuttimet jos meinaa saada jotain parannusta aikaan. Jos budjetti on rajallinen niin sitten kannattaa harkita 2tie sarjaan siirtymistä. Täytyy muistaa että jos rahaa on käytettävissä saman verran niin saman hintainen 2tie sarja on aina parempi kuin vastaavan hintainen 3tie sarja.!!

          Jos 3tie sarjan hankit niin se alkuperäinen keskiäänen paikka ajaa asiansa mutta suurempia kuin 4" keskiääniä ei kannata edes harkita -> ei hyötyä koska keskiäänen toistama taajuuskaista alkaa kuitenkin vasta jostain 150hz - 250hz ylöspäin -> ei tarvitse suurta kartiota.
          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • yenni
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 93
            • Turku

            #6
            Originally posted by mikae34 View Post
            Ehdottomasti pitää vaihtaa kaikki kaiuttimet jos meinaa saada jotain parannusta aikaan.
            No juu se taitaisi olla huono idea... 5,25" olinkin ajatellut vain 2-tien tapauksessa. Taitaa kuitenkin olla niin etten raaski alkaa "raadella" noita ovipahveja, joten uusi 3-tie sarja varmaankin olisi järkevin vaihtoehto. (Tai sitten 4" 2-tie erkkasarja, jolloin kyllä häviäisi äänessä mutta säästäisi rahassa.)

            Noiden 3-tie erkkojen valikoima vain näyttää äkkiseltään melko pieneltä 2-teihin verrattuna, ainakin noissa nettikaupoissa (powerset, autostudio, autoextra), joita olen tutkinut. 2-tiesarjaa olin katsellut hintaluokassa 100-150€, esim 5,25" Rainbow SAX. Mikäköhän olisi vähän vastaavan laatuinen 3-tie erkkasarja? Olisiko kaikkien kolmien kaiuttimien kuitenkin hyvä olla samaa merkkiä/mallia?
            Last edited by yenni; 03-02-2008, 22:28.
            F20 116i -13

            ex

            E39 530D -01
            E46 318i -02
            E39 528i -96
            E36 320i -92

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4992
              • Forssa

              #7
              Tuo rainbow sax on kyllä todella hyvä hintaluokassaan. Jos saman tasoista 3tie sarjaa haluat niin maksaa selvästi enemmän. Miksi et vain hankkisi sitten 2tie sarjaa ja laittaisi sitä midiä sinne kick paneeliin ja diskanttia peilikolmioon? Sinne kick paneeliin saa helposti asennettua 6,5" kaiuttimenkin kun väsää vain sinne ensin sen vanerilevyn alle. Voin vakuuttaa että samalla rahalla ja vaivalla joka menee kun ostat sen rainbow sax 6,5" sarjan ja asennat sen noin, et tule saamaan yhtään parempaa toistoa 3tie sarjalla, todennäköisesti päinvastoin.

              Omat kokemukseni ovat osoittaneet että hinta täytyy nousta puolella ja asennusvaiva myös vähintään puolella jotta 3tiellä päihittää 2tien. Sitten jos on käytössä vielä viivesäädöillä oleva soitin niin 2tiellä pääsee hyvään lopputulokseen. Siitä seuraava parannus on nelikanavainen vahvistin riittävillä suotimilla ja koko etupään 2tie setti täysaktiivisena omilla viiveillä. Tällöin lopputulos on jo erinomaista luokkaa ja äänikenttä nousee vaikka midit/keskarit siellä kick-paneeleissa ovatkin.
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • kari@p
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 76

                #8
                tuli tuplapostaus
                Last edited by kari@p; 07-02-2008, 15:32.
                ex Bemut:

                Bmw 315 81,
                Bmw 316 83,
                Bmw 320 88
                Bmw 325td 92

                Comment

                • kari@p
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 76

                  #9
                  jeps

                  Osta joltain uudet ovipahvit muutamalla kympillä jotka raiskaat....vaimenna ulkopelti ja tee sisäpelti uusiks (aukot umpeen ja vaimenna huolellisesti) sit vaa teet korotuskehyksen ja laadukas 6 1/2 erillissarja ni johan rokkaa...eikä niin paha rasti miltä kuulostaa

                  3-tiehen joudut pistää ekuja melkolailla lisää niinku tos ylläki mainittin ja silti saundi useinmiten paskempi ellei sit ala oikeesti panostamaan/perehtymään/kokeilemaan ja erehtymään

                  [
                  Code:
                  QUOTE=yenni;1142889]No juu se taitaisi olla huono idea... :neutral: 5,25" olinkin ajatellut vain 2-tien tapauksessa. Taitaa kuitenkin olla niin etten raaski alkaa "raadella" noita ovipahveja, joten uusi 3-tie sarja varmaankin olisi järkevin vaihtoehto. (Tai sitten 4" 2-tie erkkasarja, jolloin kyllä häviäisi äänessä mutta säästäisi rahassa.)
                  
                  Noiden 3-tie erkkojen valikoima vain näyttää äkkiseltään melko pieneltä 2-teihin verrattuna, ainakin noissa nettikaupoissa (powerset, autostudio, autoextra), joita olen tutkinut. 2-tiesarjaa olin katsellut hintaluokassa 100-150€, esim 5,25" Rainbow SAX. Mikäköhän olisi vähän vastaavan laatuinen 3-tie erkkasarja? Olisiko kaikkien kolmien kaiuttimien kuitenkin hyvä olla samaa merkkiä/mallia?[/QUOTE]
                  ex Bemut:

                  Bmw 315 81,
                  Bmw 316 83,
                  Bmw 320 88
                  Bmw 325td 92

                  Comment

                  • yenni
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 93
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by kari@p View Post
                    Osta joltain uudet ovipahvit muutamalla kympillä jotka raiskaat....vaimenna ulkopelti ja tee sisäpelti uusiks (aukot umpeen ja vaimenna huolellisesti) sit vaa teet korotuskehyksen ja laadukas 6 1/2 erillissarja ni johan rokkaa...eikä niin paha rasti miltä kuulostaa
                    Yritän pitää ovipahvit mahdollisimman originaalin näköisinä, joten kokonaan uutta kaiutinkoteloa en varmaankaan ala siihen rakentaa. Tällä hetkellä () pohdin 5,25":n oveen laiton ja 6,5":n kick paneeliin laiton välillä. Vielä en vain ole kuullut/tutkinut, vaatisiko 5,25" ovessa paljonkin muokkausta (lähinnä että joutuisiko sitä paljon korottamaan).

                    Paljonkohan tuo kaiuttimen huonompi suuntaus sen ollessa kick paneelissa vaikuttaa äänen laatuun? Lisäksi vahvistin löytyisi jo valmiina 4" tai 5,25" sarjalle, mutta se menee kyllä vaihtoon jos isompaan päädyn.
                    F20 116i -13

                    ex

                    E39 530D -01
                    E46 318i -02
                    E39 528i -96
                    E36 320i -92

                    Comment

                    • mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4992
                      • Forssa

                      #11
                      Originally posted by yenni View Post
                      Yritän pitää ovipahvit mahdollisimman originaalin näköisinä, joten kokonaan uutta kaiutinkoteloa en varmaankaan ala siihen rakentaa. Tällä hetkellä () pohdin 5,25":n oveen laiton ja 6,5":n kick paneeliin laiton välillä. Vielä en vain ole kuullut/tutkinut, vaatisiko 5,25" ovessa paljonkin muokkausta (lähinnä että joutuisiko sitä paljon korottamaan).

                      Paljonkohan tuo kaiuttimen huonompi suuntaus sen ollessa kick paneelissa vaikuttaa äänen laatuun? Lisäksi vahvistin löytyisi jo valmiina 4" tai 5,25" sarjalle, mutta se menee kyllä vaihtoon jos isompaan päädyn.
                      Noista vaihtoehdoista ehdottomasti se kick paneeli. Eikös e36 ole sisäpelti ovessa sen kaltainen että sen täydellinen umpeen vaimentaminen ei ole mahdollista ikkunamekanismin takia? Silloin sitä oviasennusta ei voi edes harkita. Sitäpaitsi siellä kickpaneelissa on oikeasti hyvä paikka hieman muokattuna (se vanerilevy) joten sieltä on kaikki edellytykset hyvälle toistolle. Soundillisesti ero ei ole huomattava, kunhan on vain hyvät ja laadukkaat kaiuttimet.
                      Auto on liikkumaväline.

                      Comment

                      • kari@p
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 76

                        #12
                        ainakin sedanis onnistuu.. tarvii vaa laitettavaa peltiä muokata mekanismin kohdalta.
                        mut mikäli et haluu isompaa remonttii ni laita kick paneleihin muista heivata se kuppi pois vaa alta.

                        Originally posted by mikae34 View Post
                        Noista vaihtoehdoista ehdottomasti se kick paneeli. Eikös e36 ole sisäpelti ovessa sen kaltainen että sen täydellinen umpeen vaimentaminen ei ole mahdollista ikkunamekanismin takia? Silloin sitä oviasennusta ei voi edes harkita. Sitäpaitsi siellä kickpaneelissa on oikeasti hyvä paikka hieman muokattuna (se vanerilevy) joten sieltä on kaikki edellytykset hyvälle toistolle. Soundillisesti ero ei ole huomattava, kunhan on vain hyvät ja laadukkaat kaiuttimet.
                        ex Bemut:

                        Bmw 315 81,
                        Bmw 316 83,
                        Bmw 320 88
                        Bmw 325td 92

                        Comment

                        • tumppu86
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 900
                          • E-pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by kari@p View Post
                          ainakin sedanis onnistuu.. tarvii vaa laitettavaa peltiä muokata mekanismin kohdalta.
                          mut mikäli et haluu isompaa remonttii ni laita kick paneleihin muista heivata se kuppi pois vaa alta.
                          Onko siitä paljonkin haittaa, jos siellä kick-paneelissa on se kuppi paikallaan?

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6750
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by tumppu86 View Post
                            Onko siitä paljonkin haittaa, jos siellä kick-paneelissa on se kuppi paikallaan?
                            On...
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • BME316
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 446

                              #15
                              Originally posted by tumppu86 View Post
                              Onko siitä paljonkin haittaa, jos siellä kick-paneelissa on se kuppi paikallaan?
                              Sellaista haittaa että kotelotilavuus on mitätön. Kumisee eikä alapää toistu kunnolla. Midit on suunniteltu pääasiassa freeair elementeiksi.
                              Last edited by BME316; 08-02-2008, 11:08.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎