Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring, linjamuunnin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmeristi
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 77
    • Helsinki

    E39 touring, linjamuunnin

    Tuleeko jostain kyseisen auton takakontin puolelle kaiutin johtoja muita kuin mitkä tulee kattoon?
    Olisin laittamassa rca-linjamuunninta orkkis business radiolle.
    Eli olisin laittamassa hieman lisä bassoa autoon. Ei mitään tyyliin "haulikolla kärpästä" vaan jotain tyyliin PALJON kevyempi sarjalaista..

    Joku laittanut jo/ajatellut laittaa?
    Kokemuksia?
    Vinkkejä miten pystys laittaa toimimaan kyseisen paketin?
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    #2
    Osassa vahvareistaha tulee semmonen kaapeli mukana jolla saat ryöstettyä signaalin takakaijuttimelta.. en sitten tiedä kuinka hifisti tuumaa tästä.. kai jossain kohtaa jokin jakosuodin tjms. vastaava joka rajaa herzejä alhaaltapois.. eli voi basso vähän kärsiä... ainekin ite sain moisen kaapelin Hifitukku.com:ista kun tilasin BP4200:sen.. sielä oli moinen piuha.. eli piuhat kaijutin johtoihin kiinni ja liitin vahvistimeen..
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • eemi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 303
      • Heinola

      #3
      Kävin ite ostamassa touringiin stringerin linjamuuntimen audio-savosta ja hyvin pelittää, pistin johon kiinni toiseen katossa olevaan kaiuttimeen ja vedin johdin kattoverhoilun ja pilarin sisällä kontin reunassa olevaan säilytystilaan jossa on stingerin linjamuunnin ja siitä rca-piuha vahvarille joka on kontin pohjan alla säilytystilassa. Hyvin pauhaa subi ja linjamuuntimella tais olla hintaa 26e ellen ihan väärin muista.
      Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

      ex:
      e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
      e91 320d -11 Alpinweiss III
      e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
      e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
      e39 520i -97 touring Schwarz II
      e34 525i -89 Luxorbeige metallic
      e34 520i -89 Diamantschwarz

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Itse laitoin juuri eilen subbarin toimintaan omassa touringissa. Laitoin Helixin aktiivimuuntimen ja signaalin ryöstin vasemmanpuoleisen takapaneelin takana olevasta vahvistimen johdoista. Hifi systeemi siis itselläni.

        Tuossa melko selkeät ohjeet: http://youtube.com/watch?v=ds25ZTMGqsA&feature=related

        Kuva Hifi-systeemin vahvistimen liitännöistä/johdoista (ei DSP systeemi). Eli noihin rca-liittimillä kuvatsuista kohdista voi ottaa signaalin subi-vahvistimelle. Itse käytin noita "Rear outputteja", eli ruskea/oranssi - sininen/musta ja ruskea/oranssi - keltainen/musta jotimia, näin voi faderilla säätää subbarin(ja takakaiuttimien) voimakkuutta suhteessa etukaiuttimiin.
        Last edited by Thuppu; 17-06-2008, 07:33.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • ApriliaMan
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 235
          • Lohja

          #5
          Originally posted by Thuppu View Post
          Itse laitoin juuri eilen subbarin toimintaan omassa touringissa. Laitoin Helixin aktiivimuuntimen ja signaalin ryöstin vasemmanpuoleisen takapaneelin takana olevasta vahvistimen johdoista. Hifi systeemi siis itselläni.

          Tuossa melko selkeät ohjeet: http://youtube.com/watch?v=ds25ZTMGqsA&feature=related

          Kuva Hifi-systeemin vahvistimen liitännöistä/johdoista (ei DSP systeemi). Eli noihin rca-liittimillä kuvatsuista kohdista voi ottaa signaalin subi-vahvistimelle. Itse käytin noita "Rear outputteja", eli ruskea/oranssi - sininen/musta ja ruskea/oranssi - keltainen/musta jotimia, näin voi faderilla säätää subbarin(ja takakaiuttimien) voimakkuutta suhteessa etukaiuttimiin.
          Voikohan tuolta alkuperäiseltä subbarilta ottaa signaalin vahvistimelle/herätevirran, vai kannattaako tehdä tuolla edellämainitulla tavalla? Autona siis e39 touring missä alkuperäinen subbari.

          Aattelin vaan, kun sinne subbarille tulee paljon johtoja niin mistä niistä uskaltaa ottaa. Vai voiko mistään :think

          Kun jotenkin muistelen lukeneeni, et joitakin johtoja ei saanu yhdistää tai jotain...
          e39 530iA ///M Sport -02
          Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

          ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

          Comment

          • Bimmeristi
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 77
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by eemi View Post
            Kävin ite ostamassa touringiin stringerin linjamuuntimen audio-savosta ja hyvin pelittää, pistin johon kiinni toiseen katossa olevaan kaiuttimeen ja vedin johdin kattoverhoilun ja pilarin sisällä kontin reunassa olevaan säilytystilaan jossa on stingerin linjamuunnin ja siitä rca-piuha vahvarille joka on kontin pohjan alla säilytystilassa. Hyvin pauhaa subi ja linjamuuntimella tais olla hintaa 26e ellen ihan väärin muista.

            Mistä ja miten repäsit herätteen vahvarille tossa sun tapauksessa? Ku mul ei oo mitään alkuperästä vahvarii tai mitään siel kontin vasemmas laidassa..
            Eli ton hinnan perusteella ostit passiivisen linjamuuntimen? Jollain kokemuksia aktiivisesta joka maksaa pikkasen enemmän? Mietiskelin vaan että aktiivinen vois olla parempi ku passiivinen vai onko niissä mitään ihmeellistä eroa sitten äänen laadussa..:think

            Comment

            • jar-ski
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 38

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Itse laitoin juuri eilen subbarin toimintaan omassa touringissa. Laitoin Helixin aktiivimuuntimen ja signaalin ryöstin vasemmanpuoleisen takapaneelin takana olevasta vahvistimen johdoista. Hifi systeemi siis itselläni.

              Tuossa melko selkeät ohjeet: http://youtube.com/watch?v=ds25ZTMGqsA&feature=related

              Kuva Hifi-systeemin vahvistimen liitännöistä/johdoista (ei DSP systeemi). Eli noihin rca-liittimillä kuvatsuista kohdista voi ottaa signaalin subi-vahvistimelle. Itse käytin noita "Rear outputteja", eli ruskea/oranssi - sininen/musta ja ruskea/oranssi - keltainen/musta jotimia, näin voi faderilla säätää subbarin(ja takakaiuttimien) voimakkuutta suhteessa etukaiuttimiin.
              Eikö nuo RCA-liittimillä kuvatut johdot ole linjatasoisia??? Miksi niihin pitää olla linjamuunnin?

              Eikös tuo kuva anna selkeästi ymmärtää, että kaiuttimilla kuvatut kohdat ovat kaiutintasoisia linjoja ja RCA:lla kuvatut kohdat linjatasoisia?

              Voinko siis laittaa nuo numeroilla 1-4 kuvatut johdot suoraan vahvistimen linjatuloon? Tämänhän voisi tietenkin tarkistaa/mitata jännitemittarilla???

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by jar-ski View Post
                Eikö nuo RCA-liittimillä kuvatut johdot ole linjatasoisia??? Miksi niihin pitää olla linjamuunnin?
                Ei ole. Koska ne ovat "kelluvia" kaiutinlähtöjä eikä niiden miinuksia saa yhdistää vahvistimen runkoon, auton runkoon tai toisiinsa.
                E39 528iA

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ei ole. Koska ne ovat "kelluvia" kaiutinlähtöjä eikä niiden miinuksia saa yhdistää vahvistimen runkoon, auton runkoon tai toisiinsa.
                  Olikos se nyt niin, että ne on jo linjatasoisina molemmat puoliaallot vahvistettuna (sillattu), eli "-" ei ole nollapotentiaalissa. Vai onko ne balansoidut (sama signaali eri johtimissa vastakkaisvaiheisena) ja auton runko maatasona?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Olikos se nyt niin, että ne on jo linjatasoisina molemmat puoliaallot vahvistettuna (sillattu), eli "-" ei ole nollapotentiaalissa. Vai onko ne balansoidut (sama signaali eri johtimissa vastakkaisvaiheisena) ja auton runko maatasona?
                    Sillattuna taitaa olla, siis radiossahan on pääteastepiiri ja se ohjaa suoraa kaiuttimia perushifissä ja linjasignaaleja hifi/dsp:ssä. Eikä radiossa taida olla mitään älyä joka muuttaisi kytkentää kun kuormana ei ole kaiuttimia.
                    E39 528iA

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎