Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kaiutinjohtojen napaisuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extra
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 272
    • Kurjuuden alkulähde

    E46 kaiutinjohtojen napaisuudet

    Tarkoituksena päivittää kaiuttimet e46:een. Ongelmana vain että mitkä johdot on originaaleista plussia ja mitkä miinuksia..? Jos jollain olis antaa tietoa niin sais projektin käyntiin.
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Hieman riippuu mikä "soundsystem" sulla E46:ssa on, mutta yleisin taitaa olla ihan perussetti niin siinä on kaikissa kajareissa ruskea piuha miinus. Eli esim. takakaiuttimet menee niin että vasemmalle tulee sininen(+) ja ruskea(-) ja oikealle keltainen (+) ja ruskea(-). Mutta kuten totesin riippuu laitteistosta ja myöskin vuosimallista(?).
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • MikkoK
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 748
      • Oulu

      #3
      Helppo konsti kokeilla kun otat esim. normaalin sormipariston ja kokeilet sillä johtojen päihin että mistä nurkasta rätisee ja mihin suuntaan kalvo silloin "iskee". Ite ainaki olen tuolla konstilla tutkinu parista autosta...

      Comment

      • kemppainen8
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 88
        • Oulu

        #4
        Turha niistä johtojen napaisuudesta on jännittää, lopunperin melko harvassa on semmosia ihmisiä jotka sen eron kuulee.
        Tottakai paras olisi jos napaisuus olisi kaikissa elementeissä sama muttei välttämätön. pl. moni subwoofer järjästelmissä

        Comment

        • sassi
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2008
          • 412
          • Nivala

          #5
          Originally posted by kemppainen8 View Post
          Turha niistä johtojen napaisuudesta on jännittää, lopunperin melko harvassa on semmosia ihmisiä jotka sen eron kuulee.
          Tottakai paras olisi jos napaisuus olisi kaikissa elementeissä sama muttei välttämätön. pl. moni subwoofer järjästelmissä
          Minä en kyllä allekirjoita tuota väitettä.
          Jos esim. etukaiuttimien toisen elementin napaisuus on oikein ja toisen väärinpäin, niin elementtien liikeradat kumoavat toisensa -> bassoista ei tietoakaan. Kyllähän sieltä keskiääni ja diskantti kuuluu, mutta midejä tai matalampia on turha odottaa...
          Eli kannattaa nähdä pieni vaiva että napaisuudet tulee oikeinpäin.

          Joissakin tapauksissa subwooferin vaihe kannattaa kääntää päinvastaiseksi, mutta tähän tarkoitukseen on useimmissa soittimissa ja viimeistään vahvistimissa oma valintansa/nappinsa (phase 0/180 astetta), jolla asia on helppo kokeilla ja kuunnella käytännössä.

          Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, laitoin nuo johdinvärit ylös kaverin E46:sta kun päiviteltiin siihen rokkikoneita parisen vuotta sitten:


          BMW E46 316i 2002(facelift), Audiojärjestelmän kytkennät


          Lukuohje: OE=Oikea etu, VT=Vasen taka jne..


          Alkuperäinen johdotus:

          sin-pun + sin-rusk = OE
          sin-valk + sin-rusk = VE

          OE+ #2 sin-pun
          OE- #11 sin-rusk

          VE+ #1 sin-valk
          VE- #8 sin-rusk

          OT+ #6 sin
          OT- #14 rusk

          VT+ #3 kelt
          VT- #12 rusk
          --
          Sassi
          - F10 530d
          - KTM 690 Enduro
          Ex. E90 330d, E46 330d

          Comment

          • mmrinne
            Newbiemmer
            • Mar 2007
            • 15

            #6
            Kyllä sillä on iso merkitys että onko vaiheet oikein. Jos edes yhdestä bassokeskiäänisestä neljästä on piuhat väärin päin, niin kyllä sitä bassoa tulee todellakin vähemmän ja muihinkin äänialueisiin se vaikuttaa huonontavasti. Patteritesti on hyvä keino testata jos ei ole mitään hajua johdoista!

            Comment

            • bmwee
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 188
              • 70820 Kuopio

              #7
              Originally posted by kemppainen8 View Post
              Turha niistä johtojen napaisuudesta on jännittää, lopunperin melko harvassa on semmosia ihmisiä jotka sen eron kuulee.
              Tottakai paras olisi jos napaisuus olisi kaikissa elementeissä sama muttei välttämätön. pl. moni subwoofer järjästelmissä
              No jopas kemppainen puhuu potaskaa... jos kytket kaksi kaiutinta ja niiden napaisuudet ristiin ja väität ettei kuule eroa oikein kytkettyyn kauitinpariin verrattuna niin on todellakin aika käydä kuulotestissä.
              Ahdin määrää tahdin ja Minä suunnan!

              Ajossa:
              GT 335i xDrive M-Sport -14
              Z3 2,8i Coupe -99
              318i Cabriolet -91
              325itic taxi -89

              Comment

              • MikkoK
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2007
                • 748
                • Oulu

                #8
                Originally posted by kemppainen8 View Post
                Turha niistä johtojen napaisuudesta on jännittää, lopunperin melko harvassa on semmosia ihmisiä jotka sen eron kuulee.
                Tottakai paras olisi jos napaisuus olisi kaikissa elementeissä sama muttei välttämätön. pl. moni subwoofer järjästelmissä
                Vähä sama ku sekottasit tulppien johot keskenään...harva sen ajossa huomaa...
                Voe helevetti !!! Ei näin, ei näin!!

                Comment

                • Extra
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 272
                  • Kurjuuden alkulähde

                  #9
                  Originally posted by sassi View Post
                  Minä en kyllä allekirjoita tuota väitettä.
                  Jos esim. etukaiuttimien toisen elementin napaisuus on oikein ja toisen väärinpäin, niin elementtien liikeradat kumoavat toisensa -> bassoista ei tietoakaan. Kyllähän sieltä keskiääni ja diskantti kuuluu, mutta midejä tai matalampia on turha odottaa...
                  Eli kannattaa nähdä pieni vaiva että napaisuudet tulee oikeinpäin.

                  Joissakin tapauksissa subwooferin vaihe kannattaa kääntää päinvastaiseksi, mutta tähän tarkoitukseen on useimmissa soittimissa ja viimeistään vahvistimissa oma valintansa/nappinsa (phase 0/180 astetta), jolla asia on helppo kokeilla ja kuunnella käytännössä.

                  Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, laitoin nuo johdinvärit ylös kaverin E46:sta kun päiviteltiin siihen rokkikoneita parisen vuotta sitten:


                  BMW E46 316i 2002(facelift), Audiojärjestelmän kytkennät


                  Lukuohje: OE=Oikea etu, VT=Vasen taka jne..


                  Alkuperäinen johdotus:

                  sin-pun + sin-rusk = OE
                  sin-valk + sin-rusk = VE

                  OE+ #2 sin-pun
                  OE- #11 sin-rusk

                  VE+ #1 sin-valk
                  VE- #8 sin-rusk

                  OT+ #6 sin
                  OT- #14 rusk

                  VT+ #3 kelt
                  VT- #12 rusk
                  Samoja värejä näytti olevan meikäläisen koneessa! Suuret kiitokset ohjeista!

                  Ps. Vai ei muka oo napaisuudella väliä, voi helvetti... Miksi ne sitte on yleensäkkään keksitty.

                  Comment

                  • surface
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 257

                    #10
                    Kysynpäs tässä samassa ketjussa. Eli jos vaihdan etukajarit + diskantit uusiin, niin menetänkö paljon jos en asenna kaiuttimien mukana tulevia jakosuotimia, vaan käytön ns. alkuperäisiä?

                    Mankkana on se isolla navinäytöllä oleva.

                    Kuinka syvät kaiuttimet E46:een 2003 malliin menee?
                    E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                    Comment

                    • VoDevil
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1046
                      • Pohojam`maa

                      #11
                      Originally posted by surface View Post
                      Kysynpäs tässä samassa ketjussa. Eli jos vaihdan etukajarit + diskantit uusiin, niin menetänkö paljon jos en asenna kaiuttimien mukana tulevia jakosuotimia, vaan käytön ns. alkuperäisiä?

                      Mankkana on se isolla navinäytöllä oleva.

                      Kuinka syvät kaiuttimet E46:een 2003 malliin menee?

                      Tuolta tommonen valmis paketti orkkis paikoille! Itellä nuo e46 coupes ja pakko sanoa että yllätys oli suuri kuinka hyvä soundi niissä oli.. Ja ne istuu myös paikoilleen täsin suoraan vanhojen tilalle!

                      Omas kuitenki nykyään Alpinen soitin + dls A7 ja systeemi täysaktiivisena, mut kuitenki sama etupää.. Uusia johtoja oviin joutu vähän taistella kun ei siitä oveen tulevasta johtoliittimestä saa mitään vedettyä läpi, mutta ne saa ihan nätisti vilkun johtojen läpiviennistä ja sit oveentulevan liittimen kumin alareunasta saa läpi! Vetää vielä johdot nylonkutisteen läpi niin pysyy ehjänä eikä juuri edes näy mihinkään!!
                      -VaasaConnection-

                      Comment

                      • surface
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 257

                        #12
                        Originally posted by VoDevil View Post
                        http://www.fanaticaudio.com/tuotteet...&valmistaja=62
                        Tuolta tommonen valmis paketti orkkis paikoille! Itellä nuo e46 coupes ja pakko sanoa että yllätys oli suuri kuinka hyvä soundi niissä oli.. Ja ne istuu myös paikoilleen täsin suoraan vanhojen tilalle!
                        Tuohan olikin mielenkiintoinen ja varmaan iha hyvä laadultaankin?
                        Last edited by surface; 29-12-2008, 20:57.
                        E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                        Comment

                        • kemppainen8
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 88
                          • Oulu

                          #13
                          niistä johdoista vielä

                          Originally posted by MikkoK View Post
                          Vähä sama ku sekottasit tulppien johot keskenään...harva sen ajossa huomaa...
                          Voe helevetti !!! Ei näin, ei näin!!
                          Elikkä tottahan toki lähtökohtaisesti johdot tulisi kytkeä napaisuudeltaan oikein mutta lopunperin tämä akustinen oikosulku johtuu äänen vaihe-eroista johtuvasta vaimenemisesta taikka voimistumisesta eli interferenssistä. Tässä asiassa TIEDÄN olevani oikeassa. Jokatapauksessa epäilevät voivat itse kokeilla kääntää johdot väärin päin.

                          Auton kabiini on kuuntelu olosuhteiltaan niin monimutkainen että akustinen oikosulku voi tapahtua kuskin paikalle vaikka johdot olisivatkin oikein päin.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎