Tarkoituksena päivittää kaiuttimet e46:een. Ongelmana vain että mitkä johdot on originaaleista plussia ja mitkä miinuksia..? Jos jollain olis antaa tietoa niin sais projektin käyntiin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 kaiutinjohtojen napaisuudet
Collapse
X
-
Hieman riippuu mikä "soundsystem" sulla E46:ssa on, mutta yleisin taitaa olla ihan perussetti niin siinä on kaikissa kajareissa ruskea piuha miinus. Eli esim. takakaiuttimet menee niin että vasemmalle tulee sininen(+) ja ruskea(-) ja oikealle keltainen (+) ja ruskea(-). Mutta kuten totesin riippuu laitteistosta ja myöskin vuosimallista(?).
-
-
Originally posted by kemppainen8 View PostTurha niistä johtojen napaisuudesta on jännittää, lopunperin melko harvassa on semmosia ihmisiä jotka sen eron kuulee.
Tottakai paras olisi jos napaisuus olisi kaikissa elementeissä sama muttei välttämätön. pl. moni subwoofer järjästelmissä
Jos esim. etukaiuttimien toisen elementin napaisuus on oikein ja toisen väärinpäin, niin elementtien liikeradat kumoavat toisensa -> bassoista ei tietoakaan. Kyllähän sieltä keskiääni ja diskantti kuuluu, mutta midejä tai matalampia on turha odottaa...
Eli kannattaa nähdä pieni vaiva että napaisuudet tulee oikeinpäin.
Joissakin tapauksissa subwooferin vaihe kannattaa kääntää päinvastaiseksi, mutta tähän tarkoitukseen on useimmissa soittimissa ja viimeistään vahvistimissa oma valintansa/nappinsa (phase 0/180 astetta), jolla asia on helppo kokeilla ja kuunnella käytännössä.
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, laitoin nuo johdinvärit ylös kaverin E46:sta kun päiviteltiin siihen rokkikoneita parisen vuotta sitten:
BMW E46 316i 2002(facelift), Audiojärjestelmän kytkennät
Lukuohje: OE=Oikea etu, VT=Vasen taka jne..
Alkuperäinen johdotus:
sin-pun + sin-rusk = OE
sin-valk + sin-rusk = VE
OE+ #2 sin-pun
OE- #11 sin-rusk
VE+ #1 sin-valk
VE- #8 sin-rusk
OT+ #6 sin
OT- #14 rusk
VT+ #3 kelt
VT- #12 rusk--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Kyllä sillä on iso merkitys että onko vaiheet oikein. Jos edes yhdestä bassokeskiäänisestä neljästä on piuhat väärin päin, niin kyllä sitä bassoa tulee todellakin vähemmän ja muihinkin äänialueisiin se vaikuttaa huonontavasti. Patteritesti on hyvä keino testata jos ei ole mitään hajua johdoista!
Comment
-
-
Originally posted by kemppainen8 View PostTurha niistä johtojen napaisuudesta on jännittää, lopunperin melko harvassa on semmosia ihmisiä jotka sen eron kuulee.
Tottakai paras olisi jos napaisuus olisi kaikissa elementeissä sama muttei välttämätön. pl. moni subwoofer järjästelmissäAhdin määrää tahdin ja Minä suunnan!
Ajossa:
GT 335i xDrive M-Sport -14
Z3 2,8i Coupe -99
318i Cabriolet -91
325itic taxi -89
Comment
-
-
Originally posted by kemppainen8 View PostTurha niistä johtojen napaisuudesta on jännittää, lopunperin melko harvassa on semmosia ihmisiä jotka sen eron kuulee.
Tottakai paras olisi jos napaisuus olisi kaikissa elementeissä sama muttei välttämätön. pl. moni subwoofer järjästelmissä
Voe helevetti!!! Ei näin, ei näin!!
Comment
-
-
Originally posted by sassi View PostMinä en kyllä allekirjoita tuota väitettä.
Jos esim. etukaiuttimien toisen elementin napaisuus on oikein ja toisen väärinpäin, niin elementtien liikeradat kumoavat toisensa -> bassoista ei tietoakaan. Kyllähän sieltä keskiääni ja diskantti kuuluu, mutta midejä tai matalampia on turha odottaa...
Eli kannattaa nähdä pieni vaiva että napaisuudet tulee oikeinpäin.
Joissakin tapauksissa subwooferin vaihe kannattaa kääntää päinvastaiseksi, mutta tähän tarkoitukseen on useimmissa soittimissa ja viimeistään vahvistimissa oma valintansa/nappinsa (phase 0/180 astetta), jolla asia on helppo kokeilla ja kuunnella käytännössä.
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, laitoin nuo johdinvärit ylös kaverin E46:sta kun päiviteltiin siihen rokkikoneita parisen vuotta sitten:
BMW E46 316i 2002(facelift), Audiojärjestelmän kytkennät
Lukuohje: OE=Oikea etu, VT=Vasen taka jne..
Alkuperäinen johdotus:
sin-pun + sin-rusk = OE
sin-valk + sin-rusk = VE
OE+ #2 sin-pun
OE- #11 sin-rusk
VE+ #1 sin-valk
VE- #8 sin-rusk
OT+ #6 sin
OT- #14 rusk
VT+ #3 kelt
VT- #12 rusk
Ps. Vai ei muka oo napaisuudella väliä, voi helvetti... Miksi ne sitte on yleensäkkään keksitty.
Comment
-
-
Kysynpäs tässä samassa ketjussa. Eli jos vaihdan etukajarit + diskantit uusiin, niin menetänkö paljon jos en asenna kaiuttimien mukana tulevia jakosuotimia, vaan käytön ns. alkuperäisiä?
Mankkana on se isolla navinäytöllä oleva.
Kuinka syvät kaiuttimet E46:een 2003 malliin menee?E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm
Comment
-
-
Originally posted by surface View PostKysynpäs tässä samassa ketjussa. Eli jos vaihdan etukajarit + diskantit uusiin, niin menetänkö paljon jos en asenna kaiuttimien mukana tulevia jakosuotimia, vaan käytön ns. alkuperäisiä?
Mankkana on se isolla navinäytöllä oleva.
Kuinka syvät kaiuttimet E46:een 2003 malliin menee?
Tuolta tommonen valmis paketti orkkis paikoille! Itellä nuo e46 coupes ja pakko sanoa että yllätys oli suuri kuinka hyvä soundi niissä oli.. Ja ne istuu myös paikoilleen täsin suoraan vanhojen tilalle!
Omas kuitenki nykyään Alpinen soitin + dls A7 ja systeemi täysaktiivisena, mut kuitenki sama etupää.. Uusia johtoja oviin joutu vähän taistella kun ei siitä oveen tulevasta johtoliittimestä saa mitään vedettyä läpi, mutta ne saa ihan nätisti vilkun johtojen läpiviennistä ja sit oveentulevan liittimen kumin alareunasta saa läpi! Vetää vielä johdot nylonkutisteen läpi niin pysyy ehjänä eikä juuri edes näy mihinkään!!-VaasaConnection-
Comment
-
-
Originally posted by VoDevil View Posthttp://www.fanaticaudio.com/tuotteet...&valmistaja=62
Tuolta tommonen valmis paketti orkkis paikoille! Itellä nuo e46 coupes ja pakko sanoa että yllätys oli suuri kuinka hyvä soundi niissä oli.. Ja ne istuu myös paikoilleen täsin suoraan vanhojen tilalle!Last edited by surface; 29-12-2008, 20:57.E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm
Comment
-
-
niistä johdoista vielä
Originally posted by MikkoK View PostVähä sama ku sekottasit tulppien johot keskenään...harva sen ajossa huomaa...
Voe helevetti!!! Ei näin, ei näin!!
Auton kabiini on kuuntelu olosuhteiltaan niin monimutkainen että akustinen oikosulku voi tapahtua kuskin paikalle vaikka johdot olisivatkin oikein päin.
Comment
-
Comment