Announcement

Collapse
No announcement yet.

kontin paneelien teko??????????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 970
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    kontin paneelien teko??????????

    olis sellainen kyssäri, että miten noihin näyttely yms. vehkeisiin tehdään nuo kontin kuitu paneelit? ku pitäs omaan autoon rakennella tai ainakin yrittaa tehdä siistit asennukset.

    esim.
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92
  • visa e36
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 753
    • Järvenpää

    #2
    Ihan tavalliset laatikot sivuille ja pingottaa kankaan sitten siihen päälle. Hartsilla kovettaa kankaan ja lopuksi vahvistaa lasikuidulla.
    Nykyiset
    -63 Pontiac Catalina convertible
    -05 E53 X5 3.0d

    Comment

    • Myltsi
      Bimmer Rookie
      • Nov 2003
      • 61
      • häme

      #3
      mitähän tohon pitäs vastata..hmm.. muotti vanerista yms puutavarasta,kangasta päälle että näet muodot.kostuta hartsilla ja anna kovettua.. lasikuitua&hartsia..raaka hionta rälläkällä,helvetisti kittiä ja hiontaa..sekä kaljaa..
      tommoseen konttiin menneet tuntimäärät on uskomattomia,varsinkin jos opettelee hommaa siinä samalla..

      Comment

      • pulskataimen
        Newbiemmer
        • Jun 2007
        • 16
        • Tuusula

        #4
        Itse lähtisin mielummin siitä että toimitat tuon subbarin asennuksen TIUKASTI runkoon JA järeällä kotelolla seinämävahvuudeltaan. Tarkkoja laskelmia tilavuudelle ym. ym. voi hakea intternetin ihmeellisestä maailmasta. Katsot että vavistimesi sopii kuormaltaan edes sinnepäin elemnetillesi ja voit olla varma että sointi paranee verrattuna alkuperäiseen.

        Comment

        • Zippaaja
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 1140
          • Pieksämäki

          #5
          Itsehän rakentaisin mdf:stä koko kontin uusiksi. Kontin pohjalle tukeva pala mdf johon kiinnittäisi tulevat laitokset välipohjan alle. Subi asennus tukevaan koteloon mahdollisimman järkevälle paikalle, miettien mistä suunnasta antaa parhaan paineen. Jos tahtoo välttämättä kuiduttaa niin kangasta ja asennusrinkuloita vain hirmuinen läjä ja asentamaan. Itse suosin selkeää asennusta ja hyvää käytettävyyttä silti.
          Kovvoo hommoo

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            ...mahdoton selittää täysin kädestä pitäen, jos ei ole koskaan ko.hommaa tehnyt. Lyhykäisyydessään kuitenkin: Ensin tarvitaan mielikuva muodosta joka halutaan. Tämän jälkeen leikataan ohuesta vanerista mielikuvan muotoisia kehyksiä, jotka viritellään kuumaliimalla tms. paikalleen. Kunhan pysyvät laminoinnin ajan kasassa. Kaikki terävät kulmat pitää hioa pois, koska näkyvät kankaan läpi ja teettävät lisätöitä.
            Seuraavaksi kahteen suuntaan hyvin venyvää kangasta jostain. Itse ostan sellaisia kämäisiä frotee-lakanoita - on neliöitä, eikä maksa paljoa, venyvät jumalattomasti ja soveltuvat vain tähän hommaan. Vai nukkuuko joku neon-värisissä frotee-lakanoissa?
            Niiteillä, rautalangalla tms. kangas tiukalle ilman ryppyjä ja perään hartsia. Kun hartsi on kuivunut, niin laminoidaan muutama kieppi lasikuitua perään, runsaan hartsin kera. Tuo kun on kuivunut, niin hiotaan 40-karkealla paperilla, joko keskolla tms. Lamellilaikalla varustettua rälläkkää apuna käyttäen. Jos kaikki meni kuten elokuvissa, niin et tarvitse hiontasession jälkeen edes paljoa kittiä. Loppu-duuni riippuu maalataanko vai verhoillaanko. Kuitenkin, jos vaivaa nähdään, niin pitäähän ne nyt maalata, joten kitit hiotaan 120-karkeudella ja perään runsaasti 2K-hiontaväriä, joka oikaistaan 120-180-paperilla. Perään vielä kierros hiontaväriä ja hionta 400-600 ja pinta-väri.

            Vuosien mittaan vanerin sijasta on tullut käytettyä muoto-viritelminä kaikkea uretaanista, muoviputkiin eli kaikki käy, mikä käteen osuu ja ajaa asiansa. Sen näkee kyllä itse sitten, kun mallailee sitä kangasta päälle, että miltä vaikuttaa.

            Hommanhan saa kusemaan erittäin helposti, kun ajatellaan, että äkkiä vaan kuituosat ja hyvä tuli. Mikään ei ole karseampaa, kuin pottupellolta näyttävä viimeistelemätön pinta. Kontin asennusten liitoskohtiin myös suht harva porukka käyttää aikaa. Kyseinen homma on helppoa rutiinimaista, kunhan siihen perehtyy ensin muutaman vuoden. Eli kuitu-osat on hienoja, kun ne tehdään kunnolla, mutta kamalempia vrt. alkuperäisiin, jos ne on kustu.
            Meikäläisenkin ensimmäiset laminoinnit nuorena jamppana ~10-vuotta sitten, oli kyllä sitä luokkaa, että ei kehtaisi kuvia laittaa nauramatta selvin päin
            Last edited by Rockford; 31-10-2008, 10:06. Reason: Vieheitä
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • Myltsi
              Bimmer Rookie
              • Nov 2003
              • 61
              • häme

              #7
              itse hioisin 320/400 enenkun vetäisin hionta väriä (jos et ruiskukittiä tarkoittanut),ja ei mitään uittamiskerrosta,koska jos vetää todella paksusti--> pinta menee kiinni,sisälle jää ohenninta jotka aiheuttavat reikiä.. ja hionta väri kutistuu kun kaikki ohenne haihtuu pikku hiljaa-->tuo karkeat hiontajäljet pohjista näkyviin... on tullu oppirahat maksettua =))
              tämä ohjeena jos maalataan..
              näyttely vehkeisiin upotetaan aikaa satoja tunteja..
              Last edited by Myltsi; 31-10-2008, 09:52.

              Comment

              • Rockford
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 8028
                • Pinsiö

                #8
                Originally posted by Myltsi View Post
                itse hioisin 320/400 enenkun vetäisin hionta väriä (jos et ruiskukittiä tarkoittanut),ja ei mitään uittamiskerrosta,koska jos vetää todella paksusti--> pinta menee kiinni,sisälle jää ohenninta jotka aiheuttavat reikiä.. ja hionta väri kutistuu kun kaikki ohenne haihtuu pikku hiljaa-->tuo karkeat hiontajäljet pohjista näkyviin... on tullu oppirahat maksettua =))
                tämä ohjeena jos maalataan..
                ...ei pidä paikkaansa. Kaikki hiontavärit joita itse olen käyttänyt, viimeisimpänä aina Debeeriä - peittää jopa 80-jäljet, ilman, että pitää sen kummemmin rapata. 2K hionta-väri ei kutistu, vaan betonoi pinnan. 1K-väreillä tuo imeytyminen tapahtuu ja hionta-jäljet näkyvät vuoden sisään. Ennen hionta-väriä ei periaatteessa edes saisi hioa 400-karkealla, eikä siinä ole mitään järkeä alkaa kiilloittamaan tässä vaiheessa pintaa - siihen on omat aineet. Kukin tyylillään, mutta tuolla metodilla on tullut vuosia tehtyä ja esim. pari vuotta sitten tekemäni lasikuituinen kojetaulu, kuten muutkin kuituosat tuohon 325:seen on kyllä naarmuttomia vieläkin :think
                Last edited by Rockford; 31-10-2008, 10:02.
                -Dodge Charger -73
                -Mercedes-Benz GLK
                -VW Transporter

                Comment

                • Myltsi
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2003
                  • 61
                  • häme

                  #9
                  automaalarin hommia kun teen,ni on tullu joskus jätettyä vähä karkeempaa hionta jälkee alle (180) ja rapattua kunnolla 2-k hionta väriä päälle.. lopputulos oli-->asiakas toi auton parin kk:n jälkeen reklamaationa takasin,kun hiontanaarmut oli näkyvissä..ja jos rappaa,ni sisälle tulee haihtumisreikää.. paskamaista vetää maalia päälle,kun pinnassa on pienenpieniä reikiä vaikka kuinka paljon..
                  sit kun kiillotetaan,ni hiotaan 2000/3000:lla..

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    #10
                    Originally posted by Myltsi View Post
                    automaalarin hommia kun teen,
                    Ammattimiehiä siis taas. Minäkin olen - en vain mainosta sitä.

                    ni on tullu joskus jätettyä vähä karkeempaa hionta jälkee alle (180) ja rapattua kunnolla 2-k hionta väriä päälle.. lopputulos oli-->asiakas toi auton parin kk:n jälkeen reklamaationa takasin,kun hiontanaarmut oli näkyvissä..ja jos rappaa,ni sisälle tulee haihtumisreikää.. paskamaista vetää maalia päälle,kun pinnassa on pienenpieniä reikiä vaikka kuinka paljon..
                    sit kun kiillotetaan,ni hiotaan 2000/3000:lla..
                    En vaan ymmärrä, miten sinulla epäonnistuu ja minulla ei. Ei kukaan asiakas ainakaan minulle ole mitään tuonut, vaikka tuolla metodilla teen. Tule ihmeessä tarkistamaan
                    Sitten kun kiilloitetaan, niin oikastaan vesissä 1200-2000-paperilla, jonka jälkeen siirrytään 3M:n liemiin. Oletko kokeillut hollannin poikien Debeerin 2K-hiontaväriä?
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • Myltsi
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2003
                      • 61
                      • häme

                      #11
                      kenties sulla on paremmat aineet..?? tai sit mä olen vaan amatööri...

                      Comment

                      • Haggis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1571
                        • Wackyland

                        #12
                        Itse ajattelin käyttää lasikuitu paneelien tekemiseen hyväkseni jonkin sortin rautaverkkoa,jonka vääntäisi sitten oikeanlaiseen muotoon ja sit pingottaisi kankaan päälle ja hartsia jne.
                        Käyttis:Kia Optima TF

                        Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                        Comment

                        • jazma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1115
                          • Oulu

                          #13
                          Tuon Madzan kontista ja asennuksista on aikanaan ollu edesmenneessä hifi-lehdessä moniosainen kertomus. Lähikirjastostasi löytynee nämä lehdet(?) jos kiinnostaa enemmän lueskella.
                          Mutta Rankosen kotisivuilta löytyy myös hyviä kuvia paneelien teosta. Madza -> installation -> trunk.
                          e30 318i

                          Comment

                          • tero_v
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 970
                            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                            #14
                            Originally posted by pulskataimen View Post
                            Itse lähtisin mielummin siitä että toimitat tuon subbarin asennuksen TIUKASTI runkoon JA järeällä kotelolla seinämävahvuudeltaan. Tarkkoja laskelmia tilavuudelle ym. ym. voi hakea intternetin ihmeellisestä maailmasta. Katsot että vavistimesi sopii kuormaltaan edes sinnepäin elemnetillesi ja voit olla varma että sointi paranee verrattuna alkuperäiseen.
                            jep. eli kotelo on kiinni pulteilla metalli kehikossa, jossa myös vahvistimet on kiinni ja kehikko on pultattu auton runkoon.



                            tuon kuvan jälkeen on tehty parempi akun teline ja sulake rasia telineet. ja vahvistimet pitäs kans asentaa peremmin, ku tuo on ollu vain hätä ratkaisu. kaverilta lainas tuo s-1200d tietää paremmin suunnitella, ku saa ostettua itelle s-2000d:n

                            tarkoitus olisi paneloida kontti niin, että vahvistimille, akulle ja sulake rasioille olis ikkunat, mistä ne näkys. kotelon käännän toisinpäin, että saa subin toiselle puolelle, ettei kaikki kama ole samassa nurkassa. ja asennuksiin käytetään 20mm koivuvaneria.

                            Originally posted by Rockford View Post
                            ...ei pidä paikkaansa. Kaikki hiontavärit joita itse olen käyttänyt, viimeisimpänä aina Debeeriä - peittää jopa 80-jäljet, ilman, että pitää sen kummemmin rapata. 2K hionta-väri ei kutistu, vaan betonoi pinnan. 1K-väreillä tuo imeytyminen tapahtuu ja hionta-jäljet näkyvät vuoden sisään. Ennen hionta-väriä ei periaatteessa edes saisi hioa 400-karkealla, eikä siinä ole mitään järkeä alkaa kiilloittamaan tässä vaiheessa pintaa - siihen on omat aineet. Kukin tyylillään, mutta tuolla metodilla on tullut vuosia tehtyä ja esim. pari vuotta sitten tekemäni lasikuituinen kojetaulu, kuten muutkin kuituosat tuohon 325:seen on kyllä naarmuttomia vieläkin :think
                            Originally posted by Myltsi View Post
                            automaalarin hommia kun teen,ni on tullu joskus jätettyä vähä karkeempaa hionta jälkee alle (180) ja rapattua kunnolla 2-k hionta väriä päälle.. lopputulos oli-->asiakas toi auton parin kk:n jälkeen reklamaationa takasin,kun hiontanaarmut oli näkyvissä..ja jos rappaa,ni sisälle tulee haihtumisreikää.. paskamaista vetää maalia päälle,kun pinnassa on pienenpieniä reikiä vaikka kuinka paljon..
                            sit kun kiillotetaan,ni hiotaan 2000/3000:lla..
                            pohjia kyllä osaan tehdä, joten niitä neuvoja en tarvitse, jos päädyn paneelien maalaukseen. joten väitelkää vaikka privalla.

                            ...mahdoton selittää täysin kädestä pitäen, jos ei ole koskaan ko.hommaa tehnyt. Lyhykäisyydessään kuitenkin: Ensin tarvitaan mielikuva muodosta joka halutaan. Tämän jälkeen leikataan ohuesta vanerista mielikuvan muotoisia kehyksiä, jotka viritellään kuumaliimalla tms. paikalleen. Kunhan pysyvät laminoinnin ajan kasassa. Kaikki terävät kulmat pitää hioa pois, koska näkyvät kankaan läpi ja teettävät lisätöitä.
                            Seuraavaksi kahteen suuntaan hyvin venyvää kangasta jostain. Itse ostan sellaisia kämäisiä frotee-lakanoita - on neliöitä, eikä maksa paljoa, venyvät jumalattomasti ja soveltuvat vain tähän hommaan. Vai nukkuuko joku neon-värisissä frotee-lakanoissa?
                            Niiteillä, rautalangalla tms. kangas tiukalle ilman ryppyjä ja perään hartsia. Kun hartsi on kuivunut, niin laminoidaan muutama kieppi lasikuitua perään, runsaan hartsin kera. Tuo kun on kuivunut, niin hiotaan 40-karkealla paperilla, joko keskolla tms. Lamellilaikalla varustettua rälläkkää apuna käyttäen. Jos kaikki meni kuten elokuvissa, niin et tarvitse hiontasession jälkeen edes paljoa kittiä
                            tästä sainkin käsityksen. olen jotain osia tehnytkin kangas/hartsi sydeemillä, mutta en kontin paneeleita, mihin tulee muotoja aika raakasti.

                            mut täytyy nyt nuo muut hommat parannella, ennenkuin lähtee suunnittelemaan muotoja ja niiden toteutusta.
                            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                            650hp/850nm 1.8bar
                            1/4m 11.48s/208km/h
                            100-150km/h 2.01s
                            100-200km/h 6.99s


                            EX jatkeet:
                            e39 528 M-Sport -99
                            e36 318is "M-sport" -92

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎