e46 PIKKUNAVIN päivitys --> 16:9 + Liuta kysymyksiä!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TiK
    replied
    Originally posted by K2Ri View Post
    TiK -> Oliko sulla mielessä tehdä tuo projekti milloin? Toisin sanoen, jos olet tekemässä, niin olisi hienoa jos laittaisit sitten tänne hieman faktaa että mitä piti vaihtaa ja oliko minkälainen homma.

    Itellä tuskin ihan heti vaihtohommaa tulossa, mutta kunhan on auton saanut ensiksi mieleisen näköiseksi, niin varmasti myös tämäkin navipäivitys on luvassa.
    Ajankohdasta en tiedä, enimmäkseen olen vaan autolla ajannu
    Ei uskalla oikein alkaa mitään ostamaan kun ei tiedä pitääkö ostaa koko perkeleen retrofit sarja.
    Jos ostaa pelkän 16:9 näytön ja radiomoduulin niin kohta huomaa että saa ostaa vielä nikaleet a, b ja c sekä johdot d, e, f ja g ja kas on mennytkin jo enemmän riikintaalereita kun jos olis suosiolla ostannu valmiin sarjan jostain.

    Mutta haalitaan pikkuhiljaa tietoa silmät ja korvat auki...

    Leave a comment:


  • K2Ri
    replied
    TiK -> Oliko sulla mielessä tehdä tuo projekti milloin? Toisin sanoen, jos olet tekemässä, niin olisi hienoa jos laittaisit sitten tänne hieman faktaa että mitä piti vaihtaa ja oliko minkälainen homma.

    Itellä tuskin ihan heti vaihtohommaa tulossa, mutta kunhan on auton saanut ensiksi mieleisen näköiseksi, niin varmasti myös tämäkin navipäivitys on luvassa.

    Leave a comment:


  • TiK
    replied
    Sama haave itsellä mielessä mutta juuri tuo epätietosuus siitä mitä tarvitsee vaihtaa on vielä pidätellyt.
    Mulla on mielenkiintoinen yhdistelmä kun on nuolinavi ja mk4 lukija.
    Olen tässä päässyt siihen käsitykseen että minulla pitäisi hankkia tuo 16:9 näyttö, BM54 radiomoduli paksiin ja väliin ainakin antennikaapeli, mahdollisesti myös johtosarja näytöltä naville vaihtaa?
    Oma asiansa on sitten tuo alkuperäinen BT handsfree, toiminneeko se mukisematta tuon jälkeen...

    Leave a comment:


  • buksin-1
    replied
    Kyllä, kuvassa on BM54
    Antenni varmaan on jo se pienempi, kun kerran on MK3.

    Jos tarvitset BM54:n, pistä privaan.

    Leave a comment:


  • K2Ri
    replied
    BM54

    Näyttää ilmeisesti tältä:


    Becker, Part Number 65 12 6 385 897 (Oct 2001 - Nov 2001)
    Becker, Part Number 65 12 6 922 510 (Aug 2002 - Dec 2002)
    Becker, Part Number 65 12 6 919 078 (July 2002)
    Becker, Part Number 65 12 6 934 091 (May 2003 - Jul 2004)
    Becker, Part Number 65 12 6 934 649 (July 2003 - Dec 2003)
    Becker, Part Number 65 12 6 941 690 (Oct 2003)
    Becker, Part Number 65 12 6 943 451 (Sep 2004)
    Becker, Part Number 65 12 6 964 400 (Feb 2005)
    Becker, Part Number 65 12 6 976 963 (Dec 2005 - Feb 2007), MP3 ID3 display
    Becker, Part Number 65 12 6 976 964Becker, Part Number 65 12 6 933 455 (Apr 2006) Round Pin


    Tuollaisia numeroita antaa, mutta varmaan kaikki käy?

    Mites kun siellä on nyt mk3 navi, niin tarkoittaako automaattisesti sitä että siellä on JO tuo oikeanlainen GPS antenni vai joutuuko sen lisäämään?

    Tuo kaapelointi onkin sitten hankalampi juttu..

    Leave a comment:


  • buksin-1
    replied
    Originally posted by K2Ri View Post
    Annoin mammanki kokeilla ajaa "ämmää" ja samalla tuli tutustuttua tuohon naviin paremmin..

    Versio näytti olevan 3-2-21, eli mk3 se tosiaan on. TP -nappia ei ole, joten radio taitaa olla sisäänrakennettu pikkunaviin ja kontista ei varmaankaa löydy radioboksia.

    Katsoin joltain sivulta että noita radioboksejakin on ollut eri merkeiltä ja eri koodeilla. Mitähän sinne kannattaa alkaa metsästämään 16:9 näytön kaveriksi?

    Onko kellään mitään hajua miten nuo kaapelit menee? Eli meneekö takakontista löytyvän radioboksin piuhat suoraan sinne eteen 16:9lle vaiko kenties mk3 -navin kautta? Takakontin radiosta täytyy ilmeisesti lähteä antenninpiuhat johonkin suuntaan, vai tarkoitettiinko tuossa edellä mainituissa kommenteissa pelkästään navin antennia mikä täytyisi myöskin asentaa?

    Tarvitaanko sitten vielä jotain?
    Pikkuhiljaa alkaa hahmottumaan systeemi, mutta todellakin VAAN pikkuhiljaa..

    En tunne 3-sarjaa niin hyvin, mutta, jos eteen tulee 16:9 näyttö, niin taakse menee loput eli pro radio (BM54), laskuri (MK3 tai MK4), ns. pieni GPS antenni. GPS antenni yhdistetään MK3 taakse, radioantenni tietysti radioon. Kaikki osat ovat keskenään yhdistetty "isolla" kaapelilla. Jos nykyinen radiosi ei olekaan takana vaan tuossa pikkunavissa, on silloin uusi kaapeli hankittava myös:think

    Leave a comment:


  • K2Ri
    replied
    Annoin mammanki kokeilla ajaa "ämmää" ja samalla tuli tutustuttua tuohon naviin paremmin..

    Versio näytti olevan 3-2-21, eli mk3 se tosiaan on. TP -nappia ei ole, joten radio taitaa olla sisäänrakennettu pikkunaviin ja kontista ei varmaankaa löydy radioboksia.

    Katsoin joltain sivulta että noita radioboksejakin on ollut eri merkeiltä ja eri koodeilla. Mitähän sinne kannattaa alkaa metsästämään 16:9 näytön kaveriksi?

    Onko kellään mitään hajua miten nuo kaapelit menee? Eli meneekö takakontista löytyvän radioboksin piuhat suoraan sinne eteen 16:9lle vaiko kenties mk3 -navin kautta? Takakontin radiosta täytyy ilmeisesti lähteä antenninpiuhat johonkin suuntaan, vai tarkoitettiinko tuossa edellä mainituissa kommenteissa pelkästään navin antennia mikä täytyisi myöskin asentaa?

    Tarvitaanko sitten vielä jotain?
    Pikkuhiljaa alkaa hahmottumaan systeemi, mutta todellakin VAAN pikkuhiljaa..

    Leave a comment:


  • buksin-1
    replied
    Originally posted by K2Ri View Post
    Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.. osittain.

    Missä se itse radio sitten sijaitsee näytöllisissä systeemeissä? Kontissa, mutta missä siellä?

    Olen koko ajan olettanut, että se radio sijaitsee siinä kontissa olevassa (mk3) navilukijassa, mutta niin ei taida olla? Sillä mk3 navilukija on kuitenkin täsmälleen sama, oli kyseessä näytöllinen tai "nuolinavi"? (ulkonäöltään ainakin on sama)

    Jos tosiaan on niin, että koko systeemin kaikki osat täytyy vaihtaa, niin mitä ja mihin tarkoitukseen on sitten buksinin kertomat "alkuperäiset johtoadapterit"?

    Tuntuu että olen aivan kuutamolla tästä asiasta, varsinkin kun melkein jokaiselta kuulee erilaisen tarinan miten homma onnistuu. Löytyisiköhän netistä mitään kaaviokuvaa noihin systeemeihin?
    Jos sulla on se MK3 (ainakin kuvan mukaan olisi), niin et mitään adapterijohtosarjoja tarvitse eli silloin vaihdat vain sen 16:9 eteen. Radio on erillinen ruma pelttipurkki, joka löytynee myös takakontista.

    Tuon 16:9 osalta olisi hyvä nähdä millaiset liittimet on tuon pikkunavilaitteen takana.. meneekö suoraan samoilla piuhoilla?

    Leave a comment:


  • K2Ri
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Eli jos siis haluat tuon radionavin tilalle näytöllisen navin niin joudut ostamaan uuden radion takakontiin, johtosarjat sekä näytön eteen, radionavin pystyy hyödyntämään eli koodaamaan näytölliseen oikeilla testereillä.

    Eli suurin ero sulla on siinä että tällä hetkellä radionavissasi on radio fyysisesti sisäänrakennettu kun taas näytöllisissä se on erillinen ja majailee takakontissa.
    Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.. osittain.

    Missä se itse radio sitten sijaitsee näytöllisissä systeemeissä? Kontissa, mutta missä siellä?

    Olen koko ajan olettanut, että se radio sijaitsee siinä kontissa olevassa (mk3) navilukijassa, mutta niin ei taida olla? Sillä mk3 navilukija on kuitenkin täsmälleen sama, oli kyseessä näytöllinen tai "nuolinavi"? (ulkonäöltään ainakin on sama)

    Jos tosiaan on niin, että koko systeemin kaikki osat täytyy vaihtaa, niin mitä ja mihin tarkoitukseen on sitten buksinin kertomat "alkuperäiset johtoadapterit"?

    Tuntuu että olen aivan kuutamolla tästä asiasta, varsinkin kun melkein jokaiselta kuulee erilaisen tarinan miten homma onnistuu. Löytyisiköhän netistä mitään kaaviokuvaa noihin systeemeihin?

    Leave a comment:


  • K2Ri
    replied
    Suunnilleen tuon kaltainen se mankka on, en huomannut katsoa onko TP nappia vai ei. Mielestäni ei! Muutenkaan en ole vielä tarkempaa tutustunu kun olen omistanut auton vasta noin 6 tuntia.

    Takakontista löytyi MK3 navi ja jälkiasennettu 6 CD:n vaihtaja:


    Kiinnostaisi kyllä edelleen tuo 16:9 näyttö, vaikka hyvinhän tuolla pikkunavillakin tuntuu pärjäävän. (300km taivallettu tänä iltana ja perille päästiin suunnilleen suorinta reittiä)

    Onko jossain ohjeita kuinka näen pikkunavista mikä navipäivitys/versio laitteistossa on?

    Auto on 2001 vuoden e46 M3 Cabrio...
    Last edited by K2Ri; 24-12-2008, 22:49.

    Leave a comment:


  • Matula
    replied
    Originally posted by K2Ri View Post
    Eli siinä autossa on tämän näköinen systeemi:



    Originally posted by Rahu View Post
    Eli suurin ero sulla on siinä että tällä hetkellä radionavissasi on radio fyysisesti sisäänrakennettu kun taas näytöllisissä se on erillinen ja majailee takakontissa.

    Toivottavasti ei mennyt liian vaikeaksi. "Kalliiksi" tosin kylläkin.

    Tuota kuvan pikkunavia on ollut myös ilman radiota, jos soitin on täsmälleen kuin kuvassa niin radio on tuossa soittimessa mutta jos soittimessa on TP nappi niin silloin radiovastaanotin on erillisenä peräluukussa.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Selvennetään nyt niin ei mene vellit ja puurot sekaisin..

    Eli MK1-4 mallit ovat navigaattoreita mikä löytyy aina takakontista fyysisesti.

    Jos puhutaan keskikonsolissa olevista vermeistä niin on olemassa radionavi(nuoli opastus), pikku näytöllä oleva navi(3:4) ja isolla näytöllä oleva navi(16:9).

    Näiden kaikkien parina voi olla mk2-4 navit paitsi mk1 navia on ollut vain 3:4 näytöllisen parina.

    Eli jos siis haluat tuon radionavin tilalle näytöllisen navin niin joudut ostamaan uuden radion takakontiin, johtosarjat sekä näytön eteen, radionavin pystyy hyödyntämään eli koodaamaan näytölliseen oikeilla testereillä.

    Eli suurin ero sulla on siinä että tällä hetkellä radionavissasi on radio fyysisesti sisäänrakennettu kun taas näytöllisissä se on erillinen ja majailee takakontissa.

    Toivottavasti ei mennyt liian vaikeaksi. "Kalliiksi" tosin kylläkin.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by K2Ri View Post
    Toki kysymykseni on edelleen sama: Minkälainen operaatio on vaihtaa tuo nykyinen systeemi 16:9 järjestelmäksi ja mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa??? Onko pikkunavissa kontissa yleensäkään mitään lukijaa ja jos on, niin onko kaapelit ja lukijat samanlaisia kuin isoissa naveissa?
    En enää uskalla ottaa kantaa tuohon MK2 mallin naviin, joka on yllä olevan kuvan mukainen, koska sellaista en ole nähnyt.

    Mutta mikäli sinulle on tuollainen ja malli on MK3, on siellä kontissa MK3 mallin lukija, paikallaan antenni, kaikki piuhat ym. Joku adapteri voi olla tarpeen, mutta käytännössä näissä MK3 ja MK4 laitteissa ei ole erona kuin näyttö (E39 sekin sama) ja lukija.

    Helpoimmalla pääset kun katsot konttiin miltä se lukija näyttää päälle päin, ero on selkeä MK2 ja MK3 lukijan ulkonäössä!

    Leave a comment:


  • K2Ri
    replied
    Eli siinä autossa on tämän näköinen systeemi:



    Originally posted by Rahu View Post
    Uutta navia ostaessa kannattaa muistaa että jokaisessa MK versiossa nopeudet ovat tuplaantuneet edelliseen versioon verrattuna.

    MK2-4 piuhat sopivat suoraan toisiinsa, ainoastaan MK1-2:sta ylöspäin mentäessä antennijohto pitää siirtää vanhasta gps-paikantimesta navin taakse. Adapterijohdot tarvitaan naviin ainoastaan jos siirrytään MK1:stä ylöspäin.
    Tarkoituksena oli että alkuun hankkisi ainoastaan 16:9 näytön, JOS sen siis saisi toimimaan yhdessä nykyisten vehkeitten kanssa. Ja sen jälkeen vasta katsoisi, jos sitä nopeampaa lukijaa tarvitsisi.

    Kyllähän OEM 16:9 olisi tosiaan se ainut oikea vaihtoehto..

    Saako noita adapterijohtoja hankittua ihan BMW:ltä ja minkä hintaisia mahtaa olla?


    EDIT: Löysin samannäköisiä soittimia täältä kun laitoin hakusanaksi "pikkunavi", eli taitaa olla eri asia kuin mk2(?)

    Toki kysymykseni on edelleen sama: Minkälainen operaatio on vaihtaa tuo nykyinen systeemi 16:9 järjestelmäksi ja mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa??? Onko pikkunavissa kontissa yleensäkään mitään lukijaa ja jos on, niin onko kaapelit ja lukijat samanlaisia kuin isoissa naveissa?

    Auto on e46 cabrio vm 2001. Konttiin pääsen kurkkaamaan vasta maanantaina, tosin samalla pitäisi päättää että ostanko auton vai ei. Yhtenä kriteerinä uudelle autolle oli/on iso 16:9 navi ja tarttisi jo nyt tietää että onko minkälainen savotta edessä ja paljonko tulee maksamaan jos ison navin haluan siihen jälkiasentaa.




    Last edited by K2Ri; 19-12-2008, 10:37.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    E46:ssa on radionavissa mk2 sekä mk3 mallia joten varmuuden saa vain katsomalla vaikka menu->set ja yläreunaan tulee versionumerot josta ensimmäinen kertoo MK mallin.

    Uutta navia ostaessa kannattaa muistaa että jokaisessa MK versiossa nopeudet ovat tuplaantuneet edelliseen versioon verrattuna.

    MK2-4 piuhat sopivat suoraan toisiinsa, ainoastaan MK1-2:sta ylöspäin mentäessä antennijohto pitää siirtää vanhasta gps-paikantimesta navin taakse. Adapterijohdot tarvitaan naviin ainoastaan jos siirrytään MK1:stä ylöspäin.

    ..Ja onneksi, alkuperäiseen naviin ei voi naittaa mitään tarvikkeita (tyyliin Pioneer, Alpine..)

    Leave a comment:

Working...
X