Epätietoinen Teiskosta, eli todellinen amatööri ja uusi tulokas bemareiden saralla, kyselee varmaan totaalisen tyhmiä, mutta kokeillaan kuitenkin. e46 2001 touring on autona ja takakaiuttimien kokoa tutkiessani löysin persposken paneeelien takaa moisen näkymän.
Vehkeessä ei todellakaan ole minkäänmuotoista navia, joten nahkahousu lienee moisen oheistanut ennen myyntiä. Samalla löytyi kasa levyjä, saksan ja itävallan karttojen muodossa, joten ilmeisesti autossa on joskus jonkinlainen navi ollut. Tuntuis olevan härveli kuitenkin päällä ja levyjäkin ulostaa ja ottaa sisään. Liittyneekö tuo boxin yläpuolella oleva mokkula jotenkin navihommiin, vai onko jotain ihan muuta?
Varsinainen kysymys siis. Vaatiiko navi toimiakseen mitään muuta tuon tai noiden tilpehöörien lisäksi kuin uuden yksikön kojelautaan? Antiikkinen kasettisoitin kun saa nyt kuitenkin väistyä takavasemmalle? Unohdanko siis uuden soittimen metsästyksen ja alan hakemaan tuohon navin keskusyksikköä ja jos niin onko kenelläkään hajua minkälaista? Soitinta en ole vielä irroittanut, joten siitä, mitä mahdollisia piuhoja sieltä löytyy, ei ole vielä selvillä. Se on sitten se seuraava homma.
Search:lla koitin osuvaa ketjua löytää, mutta en joko löytänyt tai todennäköisemmin en vain osannut.
Tuo kuvassa oleva on navin keskusyksikkö, MKIII-malli. Kannattaa auton valmistenumeron perusteella tarkastaa varustelista, ja jos on tehtaalta navilla lähtenyt niin ei muuta kuin piuhoja keskikonsolista etsimään. Mikä antiikkinen kasettisoitin siellä nyt on?
Epätietoinen Teiskosta, eli todellinen amatööri ja uusi tulokas bemareiden saralla, kyselee varmaan totaalisen tyhmiä, mutta kokeillaan kuitenkin. e46 2001 touring on autona ja takakaiuttimien kokoa tutkiessani löysin persposken paneeelien takaa moisen näkymän.
Vehkeessä ei todellakaan ole minkäänmuotoista navia, joten nahkahousu lienee moisen oheistanut ennen myyntiä. Samalla löytyi kasa levyjä, saksan ja itävallan karttojen muodossa, joten ilmeisesti autossa on joskus jonkinlainen navi ollut. Tuntuis olevan härveli kuitenkin päällä ja levyjäkin ulostaa ja ottaa sisään. Liittyneekö tuo boxin yläpuolella oleva mokkula jotenkin navihommiin, vai onko jotain ihan muuta?
Varsinainen kysymys siis. Vaatiiko navi toimiakseen mitään muuta tuon tai noiden tilpehöörien lisäksi kuin uuden yksikön kojelautaan? Antiikkinen kasettisoitin kun saa nyt kuitenkin väistyä takavasemmalle? Unohdanko siis uuden soittimen metsästyksen ja alan hakemaan tuohon navin keskusyksikköä ja jos niin onko kenelläkään hajua minkälaista? Soitinta en ole vielä irroittanut, joten siitä, mitä mahdollisia piuhoja sieltä löytyy, ei ole vielä selvillä. Se on sitten se seuraava homma.
Search:lla koitin osuvaa ketjua löytää, mutta en joko löytänyt tai todennäköisemmin en vain osannut.
Hieman vanhahko ketju, mutta ei nyt tuoreempiakaan aiheesta sattunut silmään.
Eli, olen katsellut e46 touringia (10/2004) joka muuten hivelee silmää, mutta kasettisoitin/nuolinavi pikkunäytöllä ei oikein iske. Myynti-ilmoituksen mukaan navilevy on DVD:llä, joten eikö tuo kieli vähän MK4 laskurista (tai mikä se nyt onkaan tuolla nuolinavilla). VINin mukaan autosta löytyy mm. seuraavaa:
S550AOn-board computer S606A Navigation system Business S644APreparation f mobile phone w Bluetooth S672A CD changer for 6 CDs S676A HiFi speaker system
Jos haluaisin vaihtaa tuohon OEM 16:9 vermeet, niin ilmeisesti tarvitsee vaihtaa lähes kaikki johtosarjaa myöten?
Dynaviniä olen katsellut kanssa (kiinnostaisi ehkä eniten), mutta ymmärtääkseni siinäkin pitää vetää konttiin asti uusi johtosarja.
Tuosta hifipaketin olemassa olosta omassa autossa en oo varma, mutta just eilen nuolinavin päivitin Dynavinnin d99+ malliin, niin vanha irti, ilmastointipaneelin siirto ja uusi kiinni riitti, ei tarvinnu konttiin vetää piuhoja. Ja ajotietokone sekä kontissa oleva vaihtaja löytyy... Auto on 2004.
Hieman vanhahko ketju, mutta ei nyt tuoreempiakaan aiheesta sattunut silmään.
Eli, olen katsellut e46 touringia (10/2004) joka muuten hivelee silmää, mutta kasettisoitin/nuolinavi pikkunäytöllä ei oikein iske. Myynti-ilmoituksen mukaan navilevy on DVD:llä, joten eikö tuo kieli vähän MK4 laskurista (tai mikä se nyt onkaan tuolla nuolinavilla). VINin mukaan autosta löytyy mm. seuraavaa:
S550AOn-board computer S606A Navigation system Business S644APreparation f mobile phone w Bluetooth S672A CD changer for 6 CDs S676A HiFi speaker system
Jos haluaisin vaihtaa tuohon OEM 16:9 vermeet, niin ilmeisesti tarvitsee vaihtaa lähes kaikki johtosarjaa myöten?
Entäpä jos laittaisin jonkin 1-2 DINin soittimen siten, että alkuperäinen vahvistin on pelissä mukana. Johtosarja siltikin uusiksi vai riittääkö jokin adapteri?
Dynaviniä olen katsellut kanssa (kiinnostaisi ehkä eniten), mutta ymmärtääkseni siinäkin pitää vetää konttiin asti uusi johtosarja.
Originally posted by MutterinWirittäjät\\\View Post
Tuntuu olevan naviasiata paljon mutta en tainnut huomata tällaista kysymystä, eli: mitä kaikkea pitää tehdä että saa E46:sen keskikonsolin 4:3 näyttö/kasettidekkihärpäkkeen hieman siistimmännäköiseksi 16:9 härpäkkeeksi? Ja miten helppoa noihin systeemeihin on laittaa vahvistimet ja subit?
Itse näytön vaihto on bolt-on, eli vanha 4:3 pois ja uusi 16:9 tilalle, eikä tarvitse mitään muuta. Jos autossa on TV-moduli, niin se käsittääkseni pitää erikseen koodauttaa wideä tukevaksi. Kun tuota suurempaa näyttöä haeskelet, niin muista, jotta e39:sin näyttö ei käy e46:seen, vaan sille on oma.
Tuntuu olevan naviasiata paljon mutta en tainnut huomata tällaista kysymystä, eli: mitä kaikkea pitää tehdä että saa E46:sen keskikonsolin 4:3 näyttö/kasettidekkihärpäkkeen hieman siistimmännäköiseksi 16:9 härpäkkeeksi? Ja miten helppoa noihin systeemeihin on laittaa vahvistimet ja subit?
lisäksi nämä piti hankkia.
16:9 näyttö.
BM54 radio.
Radion adapteri joka muuntaa radion pyöreät liitimet lattaliitin malliksi, adapterista katkaistaan johdot keskeltä poikki ja jatketaan siten että yltää peräkonttiin (signaali Liycy 18x0,5 mm2, virtakaapelit 2x2,5 mm2 ja heräte 1x1,5 mm2.)
Sitten tarvitaan vetää suojatut johtimet naviltä näytölle, RG174 koaksiaali kaapeli käy hyvin. 3 kpl näyttö ja 1 antenni.
Navin kontakti pinnien koodi 928999-1 (FARNELL koodi 165-3851) näitä tarvitaan kytkettäessä näytönkaapelit navin liitimiin.
Näytön perään laitoin harwin 2x6 pinniset liitimet (saa mm partcolta)
Kytkentä tapahtuu e46 retrofit kytkentäkaavio mukaan.
Koodaukseen tarvitaan tehdä i-bus adapteri, sen varsin yksinkertainen muutama vastus pari transistori yksi diodi ja 9-pin D-liitin. Kytkentä ohje tulee navcoder ohjelman mukana.
Kun kaikki kytkennät on tehty kytketään tietokone i-bus väylään ja virta päälle. vaihdetaan navin moodi väri tilaan ja sen jälkeen päivitetään navin softa.
Minulta meni aikaa asennukseen ja johtosarjan tekoon noin 8 tuntia.
Pystytkö laittamaan vähän enemmän tietoa mitä tartti hankkia, mitä vaihtaa ja mitä tuli maksamaan kyseinen operaatio? Alkoi itseäkin kiinnostaa tuo nuolinavin päivittäminen 16:9:n..
Mikä lukija versio sulla oli alunperin ja mikä löytyy nyt, vai vaihdoitko ollenkaan?
Joo laitappa lisää faktaa! Siis johtosarjaako et vaihtanut, vaan hyödynsit jo olemassa olevaa?
Asensin tänään omaan e46:seen 16:9 navin nuoli version tilalle.
Ei ollut mikään pikku juttu, johto sarja piti tehdä itse mutta eipähän tarvinnut purkaa koko autoa atomeiksi. Sain kuljetettua johdot kynnyskotelon sivulla.
Sitten pitää vielä koodata navi-yksikkö väri näytölle.
Netistä löytyy navcoder niminen softa millä sen voi tehdä.
Pystytkö laittamaan vähän enemmän tietoa mitä tartti hankkia, mitä vaihtaa ja mitä tuli maksamaan kyseinen operaatio? Alkoi itseäkin kiinnostaa tuo nuolinavin päivittäminen 16:9:n..
Mikä lukija versio sulla oli alunperin ja mikä löytyy nyt, vai vaihdoitko ollenkaan?
Asensin tänään omaan e46:seen 16:9 navin nuoli version tilalle.
Ei ollut mikään pikku juttu, johto sarja piti tehdä itse mutta eipähän tarvinnut purkaa koko autoa atomeiksi. Sain kuljetettua johdot kynnyskotelon sivulla.
Sitten pitää vielä koodata navi-yksikkö väri näytölle.
Netistä löytyy navcoder niminen softa millä sen voi tehdä.
3D-näyttö (perspective mode) vaatii enabloinnin huoltonäytöstä (menu-näppäintä pohjassa 10 s), ja karttanäkymästä "Map positioning" => "perspective". Toimii MKIV (eli Top-DVD toiselta nimeltä) navissa softaversiosta V27 alkaen.
MK IV:lle viimeisin softaversio on V31 levyltä versio 4-1/00 (joka näkyy GPS asetusvalikon oikeassa yläkulmassa). V31 on julkaistu 3/2008, sen jälkeen on tullut päivityksiä mutta MK IV:lle ei tietääkseni ole tuon uudempaa softaa olemassa. Päivitys on kyllä kannattava, vaikka teettäisi liikkeessä (~90€), esim. V24 -> V31 välissä grafiikkaan tulee reunanpehmennys mukaan ja kuvan päivitys paranee.
Leave a comment: