Vähän aiheen vierestä muttei kukaan vielä maininnut mitään joten kysytään että onko johdotuspuoli kunnossa? Vaikka paukut muuten riittäiskin niin liian ohkaset paukkulangat kuitenkin pilaa koko homman oli sitten konkkia tai ei. Myös liitokset kuntoon!
Ei muuta kuin poppi raikaamaan
Meikäläisellä on ainakin piuhat kunnossa, mutta oon kuullut, että laturin piuhan kun vaihtais vähän järeempään ni sillä jo paranee. Vittumainen vaan, kun akku on takakontissa.
Meikäläisellä on ainakin piuhat kunnossa, mutta oon kuullut, että laturin piuhan kun vaihtais vähän järeempään ni sillä jo paranee. Vittumainen vaan, kun akku on takakontissa.
Niin, se akku takakontissa ei sitte tarkoitakkaan automaattisesti sitä, että säästyisi siltä virtapiuhan vedolta...
Tosiaan AB-luokan päätteissä hyötysuhde on yleensä noin 50% ja D-luokassa vähän parempi (jopa ~70%).
Ettei tehdä asiasta liian vaikeaa, niin iske sinne se n. 1kw pääte vaan. Akku tässä autossa taitaa olla takapenkin alla? Vedät vaan järeän kaapelin sieltä mahdollisimman lyhyenä ja unohdat suoraan konkat veks. Kun kaapeli on lyhyt ja akku hyvä (niinkuin tässä tapauksessa on), niin konkasta ei ole suurta apua. Se ei juurikaan käytännössä vaikuta paljoa laitatko sinne 750w, 1kw vai 2kw päätteen sille subille. Subille maistuu varmasti jokainen noista. 100A laturi on riittävä.
Itsellä on viimeisessä järjestelmässä kaksi isoa AB-luokan päätettä ilman konkkaa (akku kontissa, virtajohdot n.1m) eikä mitään valonvilkkumisia esiinny edes auto sammuksissa. Akkuna samanlainen GZ:n valmiste kuin topikin aloittajalla, mutta pienempi malli.
kukaan lähtenyt tässä hommassa kiipeämään ns. pääedellä puuhun, ei perse edellä? Rakentaa subwoofer joka toimii hienosti esimerkiksi 50 watilla? Auton kokoisessa tilassa tuo ei ole (pitäisi olla) kovinkaan vaikea asia. Silloin ei tarvitse miettiä valojen välkkymistä eikä ranteen paksuisia johdotuksia.
Vahvistimissa kannattaa kyllä katsella muutakin tehoa ja deetä, 1-2 ohmiin kytketty D-lankku voi olla aika kehno kontrolliltaan verrattuna 8 ohmiin kytkettyyn AB-luokkaiseen.
Toi Mikozu'n juttu pudotti kyllä tuolilta aika totaalisesti.
Siis äänenpainehan nyt on ihan kiinni subwooferin ja vahvistintehon yhteispelistä, ei pelkästään tehosta.
Tiedän tuon, mutta rajansa kaikella. Laulaahan se subi 5w tehollakin. Mutta ei mielestäni riittävästi, sen enempää kuin sillä 50w:kaan. Vaikka olisi herkkä elementti ja hyvä kotelo niin ei siltikään riittävästi omiin tarpeisiini...
12W7 on jo sen verran järeä paperipaino, että kannattaa oikeasti harkita tehokasta (oikeaa outputtia se 1+kw) vahvistinta ja kunnollista virtajärjestelmän uusimista! Eli konkkaa, syväpurkausakkua, tehokasta laturia... You name it.
Halvemmalla löytää noita laadukkaita konkkia, jos ei näyttöä tarvitse. Itsellä tulee vain ihan "hupimielessä", kun laturi ja sp-akkukin löytää jossain vaiheessa tiensä konttiin... Eli kyllä ne konkat auttaa, mutta tehokas laturi, paksut kaapelit ja oikea akku on a ja o näissä asioissa.
Ja vahvistimesta ei kannata tinkiä, jos pätäkkää löytyy. Jos lompakkoa pakottaa niin siirry GZ:n kalliimpiin päätteisiin eli esim. GZNA 1.2500D. Tuolla pitäisi pystyä puskemaan kahtakin JL:n lippulaivaa.
Jos ei konkalla tai parilla onnistu musiikin luukuttaminen ilman valojen välkkymistä niin syväpurkausakku + 140A laturi WSA1:lta
EDIT:
jaa sulla on jo se akku...
Tehoista ym. asioista hyvin selvittää AutoSoundin sivusto:
Kokeile taikatryffeleitä,niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!
12W7 on jo sen verran järeä paperipaino, että kannattaa oikeasti harkita tehokasta (oikeaa outputtia se 1+kw) vahvistinta ja kunnollista virtajärjestelmän uusimista! Eli konkkaa, syväpurkausakkua, tehokasta laturia... You name it.
Halvemmalla löytää noita laadukkaita konkkia, jos ei näyttöä tarvitse. Itsellä tulee vain ihan "hupimielessä", kun laturi ja sp-akkukin löytää jossain vaiheessa tiensä konttiin... Eli kyllä ne konkat auttaa, mutta tehokas laturi, paksut kaapelit ja oikea akku on a ja o näissä asioissa.
Ja vahvistimesta ei kannata tinkiä, jos pätäkkää löytyy. Jos lompakkoa pakottaa niin siirry GZ:n kalliimpiin päätteisiin eli esim. GZNA 1.2500D. Tuolla pitäisi pystyä puskemaan kahtakin JL:n lippulaivaa.
Jos ei konkalla tai parilla onnistu musiikin luukuttaminen ilman valojen välkkymistä niin syväpurkausakku + 140A laturi WSA1:lta
EDIT:
jaa sulla on jo se akku...
Tehoista ym. asioista hyvin selvittää AutoSoundin sivusto:
Akku ja laturi on tässä autossa täysin riittävät. Yksi asia mikä vaikuttaa olennaisesti on tietysti se, että haetaanko tässä nyt maksimaalista peltien venytystä Drum 'n Bass meningillä laitteiden ja korvien särörajan yläpuolella, vai laadukasta toistoa, mutta reserviä myös heittää "nuppeja kovemmalle" jos siltä tuntuu.
Jos hakusessa on paine-ennätykset, niin auton voi samantien purkaa atomeiksi ja lähteä laittamaan kahta 300A laturia ja kolme 2kw päätettä / elementti.
Niin ja tietysti V12 kone pyörittämään noita latureita
Mulla oli e21:sessä 1kw vahvari kehdelle 12" subille. 45Ah laturi ja 55 Ah akku. Valot välkky alkuun aika hyvin sitte tein seuraavaa:
21mm2 johto laturilta akkuun
21mm2 johto akusta maihin (runkopalkkiin. Ja kunnolla se metalli esiin)
21mm2 johto rungosta koneeseen
21mm2 johto vahvistimelta maihin n.0,5m (runkopalkkiin. Ja kunnolla se metalli esiin)
21mm2 johto akulta vahvistimelle optimi mittanen ei yhtään ylimäärästä.
Ja kaikissa johdoissa kullatut rengasliittimet kunnolla puristettuna ja juotettuna.
ei välkkyny enää
Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"
Mulla oli e21:sessä 1kw vahvari kehdelle 12" subille. 45Ah laturi ja 55 Ah akku. Valot välkky alkuun aika hyvin sitte tein seuraavaa:
21mm2 johto laturilta akkuun
21mm2 johto akusta maihin (runkopalkkiin. Ja kunnolla se metalli esiin)
21mm2 johto rungosta koneeseen
21mm2 johto vahvistimelta maihin n.0,5m (runkopalkkiin. Ja kunnolla se metalli esiin)
21mm2 johto akulta vahvistimelle optimi mittanen ei yhtään ylimäärästä.
Ja kaikissa johdoissa kullatut rengasliittimet kunnolla puristettuna ja juotettuna.
ei välkkyny enää
Kyllähän sen vahvistimen toimimaan saa, mutta antaako se tuollaisella 45AH laturilla ja 55 akulla (eikös nuokin lukemat pitäisi olla toisinpäin jotta lataisi kunnolla) sen 1kw ulos ja kuinka pajon soundi pyöristyy piikeissä jolloin kakkua tarvitaan paljon?
Muistaakseni 1kw päätteissä 35mm2 olisi suositus paksuus...
Kyllähän sen vahvistimen toimimaan saa, mutta antaako se tuollaisella 45AH laturilla ja 55 akulla (eikös nuokin lukemat pitäisi olla toisinpäin jotta lataisi kunnolla) sen 1kw ulos ja kuinka pajon soundi pyöristyy piikeissä jolloin kakkua tarvitaan paljon?
Muistaakseni 1kw päätteissä 35mm2 olisi suositus paksuus...
Ei muutako hommaat niin ison ja laadukkaan vahvarin kuin lompsa antaa periksi niin eiköhän se virtajärjestelmä sitte pidä huolen siitä paljonko sitä tehoa lopen tulee sinne subille.
Ei muutako hommaat niin ison ja laadukkaan vahvarin kuin lompsa antaa periksi niin eiköhän se virtajärjestelmä sitte pidä huolen siitä paljonko sitä tehoa lopen tulee sinne subille.
Mutta onko se sitten hyvä kun liian tehokkaan vahvistimen takia soundi leikkaantuu kun ei saa tarpeeks kakkua...
Comment