Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwooferin asennus E39:iin

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarine
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 48
    • Valkeakoski

    Subwooferin asennus E39:iin

    Hei!

    Ajattelin kysyä täältä apua Subwooferin asennukseen, ostin paketin johon kuuluu SPL:n 15" subbari, vahvistin ja kondensaattori. Autoni on BMW 523i vm. -97 Touring, ja menee mainiosti kaikki takakonttiin ilman penkkien kaatoa.

    Ongelmana on, etten tiedä mihin vetää subbarin kiinni, haluaisin sen auton oman kaiutinjärjestelmän kaveriksi. Eli mihin vedän vahvarista piuhan jotta saan sen osaksi auton kaiutinjärjestelmää?
    Nykyiset: F01 730d

    Entiset: F10 M5, F11 535d, E92 M3, E92 335CiA, F30 318d, F10 535i, e92 335i M-Sport, e92 320xd, e90 318d touring, e39 523iA
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16390
    • Leppävirta

    #2
    Originally posted by Saarine View Post
    Hei!

    Ajattelin kysyä täältä apua Subwooferin asennukseen, ostin paketin johon kuuluu SPL:n 15" subbari, vahvistin ja kondensaattori. Autoni on BMW 523i vm. -97 Touring, ja menee mainiosti kaikki takakonttiin ilman penkkien kaatoa.

    Ongelmana on, etten tiedä mihin vetää subbarin kiinni, haluaisin sen auton oman kaiutinjärjestelmän kaveriksi. Eli mihin vedän vahvarista piuhan jotta saan sen osaksi auton kaiutinjärjestelmää?
    Onko siinä alkuperäinen soitin paikallaan? Jos, niin suosittelisin vielä vaihtamaan senkin. Muuttuu äänenlaatu huomattavasti. Sittenhän ei tarvitsisi kuin vetää heräte/rca-piuha soittimelta vahvariin ja vahvarista piuhat akulle, tai siis vahvarista konkalle ja siitä akulle...
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Saarine
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 48
      • Valkeakoski

      #3
      Originally posted by Haju69 View Post
      Onko siinä alkuperäinen soitin paikallaan? Jos, niin suosittelisin vielä vaihtamaan senkin. Muuttuu äänenlaatu huomattavasti. Sittenhän ei tarvitsisi kuin vetää heräte/rca-piuha soittimelta vahvariin ja vahvarista piuhat akulle, tai siis vahvarista konkalle ja siitä akulle...
      Entäs jos haluaisin vetää nämä piuhat tohon alkuperäseen soittimeen, osaisitko neuvoa miten se onnistuu? En meinaan tiedä kuinka kauan ajattelin pitää tota subbaria ja vahvaria kiinni, koska ne vie järkyttävästi tilaa. Haluaisin nyt kuitenkin ensin testata ihan muuten vain tuhlaamatta enempää rahaa.
      Nykyiset: F01 730d

      Entiset: F10 M5, F11 535d, E92 M3, E92 335CiA, F30 318d, F10 535i, e92 335i M-Sport, e92 320xd, e90 318d touring, e39 523iA

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        #4
        Varastat signaalin takakaiuttimilta. Jos vahvistimessa on high input, niin suoraan vaan haaroitat takakaiuttimen johodon, jos ei ole niin hommaat muuntimen. Jos on paremmat hifit, niin saat sen myös auton oman vahvarin inputista varastettua.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4855
          • Espoo

          #5
          http://www.bavariansoundwerks.com/pr...-System-Wagon/ ja sieltä valitsee "Install Info". Siis edellyttäen, että autossa on jompi kumpi 10 kaiuttimen hifipaketti (DSP tai normi hifi).

          Jos ei ole, niin sitten linjamuuntimella nykyisistä kaiutinpiuhoista ryöstö, koska tällöin ei ole erillistä vahvistinta. Haku auttaa kummasti, E39 hifipäivityksistä on juttua vaikka kuinka paljon.
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6


            Tuo siis HiFi ja DSP systeemeihin, perus settiin sitten tuo haaroitus/ryöstö suoraan radion perästä kaiutinjohdoista.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Venom
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2002
              • 623
              • Vantaa

              #7
              On aika kalliita nuo Bavarian Sounwerksin ratkaisut.. Sitäpaitsi olen vahvasti sitä mieltä, etteivät edes tiedä mitä tekevät.. (tuo DSP järjestelmään subbarin lisäys jäi ihmetyttämään, lähinnä jakotaajuuden valinta vahvistimesta, sillä tuossahan on jo subbarilta suodatettu yläpää pois aktiivisesti, joten ei ole mitään hyötyä kytkeä vahvistimesta enää suodatusta päälle..)

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Venom View Post
                On aika kalliita nuo Bavarian Sounwerksin ratkaisut.. Sitäpaitsi olen vahvasti sitä mieltä, etteivät edes tiedä mitä tekevät.. (tuo DSP järjestelmään subbarin lisäys jäi ihmetyttämään, lähinnä jakotaajuuden valinta vahvistimesta, sillä tuossahan on jo subbarilta suodatettu yläpää pois aktiivisesti, joten ei ole mitään hyötyä kytkeä vahvistimesta enää suodatusta päälle..)
                Hmm, miten itse asentaisit ton LOC:in(linjamuuntimen)? Käsittääkseni tuota nyt ei kauhean eri lailla voi asentaa. Itse laitoin noin. Mikä tuo jakotaajuus sitten on? Ei välttämättä ole kovin käyttökelpoinen taajuus eikä kovin jyrkkä vaimennus, todennäköisesti vain joku 6dB/oct mikä ei todellakaan ole riittävä. Suosittelen kyllä käyttämään vahvistimen omaa suodatusta sopivalla jakotaajuudella jolla saadaan jyrkempi jako ja näin myös subbarin itegroituminen muuhun soundiin paranee eikä se paikallistu taakse niin helposti.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Venom
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2002
                  • 623
                  • Vantaa

                  #9
                  Niin siis pakkohan se on noin asentaa, mutta pointtini oli se, että vahvistimen jakotaajuutta muuttamalla jakoa ei ylemmäksi saa.. Tuossa DSP systeemissähän omien subbareiden jako on todella alhaalla (liiankin alhaalla) ja kun lisätään jälkiasennuksena vahvistin ja subi niin alimmat taajuudet kyllä voimistuvat huomattavasti, mutta midbassot saattavat jopa huonontua ja näin ollen myös transientti toisto ei ole niin napakka kuin omien 5" bassojen kanssa (sedanissa)..

                  DSP systeemissähän jää ikävä katve tuohon subbasten ja midbassojen väliin, eikä tätä katvetta saa pois niin kauan kuin oma vahvistin on käytössä ja signaali ryöstetään suoraan subbarien johdoista..

                  Comment

                  • valtonen.
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2008
                    • 283
                    • jyväskylä

                    #10
                    [quote=Saarine;1596449]Hei!

                    Ajattelin kysyä täältä apua Subwooferin asennukseen, ostin paketin johon kuuluu SPL:n 15" subbari, vahvistin ja kondensaattori. Autoni on BMW 523i vm. -97 Touring, ja menee mainiosti kaikki takakonttiin ilman penkkien kaatoa.
                    quote]
                    onko se subbari spl dynamicsin vai spl pro:n ?

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Venom View Post
                      DSP systeemissähän jää ikävä katve tuohon subbasten ja midbassojen väliin, eikä tätä katvetta saa pois niin kauan kuin oma vahvistin on käytössä ja signaali ryöstetään suoraan subbarien johdoista..
                      Eli kannattaa ryöstää signaali takakajarien johdoista. Muistikuva onkin, että niin tossa videossa tehdäänkin. Ainakin itse otin ne juuri takakajarien johdoista.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Venom
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2002
                        • 623
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Eli kannattaa ryöstää signaali takakajarien johdoista. Muistikuva onkin, että niin tossa videossa tehdäänkin. Ainakin itse otin ne juuri takakajarien johdoista.
                        Mutta, mutta eikös tuossa ole täysaktiivinen etu- ja takapää?? Onko sinulla siis DSP omassa autossa? Jos on normi hifi vahvistin niin silloin kai voidaan ottaa signaali juurikin takakaiuttimilta, mutta DSP:ssa pääkaiuttimilta lienee alataajuudet suodatettu pois, voin toki olla väärässä, mutta tämä on tuntuma..

                        Jos taas DSP systeemissä pääkaiuttimien alataajuutta ei ole rajoitettu niin silloin itsekin otan signaalin 5" takakaiuttimilta..

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Hifi systeemi aktiivisella etu- ja takapäällä on omassa Touringissa. DSP:stä en tiedä mutta tässä ei ainakaan takakajarien signaalia ole leikattu alapäästä.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Venom
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2002
                            • 623
                            • Vantaa

                            #14
                            Olikos tuossa HIFI systeemissä vakiona subbaria? vai tuleeko se pelkästään DSP:n kanssa?

                            Kertokaapas tietäjät, onko DSP:ssä leikattu pääkaiuttimien alataajuudet pois? Sellainen kutina on, että olisi, mutta viisammat kertokoon..

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Venom View Post
                              Olikos tuossa HIFI systeemissä vakiona subbaria? vai tuleeko se pelkästään DSP:n kanssa?
                              Oli subbari vakiona joo.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎