Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer e39 farkkuun projektikertomus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1639
    • Vähäkyrö

    Subwoofer e39 farkkuun projektikertomus

    Viime autohifiprojektista on kulunu jo kohta 3 vuotta. Aloin tekemään liian tosissaan niitä ja inn ostus loppui ennen kuin sain auton valmiiksi. Sitte päätinki, että enää en harrasta mitään hifiä. Edellinen auto (Passat) säästyikin hifistelyltä. 6,5" orkkiskajarit tarjos ihan suht hyvän äänentoiston, myös bassojen osalta. Helmikuusta ajelin tällä nykyselläkin ilamn mitään sen kummempia ajatuksia äänentoiston puolelle. Kesällä sitten, kun oltiin kaverin samanmoisella autolla Bimmerpartyissa ja koko matkan musiikkia kuunnellen subbarin kanssa, niin alko itämään ajatus subin asennuksesta. Lähdin hitaasti liikkeelle ja suunnittelin ens alkuun soittimen vaihtoa, mutta lopulta päädyin säästämään alkuperäisen soittimen joka on Business kasettimankka. Edellinen omistaja oli asentanut autoon Densionin mollukan, joten mp3 soi autossa sujuvasti. Huutonetistä sattuikin eteen sitten Xetec USC signaalimuunnin. Voitin huudon ja siitä se alkoi. Seuraavaksi huusin samasta osotteesta Peerlessin R10 subbarin. Se oli sopivan kokonen ja ei vaadi isoa koteloa. Vielä kun löysin Ground Zeron vahvarin foorumin kautta edullisesti, oli paketti kasassa.

    Subin päätin istuttaa akun päälle sivulokeroon. Idean sain oikeastaan Thupulta. Koteloa lähdin ensin suunnittelemaan paperilla ja lopuksi autossa paikallaan.

    Yritin aluksi laskea tilavuutta kotelolle, mutta totesin sen niin hankalaksi, että teen niin ison, kuin mahdollista ja jos tulee ylisuuri, niin sitähän on helppo pienentää. Kun sain pahvimallin valmiiksi tein siitä koevedoksen.

    Samalla kopioin muodon sivulokeron kannesta.

    Sitten hiukka koesovittelua. Hyvin istuu, joten projekti jatkuu. Etusienän taakse laminoin vanerin, johon iskumutterit saa kiinni ja muutenkin tukevoittaa koteloa.

    Tämmönen sitte tuli.

    Tähän vielä vanerista palasilla ylimääräset reiät tukkoon ja kuitua päälle.

    Tein kotelon päähän vielä luukun, jonka kautta pystyy vaihtamaan polttimot koteloa irroittamatta.



    Vahvisitmen päätin sijoittaa kuskin puolelle luukun taakse. Herätteen otin antennivahvistimelta. Haarotuksen tein takapenkin selkänojan sivuposken alla. Samalla otin signaalin signaalimuuntimelle takakaiuttimien johdoista. Jätin ne tykkänään pois pelistä, jotta voin pelailla faderilla subin voimakkuuden kanssa. Herätettä haarottaessani katkasin ensin väärän johdon. Nipussa oli kaksi saman väristä johtoa ohuempi ja paksumpi. Itse signaalimuuntimen sijoitin takaluukun välipohjan alle heti selkänojien taakse. Vahvistimelle tein telineen vanerista sivulokeroon.

    Johdot vedin vararenkaan vierestä ja suojasin ne nylonsukalla.

    Kaituinjohdon päähän laitoin Speakonin liittimen, jotta se on näppärä napsasta irti tarpeen vaatiessa.

    Sitten loppusilauksena Bilteman kaiutinhuoaa päälle.


    Ja lopputulos on tässä. Kuvasta puuttuu vielä ritilä, joka jäi matkasta. Se tulee siis myöhemmin.


    Kotelon kiinnitin autoon reikävanteella kotelon takaa verhoilun kiinnitysreiästä. Vahvistin myös vararengaskaukalon reunan "verhoilu" muovia ja ruuvasin kotelon vielä siihen kiinni. Ei tuo varmaan pommin varma kiinnitys ole, mutta eiköhän se vähän pidä kiinni kuitenkin.

    Kotelon sisälle levitin vielä kerroksen alustamassaa ja täytin sen vanulla. Ei tuo nyt ihan hifitasonen ratkasu ole, seinämät ei oo älyttömän paksut ja kotelo ei ole yhtä tukeva, kuin mitä se olis jos sen ois tehny mdf:stä. Tämä nyt oli oma ratkasu asentaa subi pieneen tilaan ja pois tilaa viemästä. Yhtäkaikki antaa se kuitenkin aika mukavasti bassoa, yllätyin ehkä itsekin ja sivistyneesti säädettynä tukevoittaa soundia mukavasti.

    Kommentoida saa rohkeasti ja kysellä. Ideaa voi myös soveltaa itselle.
    Last edited by Samppae39; 09-09-2009, 17:43.
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    #2
    Olisit nyt samalla pari koppaa tehnyt kun aloit lasikuituhommiin...

    Samansuuntaiset ideat ollut, mutta ajattelin mahduttaa sen täysin orkkissubin paikkaan.
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • Incidious
      Banned
      • Apr 2009
      • 123
      • Kainuu

      #3
      Oikein näppärän näköinen ratkaisu tuli vain mieleen että miksei olisi sisäseinämiin hiekkahartsi seosta laittanu?

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1639
        • Vähäkyrö

        #4
        Hiekkahartsia mietin kyllä, mutta kun kotelo on nykysellään just vaadittu 14 litraa, joten se ois vieny tilavuutta. Tiedä sitten oisko ollu niin tarkkaa. Seuraava ehkä sitte jo parempi

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Asiallinen projekti! Hyvä toteutus, eipä tuohon ole mitään lisättävää.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Haggis
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1571
            • Wackyland

            #6
            Siististi tehty Vahvistin jäi varmaan piiloon? Olisit tehnyt sille ikkunan :think
            Käyttis:Kia Optima TF

            Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

            Comment

            • Samppae39
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 1639
              • Vähäkyrö

              #7
              Joo vahvistin jää piiloon. Ei kai tuo oo näkemisen arvonen :think. Tämä on tämmönen Pappamallin asennus, et mahdollisimman vähä esillä tavaraa.

              Comment

              • jano85
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 177
                • Kauhava

                #8
                Hyvältä näyttää!

                pitäis alkaa itellekki värkkäämään että sais ton "arkun" pois peräluukusta tilaa viemästä. pitäs vaan saaha 12" sopimaan jotenki...:think
                F06 640d X-drive M-sport -16


                exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                Comment

                • Samppae39
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1639
                  • Vähäkyrö

                  #9
                  Ei muuta ku koppa kaljaa kummallekki ja yksissä tuumin projektiin käsiks

                  Comment

                  • Jube
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 9636
                    • ...

                    #10
                    Toteutin aikoinaan saman asian tekemällä puukotelon akun päälle.
                    Ainoastaan reikä ja sen päälle matala ritilä alkuperäiseen takakontin sivupaneeliin, Kotelolle tuli tilavuutta 10litraa.
                    Perus asiallinen asennus tämäkin mutta jos oikein hipostelee ja tarkoin mittoo niin saa sen tehtyä vielä enemmän alkuperäisen näköiseksi ilman huvittavan paksuista kuidutusta, elementtikin jää ritilän taakse suojaan

                    Omakin kotelo on ainoastaan 12mm vanerista tehty mutta hiekka/hartsi kerros on sisällä senverran jämerä että ei jousta samalla tapaa kuin ohut kuitukerros
                    Ohkanen kuidutus kun ei valitettavasti kotelon kriteereitä isommin täytä, se on verrattavissa lähinnä ilmapalloon
                    Last edited by Jube; 04-10-2010, 02:55.
                    Näillä mennään:
                    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                    MB c124 230CE -90 "Badboy"
                    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1639
                      • Vähäkyrö

                      #11
                      Kiitos tästä negatiivisesta palautteesta näin reilun vuoden jälkeen

                      Oisin mä saanu tuostakin 10 litrasen kotelon paksuilla seinillä, mutta ku elementille oli minimi 14l ja sen verran just tuli nyt. Olis myös kiva nähdä, ku teet niin pienen kotelon, että ois mahtunu tuon lokeron sisään, ku nyt jäi jokunen millimetri magneetista takaseinään. Tietty jokkku littukymppi ois menny, mutta normaali ei.
                      Last edited by Samppae39; 04-10-2010, 08:10.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎