Viime autohifiprojektista on kulunu jo kohta 3 vuotta. Aloin tekemään liian tosissaan niitä ja inn ostus loppui ennen kuin sain auton valmiiksi. Sitte päätinki, että enää en harrasta mitään hifiä. Edellinen auto (Passat) säästyikin hifistelyltä. 6,5" orkkiskajarit tarjos ihan suht hyvän äänentoiston, myös bassojen osalta. Helmikuusta ajelin tällä nykyselläkin ilamn mitään sen kummempia ajatuksia äänentoiston puolelle. Kesällä sitten, kun oltiin kaverin samanmoisella autolla Bimmerpartyissa ja koko matkan musiikkia kuunnellen subbarin kanssa, niin alko itämään ajatus subin asennuksesta. Lähdin hitaasti liikkeelle ja suunnittelin ens alkuun soittimen vaihtoa, mutta lopulta päädyin säästämään alkuperäisen soittimen joka on Business kasettimankka. Edellinen omistaja oli asentanut autoon Densionin mollukan, joten mp3 soi autossa sujuvasti. Huutonetistä sattuikin eteen sitten Xetec USC signaalimuunnin. Voitin huudon ja siitä se alkoi. Seuraavaksi huusin samasta osotteesta Peerlessin R10 subbarin. Se oli sopivan kokonen ja ei vaadi isoa koteloa. Vielä kun löysin Ground Zeron vahvarin foorumin kautta edullisesti, oli paketti kasassa.
Subin päätin istuttaa akun päälle sivulokeroon. Idean sain oikeastaan Thupulta. Koteloa lähdin ensin suunnittelemaan paperilla ja lopuksi autossa paikallaan.

Yritin aluksi laskea tilavuutta kotelolle, mutta totesin sen niin hankalaksi, että teen niin ison, kuin mahdollista ja jos tulee ylisuuri, niin sitähän on helppo pienentää. Kun sain pahvimallin valmiiksi tein siitä koevedoksen.

Samalla kopioin muodon sivulokeron kannesta.

Sitten hiukka koesovittelua. Hyvin istuu, joten projekti jatkuu. Etusienän taakse laminoin vanerin, johon iskumutterit saa kiinni ja muutenkin tukevoittaa koteloa.
Tämmönen sitte tuli.

Tähän vielä vanerista palasilla ylimääräset reiät tukkoon ja kuitua päälle.

Tein kotelon päähän vielä luukun, jonka kautta pystyy vaihtamaan polttimot koteloa irroittamatta.

Vahvisitmen päätin sijoittaa kuskin puolelle luukun taakse. Herätteen otin antennivahvistimelta. Haarotuksen tein takapenkin selkänojan sivuposken alla. Samalla otin signaalin signaalimuuntimelle takakaiuttimien johdoista. Jätin ne tykkänään pois pelistä, jotta voin pelailla faderilla subin voimakkuuden kanssa. Herätettä haarottaessani katkasin ensin väärän johdon. Nipussa oli kaksi saman väristä johtoa ohuempi ja paksumpi. Itse signaalimuuntimen sijoitin takaluukun välipohjan alle heti selkänojien taakse. Vahvistimelle tein telineen vanerista sivulokeroon.

Johdot vedin vararenkaan vierestä ja suojasin ne nylonsukalla.

Kaituinjohdon päähän laitoin Speakonin liittimen, jotta se on näppärä napsasta irti tarpeen vaatiessa.

Sitten loppusilauksena Bilteman kaiutinhuoaa päälle.

Ja lopputulos on tässä. Kuvasta puuttuu vielä ritilä, joka jäi matkasta. Se tulee siis myöhemmin.

Kotelon kiinnitin autoon reikävanteella kotelon takaa verhoilun kiinnitysreiästä. Vahvistin myös vararengaskaukalon reunan "verhoilu" muovia ja ruuvasin kotelon vielä siihen kiinni. Ei tuo varmaan pommin varma kiinnitys ole, mutta eiköhän se vähän pidä kiinni kuitenkin.
Kotelon sisälle levitin vielä kerroksen alustamassaa ja täytin sen vanulla. Ei tuo nyt ihan hifitasonen ratkasu ole, seinämät ei oo älyttömän paksut ja kotelo ei ole yhtä tukeva, kuin mitä se olis jos sen ois tehny mdf:stä. Tämä nyt oli oma ratkasu asentaa subi pieneen tilaan ja pois tilaa viemästä. Yhtäkaikki antaa se kuitenkin aika mukavasti bassoa, yllätyin ehkä itsekin ja sivistyneesti säädettynä tukevoittaa soundia mukavasti.
Kommentoida saa rohkeasti ja kysellä. Ideaa voi myös soveltaa itselle.
Subin päätin istuttaa akun päälle sivulokeroon. Idean sain oikeastaan Thupulta. Koteloa lähdin ensin suunnittelemaan paperilla ja lopuksi autossa paikallaan.

Yritin aluksi laskea tilavuutta kotelolle, mutta totesin sen niin hankalaksi, että teen niin ison, kuin mahdollista ja jos tulee ylisuuri, niin sitähän on helppo pienentää. Kun sain pahvimallin valmiiksi tein siitä koevedoksen.

Samalla kopioin muodon sivulokeron kannesta.

Sitten hiukka koesovittelua. Hyvin istuu, joten projekti jatkuu. Etusienän taakse laminoin vanerin, johon iskumutterit saa kiinni ja muutenkin tukevoittaa koteloa.
Tämmönen sitte tuli.

Tähän vielä vanerista palasilla ylimääräset reiät tukkoon ja kuitua päälle.

Tein kotelon päähän vielä luukun, jonka kautta pystyy vaihtamaan polttimot koteloa irroittamatta.

Vahvisitmen päätin sijoittaa kuskin puolelle luukun taakse. Herätteen otin antennivahvistimelta. Haarotuksen tein takapenkin selkänojan sivuposken alla. Samalla otin signaalin signaalimuuntimelle takakaiuttimien johdoista. Jätin ne tykkänään pois pelistä, jotta voin pelailla faderilla subin voimakkuuden kanssa. Herätettä haarottaessani katkasin ensin väärän johdon. Nipussa oli kaksi saman väristä johtoa ohuempi ja paksumpi. Itse signaalimuuntimen sijoitin takaluukun välipohjan alle heti selkänojien taakse. Vahvistimelle tein telineen vanerista sivulokeroon.

Johdot vedin vararenkaan vierestä ja suojasin ne nylonsukalla.

Kaituinjohdon päähän laitoin Speakonin liittimen, jotta se on näppärä napsasta irti tarpeen vaatiessa.

Sitten loppusilauksena Bilteman kaiutinhuoaa päälle.

Ja lopputulos on tässä. Kuvasta puuttuu vielä ritilä, joka jäi matkasta. Se tulee siis myöhemmin.

Kotelon kiinnitin autoon reikävanteella kotelon takaa verhoilun kiinnitysreiästä. Vahvistin myös vararengaskaukalon reunan "verhoilu" muovia ja ruuvasin kotelon vielä siihen kiinni. Ei tuo varmaan pommin varma kiinnitys ole, mutta eiköhän se vähän pidä kiinni kuitenkin.
Kotelon sisälle levitin vielä kerroksen alustamassaa ja täytin sen vanulla. Ei tuo nyt ihan hifitasonen ratkasu ole, seinämät ei oo älyttömän paksut ja kotelo ei ole yhtä tukeva, kuin mitä se olis jos sen ois tehny mdf:stä. Tämä nyt oli oma ratkasu asentaa subi pieneen tilaan ja pois tilaa viemästä. Yhtäkaikki antaa se kuitenkin aika mukavasti bassoa, yllätyin ehkä itsekin ja sivistyneesti säädettynä tukevoittaa soundia mukavasti.
Kommentoida saa rohkeasti ja kysellä. Ideaa voi myös soveltaa itselle.
Comment