Täältä(kin) foorumilta tietoa etsineenä huomasin että kovin montaa asennuskuvasarjaa ei netistä tupladiniasennuksesta löytynyt. Siispä tässä tiivistetty asennuspaketti miten omalla kohdallani homma onnistui -99 530D bemuun. Sain tupladinisovittimen auton mukana, mutta kuulemma oli tilattu EBay:sta Saksasta. Pinta on sama kuin konsolissa, toki väri on hieman eri kuin kymmenen vuotta vanhassa autossa...
Tarkoitus oli asentaa kiinan laite (Road King 7 Inch HD) joka tekee kaikkea muuta paitsi keittää kahvia. Tilasin laitteen osoitteesta www.chinavasion.com ja maksoin kiltisti tullit ja rahdit. Kokonaishinnaksi muodostui hieman yli 300 euroa. Sillä sai mm.
-800*480 resoluution 7” näytölle
-CD/DVD/VCD/CD-R/RW/MicroSD/USB/IPod
-DivX – Xvid - MPEG1/2 – AVI – MP3 – WMA – JPEG
-GPS + Route66
-DVB-T digiviritin
-Bluetooth HF + Audio
- AV/Input / Output / Subwoofer out
-Jne… Vaikka mitä turhaa kilkettä tuli mukana.
-http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/road-king-7-inch-highdef-car-dvd-player-with-gps-and-dvbt/
Asennuksen kannalta tärkeimmät kriteerit lienevät standardi tupla-DIN –korkeus ja standardit liittimet. Johtoja en joutunut katkomaan yhtään, mutta ratin kaukosäätimiä en edes alkanut virittelemään. Tarkat mitat olivat leveys 178mm, korkeus 100mm ja syvyys 180mm. Asennussyvyys on 160mm koska pari senttiä jää ulos kääntyvää näyttöä ja reunoja varten. Tässä kohtaa mainitsen jo että montaa milliä syvempää laitetta en suosittele ostamaan sillä juuri syvyys aiheuttaa ongelmia. Olen lukenut netistä että porukka on joutunut rikkomaan takana hieman konsolia jotta ovat saaneet mankan mahtumaan. Itse en tähän onneksi joutunut.
Tässä lähtötilanne. BMW Business kasettimankka ilman MID:iä. Irroitus lähti perinteiseen tapaan irroittamalla volume –säädin ja alta löytyi pystysuorassa oleva hahlo mistä piti talttapäisellä ruuvimeisselillä kääntää 45 astetta. Tämän jälkeen kuului napsahdus ja soittimen pidike aukesi. Tämän jälkeen vain veto kohtisuoraan ulos ja johdot peräpäästä irti. Jäljelle jäi kehikko.
Kehikon irroittaminen olikin sitten hieman isompi paini kuin osasin odottaa. Kehikko on kiinni kuudella ruuvilla. Kohdat merkitty kuvaan sinisellä. Ruuvien jälkeen ei kehikko tulekaan ulos vaikka niin luulisi. Ongelma on että kehikossa on kuvan punaisissa kohdissa olevat metallikielekkeet jotka taipuvat konsolin taaksi. Vaihtoehto on joko yrittää vääntää voimalla metallit suoriksi taaksepäin, tai sitten vain alkaa purkamaan alakonsolia. Yritin ensimmäistä konstia puolisen tuntia jonka jälkeen taivuin ja irrotin koko alakonsolin.
Konsolin irroittamiseen tarvitsee napata koristelistat pois, ruuvata kaikki näkyvät ruuvit irti. Tämän lisäksi on vielä hansikaslokeron kyljessä ja yläreunassa pari ruuvia jotka pitää irroittaa sekä molemmissa jalkatiloissa kapean listan takana ruuvit jotka pitävät konsolin alareunoja paikallaan. Ja vielä yksi ruuvi joka on konsolin sivussa, paikassa joka näkyy vasta kun avaa auton oven. Kun purkamisen jälkeen kasasin konsolin taas takaisin, kaksi ruuvia jäi yli. En muista mistä ne jäi laittamatta mutta hyvin pysyy paikallaan. Kuten kuvasta näkyy, koko konsolia ei tarvitse irroittaa, mutta sen verran sitä pitää saada löysälle että saa taivutettua sitä ulospäin kehikon ulosvetämiseksi.
Kuten edellisestä kuvasta näkyy, radion reunoilla on vahvat metalliputket. Normaalin levyinen autoradio menee paikalleen juuri ja juuri, oikea reuna meni oman kehikkoni kanssa hyvin lähelle putkea. Johtosarjaa ei tarvinut alkaa millään tavalla rikkomaan kun ostin BMW E39 ISO –sovittimen ja antenniadapterin jolla sai vanhan liittimen vaihdettua uudenmalliseen. Kannattaa myös muistaa että konsolin sisällä oleva muovinen alareuna nousee vinosti ylöspäin. Tämä tarkoittaa siis tupladinin tapauksessa sitä että autoradio tulee melko lailla vaakaan asennettuna. Kääntyvä etupaneeli on siis suositeltava.
Sitten vain sovittamaan radiota paikalleen. Täyteenhän se reikä tulee, siitä ei pääse mihinkään. Mutta toisaalta, etupaneeli tulee melko ulos kehikosta joten tehtävä ei ole mahdoton. Kuten kuvasta näkyy, etupaneeli on hyvä saada kääntymään.
Johtosarjat sain mahtumaan radion vasemmalle puolelle jossa metalliputki on hieman kauempana kuin oikella puolella. IPodin johdon vedin hansikaslokeron sivusta ulos, jolloin voin pitää omenaa hansikaslokerossa. DVB-T ja GPS –antennit toin ulos vasemmalla puolella olevasta reiästä ja vedin ne listan alla ratin vasemmanpuoleiseen pieneen lokeroon. Sieltä ne saa tarvittaessa vedettyä tuulilasille, mutta samalla ne pysyy piilossa jos niitä ei tarvita.
Kun testasin että kaikki toimii ja sain johdot vedettyä, laitoin tupladinikehikon paikalleen ja listat sen jälkeen. Kellon ollessa jo hieman liian paljon, jätin kiinnittämättä radion kehikon konsoliin, mutta hyvin on pysynyt paikoillaan ilmankin. Joku päivä vielä intoudun ja laitan sen kiinni samoista rei´istä mistä vanhakin kehikko oli kiinni.
Nyt olen käyttänyt pari viikko laitetta ja leffat pyörii hyvin sekä mukana tullut Route66 navigointisofta toimii kuin unelma. Olen pitänyt GPS –antennia koko ajan piilossa ja silti satelliitit löytyy heti. Seuraavaksi muutama kuva laitteen toiminnoista..
Alas kääntyvän paneelin takaa löytyy paikka DVD/CD:lle, MicroSD –kortille musaa varten sekä toinen samainen paikka GPS –softalle ja kartoilla. Laitteen mukana tuli Euroopan kartat, ainakaan vielä en ole huomannut että tämä olisi joku evaluointiversio..
Leffat pyörii hienosti, myös tekstitykset toimii. Kiinnitin käsijarrun tilaa tutkivan johdon metalliputkeen nippusiteellä, ajattelin että kyllähän se siitä tajuaa milloin saa leffoja katella ja milloin ei...
Ja Route66 toimii kyllä hienosti. Pienemmätkin polut löytyvät Suomesta ja kartta taitaa olla päivitetty reilu vuosi sitten, ainakin mitä havainnoi uusien tietyömaiden läheisyydessä ajellessa.
Kaiken kaikkiaan asennushomma oli yhden illan mittainen. Jos alakonsolia ei olisi tarvinnut irroittaa, olisin selvinnyt kolmella, neljällä tunnilla. Nyt aikaa meni sellaiset 6h, mutta kyllä kannatti! Autossa on originaalit kajarit ja äänenlaatu jonnin verran parani asennuksen myötä. Jatkosuunnitelmissa on sitten vielä subikan asentaminen ja takahyllylle ehkä jotain päivitystä kaiuttimiin. Nyt kuitenkin leikin tällä jonkin aikaa ja jatkosuunnitelmat sitten joskus myöhemmin.
Toivottavasti tästä sai peruskäsityksen asennuksesta. Jos mankka on oikean kokoinen ja menee heittämällä paikalleen, todella helppo urakka. Kysymyksiä ja palautetta odotellessa!
Tarkoitus oli asentaa kiinan laite (Road King 7 Inch HD) joka tekee kaikkea muuta paitsi keittää kahvia. Tilasin laitteen osoitteesta www.chinavasion.com ja maksoin kiltisti tullit ja rahdit. Kokonaishinnaksi muodostui hieman yli 300 euroa. Sillä sai mm.
-800*480 resoluution 7” näytölle
-CD/DVD/VCD/CD-R/RW/MicroSD/USB/IPod
-DivX – Xvid - MPEG1/2 – AVI – MP3 – WMA – JPEG
-GPS + Route66
-DVB-T digiviritin
-Bluetooth HF + Audio
- AV/Input / Output / Subwoofer out
-Jne… Vaikka mitä turhaa kilkettä tuli mukana.
-http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/road-king-7-inch-highdef-car-dvd-player-with-gps-and-dvbt/
Asennuksen kannalta tärkeimmät kriteerit lienevät standardi tupla-DIN –korkeus ja standardit liittimet. Johtoja en joutunut katkomaan yhtään, mutta ratin kaukosäätimiä en edes alkanut virittelemään. Tarkat mitat olivat leveys 178mm, korkeus 100mm ja syvyys 180mm. Asennussyvyys on 160mm koska pari senttiä jää ulos kääntyvää näyttöä ja reunoja varten. Tässä kohtaa mainitsen jo että montaa milliä syvempää laitetta en suosittele ostamaan sillä juuri syvyys aiheuttaa ongelmia. Olen lukenut netistä että porukka on joutunut rikkomaan takana hieman konsolia jotta ovat saaneet mankan mahtumaan. Itse en tähän onneksi joutunut.
Tässä lähtötilanne. BMW Business kasettimankka ilman MID:iä. Irroitus lähti perinteiseen tapaan irroittamalla volume –säädin ja alta löytyi pystysuorassa oleva hahlo mistä piti talttapäisellä ruuvimeisselillä kääntää 45 astetta. Tämän jälkeen kuului napsahdus ja soittimen pidike aukesi. Tämän jälkeen vain veto kohtisuoraan ulos ja johdot peräpäästä irti. Jäljelle jäi kehikko.
Kehikon irroittaminen olikin sitten hieman isompi paini kuin osasin odottaa. Kehikko on kiinni kuudella ruuvilla. Kohdat merkitty kuvaan sinisellä. Ruuvien jälkeen ei kehikko tulekaan ulos vaikka niin luulisi. Ongelma on että kehikossa on kuvan punaisissa kohdissa olevat metallikielekkeet jotka taipuvat konsolin taaksi. Vaihtoehto on joko yrittää vääntää voimalla metallit suoriksi taaksepäin, tai sitten vain alkaa purkamaan alakonsolia. Yritin ensimmäistä konstia puolisen tuntia jonka jälkeen taivuin ja irrotin koko alakonsolin.
Konsolin irroittamiseen tarvitsee napata koristelistat pois, ruuvata kaikki näkyvät ruuvit irti. Tämän lisäksi on vielä hansikaslokeron kyljessä ja yläreunassa pari ruuvia jotka pitää irroittaa sekä molemmissa jalkatiloissa kapean listan takana ruuvit jotka pitävät konsolin alareunoja paikallaan. Ja vielä yksi ruuvi joka on konsolin sivussa, paikassa joka näkyy vasta kun avaa auton oven. Kun purkamisen jälkeen kasasin konsolin taas takaisin, kaksi ruuvia jäi yli. En muista mistä ne jäi laittamatta mutta hyvin pysyy paikallaan. Kuten kuvasta näkyy, koko konsolia ei tarvitse irroittaa, mutta sen verran sitä pitää saada löysälle että saa taivutettua sitä ulospäin kehikon ulosvetämiseksi.
Kuten edellisestä kuvasta näkyy, radion reunoilla on vahvat metalliputket. Normaalin levyinen autoradio menee paikalleen juuri ja juuri, oikea reuna meni oman kehikkoni kanssa hyvin lähelle putkea. Johtosarjaa ei tarvinut alkaa millään tavalla rikkomaan kun ostin BMW E39 ISO –sovittimen ja antenniadapterin jolla sai vanhan liittimen vaihdettua uudenmalliseen. Kannattaa myös muistaa että konsolin sisällä oleva muovinen alareuna nousee vinosti ylöspäin. Tämä tarkoittaa siis tupladinin tapauksessa sitä että autoradio tulee melko lailla vaakaan asennettuna. Kääntyvä etupaneeli on siis suositeltava.
Sitten vain sovittamaan radiota paikalleen. Täyteenhän se reikä tulee, siitä ei pääse mihinkään. Mutta toisaalta, etupaneeli tulee melko ulos kehikosta joten tehtävä ei ole mahdoton. Kuten kuvasta näkyy, etupaneeli on hyvä saada kääntymään.
Johtosarjat sain mahtumaan radion vasemmalle puolelle jossa metalliputki on hieman kauempana kuin oikella puolella. IPodin johdon vedin hansikaslokeron sivusta ulos, jolloin voin pitää omenaa hansikaslokerossa. DVB-T ja GPS –antennit toin ulos vasemmalla puolella olevasta reiästä ja vedin ne listan alla ratin vasemmanpuoleiseen pieneen lokeroon. Sieltä ne saa tarvittaessa vedettyä tuulilasille, mutta samalla ne pysyy piilossa jos niitä ei tarvita.
Kun testasin että kaikki toimii ja sain johdot vedettyä, laitoin tupladinikehikon paikalleen ja listat sen jälkeen. Kellon ollessa jo hieman liian paljon, jätin kiinnittämättä radion kehikon konsoliin, mutta hyvin on pysynyt paikoillaan ilmankin. Joku päivä vielä intoudun ja laitan sen kiinni samoista rei´istä mistä vanhakin kehikko oli kiinni.
Nyt olen käyttänyt pari viikko laitetta ja leffat pyörii hyvin sekä mukana tullut Route66 navigointisofta toimii kuin unelma. Olen pitänyt GPS –antennia koko ajan piilossa ja silti satelliitit löytyy heti. Seuraavaksi muutama kuva laitteen toiminnoista..
Alas kääntyvän paneelin takaa löytyy paikka DVD/CD:lle, MicroSD –kortille musaa varten sekä toinen samainen paikka GPS –softalle ja kartoilla. Laitteen mukana tuli Euroopan kartat, ainakaan vielä en ole huomannut että tämä olisi joku evaluointiversio..
Leffat pyörii hienosti, myös tekstitykset toimii. Kiinnitin käsijarrun tilaa tutkivan johdon metalliputkeen nippusiteellä, ajattelin että kyllähän se siitä tajuaa milloin saa leffoja katella ja milloin ei...
Ja Route66 toimii kyllä hienosti. Pienemmätkin polut löytyvät Suomesta ja kartta taitaa olla päivitetty reilu vuosi sitten, ainakin mitä havainnoi uusien tietyömaiden läheisyydessä ajellessa.
Kaiken kaikkiaan asennushomma oli yhden illan mittainen. Jos alakonsolia ei olisi tarvinnut irroittaa, olisin selvinnyt kolmella, neljällä tunnilla. Nyt aikaa meni sellaiset 6h, mutta kyllä kannatti! Autossa on originaalit kajarit ja äänenlaatu jonnin verran parani asennuksen myötä. Jatkosuunnitelmissa on sitten vielä subikan asentaminen ja takahyllylle ehkä jotain päivitystä kaiuttimiin. Nyt kuitenkin leikin tällä jonkin aikaa ja jatkosuunnitelmat sitten joskus myöhemmin.
Toivottavasti tästä sai peruskäsityksen asennuksesta. Jos mankka on oikean kokoinen ja menee heittämällä paikalleen, todella helppo urakka. Kysymyksiä ja palautetta odotellessa!
Comment