Eli aloitetaanpas tiedoista.
Akku Exide 73Ah
Vahvistimena on Focus Formula-X 1500
Bassona Focus Black 15d2
Kondensaattori on macromen 1F
Sulake 100A
Virtajohtona 50mm ja maajohtoina 35mm
Eli ajelin tuossa kotia kohti yhtenä iltana ja kuuntelin musiikkia melko hiljaisella, kun olin tulossa toiselta paikkakunnalta koulusta kotiin. Musiikki siis niin, että sen kuuli kuitenkin ajomelun läpi. Yhtäkkiä basso lopetti toiminnan. Menin sitten tankkaamaan ja tankkauksen jälkeen avasin konepellin ja tarkistin sulakkeen joka olikin yllättäen ehjä. Avasin sitten peräkontin ja vilkaisin vahvistimen valot niin vahvistinhan oli kääntänyt suojapiirin päälle ja punainen valo paloi. Pääsin kotipihaan ja menin katsomaan uudestaan vahvistimen johdotukset. Kaikki oli kuten pitikin, mutta punainen valo paloi vahvistimessa kuitenkin. Seuraavana aamuna siirsin autoa ja rupesin sitten tarkistamaan virtajohtoa akulta ja huomasin että sulake oli palanut. Vaihdoin uuden sulakkeen ja se pysyi ehjänä niin kauan kunnes virran laittoi autosta päälle. Nyt sitten otin kaikki maajohdot irti ja yksi maajohto oli hiukan heikossa hapessa. Vaihdoin uuden maajohdon ja sulake paikoilleen niin taas paloi heti kun laittoi virrat päälle. No konkka irti ja tarkistin vielä bassosta, että puhekelat eivät olleet palaneet, basso oli ehjä. Konkka siis pois välistä ja pidempi tarkistus virtajohdolle eikä koko välillä mitään silmin havaittavaa vikaa. Sulake paikoilleen ja taas se paloi. Nyt alkaa konstit olla vähissä. Eli mistä vielä kannattaisi yrittää etsiä vikaa kun nyt ilmeisesti vahvistin polttaa sulakkeen heti kun herätevirta tulee vahvistimelle vai onko vahvistin itsessään hajonnut, koska mitään hirmuista luukutusta ei tuo soittaminen ollut ajon aikana vaan ihan normi kuuntelua radiosta.
Tietoa kaivattaisiin, koska en viitsi lähettää vahvistinta maahantuojan huoltoon, koska jos vikaa ei löydy niin he veloittavat siitä heille aiheutuneet turhat kustannukset, mutta mikäli vahvistin on hajalla niin sitten ei tule mitään kuluja minulle.
Akku Exide 73Ah
Vahvistimena on Focus Formula-X 1500
Bassona Focus Black 15d2
Kondensaattori on macromen 1F
Sulake 100A
Virtajohtona 50mm ja maajohtoina 35mm
Eli ajelin tuossa kotia kohti yhtenä iltana ja kuuntelin musiikkia melko hiljaisella, kun olin tulossa toiselta paikkakunnalta koulusta kotiin. Musiikki siis niin, että sen kuuli kuitenkin ajomelun läpi. Yhtäkkiä basso lopetti toiminnan. Menin sitten tankkaamaan ja tankkauksen jälkeen avasin konepellin ja tarkistin sulakkeen joka olikin yllättäen ehjä. Avasin sitten peräkontin ja vilkaisin vahvistimen valot niin vahvistinhan oli kääntänyt suojapiirin päälle ja punainen valo paloi. Pääsin kotipihaan ja menin katsomaan uudestaan vahvistimen johdotukset. Kaikki oli kuten pitikin, mutta punainen valo paloi vahvistimessa kuitenkin. Seuraavana aamuna siirsin autoa ja rupesin sitten tarkistamaan virtajohtoa akulta ja huomasin että sulake oli palanut. Vaihdoin uuden sulakkeen ja se pysyi ehjänä niin kauan kunnes virran laittoi autosta päälle. Nyt sitten otin kaikki maajohdot irti ja yksi maajohto oli hiukan heikossa hapessa. Vaihdoin uuden maajohdon ja sulake paikoilleen niin taas paloi heti kun laittoi virrat päälle. No konkka irti ja tarkistin vielä bassosta, että puhekelat eivät olleet palaneet, basso oli ehjä. Konkka siis pois välistä ja pidempi tarkistus virtajohdolle eikä koko välillä mitään silmin havaittavaa vikaa. Sulake paikoilleen ja taas se paloi. Nyt alkaa konstit olla vähissä. Eli mistä vielä kannattaisi yrittää etsiä vikaa kun nyt ilmeisesti vahvistin polttaa sulakkeen heti kun herätevirta tulee vahvistimelle vai onko vahvistin itsessään hajonnut, koska mitään hirmuista luukutusta ei tuo soittaminen ollut ajon aikana vaan ihan normi kuuntelua radiosta.
Tietoa kaivattaisiin, koska en viitsi lähettää vahvistinta maahantuojan huoltoon, koska jos vikaa ei löydy niin he veloittavat siitä heille aiheutuneet turhat kustannukset, mutta mikäli vahvistin on hajalla niin sitten ei tule mitään kuluja minulle.
Comment