Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yksiosainen soitin kaksiosaiseksi e39:ssä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Yksiosainen soitin kaksiosaiseksi e39:ssä

    Onko kukaan vaihtanut e39:iin yksiosaisen soittimen tilalle kaksiosaista? Minulla siis alkuperäisenä kasettisoitin/IRIS paketti, jotka eivät ole irrotettavissa toisistaan. Nyt on sitten hommattu Erillinen CD yläosa ja IRIS alaosa, mutta tuolle erilliselle IRIS osalle ei löytynytkään liitintä kojelaudan sisältä. Miten nuo on kytketty toisiinsa? Tuleeko erilliselle IRIS:lle johto jostain kojelaudan uumenista vai onko ne linkitetty toisiinsa jollain johdon pätkällä? Jos johto tulee jostain kauempaa niin löytyyköhän se kaikista malleista jostain kun kaivaa vai onko johtosarjoja erillaisia? Onko koko idea hylättävä CD soittimen asennuksesta tuon version tilalle vai olisiko vielä joku ratkaisu olemassa?

    Olen yrittänyt etsiä toimivaa WDS nettiversiota, mutta yhdessäkään ei ole zoomaus toiminut niin ei ole pystynyt kaavioita tutkimaan asiaan liittyen. Jos jollakin on tiedossa toimiva linkki netti WDS:ään niin sekin voisi auttaa asiassa.
    Last edited by markok; 04-06-2010, 17:35.
    BMW 530iA Touring -05
  • rocroc
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 573
    • keminmaa

    #2
    Taisi olla niin että vaatii erillisen kaapelin kytkennän sulakerasialle hanskalootan taakse, aikoinaan joskus 6-7 vuotta sitten tein tuollaisen kytkennän, ei voi enää muistaa tarkemmin, parempimuistiset varmaan tarkentavat.

    Comment

    • O.K.
      Moderator
      • Nov 2003
      • 4855
      • Espoo

      #3
      Tuossa vaihdettu kasetti -> kasetti + cd-vaihtaja, mutta tilanne ollut sama, että uusi soitin on 2 osassa:
      http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=150387, ohjeet suoraan post #27
      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
      E34 525i

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by O.K. View Post
        Tuossa vaihdettu kasetti -> kasetti + cd-vaihtaja, mutta tilanne ollut sama, että uusi soitin on 2 osassa:
        http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=150387, ohjeet suoraan post #27
        Kiitos tästä linkistä. ihan simppelille tuo homma ei kuulosta. Viitsisikö joku vähän valaista mitä tuossa kohdassa 3e tehdään? Mihin boksiin tuo liitos tehdään ja miten? Tässä vielä lainaus tuosta epäselvästä kohdasta:

        "(e) Here starts the hair raising bit. Guide the cable from the Radio location to the rear of the glove compartment. Using a flourecent light, there underneath, behind the glove compartment but further up, you should see a sort of plastic whitish structure full of boxes and sockets. Amongst which there is on the right, a rectangular black box with many plugged in cables, which is held by two tabs. Press the two tabs to release the box and gently pull it up and possibly work it to the outside as far as possible. Take the cable lugs which are half way in the BMW Loom you bought and watch the colour codes carefully. In the different sections of this box, there are cables with colour codes corresponding to the cables in the harness you have. BE ABSOLUTELY SURE that the colour matches and the code is identical and push the three clips in place in the contacts inside this black box. BE VERY CAREFUL SINCE IF YOU PUSH THE SLIDERS INSIDE IT IS NEXT TO IMPOSSIBLE TO REMOVE. I did just that and I had to dismantle the whole box with cables. Do not even think about it!"
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by rocroc View Post
          Taisi olla niin että vaatii erillisen kaapelin kytkennän sulakerasialle hanskalootan taakse, aikoinaan joskus 6-7 vuotta sitten tein tuollaisen kytkennän, ei voi enää muistaa tarkemmin, parempimuistiset varmaan tarkentavat.
          Eihän sulle olisi jäänyt mitään asennusohjeita johonkin tietokoneen syövereihin? Jonkunlainen kytkentäkaavio olisi kyllä saatava ennenkuin voi edes harkita hommaan ryhtymistä.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Searchillä löytyy, esim:
            E39 528iA

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Kiitos taas TJJ:lle. Onhan tätä näköjään käsitelty suomalaisellakin foorumilla. Tuossa linkin topicissa viimeisenä on kysytty sopiiko kaapeli 65 12 9 405 409 sekä MID:lle että IRIS:lle, mutta vastausta ei ole siihen tullut? Kun tuon johdon asennan ja jos se on sama MID:lle ja IRIS:lle niin voinko sen jälkeen asentaa autoon kumman vaan näistä?

              Tuleeko tuon kaapelin mukana asennusohjeet mistä tuo yksi kuva on? Miten tunnistan tuon Fan connectorin? Onko se pelkkä johtosarjan välissä oleva liitin vai jossain boxissa kiinni oleva liitin?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Tuossa linkin topicissa viimeisenä on kysytty sopiiko kaapeli 65 12 9 405 409 sekä MID:lle että IRIS:lle, mutta vastausta ei ole siihen tullut? Kun tuon johdon asennan ja jos se on sama MID:lle ja IRIS:lle niin voinko sen jälkeen asentaa autoon kumman vaan näistä?

                Tuleeko tuon kaapelin mukana asennusohjeet mistä tuo yksi kuva on? Miten tunnistan tuon Fan connectorin? Onko se pelkkä johtosarjan välissä oleva liitin vai jossain boxissa kiinni oleva liitin?
                Sama liitin niissä on ja voit asentaa kumman tahansa, jos soitin on Professional pitää ohjainosana olla MID.

                Myyjäliikkeen pitäisi tulostaa asennusohjeet, tiedä sitten mikä on käytäntö niiden osalta.

                Fan connectorit ovat hanskalokeron takana olevan mustan rasian/telineen sisällä olevia liitinrimoja eli tuossa viestiketjun ekan viestin kuvassa 4. kohdassa ympyröity 1 on se kotelo ja siihen on kiinnitetty liitinrimoja. Niistä lähtevien johtojen värien perusteella pitää sitten valita oikeat liittimet. Tuo liitinrima on siis vain yhdistys/jakokappale jossa on abikon lattatappeja.
                E39 528iA

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Sama liitin niissä on ja voit asentaa kumman tahansa, jos soitin on Professional pitää ohjainosana olla MID.

                  Myyjäliikkeen pitäisi tulostaa asennusohjeet, tiedä sitten mikä on käytäntö niiden osalta.

                  Fan connectorit ovat hanskalokeron takana olevan mustan rasian/telineen sisällä olevia liitinrimoja eli tuossa viestiketjun ekan viestin kuvassa 4. kohdassa ympyröity 1 on se kotelo ja siihen on kiinnitetty liitinrimoja. Niistä lähtevien johtojen värien perusteella pitää sitten valita oikeat liittimet. Tuo liitinrima on siis vain yhdistys/jakokappale jossa on abikon lattatappeja.
                  No nyt asia alkaa olemaan niin selvä, että uskaltaa lähteä ostamaan tarvikkeita
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #10
                    Tässä on nyt tullut tuijoteltua WDS:ää ja tuota IRIS/MID johdon asennusohjetta ja heti tuli mieleen, että olisiko tässä asiassa oikaisun paikka. Nuo puuttuvan kaapelin asennukseen tarvittavat johdot tulevat myös tuon alkuperäisen yksiosaisen radion taakse, joten olisiko niistä haarottaminen mahdollista niin säästyisi koko auton purkamiselta? Muutenhan tuo olisi oikeinkin helppo homma, mutta miten on tuon väylän haarottaminen? Saako sitä haarottaa matkan varrelta vai pitääkö haarotukset olla aina yhdessä pisteessä? Haarotuksella ei nyt tarkoiteta mitään rosvoliittimiä vaan ihan "ammattitaitoista" johdon jakamista. Nuo viisi IRIS/MID yksikölle tulevaa johtoa ovat I/K Bus, Valomoduuli 58g, Maadoitus ja jännite kahden eri sulakkeen takaa.

                    Tässä vielä aiheeseen liittyviä kuvia WDS:stä:





                    Edit. WDS:ssä joutui tutkimaan paljon enemmänkin kuin näitä kahta kuvaa, että asia kunnolla selvisi, mutta näistä näkyy oleellinen.
                    Last edited by markok; 04-04-2010, 13:44.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by markok View Post
                      Muutenhan tuo olisi oikeinkin helppo homma, mutta miten on tuon väylän haarottaminen? Saako sitä haarottaa matkan varrelta vai pitääkö haarotukset olla aina yhdessä pisteessä?
                      Saa haaroittaa matkan varrelta.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #12
                        Nyt on tämä operaatio suoritettu ja yhtä "pikku" ongelmaa lukuunottamatta toimii hienosti.

                        Autossa siis nyt BMW Business CD RDS kaksiosainen soitin ja nyt aina soittimen käynnistyksen yhteydessä äänenvoimakkuus on todella isolla. Voiko käynnistysvoimakkuutta säätää jotenkin vai hukkaako tuo asetukset sammutuksen yhteydessä? Vanhalla yksiosaisella soittimella ei ollut tätä ongelmaa.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Nyt on tämä operaatio suoritettu ja yhtä "pikku" ongelmaa lukuunottamatta toimii hienosti.

                          Autossa siis nyt BMW Business CD RDS kaksiosainen soitin ja nyt aina soittimen käynnistyksen yhteydessä äänenvoimakkuus on todella isolla. Voiko käynnistysvoimakkuutta säätää jotenkin vai hukkaako tuo asetukset sammutuksen yhteydessä? Vanhalla yksiosaisella soittimella ei ollut tätä ongelmaa.
                          Vähän tutkin ongelmaa ja tuli mieleen, että onkohan nuo jännitesyöttö kytkennät niinkuin pitää? Nyt tuohon IRIS osaan tulee violetti/ruskea johtoon jännite kun avaimesta on virrat päällä ja punainen/sininen/keltainen johtoon jatkuva 12 volttia. Onkohan tämä oikein? Jos radion sammuttaa volume napista ja pitää avaimen radio asennossa niin uudelleen käynnistyksessä äänen voimakkuus on sopiva, mutta jos radion pitää päällä ja kääntää virtalukosta virrat pois niin sen jälkeen uudelleen käynnistyksessä on äänenvoimakkuus kovalla.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by markok View Post
                            Vähän tutkin ongelmaa ja tuli mieleen, että onkohan nuo jännitesyöttö kytkennät niinkuin pitää? Nyt tuohon IRIS osaan tulee violetti/ruskea johtoon jännite kun avaimesta on virrat päällä ja punainen/sininen/keltainen johtoon jatkuva 12 volttia. Onkohan tämä oikein? Jos radion sammuttaa volume napista ja pitää avaimen radio asennossa niin uudelleen käynnistyksessä äänen voimakkuus on sopiva, mutta jos radion pitää päällä ja kääntää virtalukosta virrat pois niin sen jälkeen uudelleen käynnistyksessä on äänenvoimakkuus kovalla.
                            Ei kai tämä ole se vanha bugi eli piti laittaa balanssi ja fader yksi pykälä sivuun jotta volume pysyy kohdallaan. Eli tämä:
                            Last edited by TJJ; 15-05-2010, 16:50.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Ei kai tämä ole se vanha bugi eli piti laittaa balanssi ja fader yksi pykälä sivuun jotta volume pysyy kohdallaan. Eli tämä:
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=149455
                              Kiitos taas ihan loistavasta linkistä. Valitettavasti tämä tapaus ei korjaantunut tälläkään. En tiedä sitten pitäisikö balanssi ja fader olla jossain tietyssä asennossa, mutta kun laitoin yhden sivuun molemmat niin ei ollut vaikutusta. Ilmeisesti soittimessa on sitten jotain vikaa.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎