Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 hifistäminen ei onnistu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyyn0
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 1053
    • Fin

    e60 hifistäminen ei onnistu.

    terve. ongema olisi seuraava, eli auto on e60 missä top-hifit eli logic 7 vahvistin. autoon pitäisi saada lisävahvistin.
    lisävahvistimelle herätteen saaminen on ongelmallinen koska orkkis vahvistimen heräte tulee valokuidulla.
    Ajatus on saada lisävahvistimelle heräte linjamuuntimella.
    nyt olen työpöydällä koettanut kuvan laista kytkentää
    systeemi toimii muuten mutta linjamuuntimelta tuleva herätevirta on katkonaista, eli herätejännite heilahtelee 0-12v riippuen siitä miten kovaa soitinta soittaa.
    koska heräte on katkonaista ei lisävahvistin suostu kaynnistymään vaan vaatii jatkuvan 12V jännitteen. Osaako kukaan sanoa mikä tässä tökkii?
    -BMW F11 530xd -12
    -BMW E60 530dA -04
    -BMW E23 735iA -85
    Ex
    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
    -BMW E39 528i 96
  • Kamikaze
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 296
    • Mänttä-Vilppula

    #2
    Minä asensin juuri torstaina Logic7-hifiseen E60:iin Helixin AAC:n, vahvistimen ja subbarin, ja kyllä minulla vahvistin pysyy päällä koko ajan. Ainoa ongelma on se, että vaikka vahvistin antaa 4 ohmiin 520W RMS, silti basso ei potki tarpeeksi ja kumisee ikävästi. Täytyy vielä perehtyä asiaan, että saisiko vahvistimen gainia, LPF:ää, 50Hz bassokorostusta ja bassotasoa säätämällä kuulumaan paremmin. Lisäksi auton soittimessa on basson säätö ja taajuuskorjain. Jospa sieltä sopiva yhdistelmä löytyisi.

    Vai pitäisikö takapenkin kyynärnojan taakse puhkaista reikä, että jotain kuuluisi sisällekin asti. Autossahan ei ole suksiluukkua eikä kääntyvää takapenkkiä, mutta alaskääntyvä kyynärnoja on. Tai sitten voisin kokeilla jotain aktiivijakosuodinta, taajuuskorjainta tai Caliberin bassoequa tuon muuntimen ja vahvistimen väliin, jotta saisin nostettua linjan tasoa ja/tai muokattua taajuuksien korostuksia sopiviksi. Auton omassa EQ:ssa kun matalin säätö on 100Hz, ja alempaa pitäisi saada säädettyä. Onko muuten tietoa, montako volttia on tuo Helixin antama linjan taso?

    Voisin oikeastaan varmuuden vuoksi mitata sen herätejännitteen, että onko se tasaista. Voisihan sekin vaikuttaa tuohon kuuluvuuteen. Mistä ryöstit signaalin tuolle Helixille?
    BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
    Toyota MR2 2.0 GTi -93

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Ota heräte CCC:ltä antennivahvistimelle menevästä johdosta.
      E39 528iA

      Comment

      • Kamikaze
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 296
        • Mänttä-Vilppula

        #4
        Originally posted by TJJ View Post
        Ota heräte CCC:ltä antennivahvistimelle menevästä johdosta.
        Mistäs tuo johto löytyy ja minkä värinen se on? Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä on CCC? :think
        BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
        Toyota MR2 2.0 GTi -93

        Comment

        • Anzafin
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 3747
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Kamikaze View Post
          Minä asensin juuri torstaina Logic7-hifiseen E60:iin Helixin AAC:n, vahvistimen ja subbarin, ja kyllä minulla vahvistin pysyy päällä koko ajan. Ainoa ongelma on se, että vaikka vahvistin antaa 4 ohmiin 520W RMS, silti basso ei potki tarpeeksi ja kumisee ikävästi. Täytyy vielä perehtyä asiaan, että saisiko vahvistimen gainia, LPF:ää, 50Hz bassokorostusta ja bassotasoa säätämällä kuulumaan paremmin. Lisäksi auton soittimessa on basson säätö ja taajuuskorjain. Jospa sieltä sopiva yhdistelmä löytyisi.

          Vai pitäisikö takapenkin kyynärnojan taakse puhkaista reikä, että jotain kuuluisi sisällekin asti. Autossahan ei ole suksiluukkua eikä kääntyvää takapenkkiä, mutta alaskääntyvä kyynärnoja on. Tai sitten voisin kokeilla jotain aktiivijakosuodinta, taajuuskorjainta tai Caliberin bassoequa tuon muuntimen ja vahvistimen väliin, jotta saisin nostettua linjan tasoa ja/tai muokattua taajuuksien korostuksia sopiviksi. Auton omassa EQ:ssa kun matalin säätö on 100Hz, ja alempaa pitäisi saada säädettyä. Onko muuten tietoa, montako volttia on tuo Helixin antama linjan taso?

          Voisin oikeastaan varmuuden vuoksi mitata sen herätejännitteen, että onko se tasaista. Voisihan sekin vaikuttaa tuohon kuuluvuuteen. Mistä ryöstit signaalin tuolle Helixille?
          Kyllä se reiän vaatii, kontti on niin pirun hyvin eristetty.

          Comment

          • Kamikaze
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 296
            • Mänttä-Vilppula

            #6
            Originally posted by Anzafin View Post
            Kyllä se reiän vaatii, kontti on niin pirun hyvin eristetty.
            Joku sanoi, että siellä on pelti välissä, jossa on valmiiksi suksiluukun kohdalla pistehitsillä kiinni oleva pala, jonka voi kopauttaa vasaralla irti. Pitääkö tämä paikkansa myös E60:n kohdalla? Oletko sinä tehnyt reiän omaan autoosi? Jos olet, niin miten sen teit? Katsoin, että hytin puolelta olisi aika hankalaa, pitäisi irrottaa ensin koko takapenkki, joten taitaa olla helpompaa kontin kautta? En vaan keksinyt keinoa, millä sen verhoilun kontin puolelta siitä selkänojan takaa saisi irti, olisiko siihen neuvoa?

            Aikanaan otin E39:stä suksipussin kokonaan irti, että basso kuului sisälle, mutta tässä autossa ei moista varustetta ole, joten ei käy ihan yhtä helposti.
            BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
            Toyota MR2 2.0 GTi -93

            Comment

            • Anzafin
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 3747
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Kamikaze View Post
              Joku sanoi, että siellä on pelti välissä, jossa on valmiiksi suksiluukun kohdalla pistehitsillä kiinni oleva pala, jonka voi kopauttaa vasaralla irti. Pitääkö tämä paikkansa myös E60:n kohdalla? Oletko sinä tehnyt reiän omaan autoosi? Jos olet, niin miten sen teit? Katsoin, että hytin puolelta olisi aika hankalaa, pitäisi irrottaa ensin koko takapenkki, joten taitaa olla helpompaa kontin kautta? En vaan keksinyt keinoa, millä sen verhoilun kontin puolelta siitä selkänojan takaa saisi irti, olisiko siihen neuvoa?

              Aikanaan otin E39:stä suksipussin kokonaan irti, että basso kuului sisälle, mutta tässä autossa ei moista varustetta ole, joten ei käy ihan yhtä helposti.
              En ole tehnyt reikää (vielä), mutta takapenkin irroittaminen ei ole paha nakki.
              Istuinosa lähtee nykäisemällä, ja selkänoja seuraavasti:
              1) Takakontin puolella on selkänojan takana "katossa" kaksi pientä lirpaketta, jotka pitävät yläreunaa paikallaan. Vapautat ne vuorotellen pienellä ruuvimeisselillä.
              2) Etupuolella on keskellä alhaalla kaksi pulttia, ne auki.
              3) Nyt selkänoja lähtee irti kippaamalla yläosa ja sitten nostamalla koko höskä pois.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Kamikaze View Post
                Mistäs tuo johto löytyy ja minkä värinen se on? Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä on CCC? :think
                CCC/M-ASK on se edessä oleva radio/cd-osa. Valkoinen/violetti piuha. Löytyy siis myös C-pilarista antennivahvistimelta. Tuo piuha ei välttämättä kestä paljon lisäkuormaa, joten mitään tavallisia releitä siihen ei voi kytkeä.
                E39 528iA

                Comment

                • Kamikaze
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 296
                  • Mänttä-Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Anzafin View Post
                  En ole tehnyt reikää (vielä), mutta takapenkin irroittaminen ei ole paha nakki.
                  Istuinosa lähtee nykäisemällä, ja selkänoja seuraavasti:
                  1) Takakontin puolella on selkänojan takana "katossa" kaksi pientä lirpaketta, jotka pitävät yläreunaa paikallaan. Vapautat ne vuorotellen pienellä ruuvimeisselillä.
                  2) Etupuolella on keskellä alhaalla kaksi pulttia, ne auki.
                  3) Nyt selkänoja lähtee irti kippaamalla yläosa ja sitten nostamalla koko höskä pois.
                  Nuo pari pulttia löytyi, olivat aika piilossa siellä selkänojan takana. Ja ne metalliset lirpakkeetkin löytyi, mutta mitenkähän ne vapautetaan? Mihin suuntaan niitä pitää liikuttaa? Vai työnnetäänkö sisään, vedetään ulos vai mitä? Yritin meisselillä ja pihdeilläkin, eivätkä ne liikkuneet mihinkään suuntaan.
                  BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
                  Toyota MR2 2.0 GTi -93

                  Comment

                  • Anzafin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 3747
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Kamikaze View Post
                    Nuo pari pulttia löytyi, olivat aika piilossa siellä selkänojan takana. Ja ne metalliset lirpakkeetkin löytyi, mutta mitenkähän ne vapautetaan? Mihin suuntaan niitä pitää liikuttaa? Vai työnnetäänkö sisään, vedetään ulos vai mitä? Yritin meisselillä ja pihdeilläkin, eivätkä ne liikkuneet mihinkään suuntaan.
                    Meisseli reikään ja kokeilet mihin suuntaan pitää vääntää niin että tuntuu jousen vastus. Tarpeeksi kun vääntää niin kuuluu selvä klik ja penkki vapautuu.

                    Comment

                    • miczu
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2008
                      • 53

                      #11
                      Hyvin toimii E93:ssa ihan tuolla AAC:n normi kytkennällä, semmoinen erikoisuus siinä on että kun avaat ovet kaukosäätimellä subi-vahvistin lähtee päälle vaikka radio ei olisikaan päällä, ilmeisesti orginaali vahvistin antaa pienen "sykäyksen" ihan normaalia lueskeltuani E90post:sta.
                      Tuo orginaali vahvistin leikkaa bassoa kun oikein luukuttaa ,joten gain ja bassokorostus saattaa olla tarpeen.
                      Jos sitä enstalven aikana sais puhkaistua reiän cabiiniin ja muutenkin tehdä uuden kotelon subille, niin kuuluisi tuo bassokin ehkä hieman paremmin varsinkin katto alhaalla.

                      Comment

                      • Kamikaze
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 296
                        • Mänttä-Vilppula

                        #12
                        Originally posted by Anzafin View Post
                        Meisseli reikään ja kokeilet mihin suuntaan pitää vääntää niin että tuntuu jousen vastus. Tarpeeksi kun vääntää niin kuuluu selvä klik ja penkki vapautuu.
                        Yritin pienellä ja vähän isommallakin meisselillä, mutta ei tunnu lipareet liikahtavan. Alkaa lipareitten ympäristö olla jo aika naarmuinen ja pelti vääntynyttä. Kun tietäisi oikean suunnan, mihin vääntää, niin ei tulisi joka suuntaan väkisin yritettyä ja tuhottua koko systeemiä. Jousi siellä kyllä näkyy, mutta lipareet ei hievahdakaan. Alkoi jo hermo palaa tuolla vesisateessa ja kohtuu hämärässä kontissa nyhjätessä, kun subikotelokin oli sopivasti tiellä... Jos joku tietää, tuleeko niitä työntää pitkittäissuunnassa eteen- vai taaksepäin, vai poikittaissuunnassa auton keskustaan vai reunaan päin, kertokoon heti.
                        BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
                        Toyota MR2 2.0 GTi -93

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          #13
                          Mielestäni sivuttaissuunnassa. Eikä se lipare muistaakseni hirveästi edes liiku, vaan siellä reiässä liikkuu jokin. Vaikea selittää varsinkaan kun en muista tarkkaan.

                          Comment

                          • Kamikaze
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 296
                            • Mänttä-Vilppula

                            #14
                            Originally posted by Anzafin View Post
                            Mielestäni sivuttaissuunnassa. Eikä se lipare muistaakseni hirveästi edes liiku, vaan siellä reiässä liikkuu jokin. Vaikea selittää varsinkaan kun en muista tarkkaan.
                            Johan irtosi. Se näkyvä lipare ei liiku mihinkään, kun sitä yritin aluksi liikutella. Sitä näkyvää metallia vasten on siellä sisällä piilossa toinen pienempi lipare, joka aukeaa, kun työntää meisselin sitä isompaa vasten sinne ylös ja kääntää sen pikkulipareen auton ulkolaitaa kohti. Mitään selvää klikkiä ei kuulu, mutta jonkunlainen pieni ääni kuuluu, kun kiinnitys aukeaa.

                            Eipä siellä mitään peltiä ole, vaan pelkkä muovi sen penkin pehmusteen takana, joka on lisäksi verhoiltu kankaalla niiltä osin, mitä siitä näkyy kontin puolelle. Eikä siinä ole mitään irrotettavaa palaa, vaan pitäisi raakasti sahata ruma reikä siihen taustamuoviin. Voi olla, että jätän väliin. Käyn nyt ensin ajamassa autolla pienen lenkin ja kuuntelemassa, kuuluuko se basso yhtään sen paremmin, kun ei ole penkkiä ollenkaan. Jos ei ole suurta eroa, niin jää reikä sahaamatta ja laitan penkin takaisin paikoilleen.
                            BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
                            Toyota MR2 2.0 GTi -93

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎