Heti ensimmäisenä pahoittelen, että projektikuvia asennuksesta ei ole, kun en niitä tajunnut ottaa/ei ollut kunnollista kameraa töissä mukana, kun siinä duunipäivän lomassa puuhailin. Kotelon tein muutamana iltana tossa kotiverstaassa...
Mutta sitten asiaan, autohan on facelift e46 330d touring, vuodelta 2002, showroomin puolelta löytyy lisää tietoa itse autosta.
Autossahan on Harman/Kardon (top)hifipaketti jo tehtaalta, mikä soi niin sanotusti "ihan kivasti". Hölmö kun on, niin alapäähän teki mieli pikkasen lisää potkua pahvikartio 6x9:en tilalle. Tästä sitten alko erinäisten foorumien, ebayn ja huutonetin ym. vastaavien sivustojen selaus.
Heti alkujaan, oli tiedossa se, että asennuksen halusin suorittaa mahdollisimman oem-hengessä ja siten, että tavaratilaa jää käyttöön niin paljon kuin mahdollista, onhan perheessä kaksi koiraa. Eikä missään nimessä mitään halpahalli subeja, vaan edes elementit olisivat sen merkkiset, että joku ne tunnistaa.
Toteutus muodostui omassa pääkopassa tällaiseksi:
Kotelo koiraverkon ja tavaratilanverhon palkin alle takapenkin selkänojaa vasten, niin ohut, kuin mahdollista, jolloin tavaratila kärsii kohtuu vähän. Toinen vaihtoehto oli tehdä laatikko jompaan kumpaan paksin "poskeen", mutta siinä kotelo olisi jäänyt aivan liian pieneksi.
Ensimmäisenä kokoonpanoon löytyi puolivahingossa elementit britti-ebaysta, JBL "budjettimalli" GT-5 10" koossa, 10" siksi, koska oma musiikinkuuntelu koostuu lähinnä rock/metalli henkisestä tavarasta, jolloin omaan hintahaarukkaan sopivan 12" sointi jäisi luultavasti vähän löysäksi.
Seuraavaksi tiesin tarvitsevani linjamuuntimen, jonka löysin halvimmalla Hong Kongin ebaysta, en viitsinyt ihan halvinta tarjolla ollutta ostaa, joten tuli sitten sellainen, missä on kummallekkin kanavalle oma tason säätö. Luonnollisesti kullatut liittimet jne. löytyy.
Elementit saapuivatkin alle viikossa, jolloin ei muuta kun ottamaan mittoja paksista ja paikalliseen k-rautaan hakemaan kotelotavaraa. Tähän sopii mainiosti, budjettiluokan ratkaisusta kun on kyse, 22mm lattiawilhelmi, jota jäi hieman ylikin kun ostin 2kpl 600x2400mm levyjä. Tähän sitten hieman kämpän remontista jäänyttä superkovaa Bison tms liimamassaa (kovaa tavaraa, pitää kun tauti ja kuivaa nopeasti) + liimaavaa silikoonia jämätuubit + perus uppokantaruuveilla kasaan. Elementtien kiinnittämiseen ostin 4,2x35mm kupukantaisia ruuveja, kun sellaisia ei sattunut kotona olemaan.
Suositeltu kotelotilavuus per elementti oli 21l ja omilla mitoilla ja tavaratilan säästymisen ehdoilla mitatun kotelon kokonais BRUTTO tilavuudeksi tuli 43l, eli kun tästä lasketaan pois elementtien, vaimennusmateriaalin ja välitukien viemä tila, on kotelo muutaman litran liian pieni, mutta kuten jo alussa mainitsin, tavaratilan ehdoilla mennään.
Päällystysmateriaali oli ainut mihin olin valmis panostamaan hieman, sitä kyselin useammastakin paikasta, Suomesta original-vastaava matsku 82€/neliö, Virosta sama tuote 57€/neliö ja sitten niinkun muutamassa aikaisemmassa projektissakin nähty, erittäin lähellä originaalia ja tosi helppo matsku työstää, bilteman musta kaiutinhuopa, budjettiluokan laitoksista kun kyse, niin valitsin viimeisen. Biltemasta samalla reissulla tarttui mukaan myös vaimennusvilla/vanu mikäonkaan...
Terminaalit, piuhat ym on motonetista, SPL:n kullatuilla liittimillä olevat terminaalit, sulakepesä ja 40A sulakkeet, 20mm virta- ja maapiuhat 2m kumpaakin, 4mm kaiutinkaapelia jokunen metri ja näihin kaikkiin asianmukaiset liittimet.
Vahvistin sattui silmään huuto.netistä, Zachry:n 2x150W 4ohm... En ole merkkiä kuullut kehuttavan liiemmin, saati sitten erityisesti hakuttavankaan, eihän tuosta tehoa varmaan noin paljoa irtoa mitä luvataan, mutta hintakaan ei päätä huimannut. Edelleen budjetti ns. minimaalinen.
Nyt olikin kaikki kasassa ja pääsi toteuttamaan itseään...
Kotelon osat ajelin pöytä- ja käsisirkkelillä ja kuviosahalla, heppailin kasaan muutamalla ruuvilla ja sovittelin ja muutamaan otteeseen suoritin hieman uudelleen muotoilua, että istuvuus oli paras mahdollinen.
Naamalevyyn päätyihin tein sapluunat pahvista saksilla, jotta ne ovat mahdollisimman yhtenevät tavaratilan reunojen kanssa. Istuvuus olisi vielä parempi, jos hieman ajaisi pois kotelon takareunasta, että se menisi vielä hieman syvemmälle etureunaa kohti, koska tavaratila kapenee eteenpäin. Nyt kummassakin reunassa on 5-10mm raot. Pois pitäisi ottaa n. 1,5cm, niin istuvuus olisi täydellinen, tämän kokeilin kaatamalla penkit. Mutta erityisen laiska kun olen, niin selviän kyllä noiden pienien rakojen (lue: mittavirheiden) kanssa.
Sitten ei muuta kun liimat väliin, riittävästi ruuveja ja kuivamaan yön yli.
Seuraavana iltana reiät elementeille ja terminaaleille, liimat väliin ja terminaalit ruuveilla kiinni. Piuhat valmiiksi ja villat sisälle.
Lopuksi sprayliima levyyn, sekä verhoiluhuopaan ja sitten huopa niiteillä kiinni naamalevyn takapuolelle. Yli-innokkaana silpaisin vielä elementitkin kiinni välittömästi kun verhoilu oli paikallaan.
Tuon ns. naamalevyn takapuolelle ruuvasin metalliset lenkit, joista kotelon saa kiristettyä kuormaliinoilla tavaratilan etukulmissa oleviin kuormansidontalenkkeihin ja siten takapenkin selkänojaa vasten tukevasti.
Seuraavana päivänä lastasin vahvistimen ja johdot ym. paksin pohjan alle jo valmiiksi mukaan, että ovat mukana kun sattuu hiljaisempi päivä työmaalla.
Viikon verran siinä sitten romut kulki paksissa mukana, ennen kuin sain töissä sen verran "omaa aikaa", että kerkesin purkamaan tavaratilan verhoiluja ja piilottelemaan kaikki piuhat, sekä ottamaan signaalin noilta Harman/Kardon pahvikartio 6x9:iltä, jotka jätinkin suosiolla kokonaan pois käytöstä, kuitenkin jätin omille paikoilleen, jos tulevaisuudessa ne haluaa takaisin käyttöön, ei tarvitse, kuin laittaa piuhat takaisin kiinni.
Onneksi autossa on jälkiasennettu originaali digiboksi, jonka johtoja varten on vararenkaan päälle tulevassa välipohjassa jo valmiiksi siisti pyöreä reikä, josta sain vedettyä kaikki subwooferiin liittyvät piuhat helposti, ei tarvinnut veistellä originaalikunnossa olevaa verhoilua laisinkaan. Kaikki piuhat tulevat nätisti originaali johtonippujen kanssa samoja reittejä (vetelin orkkisnippuihin kiinni pienillä nippusiteillä).
Virtapiuha tulee akulta suoraan muovien välissä varapyörän päälle, mistä se taas sai sopivasti tuohon varapyörän ja tavaratilan pohjan väliseen koteloon. Maan sai hienosti varapyöränkotelon pohjassa olevasta pultista (jonka tarkoitusta en vieläkään ymmärrä?). Heräte tulee antennivahvistimelta rosvoliittimellä.
Kun olin saanu johdot paikalleen, täytyi vahvistimelle keksiä jonkinlainen kiinnitys, tähän kaivoin firman metallijätteestä muutaman 8mm kierretangon pätkän ja kasallisen paksuja prikkoja. Näistä sitten kehkeytyi ei niin komea, mutta täysin toimiva tellinki, jonka ansiosta ei vieläkään pitänyt verhoilua tärvätä, eikä käyttää lainkaan ylimääräistä tavaratilaa. Kiinnitys tapahtuu vararenkaan keskeltä tulevaan kierretankoon, jolla myös vararenkaan päällä oleva verhoilu on kiinni.
Telineen keskellä on pinollinen passeleita 6mm reijällä olevia isoja aluslevyjä, jotka liimasin migillä toisiinsa. Näistä lähtee v:n mallisesti kierretangot vahvistimen leveydelle hieman ylemmäs, päihin taas hitsasin rikat, joihin vahvistimen saa kiinni. Näin vahvistimen asennuksesta tuli täysin kelluva, eikä tarvitse verhoilua rei'ittää. Tällaisella asennuksella pyrin myös minimoimaan vahvistimen kuumenemisen, koska se tulee suljettuun tilaan.
Sitten ei muuta kun piuhat kiinni ja kokeilemaan ja voi jösses kun se toimii sittenkin! Tämä oli itselle ensimmäinen oikea autohifi asennus, joten kommentteja, kehuja ja haukkuja otetaan vastaan. Tietenkin jos joku tästä meikäläisen runoilusta sai jotain apua tai ideoita niin olen enemmän kun tyytyväinen ja topic on silloin onnistunut.
Luonnollisesti joutui hieman säätelemään, ennen kun sai soundista itseä miellyttävän, mutta nyt soi hyvin, ainakin omasta mielestä. Subwooferin voimakkuutta voi hyvin säätää sekä auton oman soittimen basson tason säädöstä ja jos sekään ei riitä, niin ottamalla faderiä eteen, saa subin vaikka kokonaan pois päältä (tämä lähinnä koiria ajatellen). Vahvistimesta on volume vain puolillaan, jakotaajuus n.100Hz alaspäin ja auton soittimesta basson säätö minimistä toisella pykälällä, niin subwooferin voimakkuus on sopiva omaan makuun.
Sitten pari kuvaa vielä aiheesta:
Viiva laatikon keskeltä häviää joskus kun jaksan silitellä huopaa pikkasen kämmenellä, se on pakkauksessa ollut taitekohta.
Ainiin ja tosiaan se tärkein eli koska kyseessä oli nimenomaan pienellä budjetilla toteutettu, niin laitetaan nyt hinnatkin näkyviin, varmasti olisi halvemmallakin voinut päästä hakemalla vaikka Hong Kongista tai Biltemasta valmiin romun, mutta uskon, että sen muutaman kympin mitä jouduin enemmän maksamaan, niin sain takaisin äänenlaadussa.
Eli kustannukset:
JBL GT-5 10" 55€/kpl toimituskuluineen
Linjamuunnin made in missälienee 8€ toimituskuluineen
Piuhat, terminaalit ym 55€
Verhoilu ja vaimennus 22€
koteloon lastulevyt 21€
Vahvistin Zahry 2150 60€
Sekalaiset tarvikkeet 15€
yht. 291€
Mutta sitten asiaan, autohan on facelift e46 330d touring, vuodelta 2002, showroomin puolelta löytyy lisää tietoa itse autosta.
Autossahan on Harman/Kardon (top)hifipaketti jo tehtaalta, mikä soi niin sanotusti "ihan kivasti". Hölmö kun on, niin alapäähän teki mieli pikkasen lisää potkua pahvikartio 6x9:en tilalle. Tästä sitten alko erinäisten foorumien, ebayn ja huutonetin ym. vastaavien sivustojen selaus.
Heti alkujaan, oli tiedossa se, että asennuksen halusin suorittaa mahdollisimman oem-hengessä ja siten, että tavaratilaa jää käyttöön niin paljon kuin mahdollista, onhan perheessä kaksi koiraa. Eikä missään nimessä mitään halpahalli subeja, vaan edes elementit olisivat sen merkkiset, että joku ne tunnistaa.
Toteutus muodostui omassa pääkopassa tällaiseksi:
Kotelo koiraverkon ja tavaratilanverhon palkin alle takapenkin selkänojaa vasten, niin ohut, kuin mahdollista, jolloin tavaratila kärsii kohtuu vähän. Toinen vaihtoehto oli tehdä laatikko jompaan kumpaan paksin "poskeen", mutta siinä kotelo olisi jäänyt aivan liian pieneksi.
Ensimmäisenä kokoonpanoon löytyi puolivahingossa elementit britti-ebaysta, JBL "budjettimalli" GT-5 10" koossa, 10" siksi, koska oma musiikinkuuntelu koostuu lähinnä rock/metalli henkisestä tavarasta, jolloin omaan hintahaarukkaan sopivan 12" sointi jäisi luultavasti vähän löysäksi.
Seuraavaksi tiesin tarvitsevani linjamuuntimen, jonka löysin halvimmalla Hong Kongin ebaysta, en viitsinyt ihan halvinta tarjolla ollutta ostaa, joten tuli sitten sellainen, missä on kummallekkin kanavalle oma tason säätö. Luonnollisesti kullatut liittimet jne. löytyy.
Elementit saapuivatkin alle viikossa, jolloin ei muuta kun ottamaan mittoja paksista ja paikalliseen k-rautaan hakemaan kotelotavaraa. Tähän sopii mainiosti, budjettiluokan ratkaisusta kun on kyse, 22mm lattiawilhelmi, jota jäi hieman ylikin kun ostin 2kpl 600x2400mm levyjä. Tähän sitten hieman kämpän remontista jäänyttä superkovaa Bison tms liimamassaa (kovaa tavaraa, pitää kun tauti ja kuivaa nopeasti) + liimaavaa silikoonia jämätuubit + perus uppokantaruuveilla kasaan. Elementtien kiinnittämiseen ostin 4,2x35mm kupukantaisia ruuveja, kun sellaisia ei sattunut kotona olemaan.
Suositeltu kotelotilavuus per elementti oli 21l ja omilla mitoilla ja tavaratilan säästymisen ehdoilla mitatun kotelon kokonais BRUTTO tilavuudeksi tuli 43l, eli kun tästä lasketaan pois elementtien, vaimennusmateriaalin ja välitukien viemä tila, on kotelo muutaman litran liian pieni, mutta kuten jo alussa mainitsin, tavaratilan ehdoilla mennään.
Päällystysmateriaali oli ainut mihin olin valmis panostamaan hieman, sitä kyselin useammastakin paikasta, Suomesta original-vastaava matsku 82€/neliö, Virosta sama tuote 57€/neliö ja sitten niinkun muutamassa aikaisemmassa projektissakin nähty, erittäin lähellä originaalia ja tosi helppo matsku työstää, bilteman musta kaiutinhuopa, budjettiluokan laitoksista kun kyse, niin valitsin viimeisen. Biltemasta samalla reissulla tarttui mukaan myös vaimennusvilla/vanu mikäonkaan...
Terminaalit, piuhat ym on motonetista, SPL:n kullatuilla liittimillä olevat terminaalit, sulakepesä ja 40A sulakkeet, 20mm virta- ja maapiuhat 2m kumpaakin, 4mm kaiutinkaapelia jokunen metri ja näihin kaikkiin asianmukaiset liittimet.
Vahvistin sattui silmään huuto.netistä, Zachry:n 2x150W 4ohm... En ole merkkiä kuullut kehuttavan liiemmin, saati sitten erityisesti hakuttavankaan, eihän tuosta tehoa varmaan noin paljoa irtoa mitä luvataan, mutta hintakaan ei päätä huimannut. Edelleen budjetti ns. minimaalinen.
Nyt olikin kaikki kasassa ja pääsi toteuttamaan itseään...
Kotelon osat ajelin pöytä- ja käsisirkkelillä ja kuviosahalla, heppailin kasaan muutamalla ruuvilla ja sovittelin ja muutamaan otteeseen suoritin hieman uudelleen muotoilua, että istuvuus oli paras mahdollinen.
Naamalevyyn päätyihin tein sapluunat pahvista saksilla, jotta ne ovat mahdollisimman yhtenevät tavaratilan reunojen kanssa. Istuvuus olisi vielä parempi, jos hieman ajaisi pois kotelon takareunasta, että se menisi vielä hieman syvemmälle etureunaa kohti, koska tavaratila kapenee eteenpäin. Nyt kummassakin reunassa on 5-10mm raot. Pois pitäisi ottaa n. 1,5cm, niin istuvuus olisi täydellinen, tämän kokeilin kaatamalla penkit. Mutta erityisen laiska kun olen, niin selviän kyllä noiden pienien rakojen (lue: mittavirheiden) kanssa.
Sitten ei muuta kun liimat väliin, riittävästi ruuveja ja kuivamaan yön yli.
Seuraavana iltana reiät elementeille ja terminaaleille, liimat väliin ja terminaalit ruuveilla kiinni. Piuhat valmiiksi ja villat sisälle.
Lopuksi sprayliima levyyn, sekä verhoiluhuopaan ja sitten huopa niiteillä kiinni naamalevyn takapuolelle. Yli-innokkaana silpaisin vielä elementitkin kiinni välittömästi kun verhoilu oli paikallaan.
Tuon ns. naamalevyn takapuolelle ruuvasin metalliset lenkit, joista kotelon saa kiristettyä kuormaliinoilla tavaratilan etukulmissa oleviin kuormansidontalenkkeihin ja siten takapenkin selkänojaa vasten tukevasti.
Seuraavana päivänä lastasin vahvistimen ja johdot ym. paksin pohjan alle jo valmiiksi mukaan, että ovat mukana kun sattuu hiljaisempi päivä työmaalla.
Viikon verran siinä sitten romut kulki paksissa mukana, ennen kuin sain töissä sen verran "omaa aikaa", että kerkesin purkamaan tavaratilan verhoiluja ja piilottelemaan kaikki piuhat, sekä ottamaan signaalin noilta Harman/Kardon pahvikartio 6x9:iltä, jotka jätinkin suosiolla kokonaan pois käytöstä, kuitenkin jätin omille paikoilleen, jos tulevaisuudessa ne haluaa takaisin käyttöön, ei tarvitse, kuin laittaa piuhat takaisin kiinni.
Onneksi autossa on jälkiasennettu originaali digiboksi, jonka johtoja varten on vararenkaan päälle tulevassa välipohjassa jo valmiiksi siisti pyöreä reikä, josta sain vedettyä kaikki subwooferiin liittyvät piuhat helposti, ei tarvinnut veistellä originaalikunnossa olevaa verhoilua laisinkaan. Kaikki piuhat tulevat nätisti originaali johtonippujen kanssa samoja reittejä (vetelin orkkisnippuihin kiinni pienillä nippusiteillä).
Virtapiuha tulee akulta suoraan muovien välissä varapyörän päälle, mistä se taas sai sopivasti tuohon varapyörän ja tavaratilan pohjan väliseen koteloon. Maan sai hienosti varapyöränkotelon pohjassa olevasta pultista (jonka tarkoitusta en vieläkään ymmärrä?). Heräte tulee antennivahvistimelta rosvoliittimellä.
Kun olin saanu johdot paikalleen, täytyi vahvistimelle keksiä jonkinlainen kiinnitys, tähän kaivoin firman metallijätteestä muutaman 8mm kierretangon pätkän ja kasallisen paksuja prikkoja. Näistä sitten kehkeytyi ei niin komea, mutta täysin toimiva tellinki, jonka ansiosta ei vieläkään pitänyt verhoilua tärvätä, eikä käyttää lainkaan ylimääräistä tavaratilaa. Kiinnitys tapahtuu vararenkaan keskeltä tulevaan kierretankoon, jolla myös vararenkaan päällä oleva verhoilu on kiinni.
Telineen keskellä on pinollinen passeleita 6mm reijällä olevia isoja aluslevyjä, jotka liimasin migillä toisiinsa. Näistä lähtee v:n mallisesti kierretangot vahvistimen leveydelle hieman ylemmäs, päihin taas hitsasin rikat, joihin vahvistimen saa kiinni. Näin vahvistimen asennuksesta tuli täysin kelluva, eikä tarvitse verhoilua rei'ittää. Tällaisella asennuksella pyrin myös minimoimaan vahvistimen kuumenemisen, koska se tulee suljettuun tilaan.
Sitten ei muuta kun piuhat kiinni ja kokeilemaan ja voi jösses kun se toimii sittenkin! Tämä oli itselle ensimmäinen oikea autohifi asennus, joten kommentteja, kehuja ja haukkuja otetaan vastaan. Tietenkin jos joku tästä meikäläisen runoilusta sai jotain apua tai ideoita niin olen enemmän kun tyytyväinen ja topic on silloin onnistunut.
Luonnollisesti joutui hieman säätelemään, ennen kun sai soundista itseä miellyttävän, mutta nyt soi hyvin, ainakin omasta mielestä. Subwooferin voimakkuutta voi hyvin säätää sekä auton oman soittimen basson tason säädöstä ja jos sekään ei riitä, niin ottamalla faderiä eteen, saa subin vaikka kokonaan pois päältä (tämä lähinnä koiria ajatellen). Vahvistimesta on volume vain puolillaan, jakotaajuus n.100Hz alaspäin ja auton soittimesta basson säätö minimistä toisella pykälällä, niin subwooferin voimakkuus on sopiva omaan makuun.
Sitten pari kuvaa vielä aiheesta:
Viiva laatikon keskeltä häviää joskus kun jaksan silitellä huopaa pikkasen kämmenellä, se on pakkauksessa ollut taitekohta.
Ainiin ja tosiaan se tärkein eli koska kyseessä oli nimenomaan pienellä budjetilla toteutettu, niin laitetaan nyt hinnatkin näkyviin, varmasti olisi halvemmallakin voinut päästä hakemalla vaikka Hong Kongista tai Biltemasta valmiin romun, mutta uskon, että sen muutaman kympin mitä jouduin enemmän maksamaan, niin sain takaisin äänenlaadussa.
Eli kustannukset:
JBL GT-5 10" 55€/kpl toimituskuluineen
Linjamuunnin made in missälienee 8€ toimituskuluineen
Piuhat, terminaalit ym 55€
Verhoilu ja vaimennus 22€
koteloon lastulevyt 21€
Vahvistin Zahry 2150 60€
Sekalaiset tarvikkeet 15€
yht. 291€
Comment