Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 soimaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wgs
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 69
    • Laplaaandia

    #16
    Originally posted by Kusilaitu View Post
    Jees, elikkä nyt olis subbarit ahdettuna peräkonttiin tunkan ja raa'an miesvoiman avulla Painetta ei vaan saa hyttiin kunnolla, että auttaasko tuo paljon kun ottaa hattuhyllyn kaijuttimet pois? Suksiluukun olen monottanut ajat sitten pois.
    Kokeile kääntää subi toisinpäin kotelossa ja pyörittele koteloa peränkontissa ja kuuntele samalla. Kokeile myös käyttää taka kajareita pois paikaltaan, jos toimii ja haluat kuitenkin takakajareita huudattaa, teet niille pienet kotelot alkuperästen reikien viereen. Suoja ritilät reikien päälle ja antaa soida. Tietenkin, olethan muistanu laittaa vahvistimen tikkiin? Millä vahvistimella soitat subia? Tosin jos kyseessä on uusi subi(?) niin soittelet sen ajan kanssa sisälle, ennenkun alat oikein luukuttaan.
    Tuo neliön mallinen kotelo ei ole parasmahdollinen kotelo muoto, mutta toimii sekin. Jos ei nuo pyörittelyt ja kikkailut auta. Suosittelen kontin mukaan tehtyä koteloa niin että kalvo takavaloja päin ja refleksi putken pää hattuhyllystä läpi, ja johan alko paine pyörittämään matkustajien hiuksia

    Comment

    • rapapulkka
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 79
      • mustasaari

      #17
      Originally posted by Kusilaitu View Post
      Jees, elikkä nyt olis subbarit ahdettuna peräkonttiin tunkan ja raa'an miesvoiman avulla Painetta ei vaan saa hyttiin kunnolla, että auttaasko tuo paljon kun ottaa hattuhyllyn kaijuttimet pois? Suksiluukun olen monottanut ajat sitten pois.


      hyvältä näyttää.. sullaki oli visiin pientä ongelmaa saada 15tuumanen laatinkon kanssa sopiin takaluukkuun.. ärsyttävän pieniä mutta kyllä se siitä. mäkin meinasin ottaa ne kaijuttimet pois mutta huomasin että eihän sieltäkään näkyny luukkuun tuli vielki yks pelti vastaan.

      Comment

      • Dark angel
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 358
        • Tornio

        #18
        Vinkkejä:

        Hattuhyllyltä kajarit verkon painoksi. Ei niillä siellä oikeesti tee mitään, ainakaan tämän kokoluokan autoissa. Jätät kummiski ritilät niiden reikien peitoksi nii säilyy "katuuskottavuus" tietyissä piireissä

        Suksiluukku pois.

        Kotelo joka on suoraan suksiluukussa kiinni ja elementti kurkistelee sitä kautta kabiiniin. Tiivistät sen vielä niin että kaikki mökä menee vain sisätiloihin. Toimi itsellä 12" umpikotelon kanssa hyvin.

        Kotelo vararenkaan paikalle. Oikeesti lasikuidulla on paljon helpompi tehä hyvä kotelo kuin mdf:llä.

        Viistoseinänen kotelo. Itsellä toimi nuorempana 15" kanssa niin että viisto sivu oli takavaloja päin ja elementti siinä kiinni. Kyllä tukka hulmusi kun erotikkiä pisti mankasta kuulumaan ja misuilla alkoi haarat kostumaan.

        Äänieristysmattoa! Paljon, osta vielä vähän enemmän varmuuden vuoksi. Mikään ei ole nolompaa kun kurvailee kaupungilla ja auto rämisee kun mummon vanha peltipurkki. Vähintään laitat mattoa joka pinnalle kontissa. Sivuilla olevat "tuuletusräppänät" kikkailet silleen ettei ne pärise basson tahdissa. Tästä oikeesti itellä lähti melko iso ääni. Kun nyt ostit sitä mattoa kunnolla nii vaimenna samalla lattia,ovet ja kickpanelit.

        Jaa nää tais tullakki jo aikasemmilta postaajilta mutta kertaus on popittajan äiti.
        e30 m50b25 -86

        Toyota Carina E -95

        Comment

        • Kusilaitu
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 706
          • Seinäjoki

          #19
          Voishan sitä tosiaan ensiksi kokeilla raksia irti takakaijuttimet ja sitten joskus ruveta venyttämään budjettia bitumimatolla.
          Vahvari on siis SPL dynamicsin s1200d ja elementti on Lanzar MAX 15D.
          Subin kytkin tällälailla 2ohmiin :
          Last edited by Kusilaitu; 13-12-2010, 20:44.
          ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

          Comment

          • Mikko_Lilli
            BTCF Member
            • Mar 2009
            • 958
            • seinäjoki

            #20
            pakko kyllä sanoa että e30 ei ole paras auto laitella hifivehkeitä toki jos ajelee ikkunat tai ovet auki niin silloin soi itselläni ei ainakaan auttanut oikeen mikään tuohon sointipuoleen, mutta heti kun refleksiputki tuli kotelosta suoraan ylöspäin hattuhyllystä läpi niin se auttoi kaikista parhaiten

            E34 M50 Turbo Drifteri
            MB Sprinter 313CDI vetojuhta
            ex:e39 525TDS, e91 320D, e39 535iA, e36 320i, e36 318i, e36 316i, e46 328i, e36 316i, e39 523i, e36 320i, e36 316i, e34 518i, e39 530D, e34 525TDS, e34 530iA, e30 316i, e39 520i, e34 525iA e34 520i, e34 518i, e34 525tds, e34 525TdA, e30 320i, e34 520i ,e34 520i, e30 318i, e28 518, e34 525iA, e30 320i, e30 316i, e36 316i, e34 520i

            Comment

            • Aguél
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 513
              • Siuntio/Lohja

              #21
              Originally posted by Mikko_Lilli View Post
              pakko kyllä sanoa että e30 ei ole paras auto laitella hifivehkeitä toki jos ajelee ikkunat tai ovet auki niin silloin soi itselläni ei ainakaan auttanut oikeen mikään tuohon sointipuoleen, mutta heti kun refleksiputki tuli kotelosta suoraan ylöspäin hattuhyllystä läpi niin se auttoi kaikista parhaiten
              Eli silloin auto "soi" hyvin kun on tarpeeksi painetta hytissä?:think
              325i Coupe
              Ex BMW:t
              E34 530iA V8 touring
              E36 316i
              E34 535i
              E30 316i

              Comment

              • Zetz
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 3232
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by Aguél View Post
                Eli silloin auto "soi" hyvin kun on tarpeeksi painetta hytissä?:think
                ainakin tuntuu siltä....
                puh/txt/whatsapp: 0452673541
                näillä mennään talvella:
                e39 523ia arctic silver
                e87 116i Japanrot
                ja näillä kesällä:
                e30 328i *Rot m50b28

                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                Comment

                • Aguél
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 513
                  • Siuntio/Lohja

                  #23
                  Originally posted by Zetz View Post
                  ainakin tuntuu siltä....
                  Se kenen mielestä asia näin on niin voin antaa hyväksi havaitun neuvon. Pistäkää auton kattoon paineilmaliitin ja siihen letku joka on kunnon kompuran perässä. Jos ovat ja luukut on tiiviit niin painetta tulee ihan hyvin
                  325i Coupe
                  Ex BMW:t
                  E34 530iA V8 touring
                  E36 316i
                  E34 535i
                  E30 316i

                  Comment

                  • Dark angel
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 358
                    • Tornio

                    #24
                    Originally posted by Mikko_Lilli View Post
                    pakko kyllä sanoa että e30 ei ole paras auto laitella hifivehkeitä toki jos ajelee ikkunat tai ovet auki niin silloin soi itselläni ei ainakaan auttanut oikeen mikään tuohon sointipuoleen, mutta heti kun refleksiputki tuli kotelosta suoraan ylöspäin hattuhyllystä läpi niin se auttoi kaikista parhaiten
                    En ymmärrä miten ikkunoiden ja ovien pitäminen auki auttaa musiikin kuuntelussa? Onko tarkotus että pihalla olevat viattomat ihmiset joutuu kuunteleen samaa amis humppaa mitä sinä? (ei henkilökohtaisesti)
                    Itsellä ni soi ihan hyvin e30. Etuoviin tehty 6,5" keskareille paikat ja disset a-pilareissa. Erillissarjaa soittaa aktiivisesti 4-kavavainen vaffi. Subi 12" on vararengaskotelossa ja suksiluukku ja hattuhyllyyn tehty aikaisemmin mainitut reijät. Auto vuorattu äänieristematolla ikkunarajaan asti kauttaaltaan. Voin sanoo että soi puhtaasti ja tarvittaessa kovaakin. Laitteet ei ole mitään kaikkista kalleimpia. Voi soittaa lujaaki eikä auto rämise tai kuulu ulkopuolelle musiikkia, ettei tarvi hävetä kaupungilla kun ajelen kun sattuu täysillä kajahtaan Antti Tuiskun uusimpia biisejä. Tietty jos on tarkoitus saada vain basso kuulumaan ja sekin pääasiassa niin että ulkopuoliset kuulevat kuinka "kova" kaveri siellä ajelee bassot täysillä nii se saattaa olla eri juttu...
                    Toki varmasti on parempiakin aihioita lähtä rakentamaan hifiautoa kuin e30, mutta varmasti saa sen soimaan kun panostaa oikeisiin juttuihin.
                    e30 m50b25 -86

                    Toyota Carina E -95

                    Comment

                    • Biimer_90
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 169

                      #25
                      Originally posted by Aguél View Post
                      Eli silloin auto "soi" hyvin kun on tarpeeksi painetta hytissä?:think
                      Toiset rakentavat laitteistonsa paineen vuoksi ja se on heille hyvin soiva, kuten itselle Mutta toisille taas se on puhtaasti soivaa pienellä basson korostuksella..

                      Originally posted by Dark angel View Post
                      En ymmärrä miten ikkunoiden ja ovien pitäminen auki auttaa musiikin kuuntelussa? Onko tarkotus että pihalla olevat viattomat ihmiset joutuu kuunteleen samaa amis humppaa mitä sinä? (ei henkilökohtaisesti)
                      Itsellä ni soi ihan hyvin e30. Etuoviin tehty 6,5" keskareille paikat ja disset a-pilareissa. Erillissarjaa soittaa aktiivisesti 4-kavavainen vaffi. Subi 12" on vararengaskotelossa ja suksiluukku ja hattuhyllyyn tehty aikaisemmin mainitut reijät. Auto vuorattu äänieristematolla ikkunarajaan asti kauttaaltaan. Voin sanoo että soi puhtaasti ja tarvittaessa kovaakin. Laitteet ei ole mitään kaikkista kalleimpia. Voi soittaa lujaaki eikä auto rämise tai kuulu ulkopuolelle musiikkia, ettei tarvi hävetä kaupungilla kun ajelen kun sattuu täysillä kajahtaan Antti Tuiskun uusimpia biisejä. Tietty jos on tarkoitus saada vain basso kuulumaan ja sekin pääasiassa niin että ulkopuoliset kuulevat kuinka "kova" kaveri siellä ajelee bassot täysillä nii se saattaa olla eri juttu...
                      Toki varmasti on parempiakin aihioita lähtä rakentamaan hifiautoa kuin e30, mutta varmasti saa sen soimaan kun panostaa oikeisiin juttuihin.
                      Niin, tämä ovien auki pitäminen on muutes aika jännä juttu. Kerran olen tämmöiseen törmännyt juurikin kaverin E30 bemarissa, luukutteli aikansa banjoa ja sano sitten että olenko minä huomannu tämmöstä jännää hommelia? Ja minähän tähän vaan että niin minkälaista? No kaveri pisti kunnon basso raidan ja volumet kaakkoon niin mahtavasti tärähtäli ja sitten se löi oven auki niin tuo paine jotenkin helkutin ihmeen kaupalla "lisääntyi" en tiedä sitten että mitä "tuon puoleista" mustaa magiaa se oli, mutta... Hiukkasen jännä vaikka tyhmältä kuulostaa:think
                      E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition
                      E34 525i vm.89

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        #26
                        Originally posted by Mikko_Lilli View Post
                        pakko kyllä sanoa että e30 ei ole paras auto laitella hifivehkeitä
                        Originally posted by Dark angel View Post
                        Toki varmasti on parempiakin aihioita lähtä rakentamaan hifiautoa kuin e30, mutta varmasti saa sen soimaan kun panostaa oikeisiin juttuihin.
                        Laitteistossa tai toteutuksessa vikaa, jos ei E30:iin painetta saa Kyseinen korimalli on niin hyvä, että päädyin tekemään paineautonkin yhdestä taannoin ja monia eri yksilöitä on käynyt alla, joihin tullut kokeiltua eri versioita. Nykyinenkin E30 myös kokenut radikaalit muutokset audion kannalta mm. kaikki pelti leikattu takapenkin ja hattuhyllyn takaa pois eli peräosa on tyhjä, joskin vahvistettu. Tuo nyt tuli samalla toteutettua kunnolla, kun muutenkin vaihdoin kaikki pelti-osat koriin.

                        Edellisen setin paineistuksen tiimoilta toteutin 2kpl 15" Rockford Fosgaten Power HX2:silla ja näille virtaa syötti 4kpl DLS CAD11:sia. Kotelo oli itsessään ns. hattuhylly eli 4kpl refleksiputkia tuli suoraan ohjaamoon. Oikein rakennettu kotelohan näissä on se kaiken aa ja oo, sekä putkien mitoitus ja sijoitus. 3kpl erillissarjoja löytyi edestä ja 5F-konkka + optima tarjoili sähköt.
                        Tällä hetkellä sisusta taas tyhjä ja uusi setti koostuu jostain muusta, kunhan ehdin E30:in kimppuun. Hifit nyt tosin siinä ei ole enään ensisijalla, mutta jotain perussettiä varmaan tulee.
                        Cabriooni näillä näkymin tulossa tuosta elementit ja osa laitteistosta kokeilumielessä, että mitä tuohon saa rakennettua.

                        Joskus kokeilin myös yhteen E30:iin metodia: suksiluukku pois, tilalle asennusrengas, johon 15" Cerwin-Vega väärinpäin magnetti ylöspäin/penkin läpi. Taakse kokoilin tavaratilassa oikeanlaisen refleksikotelon ja setti toimi varsin mukavasti pelkällä yhdellä DIG1450:llä.

                        Edit. ja niin, ei tule kierrettyä tosiaan rinksaa snagarin ympäri karjala-lippis päässä ikkunat auki räminän kera, tsiikkikään ei soi. Tykkään vaan, että bassovoittoista konemusaa/EBM/industrialia kuunnellessani tarvittaessa soi lujaa. Ärsyttää sellainen kopskopskops-bassotoisto.
                        Last edited by Rockford; 21-12-2010, 21:38.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • Mikko_Lilli
                          BTCF Member
                          • Mar 2009
                          • 958
                          • seinäjoki

                          #27
                          Originally posted by Aguél View Post
                          Eli silloin auto "soi" hyvin kun on tarpeeksi painetta hytissä?:think
                          juuri näin meinasitko että nimim. kusilaitu saa tuon 15" lanzarin soimaan tarkasti:think eli sun mielestä hyvin, ei onnaa 15" korkeintaan 12" saa soimaan tarkasti.

                          E34 M50 Turbo Drifteri
                          MB Sprinter 313CDI vetojuhta
                          ex:e39 525TDS, e91 320D, e39 535iA, e36 320i, e36 318i, e36 316i, e46 328i, e36 316i, e39 523i, e36 320i, e36 316i, e34 518i, e39 530D, e34 525TDS, e34 530iA, e30 316i, e39 520i, e34 525iA e34 520i, e34 518i, e34 525tds, e34 525TdA, e30 320i, e34 520i ,e34 520i, e30 318i, e28 518, e34 525iA, e30 320i, e30 316i, e36 316i, e34 520i

                          Comment

                          • Aguél
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 513
                            • Siuntio/Lohja

                            #28
                            Originally posted by Mikko_Lilli View Post
                            juuri näin meinasitko että nimim. kusilaitu saa tuon 15" lanzarin soimaan tarkasti:think eli sun mielestä hyvin, ei onnaa 15" korkeintaan 12" saa soimaan tarkasti.
                            En oo meinannu mitään. Ihmettelin vain sitä että miten voi auto soida paremmin ovet auki kuin kiinni mutta tässä nyt näköjään hyvin soinnilla puhutaankin pelkästä paineen määrästä, mikä ei mielestäni ole mikään mittari hyvin soivalle autolle muualla kuin paine kisoissa. Itse pidän kyllä myös bassosta mutta sitäkään ei saa liikaa olla ja niinkuin sanoit niin 12" (tai alle) niin saa jo painetta sekä tarkkuutta ihan riittävästi. Pidän vain hyvin soivana autona sellaista missä etupää ja subbari ovat sopivasti balanssissa ja etupää soi "puhtaasti". Ei niinkuin parilla kaverillani että edessä orkkis kaiuttimet soittimen perässä särkemässä ja takaluukussa hirmu subbari viritykset ja mitä enemmän rekisterikilpi rämisee sen paremmin auto "soi".
                            325i Coupe
                            Ex BMW:t
                            E34 530iA V8 touring
                            E36 316i
                            E34 535i
                            E30 316i

                            Comment

                            • Mikko_Lilli
                              BTCF Member
                              • Mar 2009
                              • 958
                              • seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by Aguél View Post
                              En oo meinannu mitään. Ihmettelin vain sitä että miten voi auto soida paremmin ovet auki kuin kiinni mutta tässä nyt näköjään hyvin soinnilla puhutaankin pelkästä paineen määrästä, mikä ei mielestäni ole mikään mittari hyvin soivalle autolle muualla kuin paine kisoissa. Itse pidän kyllä myös bassosta mutta sitäkään ei saa liikaa olla ja niinkuin sanoit niin 12" (tai alle) niin saa jo painetta sekä tarkkuutta ihan riittävästi. Pidän vain hyvin soivana autona sellaista missä etupää ja subbari ovat sopivasti balanssissa ja etupää soi "puhtaasti". Ei niinkuin parilla kaverillani että edessä orkkis kaiuttimet soittimen perässä särkemässä ja takaluukussa hirmu subbari viritykset ja mitä enemmän rekisterikilpi rämisee sen paremmin auto "soi".
                              tuo lihavoitu teksti on juuri tuota hirveintä mahdollista hifistelyä mitä autolle voi tehdä. itse ainakin aina lähtenyt etupäästä taakseppäin liikkeelle eli siis kun edessä on hyvä erkkasarja niin sitte voi panostaa bassopuolelle ja tällä hetkellä löytyy myös DSP-soitin että sai aikaviiveet yms.. kohdilleen ja tarkasti soi

                              E34 M50 Turbo Drifteri
                              MB Sprinter 313CDI vetojuhta
                              ex:e39 525TDS, e91 320D, e39 535iA, e36 320i, e36 318i, e36 316i, e46 328i, e36 316i, e39 523i, e36 320i, e36 316i, e34 518i, e39 530D, e34 525TDS, e34 530iA, e30 316i, e39 520i, e34 525iA e34 520i, e34 518i, e34 525tds, e34 525TdA, e30 320i, e34 520i ,e34 520i, e30 318i, e28 518, e34 525iA, e30 320i, e30 316i, e36 316i, e34 520i

                              Comment

                              • smpovers
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 2371
                                • Tammela

                                #30
                                Pystyykö joku selittään miksi mun autot ei oikein soi?

                                e30. Edessä ultimate 5.25 erillissarja. Maksoi jotai 140e aikoinaan. Nämä ovat kickpaneeleissa ja kojelaudan päällä.
                                Takana hattuhyllyllä edulliset sonyn 6.5t kajarit.
                                Subina Pioneerin 2-puhekelainen subi. Mallia en muista mutta on jo jokseenkin vanha ja 500/1000 w taisi olla tehokesto. Subi on refleksikotelossa joka on tehdastekoinen(en tiedä merkkiä). Sisällä kotelossa eristettä. On suksiluukku avattu ja myös kyynärnoja auki.
                                Soittimena Pioneerin soitin. Siinä on ainaki Low, Mid ja High taajuussäädöt. Näidenkin taajuussäätöjen takaa löytyy hertsi säädöt.
                                Kuvassa näkyy soitin ja diskantit

                                Olen vaan ruvennut ihmettelemään miksi ei soi nätisti. Basso kuuluu kyllä mutta ei sillai jämäkästi vaikka miten säätäis. Mid bassoja ei kuulu paljoakaan. Tuntuu aina niin diskantti voittoiselta ääni vaikka kuinka säätäisi. Sama ongelma sillonkin kun oli edessä vielä koaksiaali kajarit. Säätää olen koittanu kavereidenkin avustuksella. Olisko järkevämpi siirtää etukajarit oviin ja tehdä tuon tapainen lasikuitu kotelo?


                                On vaan niin koomista kun isän vanha 626 mazdakin vakiokajareilla ja paskalla cd soittimella täristää taustapeiliä ja ääni tulee paljon puhtaammin kun e30:ssä tai mun e34:ssä. Oon huomannu myös että kavereiden 90-luvun autot soi vakiokaiuttimilla ja halvalla subbarilla paljon paremmin kuin mun.

                                Eipä soi tuo e34 mitenkään ihmeellisesti myöskään. Siirsin e30:stä soittimen siihen mutta johtuu kai vakio kaiuttimista. On vaan ihme että jossai opel astrassa on paremmat stereot kun 5-sarjan autossa

                                Noh jos joku pystyis vähä antaa vinkkejä miten mahdollisesti parantaisi äänen laatua e30:ssä. Auttaisiko etukaiuttimiin vahvistin?

                                ... Niin ja hifi puoli minua ei ole varsinaisesti ikinä kiinnostanut joten en muista tarkkoja malleja ym. Yrittäkää ymmärtää....
                                BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                                BMW 330d touring e46 -05
                                Ford Cortina Mk2 1600 -70
                                ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎