Announcement

Collapse
No announcement yet.

subi(t) takapenkin selkänojaan free airina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeppe2
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 70

    subi(t) takapenkin selkänojaan free airina

    onko kellään kokemuksia? antaako painetta? kuuluuko puhtaasti? subina spl dyn. pro15d2 (yks tai kaks kpl) vahvari dls ultimate a6 :shock:
    kesää odotellessa...
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: subi(t) takapenkin selkänojaan free airina

    Originally posted by jeppe2
    onko kellään kokemuksia? antaako painetta? kuuluuko puhtaasti? subina spl dyn. pro15d2 (yks tai kaks kpl) vahvari dls ultimate a6 :shock:
    Mulla oli Pineer IMP (?) 12" freeairelementti pultattuna takapenkin taakse. Ei siitä painetta saa, mutta aika alas se meni. Täytti tehtävänsä...

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 827
      • Iittala

      #3
      Re: subi(t) takapenkin selkänojaan free airina

      Originally posted by jeppe2
      onko kellään kokemuksia? antaako painetta? kuuluuko puhtaasti? subina spl dyn. pro15d2 (yks tai kaks kpl) vahvari dls ultimate a6 :shock:
      Mulla on myös 12" free airina, soi ihan ok. Tosin ajossa jokin matalahko kohta häviää aika tehokkaasti, mutta se saattaa olla myös vain säätöjen puutetta kun ei oikein tiedä miten ne pitäis laittaa.
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • jeppe2
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 70

        #4
        onko eroo toi free air vs. peräkontissa suljetussa kotelossa
        kesää odotellessa...

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          itellä oli e30 10" subi free-airina ja tyytyväinen sointiin. Suljettuun koteloon on toki ero. Mutta kun saa kotelon pois tieltä on se isompi hyöty ainakin itelle
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Scitso
            itellä oli e30 10" subi free-airina ja tyytyväinen sointiin. Suljettuun koteloon on toki ero. Mutta kun saa kotelon pois tieltä on se isompi hyöty ainakin itelle
            Onko se sulla selkänojaa vasten vai hattuhyllyllä?

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              selkänojassa, peltiin kiinni pultattu ja tiivistetty 2cm paksu mdf levy jossa subi sitten on kiinni.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • bmw harrastelija
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 758
                • -

                #8
                Ei kannata alkaa laittaan free airina, uskon että pääset parempaan lopputulokseen optimi suletulla...
                thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                Alex von Falkenhausen

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2816
                  • Kuusankoski

                  #9
                  toi kannattavuus riippuu mitä hakee, toisen korvaan sulettu kuulostaa hyvältä toinen tykkää refleksikotelon paukkeesta toinen taas soivasta free-air asennuksesta...
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • bmw harrastelija
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 758
                    • -

                    #10
                    No kyseessä on spl dynamics pro 15d2/4, nii kannattaa vähän perehtyä parametreihin, nii voin väittää, että ei toimi free air asennuksessa...
                    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                    Alex von Falkenhausen

                    Comment

                    • tumppu86
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 900
                      • E-pohjanmaa

                      #11
                      Kokeilin Spl Dynamics Pro 15d2:sta freeairina eikä oikeen miellyttäny.Ei ole freeairiin soveltuva elementti!

                      Comment

                      • Team Kätsä
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2003
                        • 125

                        #12
                        Mulla on ollut reilun vuoden free-airin 2kpl 12" elementtejä..Välillä oikein pitää ihmetellä miten hyvin ne kuuluu kun käy kotelo subien kuminoita kuuntelemassa..Voi olla taas tyytyväinen että on uhrannut 2 reikää tälle autohifin taiteen muodolle.. Free-airina saadaan kumisematon ja alas ulottuva bassotoisto..

                        Kaksi asiaa pitää muistaa free-airissa..

                        - Kun siinä on huonompi hyötysuhde kuin kotelo/refleksi subissa, niin tehoa pitää olla takana.

                        - Toinen liittyy elementin valintaan..Joko useampi elementti tai sitten yksi pitkäiskuinen..Mielellään elementin FS arvo saisi olla alle 30Hz..Meinaan monessa asennuksessa on huomattu että elementti korostaa resonanssi taajuuttaan eli FS arvoa ja olisihan se mukavaa jos elementti korostaisi mahdollisimman matalaa taajuutta..

                        Jätkät kokeili Hertzin Millenium sarjan 21" subia free-airina liian pienellä teholla, mutta..Jyrkkä jako 32Hz ja teki piikkiä 8 HERTZIIN.. :lol: :lol: :lol:

                        En uskalla laittaa tänne mitään elementti suosituksia ettei menisi mainonnaksi, mutta saa kysyä privasti.. :roll: :roll: :roll: , mutta jos jollain on hyviä kokemuksia joistain elementeistä niin kuunnellaan..

                        Comment

                        • bmw harrastelija
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 758
                          • -

                          #13
                          Onhan se tietyillä elementeillä mahollista saada soimaan, ainaki vaimennettuna free airina, mutta vois olla, että tekisin kotelon. Saa pöhkömpiki soimaan, jolla ei oo varaa toteuttaa sähköstä korjausta tuohon. Vissin kaikissa toimivissa autoissa nuo elementit hengittää vaimennettuna ulos...
                          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                          Alex von Falkenhausen

                          Comment

                          • Team Kätsä
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2003
                            • 125

                            #14
                            Originally posted by bmw harrastelija
                            Onhan se tietyillä elementeillä mahollista saada soimaan, ainaki vaimennettuna free airina, mutta vois olla, että tekisin kotelon. Saa pöhkömpiki soimaan, jolla ei oo varaa toteuttaa sähköstä korjausta tuohon. Vissin kaikissa toimivissa autoissa nuo elementit hengittää vaimennettuna ulos...
                            Sähköistä korjausta ei free-airina edes tarvita jos valitsee suoraan hyvän elementin..Ensimmäinen Free-air asennus toi oli mullakin, lähinnä kokeilu, mutta jäi pysyväksi..Eihän siihen tartte kuin sen elementin jolla on FS n:25Hz tällöin vasteen saa suorana lähelle 20Hz..

                            Kotelosubissa taas on se ongelma että varsinkin takakontti asennuksissa ne korostaa 50-60Hz..Tätä aluetta pitää vaimentaa, tai tehdän niin jyrkkä jako ton alueen alle että korostusta ei tule..Toinen ongelma tulee kotelosubin vaimenemisesta..Eli toistovaste laskee alas mentäessä..Siihen pystyy vaikuttamaan kotelon koolla, mutta sekin on kompromissi napakuuden ja vasteen tasaisuuden kanssa..

                            Comment

                            • bmw harrastelija
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 758
                              • -

                              #15
                              Tai korjataan, että yleensä KOKO auto korostaa nuita taajuuksia ja ainakin mitä ite olen seurtannut, nii voisin suositella jotai muuta elementtiä/koteloa...
                              thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                              Alex von Falkenhausen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎