Announcement

Collapse
No announcement yet.

SUBBARI: aktiivinen vai itse rakennettu & kytketty

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Z3C
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 130
    • Turku

SUBBARI: aktiivinen vai itse rakennettu & kytketty

Tuleeko aktiivisubbareista hyvää ääntä verrrattuna omatekoiseen järjestelmään?

Olen suunnittelemassa hifijärjestelmää itselleni ja mietin rakennanko subikotelon itse vai ostanko jonkun pienen koteloidun aktiivisubin.
    (kuten esim: http://www.mds.fi/autokaiuttimet/sub...ts-wx210a.html )

Tekemällä kotelon itse ja kytkemällä elementti ulkoiseen vahvistimeen saa subbariin varmasti enemmän tehoa. Toisaalta en haekaan hirveän lujaa soittoa vaan enemmänkin puhdasta ja hyvää ääntä. Lisäksi en joka tapauksessa saa itselleni mahtumaan kuin 8" elementttia koska tila on niin kortilla. :think

Onko kenelläkään kokemuksia?
    O_7777
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

Mulla oli keväällä mersussa 8" pioneerin aktiivisubi. Enää ei muita tule kuin aktiivisubeja, tykästyin kyllä itse. Menee pieneen tilaan, mutta soi silti puhtaasti ja ihan tarpeeksi lujaa omaan käyttöön. Myös kaverit kehui, kuinka mukavan lisäbasson toi.

Jos oikeasti kovaa haluaa kuunnella, niin elän siinä kuvitelmassa että aktiivisubilla ei päästä niihin desibeleihin kun irto subilla+erillisellä vahvarilla..??

Comment

• wuoma
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 519
      • Espoo

Monenlaisia on 90-luvulta lähtien eri autoissa ollut ja vielä useammanlaisia muissa autoissa olen kuunnellut.
      Valmis aktiivisubbari on tavalliseen käyttöön oikein hyvä valinta, varsinkin jos ei ole mahdollisuuksia monipuolisiin säätöihin soittimen/aktiivijakari/vahvistimen/dsp:n puolelta. Yleensä noiden suunnittelussa on kuitenkin käytetty jonnin verran järkeä ja soundi muutoin tavanomaisen järjestelmän kanssa kohtuullisesti yhteen sovitettavissa.
      Tietenkin viimeisen päälle tehdyllä ja auton ominaisuuksien mukaan rakennetulla itsetehdyllä saadaan mahdollisesti paljonkin parempi ääni, mutta yhtälailla omatekoisen saa soimaan päin helvettiä jos ei tiedä mitä tekee.

Koon puolesta valmiit aktiivimallit hakkaavat halvalla itsetehdyt mennen tullen, noissa kun voidaan jopa 6" elementeillä ja passiivikikkailuilla ja muilla tempuilla saada tosi pieneen kokoon käypäinen bassotoisto.

Helpon ratkaisun hakijalle kyllä itse suosittelisin valmista aktiivibassoa joka kerta...
      M6 E63

Comment

• bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17797
        • Jämsä

sitten kun vielä ostaa jonkun kunnollisen valmiin subbarin, eikä mitään 3-5 litran muovilaatikkoa 6-8" elementillä.

esim. tällainen http://www.powerset.fi/autohifi/focal/bomba-27v1.html

tai vähän pienempi

TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

Comment

• Basso
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 566
          • Lahti

itsekkin oli tarkoitus pieneen aktiivisubiin mutta kaveri ehdotti tota vaihtoehdoksi ja olen erittäin tyytyväinen ainakin mennee pieneen boxiin
          E21 IKUINEN PROJEKTI
          sigpic

ex E87 120i
          EX.E39 523ia touring 97
          EX. E30 320i 88

Comment

• Z3C
            Bimmer Rookie
            • Jan 2011
            • 130
            • Turku

Mielenkiintoinen tuo Raptor 6. Olen katellut jo aika tosissani myös JL Audion 8" subbareita, jotka näyttävät kuuluvan samaan "pikkujättiläisten" sarjaan.

Alkuperäiseen kysymykseeni viitaten, koitin sovitella tässä yksi päivä erilaisia bassokoteloita takakonttiini pahvimalleilla mutta ei siitä hyvää saa millään. Sellainen suunnikaskuutiokotelo ei vain istu zetan pieneen takaluukkuun mitenkään hyvin.

Päätin siis ainakin yrittää rakentaa kotelon itse ja sinne esim. tuo JL audion 8" sisään refleksiputkella. Katsotaan mitä siitä sitten tulee...
            O_7777

Comment

• Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

Originally posted by Z3C View Post
              Mielenkiintoinen tuo Raptor 6. Olen katellut jo aika tosissani myös JL Audion 8" subbareita, jotka näyttävät kuuluvan samaan "pikkujättiläisten" sarjaan.

Alkuperäiseen kysymykseeni viitaten, koitin sovitella tässä yksi päivä erilaisia bassokoteloita takakonttiini pahvimalleilla mutta ei siitä hyvää saa millään. Sellainen suunnikaskuutiokotelo ei vain istu zetan pieneen takaluukkuun mitenkään hyvin.

Päätin siis ainakin yrittää rakentaa kotelon itse ja sinne esim. tuo JL audion 8" sisään refleksiputkella. Katsotaan mitä siitä sitten tulee...
              Tein tuolla toisessa topicissa mainitsemani Hertzin ES200 8" elementillä olevan n.17ltr suljetun kotelon zetan konttiin. Mittoina LxKxS 650x155x250mm. Elementti suunnattu ylöspäin. Pitää tehdä pikkuhiljaa uus kotelo joka hyödyntää koko kontin leveyden, jotta istuvuus olisi parempi.
              Soi aika nätisti, ja yllättävän paljon painettakin tuottaa tuollainen.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

Comment

• Z3C
                Bimmer Rookie
                • Jan 2011
                • 130
                • Turku

Originally posted by Supra^ View Post
                Tein tuolla toisessa topicissa mainitsemani Hertzin ES200 8" elementillä olevan n.17ltr suljetun kotelon zetan konttiin. Mittoina LxKxS 650x155x250mm. Elementti suunnattu ylöspäin. Pitää tehdä pikkuhiljaa uus kotelo joka hyödyntää koko kontin leveyden, jotta istuvuus olisi parempi.
                Soi aika nätisti, ja yllättävän paljon painettakin tuottaa tuollainen.
                Just . Itse ajattelin kokeilla sovittaa elementin heti väliseinän taakse hieman eteen kallistettuun pystylevyyn(suuntaus taakse). Saa sitten hyödunnettyä noita väliseinän takana olevia koteiloitakin, vaikkein niissä kovin montaa litraa ole tilavuutta.. Subbari tulisi toiselle puolelle ja toiselle sitten vahvistin.

Ootko muuten koskaan kokeillut suunnata elementti taakse, miltä se kuullosta?
                Entä miten herkkiä zetan sisäverhoiluosat ovat värisemään?
                O_7777

Comment

• Reey
                  Newbiemmer
                  • Sep 2011
                  • 1
                  • england

ugg suomesta

Comment

• Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

Originally posted by Z3C View Post
                    Just . Itse ajattelin kokeilla sovittaa elementin heti väliseinän taakse hieman eteen kallistettuun pystylevyyn(suuntaus taakse). Saa sitten hyödunnettyä noita väliseinän takana olevia koteiloitakin, vaikkein niissä kovin montaa litraa ole tilavuutta.. Subbari tulisi toiselle puolelle ja toiselle sitten vahvistin.

Ootko muuten koskaan kokeillut suunnata elementti taakse, miltä se kuullosta?
                    Entä miten herkkiä zetan sisäverhoiluosat ovat värisemään?

Yritin itse noihin "nurkkapaloihin" tehdäkin ensin tuota subbaria, mutta kasituumainen ei vaan yksinkertaisesti mene. En ole kokeillut suunnata taaksepäin, mutten usko että mitään mahdottoman suurta eroa varsinaisesti olisikaan.

Zetan muoviosat rämisee ja kolisee niin helvetisti, koko auto tuntuu muutenkin vähän muoviselta... Mulla asiaa pahensi vielä pintakova alusta. Nyt on suurimmat nitinät ja natinat saatu pois kun olen esim. niihin säilytystilan muoveihin laittanut tiivistenauhaa väliin...
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

Comment

• mikko78
                      Newbiemmer
                      • Sep 2011
                      • 24
                      • JAALA, kouvola

siis mitä haluat äänen toisto järjestelmältä? jos lisää bassoa niin noi valmiit toimii.. mut ne ei istu suoraan nätisti peräluukkuun ja toinen et noissa valmiissa sarjoissa on säädön rajoittellisuus.. kotelo ei välttämättä ole oikean kokonen etc etc.. parhaan saat kun etsit netistä tietoa kun ostat elementin.. elementin tietojen perusteella voit laskea "ihanne kotelon" mut se ei välttämättä oo oikea sinun musiikki maulle.. muista että auton kori itsessään vahvistaa 45 hertsin taajuutta 10 desibeliä.. ja ei koskaan passiivista jakosuodinta bassolle vaan mieluummin aktiivinen.. ja mieluummin ulkoinen vahvbistin... tää kuullostaa vaikealle mut ei se oo..
                      Mikko Pääkkönen

Comment

• Z3C
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 130
                        • Turku

Zetan muoviosat rämisee ja kolisee niin helvetisti...
                        PRKL, tuota vähän pelkäsinkin. Täytyy laittaa sitä tiivistenauhaa kunnolla jokapuolelle sitten kun auto on purettu.

Yritin itse noihin "nurkkapaloihin" tehdäkin ensin tuota subbaria, mutta kasituumainen ei vaan yksinkertaisesti mene.
                        Toisessa threadissa oli aika hyvän näköinen subbariratkaisu 8" elementeillä nurkkapaikoissa:

Ilmeisesti se kuitenkin vaatii rullaverhon kääntämistä eteenpäin. En kysynyt asiaa mutta mahtaako verho muuten levätä elementtien päällä?

Originally posted by mikko78 View Post
                        siis mitä haluat äänen toisto järjestelmältä
                        Laadukasta ääntä ja hyvää stereokuvaa. Pärjääminen disibelikisoissa ei ole tavoitteena...

Originally posted by mikko78 View Post
                        jos lisää bassoa niin noi valmiit toimii.. mut ne ei istu suoraan nätisti peräluukkuun
                        Jep, puhut asiaa. Ainakin vähänkin isommat aktiivisubbarit istuvat todella huonosti zetan takaluukussa. Pikkukotelot taas tuntuvat olevan kuraa. Lähes kaikkille etupenkin alle suunnitelluille pukkusubeille ilmoitetaan taajuusvasteen alarajaksi 50Hz siis saman verran kuin perus erkkasarjassa. Valmistaja ei siis edes yritä väittää soittavansa subbaritasoista ääntä...

Anyways, olen päätymässä sittenkin laittamaan subikotelon takaluukun etulattiaan elementti ylöstäin. Tekemällä kotelon saman korkuiseksi kuin väliseinän taka oleva porras, saa noista nurkkapaikoista mielestäni vähän käyttökelpoisempaa säilytystilaa. Lisäksi tämä paikka tarjoaa erittäin hyvät kiinnityspisteet kotelolle ja on muutenkin suht. helppo tehdä.
                        Käyttämällä takaluukun pohjalevyä osana koteloa, saa säästettyä hieman painossakin (onhän kyse pienestä urheiluautosta )
                        Last edited by Z3C; 27-09-2011, 08:26.
                        O_7777

Comment

• racingred
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 256

Onkos porukat kokeilleet subbariasennuksia e46 coupessa?
                          Itsellä kiinnostaisi jonkinmoinen subbari laittaa vahvistamaan alaääniä, jotka ajomelussa tuntuvat menevän aika vaimeiksi huolimatta laadukkaasta erillissarjasta ja vahvistimesta ovissa. Lisäksi itseäni kiinnostaisi kohtuullisen huomaamaton ja tilaa viemätön ratkaisu, sillä nytkin vahvistin on "piilotettu" varapyörän päälle peräkontin lattian alle, joten autosta ei sisätiloista näe että orkkislinjaa olisi muutettu.

Onko mistään noista litteistä aktiivisubbareista mihinkään, jos laittaa esim. takajalkatilaan tai etupenkin alle, luulisi sen niin läheltä jaksavan puhkua jotain korviinkin asti?

Joskus itsellä oli e39:ssä vahvistin ja subbari peräkontissa, mutta se tuntui olevan niin tiivis, ettei ääntä oikein saanut kunnolla sisätilaan asti..

En itse olisikaan hakemassa mitään älytöntä subbaritoistoa, vaan lähinnä lisää voimaa alhaalle, jotta ajomelu ei häiritsisi niin paljon toistoa alataajuuksilla. Lisäksi haluaisin välttää turhan räminän ja jumputuksen kuulemisen auton ulkopuolelle mahdollisimman hyvin.

Signaalin esim. aktiivisubille saan varmaankin nykyisen vahvistimen RCA-outputeista ja virtahan onnistuu myös helposti ottaa nykyisistä johdoista ja ehkä myös konkka väliin varmuuden vuoksi, eli aktiivisubin lisääminen sinällään olisi helppo juttu tuohon, jos siitä vaan jotain iloa olisi.
                          Last edited by racingred; 04-10-2011, 12:20.

Comment

• Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

Nykyään jopa 10" elementit toimivat alle 15l kotelotilavuuden kanssa hyvin. Tommonen kotelo on käytännössä sen kokoinen et peittää vain elementin taustan ja luulis et saa helposti sopimaan jopa Z:aan. Tommosella saa jo hieman äänenpainettakin jos joskus tekee mieli hieman "luukuttaa".
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

Comment

• BMW
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 3827
                              • California

JL 8w7 kun hankkii niin ei tarvitse toiste subbaria ostaa. Painetta varmasti riittävästi äänenlaadusta yhtään tinkimättä. Tuolle subbarille monet ostaa vaan ihan liian tehottoman vahvistimen.

P
                              R
                              N
                              D

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡