Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vahvistin pätkii ja valot vilkkaa..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kurre
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 384
    • Veteli

    #16
    Originally posted by bmwbmw
    otappa subbari irti vahvistimesta ja mittaa jollain ohmi mittarilla esim. yleismittarilla puhekelan resistanssi. epäilen vahvasti että se näyttää alle 1 ohmin. jos se näyttää alle 1 ohmin niin siinä vika! subbari on hajalla. sen pitäisi kyseisessä subbarissa näyttää 3.5 - 4 ohmia. kaverilla ilmeni aikanaan samanlainen vika että valot välkkyi hulluna ja eikä autossa ollu ku yks 12 tuumainen subbari. niin mittasin subbarista puhekelan resistanssin ja se näytti 0.4 ohmia!!! Ilmoita sitte tänne foorumiin paljo mittari ilmoitti puhekelan resistanssiksi!
    Kannattaa sitten mitata kohtuullisen laadukkaalla mittarilla, jotta saa edes suuntaa antavia tuloksia.. normi yleismittarit eivät nimittäin mittaa pieniä kuormia ollenkaan luotettavasti.. arvot voivat heitellä ohmin, parikin tai jopa kolmannenkin suuntaan tai toiseen (näin ainakin omien kokemusten perusteella.. toisaalta eipä mittaritkaan aina ole olleet kovin hyviä)

    ja luulisi kuitenkin että ne ohmikuormat ovat niinkuin valmistaja ilmoittaa (mitäs järkeä niissä muuten olisi? )
    sigpic
    Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
    ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

    Comment

    • Räpsä-Harri
      Bimmer Rookie
      • Nov 2003
      • 190
      • Tuusniemi

      #17
      no niin no tuli tuossa mietittyä jotta jos se 16 neliöinen piuha kestäskin sen 1200 W mutta isommalla sulakkeella pitäs olla.. kun ei siinä taideta sulakkeen kestosta mainita mitään autostudiolla? perkele kun kaverit soittelee 16 neliön joholla 800W vahvareita ja digipäätteitä eikä mulla toimi tuommonen pikkunen lankku.. Alkaa sapettamaan ja joutuu :juo ..
      Testattiin tuolla vahvarilla kaverin 15 " spl dynamicsia ja soitti se sitä kunnes taas pätkäs vähän ajan päästä.. Kyllä se ehken vahvarissa alkaa vika olemaan.. Mittailin tuota subikkaakin omalla ja kaverin mittarilla niin oma näytti 2,5 ohmia ja kaverin mittari 3 ohmia.. Tosin mittaritkin on vähä sieltä tänneppäin.. Pitää huomenna mitata työpaikalla kunnon flukella tuo jotta mittee tuo oikein meinaa.. Tosissaan 15 " kanssa rupes välkkymään vahvarin merkki.. Epäilisin jotta vahvarissa olis vika tosiaan.. Mutta mistä näitä koskaan tietää.. Viikonloppuna serkkupojan autoon laittaa missä on 25 neliön piuhat niin ne pitäs ainakin riittää..
      uljas e30 88/89 316i+ Plymouth Gran Fury -75 360cid+

      Comment

      • jeppe2
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 70

        #18
        Originally posted by Cell
        Paketti sisältää 5 metriä virtakaapelia (16mm2) lasiputkisulakepesällä + 40A sulake, 1 metri maadoitusjohtoa (16mm2), 10 metriä kaiutinjohtoa (2x2,5mm), 5 metrin RCA kaapeli herätejohdolla, rengasliittimiä , haarukkaliittimiä , kaiutinliittimiä , nippusiteitä , MAX 1200W vahvistimelle.
        Milläköhän ne tunkee 1200w tuosta 40A sulakkeesta läpi, kun auton jännitteet ei vielä ihan kolmeakymmentä lähentele. Tai siis, max 1200w vahvistin, eli ottoteho lienee yleensä jotain 2kw? Täällä päin ainakin 40A sulakkeet palaa kun virta on yli 100A. Pitäiskö tässä nyt itkeä vai nauraa.
        :(b) nauraa tässä pitäs....!! mitä paksumpi kaapeli, sen parempi...!! itellä on 70mm2 = dls ultimate A6 (1000W)
        kesää odotellessa...

        Comment

        • jeppe2
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 70

          #19
          Originally posted by Räpsä-Harri
          no niin no tuli tuossa mietittyä jotta jos se 16 neliöinen piuha kestäskin sen 1200 W mutta isommalla sulakkeella pitäs olla.. kun ei siinä taideta sulakkeen kestosta mainita mitään autostudiolla? perkele kun kaverit soittelee 16 neliön joholla 800W vahvareita ja digipäätteitä eikä mulla toimi tuommonen pikkunen lankku.. Alkaa sapettamaan ja joutuu :juo ..
          Testattiin tuolla vahvarilla kaverin 15 " spl dynamicsia ja soitti se sitä kunnes taas pätkäs vähän ajan päästä.. Kyllä se ehken vahvarissa alkaa vika olemaan.. Mittailin tuota subikkaakin omalla ja kaverin mittarilla niin oma näytti 2,5 ohmia ja kaverin mittari 3 ohmia.. Tosin mittaritkin on vähä sieltä tänneppäin.. Pitää huomenna mitata työpaikalla kunnon flukella tuo jotta mittee tuo oikein meinaa.. Tosissaan 15 " kanssa rupes välkkymään vahvarin merkki.. Epäilisin jotta vahvarissa olis vika tosiaan.. Mutta mistä näitä koskaan tietää.. Viikonloppuna serkkupojan autoon laittaa missä on 25 neliön piuhat niin ne pitäs ainakin riittää..
          16 neliön johto riittää jos akku on vahvarin vieressä... ja se ei oo sitä että kestääkö se piuha,(ei se piuha poikki mee!!!) vaan ohuessa piuhassa on jo liian iso resistanssi kun yritetään noin isoja tehoja....(jos jännite on 12v)
          kesää odotellessa...

          Comment

          • Räpsä-Harri
            Bimmer Rookie
            • Nov 2003
            • 190
            • Tuusniemi

            #20
            Ei penteles nyt on laitetasolla vika.. Laturiin on hiilet uusittu ja kokeiltu montaa eri maadotuspaikkaa eikä toimi.. Sitten on siirretty koko hela hoito toiseen autoon jotta on paksummat piuhat sun muut vielä paremmin eikä toimi siinäkään.. Auton käynnissä ollessa pelas samallalailla kun minulla mutta kun auton sammutti niin rupes välkkymään jokapaikka vielä pahemmin kun minun autossa.. Subi testattiin minun konkalla ja serkun vahvarilla ja hyvin pelitti.. Ja aiemmin tuolla minun vahvarilla ja konkalla testattiin kaverin subi eikä pelitä.. Jotta subissa vika ei ehkä ole mutta vahvarin puoleen kääntyisin nyt.. Koska nyt ei enää voi olla liian ohuet johot sun muut.. Pitäisikö myöntyä että vahvari on maanantai kappale koska ei tuo pikkulankku voi niin mahottomia syödä virtaa normaalisti mitä nyt tekee kun tuosta se nelikanavainenkaan versio ei syö..
            uljas e30 88/89 316i+ Plymouth Gran Fury -75 360cid+

            Comment

            • jmarjamaa
              Bimmer Rookie
              • Oct 2002
              • 92
              • Kerava city

              #21
              nyrkkisääntönä pitää hyvin paikkaansa että noin 1000W ja 35 neliön kaapeli. laskea voi suunnilleen suuntaa antavan arvion laskemalla virta [(A) * kaapelinmitta] / 16 = tarvittavat neliöt. mutta 35 neliötä riittää siihen kilowattiin asti ihan varmasti normaali mittaisissa kaapelivedoissa. kyllä tuolla 16 piuhalla on aika makoisat häviöt isoilla virroilla. tosin tuon vahvistimen maksimi jatkuvateho ei sitä kovastikaan ylitä. akkukin voi olla aika huonossa hapessa tai tyhjä. laturilla ei ole merkitystä valojen vilkkumiseen, vahvistin ottaa energiansa akusta, tietysti jos akku siis on lähes tyhjä, se ei luovuta enää virtaa kovin paljoa.
              E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
              Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

              EX:
              e46 330dA m-sport II touring

              Comment

              • jmarjamaa
                Bimmer Rookie
                • Oct 2002
                • 92
                • Kerava city

                #22
                jaah, täällähän olikin enemmänkin kuin eka sivu tekstiä :oops:
                joo kyllähän tuo näyttäis vahvistinvialta, mutta mitenköhän siinä ei pala sulakkeet jos kerta valot vilkkuu ym? tai pääsulake autosta, tämä 40A siis. koska siitä nyt ei mene 13,8v jännitteellä kuin 552W ja jos tuo laite vetää niin paljon ruokaa että valot vilkkuu niin pitäis kyllä roppu palaa aika hätäseen ja tuolla tehonkulutuksella ei yleensä valot vilku jos virtajärjestelmä on ookoo.
                E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
                Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

                EX:
                e46 330dA m-sport II touring

                Comment

                • Räpsä-Harri
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2003
                  • 190
                  • Tuusniemi

                  #23
                  Siis tuossa 16 neliön piuhassa ei ole vakio 40 A:n sulake vaan 60 A.. Ja vahvarissa itessään on 2 kpl 30 A sulakkeita.. Vahvarin luvatut arvot on siis rms:änä 2x150 neljään ohmiin ja 2x250 kahteen ohmiin ja 1x530 neljään ohmiin.. Music Poweri on 750 W.. Ja paljo lie sitten mitatut tehot.. Myyjä höpis jotain jostain 450 W rmssää neljään ohmiin mitattuna.. eli 600 W maksimissaan tää ehken tuottaa? Sille määrälle pitäs tosiaan riittää tuo 16 neliöö.. Maapisteen paikkaakin vaihdettiin mutta sointi vain heikkeni.. Mutta vien kohta vahvarin postiin ja se lähtee maahantuojalle niin antaa niitten vilkasta mitä tuo on syöny..
                  uljas e30 88/89 316i+ Plymouth Gran Fury -75 360cid+

                  Comment

                  • Räpsä-Harri
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2003
                    • 190
                    • Tuusniemi

                    #24
                    No niin nyt on vahvari matkalla postissa kohti maahantuojaa.. Kirjotin hirmu romaanin matkaan jotta mitä se tekee ja mitä ei.. Miten muuten nuo maahantuojalle menevät kirjeet kannattas kirjottaa? Kannattasko niissä haukkua niitä ja niitten vehkeitä ihan paskaks vai kirjottaa jotenkin näin: ostin tän teidän todella hyvän vahvistimen ja minussa on varmasti vika kun tämä vahvistin ei toimi oikein. Olen 3 viikkoa polttanut hermojani tämän kanssa luullen että vika on minussa ja minun autossa mutta kyllähän se vika olikin minussa kun olette valmistaneet rikkinäisen vekottimen?
                    Mikä lienee paras taktiikka? Hyökkäys vai puolustus vai armon anelu?
                    Ite kirjotin hirmu romaanin missä yritin kuulostaa mahollisimman viisaalta ja tietäväni kaiken näistä vehkeistä..
                    uljas e30 88/89 316i+ Plymouth Gran Fury -75 360cid+

                    Comment

                    • nemesis
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 617
                      • kymenlaakso

                      #25
                      Oliskohan ihan asia linjalla pysyminen paras tapa asioidessa kenen tahansa kanssa?
                      asiat asioina jne?
                      ei varmaan kannata haukkua sitä maahntuojaa ensimmäisenä kun eihän sekään ole vielä sinulle mitään asiasta sanonut (suuntaan tai toiseen).?
                      E30 kesä-autona

                      Comment

                      • Räpsä-Harri
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2003
                        • 190
                        • Tuusniemi

                        #26
                        No niin no joo yleensä asiallisena asiat hoituu parhaiten.. Alkaa vaan käämit palamaan kun eivät osaa tehä enää mitään oikein.. Autostakin hävis jarrut äsken.. Pelkääjän puolen jarrusylinteri paskana.. Helevettiläinen jotta ruppee tosissaan sappi kiehumaan kun mikään ei toimi taas ollenkaan.. Kävelläänpäs sitten pakkasessa penteles..
                        uljas e30 88/89 316i+ Plymouth Gran Fury -75 360cid+

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17845
                          • PKS

                          #27
                          Meilläpäin kyllä reklamaatiot käsittelee ihan suoraan huolto, eli maahantuojalle itkeminen vain pidentää pahimmillaan käsittelyaikaa.

                          Ja jos äänensävy on "haistakaa vittu" niin kyllä se palvelukin saattaa olla sen mukaista. En suosittele
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Räpsä-Harri
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2003
                            • 190
                            • Tuusniemi

                            #28
                            Mitenkähän pitkään yleensä viipyy tavara maahantuojalla? Yli viikko sitten lähetin eikä oo kuulunu yhtään mitään.. Veikö ne sen miulta kokonaan pois..
                            uljas e30 88/89 316i+ Plymouth Gran Fury -75 360cid+

                            Comment

                            • Räpsä-Harri
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2003
                              • 190
                              • Tuusniemi

                              #29
                              Hihii.. Nyt alkaa amispojan elämä pikkuhiljaa taas hymyilemään.. Soittelin maahantuojalle tänään kun alko tosissaan ihmetyttämään jotta mitä sille vahvarille on käyny.. Sano vaan ukko jotta se on lähössä sulle takasin nyt ja siinä oli valmistusvirhe.. Pääteasteessa oli ollu kylmäjuotos jonka takia vissiin toinen kanava ei ollu toiminu ollenkaan? En ole aivan varma.. Mutta nyt siinä vissiin on uusi pääteaste ja toivon mukaan se ruppeis jo pelittämään..
                              Millaisia oireita on jos on joku kylmäjuotos? Syökö paljon virtaa eikä anna mitään ulos? Mutta nyt toivotaan jotta kusti polkis vauhilla ja posti kulkis niin vois saahakkin telekänpöntön soimaan ennen jouluaattoa..
                              uljas e30 88/89 316i+ Plymouth Gran Fury -75 360cid+

                              Comment

                              • Räpsä-Harri
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2003
                                • 190
                                • Tuusniemi

                                #30
                                nonnih.. nyt on vahvari taasen kiinni.. pelittää aika hyvin jo.. autossa tosin vielä hivenen vilkkuu valot.. oiskohan tuo jo sitten laturissa häikkää.. liian pieni laturi vai mikähän lie? mutta kyllä nyt alkaa jo jyskämään aikasta hyvin..
                                uljas e30 88/89 316i+ Plymouth Gran Fury -75 360cid+

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎