memebuy23buy

E61 Prof navi hifi paketilla subbarin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zaumer
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 96
    • Mikkeli

    E61 Prof navi hifi paketilla subbarin asennus

    Yritin katsella, mutta silmiin ei oistänyt että mistä on paras ottaa signaali lisä bassolle?
    Autossa on se keskiverto hifi paketti missä on se pikkuvahvistin takakontissa.
    Saako sieltä napattua signaalimuuntimelle kaiutintasoisen signaalin?
    Helpoin olisi toki jos jostain löytyisi ihan rca tasoinen, mutta ei taida löytyä?
    E61 530da LCI ex. E91 320da -06
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    #2
    Itsellä toki L7 hifit mutta tietääkseni samanlailla tuo vahvistin takakulmassa peräkontissa sullakin. En nyt heti löytänyt googlella johtokaaviota mutta itse kaavion perusteella etsin subbarin johdot (4 karvaa yhteensä, muuntimelle molempiin kanaviin) ja muuntimena toimi sellainen joka käynnistyy saadessaan signaalin jolloin erillistä herätettä ei vahvistimelle tarvitse etsiä vaan voi käyttää tuota muuntimen herätettä vahvistimelle. Virrat vedin akulta sulakkeen kautta normaalisti

    Googlella etsiä "e61 hifi wiring" tms
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7551
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by Boiga View Post
      Itsellä toki L7 hifit mutta tietääkseni samanlailla tuo vahvistin takakulmassa peräkontissa sullakin. En nyt heti löytänyt googlella johtokaaviota mutta itse kaavion perusteella etsin subbarin johdot (4 karvaa yhteensä, muuntimelle molempiin kanaviin) ja muuntimena toimi sellainen joka käynnistyy saadessaan signaalin jolloin erillistä herätettä ei vahvistimelle tarvitse etsiä vaan voi käyttää tuota muuntimen herätettä vahvistimelle. Virrat vedin akulta sulakkeen kautta normaalisti

      Googlella etsiä "e61 hifi wiring" tms
      Tässä sinun yksilössä on tainnut subi olla kontissa ennenkin
      Tommix:n ainkaan...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Boiga
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 1773
        • Ylöjärvi

        #4
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Tässä sinun yksilössä on tainnut subi olla kontissa ennenkin
        Tommix:n ainkaan...
        On ilmeisesti otettu pois kun tyhjästä piti nykyinen asentaa:-)
        Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5476
          • S:t Karins

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tässä sinun yksilössä on tainnut subi olla kontissa ennenkin
          Tommix:n ainkaan...
          Ei ollut tuossa kulkuvälineessä vielä... Nykyisessä pelissä Individual audio vaatii viellä subbarin

          Topicin aloittajalle, täällä mm. infoa:
          Last edited by Tommix; 11-12-2012, 17:55.
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • zaumer
            Bimmer Rookie
            • Jul 2010
            • 96
            • Mikkeli

            #6
            Etsiskelin noita kaavioita ja kyllähän sieltä jotain löytyi..
            Eli takakontin vahvistimelta linjamuuntimen kautta saa vetäistyä signaalit vahvistimelle, mutta..
            Löytyi muutamaa eri näkemystä noista piuhoista.
            Jaksaisiko joku kenelle on vahvistin asennettu niin tarkastaa mitkä on oikeat johdot??

            Kaavio 1 tarjosi tälläisiä:
            Vasen + musta/puna
            Vasen - musta/lila
            Oikea + musta/valko
            Oikea -musta/ruskea

            Kaavio 2 tarjosi tälläisiä:
            Vasen + kelta/puna
            Vasen - ruskea/oranssi
            Oikea + Sini/puna
            Oikea - Ruskea/oranssi

            Kumpi näistä on paikkansa pitävä?
            Tuleeko näihin nyt koko taajuuskaista, ettei sitä ole suodatettu?

            EDIT:
            Eli kaavion 1 mukaan mennään ja koko kaista sinne tulee.
            Last edited by zaumer; 12-01-2013, 07:08.
            E61 530da LCI ex. E91 320da -06

            Comment

            • zaumer
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 96
              • Mikkeli

              #7
              Jatketaanpa tätä vähän nyt kun asia muistui mieleen eli..
              Tuli ohjeen mukaisesti asenneltua vahvistin konttiin(ja poistettuakin :-) ), mutta tuntuu sille kuin subbaselle ei tulisi koko kaistaa.
              Kuulostaa enemmänkin sille kuin kaista olisi rajattu 50-200hz kun vahvistimesta laittaa rajan esim 60-80hz niin jäljelle ei jää enää kuin pelkkä diskobasso :-)

              Se kuulostaa suorastaan ihan p****lle. Sama paketti on ollut jo edellisessä autossa käytössä ja siinä laatu oli hyvä.

              Mistä voi johtua?
              E61 530da LCI ex. E91 320da -06

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2979
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by zaumer View Post
                Jatketaanpa tätä vähän nyt kun asia muistui mieleen eli..
                Tuli ohjeen mukaisesti asenneltua vahvistin konttiin(ja poistettuakin :-) ), mutta tuntuu sille kuin subbaselle ei tulisi koko kaistaa.
                Kuulostaa enemmänkin sille kuin kaista olisi rajattu 50-200hz kun vahvistimesta laittaa rajan esim 60-80hz niin jäljelle ei jää enää kuin pelkkä diskobasso :-)

                Se kuulostaa suorastaan ihan p****lle. Sama paketti on ollut jo edellisessä autossa käytössä ja siinä laatu oli hyvä.

                Mistä voi johtua?
                Eli oliko tuossa ryöstetty siitä takapään orggisboxista signaalit?
                Miksi ihmeessä subbarille syötettäisiin muuta kuin subbari-signaalia :think
                Mikäli sinne syötettäisiin yli 200 hz, se ei edes kuuluisi juuri ollenkaan, menisi päällekkäin midien kanssa ja lisäisi vain IM-säröä.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • zaumer
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 96
                  • Mikkeli

                  #9
                  Originally posted by jaki View Post
                  Eli oliko tuossa ryöstetty siitä takapään orggisboxista signaalit?
                  Miksi ihmeessä subbarille syötettäisiin muuta kuin subbari-signaalia :think
                  Mikäli sinne syötettäisiin yli 200 hz, se ei edes kuuluisi juuri ollenkaan, menisi päällekkäin midien kanssa ja lisäisi vain IM-säröä.
                  Juu eli signaalit on ryöstetty takakontin vahvistimelta.
                  Ei ole tarkoitus syöttääkkään kuin 60-80hz alaspäin mutta tuntuu ettei siitä irtoa kunnolla niin matalaa signaalia..

                  Kysymyksen pointti oli että tuleeko tuolle orig vahvistimelle mikä ajaa niitä penkin alla olevia subeja täysi taajuus kaista minkä se sitten rajaa vahvistimella
                  Vai
                  Tuleeko siihen jo valmiiksi rajattu signaali?

                  Eli jakosuodin on kyllä välissä. Mutta kuulostaa silti kurjalle..
                  E61 530da LCI ex. E91 320da -06

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by zaumer View Post
                    Kysymyksen pointti oli että tuleeko tuolle orig vahvistimelle mikä ajaa niitä penkin alla olevia subeja täysi taajuus kaista minkä se sitten rajaa vahvistimella
                    Vai
                    Tuleeko siihen jo valmiiksi rajattu signaali?
                    hyvä kysymys. Soitinhan (MASK tai CCC) pystyy käsittelemään noita ulostulosignaaleja mielin määrin. Vähän tuntuisi oudolta, että sieltä leikattaisiin jo jostakin 70 Hz tms hujakoilta pois. ihan kaikkehan ei autossa kannata muutenkaan soittaa, mutta silti.
                    Minulla on mutu, että L7 menisi hieman alemmas kuin Hifi.
                    Alle 50 Hz on jo siinä ja siinä, että niitä kuulee muutenkaan (nyt puhutaan puhtaasta siniaallosta, ei kerrannaisten kanssa, joita 99,999% on aina mukana ), enemmänkin tuntee...
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • Mikiis
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2013
                      • 906
                      • Oulu

                      #11
                      google-site-verification: google538695cf9bc60a1a.html


                      Kannattaako tuommoista linjanmuunninta edes asentaa, vai pitäiskö suosiolla ostaa Helix? Myivät viime kesänä mulle tuommoisen, ja kun ei mitään nuista tiedä, niin ostin tuommoisen. Pitäis L7 hifeihin alkaa asenteleen subbari+vahvari.

                      Tuli vain tuolla liikkeessä semmoinen olo, ettei niillä kiinnosta yhtään minun kysymykset, kun yritin kysellä mikä sinne kannattas laittaa. Tyly vastaus oli, että tuommoisia, ja se oli siinä...
                      F11 530d -11
                      E91 -06 320d
                      x2 Tuikut
                      Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                      Comment

                      • Ochworth
                        Newbiemmer
                        • Jan 2015
                        • 22
                        • Juankoski

                        #12
                        Linjamuunnin apuja?!

                        Originally posted by zaumer View Post
                        Etsiskelin noita kaavioita ja kyllähän sieltä jotain löytyi..
                        Eli takakontin vahvistimelta linjamuuntimen kautta saa vetäistyä signaalit vahvistimelle, mutta..
                        Löytyi muutamaa eri näkemystä noista piuhoista.
                        Jaksaisiko joku kenelle on vahvistin asennettu niin tarkastaa mitkä on oikeat johdot??

                        Kaavio 1 tarjosi tälläisiä:
                        Vasen + musta/puna
                        Vasen - musta/lila
                        Oikea + musta/valko
                        Oikea -musta/ruskea

                        Kaavio 2 tarjosi tälläisiä:
                        Vasen + kelta/puna
                        Vasen - ruskea/oranssi
                        Oikea + Sini/puna
                        Oikea - Ruskea/oranssi

                        Kumpi näistä on paikkansa pitävä?
                        Tuleeko näihin nyt koko taajuuskaista, ettei sitä ole suodatettu?

                        EDIT:
                        Eli kaavion 1 mukaan mennään ja koko kaista sinne tulee.
                        Itselläni tuo sama operaatio käynnissä ja otin noista ohuista johdoista linjamuuntimelle vasen- ja + sekä oikea - ja + mutta heti kun linjamuuntimen pistokkeen kytkee muuntimeen nuo vakio "midit" häviävät pelistä..
                        Mikähän mahtaisi olla kun arvelin ne pitää kumminkin kytkettynä siellä ns. Lisänä mutta ei ilmeisesti voi pitää rinnan niitä linjamuuntimen kanssa vai menikö joku vituiks?
                        Huomiselle olisi mukava saada vinkkiä kun rupean jatkamaan hommaa .

                        Comment

                        • Kimmo-R
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 400
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Ochworth View Post
                          Itselläni tuo sama operaatio käynnissä ja otin noista ohuista johdoista linjamuuntimelle vasen- ja + sekä oikea - ja + mutta heti kun linjamuuntimen pistokkeen kytkee muuntimeen nuo vakio "midit" häviävät pelistä..
                          Mikähän mahtaisi olla kun arvelin ne pitää kumminkin kytkettynä siellä ns. Lisänä mutta ei ilmeisesti voi pitää rinnan niitä linjamuuntimen kanssa vai menikö joku vituiks?
                          Huomiselle olisi mukava saada vinkkiä kun rupean jatkamaan hommaa .
                          Jos kyse Hifi 676 niin taitaa olla subeille joku subsonic suodin vahvarin päässä. Mietin vaan miksi ryöstää kaiutintasoinen ulostulo linjamuuntimelle kun samoista piuhoista saa haarotettua linjatasoisen sisäätulon joka on vasteeltaan tasainen. Vahvarillehhan tulee soittimelta 4 kanavaa (etu+taka) eli etusista kannattaa ottaa. Vai oliko ohkasten piuhojen tapauksessa kyse juuri tästä, eli silloin ei tartte linjamuunninta. Subit ulos on juu vähän paksumpia johtoja.
                          Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                          --Audiokit.fi--
                          BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                          BMW i4 M50 Supercharged -23
                          BMW i3 60Ah -14

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #14
                            Juu bemarin kaiutintasoisista subisignaaleista on suodatettu alimmat kymmenet hertsit pois, en nyt muista jakotaajuutta. Jos haluaa parhaan tuloksen niin pitää ottaa linjatasoisena (ja jakosuotamattomana) suoraan linjalähdöistä! Jos autossa ei ole 676 hifit niin sitten vaan headunit koodaten 676 hifiksi ja siitä homma eteenpäin.
                            Last edited by böntti; 14-10-2018, 02:03.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • Kimmo-R
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 400
                              • Tampere

                              #15
                              Täsmentäen eli kaiutintasoisista on alimmat suodatettu.
                              Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                              --Audiokit.fi--
                              BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                              BMW i4 M50 Supercharged -23
                              BMW i3 60Ah -14

                              Comment

                              Working...
                              X