Announcement

Collapse
No announcement yet.

Soittimen valaistuksen vaihto

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

Re: Soittimen valaistuksen vaihto

Originally posted by Wittu_joo

Yleensä paneeleissa ja puhelimissa on pintaliitos ledit. ostaa vaan uudet missä on sama kynnys jännite. muuta mikä on vanhojen kynnys jännite. pitäs ottaa vaan yks irti ja säädettävällä virtalähteellä kattomaan.

Helppoa se on kun sen osaa. muuta jos ei oikein kolvi pysy kädessä en suosittele tekemään
    Kynnysjännite ledeissä on noin 1.4V, mutta värien välillä on eroja esim. punaisella n. 1.3V ja sinisellä n. 1.6V, muut värit on siitä väliltä. Lisäksi ledejä ei käytetä kynnysjännitteellä vaan usein on käytössä 0.5-1V isompi jännite kuin mikä on kynnysjännite, joten ledien väriä voi vaihtaa muuttamatta mitään vastuksia.
    Kokeilemalla se selviää...

Comment

• Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

Originally posted by kaol
      Kynnysjännite ledeissä on noin 1.4V, mutta värien välillä on eroja esim. punaisella n. 1.3V ja sinisellä n. 1.6V, muut värit on siitä väliltä. Lisäksi ledejä ei käytetä kynnysjännitteellä vaan usein on käytössä 0.5-1V isompi jännite kuin mikä on kynnysjännite, joten ledien väriä voi vaihtaa muuttamatta mitään vastuksia.
      Tämä on taas sarjassa "tyhmiä ja käsiteltyjä kysymyksiä", mutta eikös ledin kirkkautta säädetä virran vaihtelulla, eikä jännitteellä? Eli kun kytken ledin virtalähteeseen voin vaihdella sen kirkkautta etuvastuksen suuruutta muuttelemalla, jännitteen ollessa vakio...

...kauppakorkeakoulussa ei opeteta elektroniikkaa :wink:

Comment

• kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

Originally posted by Kyytsis
        Tämä on taas sarjassa "tyhmiä ja käsiteltyjä kysymyksiä", mutta eikös ledin kirkkautta säädetä virran vaihtelulla, eikä jännitteellä? Eli kun kytken ledin virtalähteeseen voin vaihdella sen kirkkautta etuvastuksen suuruutta muuttelemalla, jännitteen ollessa vakio...

Niinkin sen voi tehdä. Mutta siinäkin tapauksessa ledin "yli" vaikuttavaa jännitettä muutetaan. Eli kun pistät ledin eteen isompaa vastusta niin vastukseen jää aina isompi jännite (puhutaan vastuksen jännitehäviöstä). Tuon voisi sanoa toisinkin: eli kun virtaa säädetään vastuksella niin virtapiirin seuraavaan osaan vaikuttaa vastuksen jännitehäviön verran pienempi jännite.

Pitää vain huomata ettei aloita testaamista liian pieneillä vastuksella, muuten saattaa käydä köppäisesti.

Comment

• Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

Niinkin sen voi tehdä. Mutta siinäkin tapauksessa ledin "yli" vaikuttavaa jännitettä muutetaan. Eli kun pistät ledin eteen isompaa vastusta niin vastukseen jää aina isompi jännite (puhutaan vastuksen jännitehäviöstä). Tuon voisi sanoa toisinkin: eli kun virtaa säädetään vastuksella niin virtapiirin seuraavaan osaan vaikuttaa vastuksen jännitehäviön verran pienempi jännite.

Pitää vain huomata ettei aloita testaamista liian pieneillä vastuksella, muuten saattaa käydä köppäisesti.
          Ok. Teoriasta ei ole hajuakaan, viimeksi askartelin ledeistä vaihdekepin nupin, 3 lediä sarjassa ja muistaakseni 1.2kiloinen vastus eteen. Ihan hyvä kirkkaus tuli, kiloisella oli jo liiottelua.

Comment

• kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

en ehkä oon mikää paras selittämään asioita toisille, että ei ihme jos et hokannu :sleep:

Comment

• Sickness
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 1923
              • Helsinki

Originally posted by Kyytsis

Sähän olet puhunut siitä tuplatutkinnosta autonasentajalinjalta... kai siellä voi lukea sivuaineena jotain sähköoppia :lol:

Mä voin sitten suunnitella sulle jotain geenitomaatteja millä pysyt hengissä saatuasi kaameat sätkyt noista sähköleikeistä, kunhan saan oman tuplani tehtyä...
              E39 520iA -02

Comment

• Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

Originally posted by Sickness
                Sähän olet puhunut siitä tuplatutkinnosta autonasentajalinjalta... kai siellä voi lukea sivuaineena jotain sähköoppia :lol:

Mä voin sitten suunnitella sulle jotain geenitomaatteja millä pysyt hengissä saatuasi kaameat sätkyt noista sähköleikeistä, kunhan saan oman tuplani tehtyä...
                Se, että on "vihannes" ei tarkoita että olisi maisteri vihannes... Eli se siitä sun tuplasta : :lol:

Mulla on sitä paitsi oikea geneetikko kotona :wink:

..mä meen nyt kokeilemaan että onko auton akussa virtaa. Kielellä.

Comment

• pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6775
                  • PK-seutu

Originally posted by hOGi
                  Käännetäänpä ongelma toisin päin. Mulla on Pioneer DEX-P9R -soitin, jossa on valkoiset valot. Omasta mielestäni noi on huomattavasti tyylikkäämät kuin E36:n keltainen yleisvalaistus keskikonsolissa. Osaako joku kertoa, kuinka suuri vaiva olisi muuttaa valot valkoisiksi?

Muutettavaa on ainakin seuraavissa komponenteissa
                  - ajotietokone
                  - mittaristo
                  - lämmittimen valaistus (ei ilmastointia)
                  Mulla on myös P9. Onneksi haluat vaihtaa auton valoja, etkä soittimen, koska soittimesta on mahdotonta vaihtaa näytön väriä. (Näppäinten valot saa siis vaihdettua, mutta itse näytön ei.)

Mä taas olisin halunnut soittimen kaikki valot punasiks, mut ei niin ei :(

Tuolta löytyy P9:n paneelista muutama otos...
                  S65, S85, H1, N63TU, IB1

Comment

• hOGi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1295
                    • Espoo

Originally posted by pyroz
                    Originally posted by hOGi
                    Käännetäänpä ongelma toisin päin. Mulla on Pioneer DEX-P9R -soitin, jossa on valkoiset valot. Omasta mielestäni noi on huomattavasti tyylikkäämät kuin E36:n keltainen yleisvalaistus keskikonsolissa. Osaako joku kertoa, kuinka suuri vaiva olisi muuttaa valot valkoisiksi?

Muutettavaa on ainakin seuraavissa komponenteissa
                    - ajotietokone
                    - mittaristo
                    - lämmittimen valaistus (ei ilmastointia)
                    Mulla on myös P9. Onneksi haluat vaihtaa auton valoja, etkä soittimen, koska soittimesta on mahdotonta vaihtaa näytön väriä. (Näppäinten valot saa siis vaihdettua, mutta itse näytön ei.)

Mä taas olisin halunnut soittimen kaikki valot punasiks, mut ei niin ei :(

Tuolta löytyy P9:n paneelista muutama otos...
                    http://alpha.wakkanet.fi/~pyroz/P9/paneeli/
                    Kiitos kuvista. Itse asiassa voisihan noi paneelinkin valot vaihtaa paremmin auton sävyihin sopiviksi, taitaa olla hieman helpompi homma kuin koko auton modaaminen. Mulla ei oo niin väliä itse näytön värityksellä, koska pidän sitä kuitenkin suurimman osan aikaa sammutettuna - ei jaksa enää katella vilkkuvaloshowta, kun edellisessä mankassa pyöri kaiken maailman delfiinit ja rauniot eikä niitä saanut kytkettyä pois päältä.
                    www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

Comment

• Asurme
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2003
                      • 133
                      • Oulu

Väännetääs asiaa entisestään eli missähän soittimis olis koko valaistus punanen?

Comment

• mn2261
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2003
                        • 84

Alpinelta saa bemarin oranssiin sopivia soittimia.
                        Tullut tai tulossa kaiketi halpoja mp3-soittimia.
                        Itse kyselin tavallista cd:tä ja lupasivat sellaisen alle 250€ bemarin oranssilla valaistuksella.

Comment

• mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

Originally posted by Asurme
                          Väännetääs asiaa entisestään eli missähän soittimis olis koko valaistus punanen?
                          Beckerin soittimissa ainakin on
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

Comment

• Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

...ja Sonyn soittimissa on ainakin vanhempien bemarien punaiseen sopiva valaistus...

Comment

• parssinen85
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 105
                              • Vantaa

Ei liity aiheeseen, mutta tietääkö kukaan onko e30:sen mittarin valot ledit vai mitkä?
                              e30 cabriolet

Comment

• M_Power
                                Moderator
                                • Jul 2003
                                • 2767
                                • Espoo, HML

Mitäs vaikeeta tuossa soittimen näytön värin vaihtamisessa on :roll: Ei ongelmia...
                                Senkun laittaa asetuksista värin haluamakseen, kun on lähes portaattomasti säädettävissä
                                BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                                BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                                Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                                Team vier Zylinder!

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎