Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    #46
    Originally posted by Eemeli View Post
    Haloo ja valot päälle, kaverihan ihan oikein ilmoitti kaikki komponentit ja niiden yksikköhinnat alkuperäisessä viestissä. Minä sitten kommentoin erikseen sitä osuutta, mihin voi vaikuttaa.
    Jee.
    En lukenut kuin tuon lainauksen sähkön hinnasta enkä äkännyt alkuperäistä viestiä jossa nuo oli eritelty,
    anon anteeksiantoa
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • ike24
      BTCF Member
      • Mar 2011
      • 957
      • haapavesi

      #47
      Onkos kukaan tehny puu runkosta hallia joka abaut 4metriä korkea? semmosta että miten vaaditaanko runkolle jo tukipalkkeja tai jotain? tuskin ihan normi omakotitalon runko kelpaa?. Uuden talon teko alkais kesällä ja pakkohan se on samalla tallikin tehä.

      Comment

      • Pred
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 442
        • E-Pohjanmaa

        #48
        Originally posted by ike24 View Post
        Onkos kukaan tehny puu runkosta hallia joka abaut 4metriä korkea? semmosta että miten vaaditaanko runkolle jo tukipalkkeja tai jotain? tuskin ihan normi omakotitalon runko kelpaa?. Uuden talon teko alkais kesällä ja pakkohan se on samalla tallikin tehä.
        Eipä siinä mitään ihmeellistä ole. Tehdäänhän niitä 2-kerroksisia talojakin ja niissäkään mitään ihmeellistä ole. Välipohjaa varten tulee palkkeja. Halliin jos tulee sisälevyt ja ulkopuolelle koolaukset & laudoitus, niin nyrjähdystuenta tulee siinä. Jos tulee vain kylmä, niin joutuu todennäköisesti sisäpuolelta vähän reivaan kiinni. Niskapalkilla ristikoilta tuleva kuormitus jaetaan runkotolpille ja tolppia pitkin perustuksille.
        Tesla Model 3 Performance
        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
        EX: VW Touran 2.0 TDI
        EX: VW R6 Polo GTI
        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
        EX: BMW E91 325dA M-sport
        EX: BMW E46 320d touring M-sport
        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

        Comment

        • ike24
          BTCF Member
          • Mar 2011
          • 957
          • haapavesi

          #49
          Originally posted by Pred View Post
          Eipä siinä mitään ihmeellistä ole. Tehdäänhän niitä 2-kerroksisia talojakin ja niissäkään mitään ihmeellistä ole. Välipohjaa varten tulee palkkeja. Halliin jos tulee sisälevyt ja ulkopuolelle koolaukset & laudoitus, niin nyrjähdystuenta tulee siinä. Jos tulee vain kylmä, niin joutuu todennäköisesti sisäpuolelta vähän reivaan kiinni. Niskapalkilla ristikoilta tuleva kuormitus jaetaan runkotolpille ja tolppia pitkin perustuksille.
          jep tiedän mutta kyllä se raja jossaiin tulee vastaan. Onhan noita halleja kaatunu rakennus vaiheissa juuri sen takia koska se on väärin tehty..

          Comment

          • huupi
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 1196
            • Tyrnävä

            #50
            Tallin rakennus olisi edessä ja monta hyvää vinkkiä sen tekoon olen tästä ketjusta saanut. Korjatkaa toki jos olen erehtynyt, mutta yhtään juttua nosturin upottamisesta lattiaan en ole huomannut. Tarkoituksena on siis laittaa, todennäköisesti saksimallinen nostin (esim. täälläkin mainittu MS-Tuonnin myymä malli), siten että nosturi ala-asennossaan on täysin lattiatasossa. Ja nimenomaan tuollainen "pinta-asennus malli" eli lattian päälle tarkoitettu, reilu 10cm korkea. Sellainen syvennys olisi vielä kohtuudella tehtävissä verrattuna upotettaviin 30+cm malleihin. Minkä kokoinen ja muotoinen syvennyksen tulisi olla? Nosturin etukäteen hankkimallahan se tietty selviäisi. Perimmäisenä ajatuksena on siis mahdollisimman ehyt ja yhtenäinen sekä tasainen lattia-ala nosturin seutu mukaan luettuna.
            I01 i3s 94

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              #51
              eikös siinä jää pikkusen liian pieneksi nostokorkeus jos upotat lattiaan matalanostimen? vai meenasikko tämän laittaa http://www.mstuonti.fi/?page=tuottee...ala=11&item=15

              eikai siinä muuta ihmeellstä ole, kun oma hommansa rakentaaa veden poisto montuista..
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #52
                Originally posted by huupi View Post
                Tallin rakennus olisi edessä ja monta hyvää vinkkiä sen tekoon olen tästä ketjusta saanut. Korjatkaa toki jos olen erehtynyt, mutta yhtään juttua nosturin upottamisesta lattiaan en ole huomannut. Tarkoituksena on siis laittaa, todennäköisesti saksimallinen nostin (esim. täälläkin mainittu MS-Tuonnin myymä malli), siten että nosturi ala-asennossaan on täysin lattiatasossa. Ja nimenomaan tuollainen "pinta-asennus malli" eli lattian päälle tarkoitettu, reilu 10cm korkea. Sellainen syvennys olisi vielä kohtuudella tehtävissä verrattuna upotettaviin 30+cm malleihin. Minkä kokoinen ja muotoinen syvennyksen tulisi olla? Nosturin etukäteen hankkimallahan se tietty selviäisi. Perimmäisenä ajatuksena on siis mahdollisimman ehyt ja yhtenäinen sekä tasainen lattia-ala nosturin seutu mukaan luettuna.


                Ei mitään järkeä lähteä upottamaan pinta-asennettavaa mallia, kun uutta tekee. Samalla vaivalla siihen tekee sen 20cm syvemmän montun nosturille. Upotettava on halvempikin ja rakenteeltaan tukevampi, kun ei ole tarvinut niin pieneen tilaan tehdä. Toisaalta jos talli on normaali 260cm korkea, niin silloin menee matalakin malli upotettuna, kun ei saa kuitenkaan nostettua paljon korkeammalle.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Maili
                  BTCF Member
                  • Aug 2011
                  • 444
                  • E-pohjanmaa

                  #53
                  Tosi vaikea tehdä valuun upotusta, jos ei nosturi malli ole selvillä. Ite laitoin käytetyn stenhoj 1- sylinteri nosturin. Upotin sylinterin suoja putken montun pohjalle. Ei olisi ilman monttua onnistunutkaan , koska upotus syvyyshän on 2,6m Ongelmia oli kyllä riittämiin, kun mulla on vesikiertoinen lattialämmitys. Sähköt oli pakko vetää lattian pintaan ja kinnitykset täytyi rakentaa omilla kestävyys laskennoilla. Tyytyväinen olen kyllä ollut. Ei vie tallista turhaa tilaa , koska nosturi jää auton alle piiloon kun sitä ei tarvi. Ostin nosturin käytettynä Tolmar oy:stä. Siellä oli halli täynnä käytettyjä ammatti nostureita. Noita sylinteri nostureita kun ei kiinan poijat vielä tee.. ja aina nuo kunnon merkit on käytettynäkin parempia kuin nuo halvimmat mahdolliset. Ite pitäisin nosturi ostoksille lähtiessä tuota yhtenä vaihtoehtona
                  E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                  Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                  Comment

                  • Purni
                    BTCF Member
                    • May 2007
                    • 915
                    • Vantaa

                    #54
                    Olis hienoa jos laittaisitte kuvan omista virityksistä niin aukeis idea vähän paremmin.
                    Kesämiina: E39 M5 S/C
                    Talvimiina: E70 X5 530sd

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1196
                      • Tyrnävä

                      #55
                      Originally posted by jmp2002 View Post
                      eikös siinä jää pikkusen liian pieneksi nostokorkeus jos upotat lattiaan matalanostimen? vai meenasikko tämän laittaa http://www.mstuonti.fi/?page=tuottee...ala=11&item=15

                      eikai siinä muuta ihmeellstä ole, kun oma hommansa rakentaaa veden poisto montuista..
                      Niin... Saattahan se tieten turhan vähän nostaa. :think Ihan olin ajatellut sellaista metrin nostavaa. Ajatuksena on laittaa kaivo tuonne syvennyksen pohjalle.

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      Ei mitään järkeä lähteä upottamaan pinta-asennettavaa mallia, kun uutta tekee. Samalla vaivalla siihen tekee sen 20cm syvemmän montun nosturille. Upotettava on halvempikin ja rakenteeltaan tukevampi, kun ei ole tarvinut niin pieneen tilaan tehdä. Toisaalta jos talli on normaali 260cm korkea, niin silloin menee matalakin malli upotettuna, kun ei saa kuitenkaan nostettua paljon korkeammalle.
                      Talliin on tulossa sisäkorkeutta 3m, joten kyllähän tuollaisesta 1,5m nostavasta iloa enemmän olisi.

                      Originally posted by Maili View Post
                      Tosi vaikea tehdä valuun upotusta, jos ei nosturi malli ole selvillä. Ite laitoin käytetyn stenhoj 1- sylinteri nosturin. Upotin sylinterin suoja putken montun pohjalle. Ei olisi ilman monttua onnistunutkaan , koska upotus syvyyshän on 2,6m Ongelmia oli kyllä riittämiin, kun mulla on vesikiertoinen lattialämmitys. Sähköt oli pakko vetää lattian pintaan ja kinnitykset täytyi rakentaa omilla kestävyys laskennoilla. Tyytyväinen olen kyllä ollut. Ei vie tallista turhaa tilaa , koska nosturi jää auton alle piiloon kun sitä ei tarvi. Ostin nosturin käytettynä Tolmar oy:stä. Siellä oli halli täynnä käytettyjä ammatti nostureita. Noita sylinteri nostureita kun ei kiinan poijat vielä tee.. ja aina nuo kunnon merkit on käytettynäkin parempia kuin nuo halvimmat mahdolliset. Ite pitäisin nosturi ostoksille lähtiessä tuota yhtenä vaihtoehtona
                      Aivan en saanut käsitystä miten olet omasi toteuttanut, mutta tuollainen käytetty voisi olla todellinen vaihtoehto. Kiitos vinkistä!
                      I01 i3s 94

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #56
                        Originally posted by huupi View Post
                        Talliin on tulossa sisäkorkeutta 3m, joten kyllähän tuollaisesta 1,5m nostavasta iloa enemmän olisi.

                        No ilman muuta sitten oikea upotettava saksinosturi. Helmasta kattoon on 120-140cm henkilöautojen korkeus. Saat helposti 150-170cm nostettua.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3447
                          • Janakkala

                          #57
                          Originally posted by Purni View Post
                          Olis hienoa jos laittaisitte kuvan omista virityksistä niin aukeis idea vähän paremmin.
                          Tuossa muutama projekti kuva oman tallin nosturi upotuksista ja asennuksista. Voi olla, että olen jo asiasta kirjoittanutkin tuonne aikaisempaan topikkiin mutta laitetaan nyt kertauksena kun kerran kysyttiin

                          Tulevan saksinosturin pohjalle tuli valettua noin 15cm paksu laatta, joka on jonkin verran isompi kuin itse nosturi, ja rautaverkkoa laitettiin riittävästi betonin sekaan.
                          Filmivanerista tuli tehtyä valumuotit ja ropattua ne tiukasti kiini pohjalaattaan.
                          Korot pitää mitata tarkasti jotta montusta tulee oikean korkuinen kaikin puolin.
                          30mm valkoisesta putkesta tuli vedettyä viemäröinti kuvissa näkyvään isoon kaivoon. Kaikki viemäröinti pitää vetää öljynerotuskaivon kautta umpisäiliöön.
                          75mm viemäriputkesta tehtiin nosturin hydrauliikalle tunnelit.




                          Kuvassa näkyy myös linjalanka pingotettuna joka on tulevan lattialaatan taso.




                          Sitten vaan mokkoa päälle.
                          Oikeanpuolimmainen viemäriputki menee tulevalle käyttöyksikölle.
                          Ja lattialaatta tehdään millilleen valumuottien tasalle.




                          Tuollaiselle ne sitten näyttivät kuivuttuaan.
                          hiukan huono kuva kun ei näy kuin kulma muttei parempaakaan löytynyt.




                          Sitten monttujen reunoihin propattiin ja liimattiin 3mm paksut alumiini kulmat, ja pinnoitus työt aloitettiin epoksilla.
                          Putket menee monttujen molemmissa päissä, ja eteen käyttöyksikölle menevä putki näkyy myös tuolla nurkassa.




                          Nosturin asennus hommia. Viemäriputket on vielä monttujen yläpuolella mutta mattopuukolla veistettiin putken päät samalle tasolle.




                          Nosturi rupea olemaan hollillaan.

                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • topsi
                            BTCF Member
                            • Mar 2009
                            • 225
                            • Oulu

                            #58
                            Nyt kun olette katsoneet spetken ammattilais-asennusta niin kerron omasta harrastelija-värkkäyksestä

                            Eli Bilteman matalanostimen päätin upottaa lattiaan. Tallin korkeus 2600 ja nosto-oviautomatiikka vielä syö siitä n. 200mm, joten matalanostin oikeastaan ainoa järkevä. Ei taida tuota tourania saada edes niin ylös kuin nostimessa olisi vara.

                            Nostinta varten tehtiin yksi iso laatikko, johon keskelle kaivo. ympärille n. 1cm joka puolelle extraa jotta vesi mahtuu välistä. Ja reunoilta keskelle vesi-uria niin että reunoilta sisään valuva vesi pääsee nosturin alitse keskelle. Pohjalaatta on n. 15cm isompi joka suuntaan kuin nosturi.

                            Upotuksen reunaan (muottiin kiinni) laitoin n. 6x40mm lattaraudan, johon oli hitsattu tartuntarautoja jotka menivät betonin sisään. Lattia liipattiin tätä rautaa vasten, ja rauta estää laatikon murenemisen.

                            Piuhat menee 75mm viemäriputkea pitkin tallin nurkkaan.

                            Kuvia itse prosessista tuli otettua hintsusti, ekassa kuvassa alempi kakku tulossa. Toisessa taas olen jo hivuttamassa bilteeman nosturia paikalleen. Ajosillat leikkasin poijes.

                            Kolmannen kuvan voisin käydä räpsäisemässä vaikka nyt, jossa nostin on jo paikallaan
                            Click image for larger version

Name:	2013-11-04 07.39.31.jpg
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	4829241Click image for larger version

Name:	2014-01-04 18.20.12.jpg
Views:	1
Size:	56.0 KB
ID:	4829242
                            E46 ///M3 -01
                            Ex: E39 530d -01 M-sport
                            Ex: E39 525tds touring -97

                            Comment

                            • topsi
                              BTCF Member
                              • Mar 2009
                              • 225
                              • Oulu

                              #59
                              Tässäpä vielä kuva valmiista upotuksesta ja keskeneräisestä tallista

                              Tuohon keskelle olisi tarkoitus vielä tehdä irroitettava lattia samanlaisesta turkkipellistä mitä nosturin pinta.

                              Attached Files
                              E46 ///M3 -01
                              Ex: E39 530d -01 M-sport
                              Ex: E39 525tds touring -97

                              Comment

                              • jmp2002
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 5727
                                • Rovaniemi

                                #60
                                hyvältähän topsinki nosturi asennus näyttää, mutta kannattaa tosiaan laittaa se levy keskelle, tuohonko joku tietämätön kävelee isopahvilaatikko kädessä, niin nilkat on hellänä...
                                E30 325i Touring -89
                                E30 325i touring -88 m50tbo
                                G20 330e M-Sport -20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎