Terveisiä Sydneystä ja Malbournesta!
Autokanta poikkeaa odotetusti Suomesta. Täällä on selvästi verottajan tuki V8 moottoreille kun 63 oli mersun yleisin moottorityyppi.
Silmiinpistävää on liikenteen sujuvuus ja tuli mietittyä miten voi olla näillä asukasmäärillä näin sujuva liikenne? 7-aikaan voi ajaa Sydneyn läpi pysähtymättä 60-80km/h nopeudella. Ok löytyy keskustatunneli, mutta eipä ruuhkaudu tiet ulostuloramppien kohdalta tukkien koko väylää. Melbournessa illalla liikenne on yhtä sujuvaa kuin Herttoniemessä klo 23 jälkeen.
Eräs syy on valojen ohjaus. Toisin kuin helsingissä jokainen valo ei ole systemaattisesti punainen vaan vihreää on paljon. Toiseksi jalankulkijoiden punainen on pidempi ja jalankulkijoiden vihreä on hyvin lyhyt. Ei juuri haittaa jalankulkua, mutta edesauttaa autoilua huimasti. Kolmanneksi kaistoja on aina useampi samaan suuntaan. Bussiliikennettä on poikkeuksellisen vähän, mutta eipä tunnu haittaavan.
Väkimäärästä tai autojen määrästä Helsingin ruuhkat ei johdu, vaan valo-ja kaistapolitiikasta. Suojateitä on aivan liikaa -muutaman sadan metrin välein ja samoin punaisia valoja. Iltaisin busseille pyhitetyt kaistat turhaan ruuhkauttaa ainoaa ajokaistaa. Kehillä pienemmät turva-alueet ja tilalle enemmän kaistoja. Uusin villitys on jättää bussipysäkkien syvennykset pois, jotta ruuhkatilanne varmistettaisiin a la Latokartano.
Autokanta poikkeaa odotetusti Suomesta. Täällä on selvästi verottajan tuki V8 moottoreille kun 63 oli mersun yleisin moottorityyppi.
Silmiinpistävää on liikenteen sujuvuus ja tuli mietittyä miten voi olla näillä asukasmäärillä näin sujuva liikenne? 7-aikaan voi ajaa Sydneyn läpi pysähtymättä 60-80km/h nopeudella. Ok löytyy keskustatunneli, mutta eipä ruuhkaudu tiet ulostuloramppien kohdalta tukkien koko väylää. Melbournessa illalla liikenne on yhtä sujuvaa kuin Herttoniemessä klo 23 jälkeen.
Eräs syy on valojen ohjaus. Toisin kuin helsingissä jokainen valo ei ole systemaattisesti punainen vaan vihreää on paljon. Toiseksi jalankulkijoiden punainen on pidempi ja jalankulkijoiden vihreä on hyvin lyhyt. Ei juuri haittaa jalankulkua, mutta edesauttaa autoilua huimasti. Kolmanneksi kaistoja on aina useampi samaan suuntaan. Bussiliikennettä on poikkeuksellisen vähän, mutta eipä tunnu haittaavan.
Väkimäärästä tai autojen määrästä Helsingin ruuhkat ei johdu, vaan valo-ja kaistapolitiikasta. Suojateitä on aivan liikaa -muutaman sadan metrin välein ja samoin punaisia valoja. Iltaisin busseille pyhitetyt kaistat turhaan ruuhkauttaa ainoaa ajokaistaa. Kehillä pienemmät turva-alueet ja tilalle enemmän kaistoja. Uusin villitys on jättää bussipysäkkien syvennykset pois, jotta ruuhkatilanne varmistettaisiin a la Latokartano.
Comment