Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helsingin liikennesuunnittelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    Helsingin liikennesuunnittelu

    Terveisiä Sydneystä ja Malbournesta!

    Autokanta poikkeaa odotetusti Suomesta. Täällä on selvästi verottajan tuki V8 moottoreille kun 63 oli mersun yleisin moottorityyppi.

    Silmiinpistävää on liikenteen sujuvuus ja tuli mietittyä miten voi olla näillä asukasmäärillä näin sujuva liikenne? 7-aikaan voi ajaa Sydneyn läpi pysähtymättä 60-80km/h nopeudella. Ok löytyy keskustatunneli, mutta eipä ruuhkaudu tiet ulostuloramppien kohdalta tukkien koko väylää. Melbournessa illalla liikenne on yhtä sujuvaa kuin Herttoniemessä klo 23 jälkeen.

    Eräs syy on valojen ohjaus. Toisin kuin helsingissä jokainen valo ei ole systemaattisesti punainen vaan vihreää on paljon. Toiseksi jalankulkijoiden punainen on pidempi ja jalankulkijoiden vihreä on hyvin lyhyt. Ei juuri haittaa jalankulkua, mutta edesauttaa autoilua huimasti. Kolmanneksi kaistoja on aina useampi samaan suuntaan. Bussiliikennettä on poikkeuksellisen vähän, mutta eipä tunnu haittaavan.

    Väkimäärästä tai autojen määrästä Helsingin ruuhkat ei johdu, vaan valo-ja kaistapolitiikasta. Suojateitä on aivan liikaa -muutaman sadan metrin välein ja samoin punaisia valoja. Iltaisin busseille pyhitetyt kaistat turhaan ruuhkauttaa ainoaa ajokaistaa. Kehillä pienemmät turva-alueet ja tilalle enemmän kaistoja. Uusin villitys on jättää bussipysäkkien syvennykset pois, jotta ruuhkatilanne varmistettaisiin a la Latokartano.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by Vanquish View Post
    helsingissä jokainen valo ei ole systemaattisesti punainen ...Suojateitä on aivan liikaa -muutaman sadan metrin välein ja samoin punaisia valoja. Iltaisin busseille pyhitetyt kaistat turhaan ruuhkauttaa ainoaa ajokaistaa. ... Uusin villitys on jättää bussipysäkkien syvennykset pois, jotta ruuhkatilanne varmistettaisiin a la Latokartano.
    Helsingissä tuo on tarkoituksen mukaista, ettei vain kukaan mene sinne autolla. Miksi kukaan menee sinne autolla? Miksi sinne kukaan menee ylipäätään?

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17508
      • Turku

      #3
      Espoon keskuksen loistavassa uudistuksessa myös poistettiin bussipysäkit -> saa jonottaa, mikä järki tuossa on!?
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #4
        Valoristeyksiin vaikuttavat myös linja-autot. Ainakin Tampereella valoristeyksiä ohjataan bussien mukaan. Eli jos jostain suunnasta on bussi tulossa, niin valojen normaali rytmi katkeaa ja bussille vihreä syttyy aiemmin. Sekoittaa hyvin liikennettä, kun valot eivät toimi loogisesti. Mahtaako PK-seudulla olla käytössä sama systeemi?

        Comment

        • Miltzu
          BTCF Member
          • May 2008
          • 2476
          • Finland

          #5
          Perthissä Australiassa oli silmiinpistävä ero valosyklin pituudessa. Jos jäit punaisiin niin saatoit venata 5 min vihreitä. Ja tämä todella sujuvoitti liikennettä, kun vihreät kesti vastaavasti niin kauan ettei kovin usein tarttenut pysähdellä, eikä höllätä jalkaa kaasulta ennen valoja odottaen että ne vaihtuu kuitenkin nenän edestä... Å

          Comment

          • Rhodry
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 3264
            • Siuntio

            #6
            Originally posted by Ramzez View Post
            Valoristeyksiin vaikuttavat myös linja-autot. Ainakin Tampereella valoristeyksiä ohjataan bussien mukaan. Eli jos jostain suunnasta on bussi tulossa, niin valojen normaali rytmi katkeaa ja bussille vihreä syttyy aiemmin. Sekoittaa hyvin liikennettä, kun valot eivät toimi loogisesti. Mahtaako PK-seudulla olla käytössä sama systeemi?
            Helsingin keskustan valoista en tiedä, mutta ainakin täällä Vantaan puolella jotkut risteykset toimii tuolla periaatteella.
            BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
            Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
            E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

            Comment

            • Newbie
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 485
              • Pargas

              #7
              Kyllä joukkoliikenne etuus on stadissakin käytössä, sen tunnistaa siitä pienestä vilkkuvasta valosta. Tässä niistä liikenteen sotkemisjärjestelmistä lisätietoa.

              Last edited by Newbie; 19-03-2014, 21:23.
              "When the facts change, I change my mind."

              Comment

              • jones50
                Bimmer Rookie
                • Aug 2008
                • 93

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Helsingissä tuo on tarkoituksen mukaista, ettei vain kukaan mene sinne autolla. Miksi kukaan menee sinne autolla? Miksi sinne kukaan menee ylipäätään?
                Täällä syntyneet ja asuvat ovat samaa mieltä.

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Sydneyn joukkoliikenne toimii parhaiten paikallisjunilla, katsoo vaan kuinka paljon raiteita on ilmassa Circular Quayn ympärillä niin ei tartte ihmetellä. Onhan siellä tunneliakin näemmä autoille riittävästi. Lautat vielä päälle.

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2855
                    • Tampere

                    #10
                    En muista että oliko Sydneyssä sama järjestely kuin Aucklandissa eli ydinkeskustassa autojen ajaessa ei kävelijät päässeet mihinkään suuntaan. Välillä kaikki autot pysäytettiin ja risteyksessä syttyi hetkeksi jalankulkijoille vihreä joka suuntaan eli pääsi myös ristiin yli. Mielestäni sujuvoitti liikennettä kun kävelijät eivät haitanneet kääntyviä autoja ja toisaalta jalan pääsi tarvittaessa suoraan ristiin yli.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • Miltzu
                      BTCF Member
                      • May 2008
                      • 2476
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by böntti View Post
                      En muista että oliko Sydneyssä sama järjestely kuin Aucklandissa eli ydinkeskustassa autojen ajaessa ei kävelijät päässeet mihinkään suuntaan. Välillä kaikki autot pysäytettiin ja risteyksessä syttyi hetkeksi jalankulkijoille vihreä joka suuntaan eli pääsi myös ristiin yli. Mielestäni sujuvoitti liikennettä kun kävelijät eivät haitanneet kääntyviä autoja ja toisaalta jalan pääsi tarvittaessa suoraan ristiin yli.
                      Perthissä oli sama, ja homma toimi!

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #12
                        Originally posted by böntti View Post
                        En muista että oliko Sydneyssä sama järjestely kuin Aucklandissa eli ydinkeskustassa autojen ajaessa ei kävelijät päässeet mihinkään suuntaan. Välillä kaikki autot pysäytettiin ja risteyksessä syttyi hetkeksi jalankulkijoille vihreä joka suuntaan eli pääsi myös ristiin yli. Mielestäni sujuvoitti liikennettä kun kävelijät eivät haitanneet kääntyviä autoja ja toisaalta jalan pääsi tarvittaessa suoraan ristiin yli.
                        Ei ole sydneyssä tätä systeemiä, mutta pidemmät vihreät autoille. Lisäksi kun käännytään oikealle, niin ryhmitytään vasemmalle, niin suoraan ajavat pääsevät ohi. Vasemman puoleinen liikenne siis kyseessä.

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          #13
                          Vihreät (toiseksi suurin poliittinen ryhmä Helsingissä) haluaa rajoittaa (lue vaikeuttaa) yksityisautoilua. Toki sijainti meren rannassa tuo omat haasteensa kun "puolet" teistä puuttuu ja kantakaupunki on suunniteltu lähinnä yhden hevosen peleille.
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • Newbie
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 485
                            • Pargas

                            #14
                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Vihreät (toiseksi suurin poliittinen ryhmä Helsingissä) haluaa rajoittaa (lue vaikeuttaa) yksityisautoilua. Toki sijainti meren rannassa tuo omat haasteensa kun "puolet" teistä puuttuu ja kantakaupunki on suunniteltu lähinnä yhden hevosen peleille.
                            Niin ja takavuosina oli vielä yleisesti käytettynä "totuutena" tieto, että Helsingin liikennesuunnittelusta vastasi Espoolainen ajokortiton saattoi tosin olla urbaanilegendakin.
                            "When the facts change, I change my mind."

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎