Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liikenteen valvonta 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    Liikenteen valvonta 2014

    Nyt kun poliisien määrää on aupistettu ja johtoa lisätty -poliisihallinnon uudistus- niin oman empiirisen kokemuksen myötä liikennevalvontaa onkin enemmän! Ja vieläpä näkyvää valvontaa eikä tolppavalvontaa.

    Viime kesänä näin yhden ainoan kerran 4 tiellä motarilla poliisin tien varressa kun taas tänä vuonna 3/4 kerroista joku on ollut tutkaamassa. Samoin porintiellä tänä kesänä joka kerta on tullut tunnuksellinen poliisi vastaan kun taas viime kesänä auhde oli noin 1/5. Olenko havainnon kanssa yksin vai onko valvonta näin paljon lisääntynyt?
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Samaa oon kyllä itsekin huomannut. Periaatteessa vähintään kerran viikossa ollut ihan nopeusvalvontaa jopa aamuruuhkassa pääkaupunkiseudulla.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17505
      • Turku

      #3
      Täälläkin samanlaisia havaintoja. Tuntuu, että maakunnissa kun ajelee, tulee vähän väliä poliisia vastaan, auton pysäyttäneenä tai muuten tien sivussa kytiksellä.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Rantakirppu
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 504
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Vanquish View Post
        Nyt kun poliisien määrää on aupistettu ja johtoa lisätty -
        Tämä uudistushan laukkautti hallinnon, ei kentällä olevien poliisien virkoja vähennetty.
        tällä säästöllä saatiin vapaana olevat "kenttävirat" täytetty ja teille lisää poliiseja.
        Median uutisointi oli aivan perseestä, kun tämä asia oli pinnalla, ni suurimmalla osalla on asiasta varmaan väärä käsitys.

        varmaan ainut asia missä olen kaikken rakastaman päivi räsäsen kanssa samaa mieltä.
        siellä hallinnossa istu kymmenittäin toinen toistaan turhempia pamppuja sormi perseessä 8-16 huomattavasti suuremmalla palkalla mitä ns. oikeat poliisit saa.
        Last edited by Rantakirppu; 31-05-2014, 12:23.
        Jos olet ymmärtänyt kaiken, olet varmasti käsittäny väärin!

        Comment

        • crane
          BTCF Member
          • Mar 2003
          • 6392
          • Ex Lappilainen, nykyään etelä

          #5
          Normaalia kausivaihtelua

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15225
            • Ajamisen Iloa

            #6
            kyllähän ne aina hyvällä kelillä on kyttäämässä mutta sen verran kermaperseitä nykykytät että en oo vuosiin nähny ensimmäistäkään tutkaamassa sateella.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #7
              En ole kyllä nähnyt liikenteessä aiempaa enemmän poliiseja. Voisiko kenties valvonnan hetkellinen lisääminen johtua siitä, että sillä halutaan osoittaa, etteivät poliisivoimissa tehdyt uudistukset olisi tosiasiassa vähentäneet poliisin näkyvyyttä katukuvassa? Suurempi kysymys lienee se, että mitkä ovat vasteajat häken tehtäville? Nopeusvalvontaa poliisit tuntuvat mielellään harjoittavan, mutta lieneekö tilanne parempi myös vakavammissa keisseissä?

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by Rantakirppu View Post
                varmaan ainut asia missä olen kaikken rakastaman päivi räsäsen kanssa samaa mieltä.
                siellä hallinnossa istu kymmenittäin toinen toistaan turhempia pamppuja sormi perseessä 8-16 huomattavasti suuremmalla palkalla mitä ns. oikeat poliisit saa.
                Mutta nämä sormi perseessä istujat eivät saaneet kenkää, vaan keksittiin uusia virkoja muualta poliisi hallinnossa. Sormi perseessä istuminen jatkuu ja määrärahat lopussa ei voida puuttua esim. väkivalta rikoksiin vaan pitää valvoa liikennettä koska siitä saa tuloja kassaan.

                Edellis vkl ajoin ~1700km, kaksi kertaa polisi tuli vastaan. Mitä lie kyläpoliiseja kahville menossa...

                Comment

                • tuomkiti81
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 1162
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Mutta nämä sormi perseessä istujat eivät saaneet kenkää, vaan keksittiin uusia virkoja muualta poliisi hallinnossa. Sormi perseessä istuminen jatkuu ja määrärahat lopussa ei voida puuttua esim. väkivalta rikoksiin vaan pitää valvoa liikennettä koska siitä saa tuloja kassaan.

                  Edellis vkl ajoin ~1700km, kaksi kertaa polisi tuli vastaan. Mitä lie kyläpoliiseja kahville menossa...
                  Niin ja kun sieltä liikenteestä on niin helppo niitä tuloja ottaa (kunniallisilta kansalaisilta) ja niitä väkivaltarikos-keissejä setviessähän joutuis valtionvetelät oikeen tekemään töitä..eihän se niille sosialisteille mitenkää käy
                  Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                  Opel Insignia 2.0 Cdti
                  Scania R560 8x4

                  Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                  Ex. E60 530dA -05
                  Ex. E39 530dA -01
                  Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                  Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                  Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #10
                    Silmänlumetta. PaHempia aikoja odotellessa...

                    Last edited by nullzwei; 22-09-2014, 22:24.

                    Comment

                    • jussi_r
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1655
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Remotion View Post
                      kyllähän ne aina hyvällä kelillä on kyttäämässä mutta sen verran kermaperseitä nykykytät että en oo vuosiin nähny ensimmäistäkään tutkaamassa sateella.
                      Tutka toimii sateella epäluotettavasti, joten sateella keskittyvät esim. valovirheisiin, keskinopeusmittaukseen yms. Vanha asfalttiviidakon sananlaskuhan kuuluu, että (kiintiöity) nopeusvalvonta kannattaa tehdä hyvän sään aikana.

                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Silmänlumetta. PaHempia aikoja odotellessa...

                      http://m.iltalehti.fi/autot/2014053018354995_au.shtml
                      Kaahailu on toki pahasta ja sitä ei kukaan fiksu kannata, mutta... Noi tutkimukset ovat monesti valheellisia. Jostain netin syövereistä löytyy varmaan vieläkin Tiehallinnon tutkimus talvirajoitusten taloudellisista vaikutuksista. Keskinopeudet rajoitetuilla tieosuuksilla laskivat tyyliin 87 -> 83 km/h. Muistaakseni numerot menivät jotenkin niin että tuon keskinopeuslaskun kansantaloudelliset vaikutukset kasvaneina matka-aikoina olivat - 56 Meur ja laskennallisesti säästyneinä henkilövahinkoina +27 Meur. Perusinsinööri laskisi tästä tietenkin, että nettovaikutus on negatiivinen, mutta johtopäätöksissä oli yksiselitteisesti julistettu että talvirajoitukset säästävät yhteiskunnalta 27 Meur vuosittain.
                      M3 Cabrio Individual
                      530d GT xDrive
                      GL420 CDI
                      ZX-12R

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2175
                        • Kuopio

                        #12
                        Joo, valvokoon vaan. Omissa töissä saa katsella kun rapanarkit sekoilee keskellä kaupunkia ilman mitään huolta poliisista. Samat narkit tekee reseptiväärennöksiä ja kun niistä yrittää tehdä rikosilmoitusta, niin kolmeen, KOLMEEN (3!!!), päivään ei Kuopion kokoisessa mestassa vastata puhelimeen, että sen rikosilmoituksen vois tehdä ja rikollisen ottaa kiinni. Jos näinä kolmena päivänä oikeasti joku konstaapeli on sakottanut Kuopion alueella jotain tyyppiä vaikkapa siitä rikoksesta, että ohituskaistalla on ohitustilanteessa ajanut 120kmh, niin ei voi muuta sanoo kun voi vitun vittu. Saatanan tunarit. Vaikka onkin tärkeä tehtävä ollut, niin näkisin noin tsiljoona kertaa tärkeämpänä työnä jos siihen puhelimeen olisi vastattu ja otettu ihan oikea rikollinen kiinni.

                        Olen sen verran nuori, että en oikein varmaks voi tätä sanoa, mutta onko näin että liikenteen valvonnan ote on muutenkin muuttunut? Muistelisin, että nassikkana kun istui isän kyydissä 80- ja 90-luvulla niin ei Poliisit ollut kyttäämässä mitään ohitustilanteita. Nyt se on yhtä suuri rikos, jos mä ajan koko Kuopio - Varkaus välisen matkan 130kmh:ssa kuin jos motarilla tai muussa ohitustilanteessa hetkellisesti nopeus käy 130kmh:ssa. Minun mielestä se ei ole sama asia. Ja vaikka lakiin olisi näin kirjoitettu, niin lakiin ei varmasti ole kirjoitettu sitä miten sitä lain henkeä toteutetaan.

                        Tässä on se ongelma, että Poliisin pitäisi ymmärtääkseni toimia liikenneturvallisuuden hyväksi. Tästä on tullut ihan tilastopeliä. Ensiksi luetaan jotain tilastoa, että ylinopeus johtaa kuolemaan (ei esim. huumeet, lääkkeet, viina, itsemurha, liukkaus tai muut tekijät mitä on ollut samaan aikaan) ja siitä sitten vedetään johtopäätös, että joku on kuolemassa aina kun mittari värähtää yli rajoituksen tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikka tosiasiassa ohittaminen olisi leikkiä kuolemalla, jos kaikki noudattas orjallisesti rajoituksia ja kyttäisi mittaria.

                        Ja tämä automaattinen liikenteenvalvonta on oikein kruunun jalokivi tässä hommassa. Täysin kontekstista irti otettuja numeroita ja sakotetaan niitten mukaan. Ihan täyttä paskaa.

                        Samaan aikaan voi seurata liikenteessä mitä ihmeellisimpiä temppuja, jotka oikeasti vaarantavat liikennettä, mutta mihin poliisit tuskin edes puuttuisivat vaikka näkisivätkin, kun tilanteissa ei ole mikään mittari näyttänyt ylinopeutta.
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • BMW
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 3822
                          • California

                          #13
                          Turuntietä (motari) tullut sahattua kuukausittain ees taas yli kolmen vuoden ajan, ja tänä vuonna en ole kertaakaan onnistunut välttämään nopeusratsiaa kyseisellä tieosuudella. Ennen saattoi vierähtää vuosi ettei moiseen ratsiaan törmännyt. Lisäksi keskustassa ja taajamassa on läpivuorokauden pelleilyä kamera-autojen kanssa. Sen romun olen bongannut arkena 5-6 välilläkin kun tiet ovat melkein autiot. Ne raijaa sitä maaseudullekin, viimeksi bongasin sen Mynämäeltä. Oli taas niin puskan sisään ajettu kuin olla ja voi. Härskisti ne ajelee sen kopin kanssa nurmialueilla eikä oo niiin justiinsa istutuksienkaan kanssa. Ja onhan se koppi kevyenliikenteenväylälläkin usein ja tietysti ilman valoja pimeälläkin. Työkaverin kanssa odotettu että milloin joku vetää fillarilla tms. sen keulaan.
                          Last edited by BMW; 01-06-2014, 01:19.
                          P
                          R
                          N
                          D

                          Comment

                          • opTA
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2011
                            • 924
                            • Suomi

                            #14
                            Originally posted by BMW View Post
                            Turuntietä (motari) tullut sahattua kuukausittain ees taas yli kolmen vuoden ajan....Härskisti ne ajelee sen kopin kanssa nurmialueilla eikä oo niiin justiinsa istutuksienkaan kanssa. Ja onhan se koppi kevyenliikenteenväylälläkin usein ja tietysti ilman valoja pimeälläkin. Työkaverin kanssa odotettu että milloin joku vetää fillarilla tms. sen keulaan.
                            Missä kohdilla tämä löytyy...? (tarkoitan että voisin ajella yhdistelmän kanssa rajoitusten mukaista nopeutta ja huudattaa alppitorvia niiden kohdalla, jälkeenpäin sanoa että varoitin peuraa ylittämästä tietä, ettei jää alle...)

                            Comment

                            • Mertsa
                              BTCF Member
                              • Jun 2013
                              • 590
                              • Nummela

                              #15
                              Originally posted by BMW View Post
                              Turuntietä (motari) tullut sahattua kuukausittain ees taas yli kolmen vuoden ajan, ja tänä vuonna en ole kertaakaan onnistunut välttämään nopeusratsiaa kyseisellä tieosuudella.
                              Tarvontietä päivittäin ees sun taas suhaavana (pl. Toukokuu) olen ehkä kahteen nopeusratsiaan törmännyt.
                              Hakamäentiellä on ollut pari tutkaa, yksi puhallusratsia Ratapihantiellä. Ei mitään ns. normaalista poikkeavia.

                              Hauska sinänsä, mähän sain tuossa tammikuussa Helsingin poliisilta kyydin Tarvontieltä töihin, kun eräs Mondeo antoi vähän tulisemman suudelman edellisen ykkösen kylkeen. Siinä heti tapahtuman jälkeen hätäkeskukseen soittaessa kysyivät tapahtumapaikan sijaintia. Kerroin paikan ja keskus lähetti Espoosta yksikön paikan päälle. Espoon yksikön saavuttua he totesivat, että täytyy kutsua Helsingistä yksikkö, koska ollaan Helsingin puolella. Siinä sitten venailtiin me osalliset, ambulanssi, paloauto ja Espoon poliisi, että Helsingin yksikkö ajaa Tarvontietä Turun suuntaan kehä I:lle, vetää siellä ukemin ja ajelee takaisin Tarvontietä Helsingin suuntaan tapahtumapaikalle. Espoo lähti aamukaffelle, Helsingin pari jäi hoitamaan homman. Ajomatkalla duuniin tuli tämä puheeksi Helsingin kavereiden kanssa ja he kertoivat suoraan, että yhtälailla Espoon yksikkö olisi voinut homman hoitaa mutta nykyinen säädäntö heillä sallii sen, että ei tarvitse. Mene sitten ja tiedä.
                              F31 320dA LCI -15

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎