Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuluttajalla on oikeus ostaa sika säkissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    Kuluttajalla on oikeus ostaa sika säkissä



    Kesäkuussa voimaan tulleet kuluttajasuojalain säännökset toivat autokauppiaille entistä tarkemmat ohjeet tiedonannosta etä- ja kotimyyntitilanteissa.

    Käytännössä laki on niin vahva, ettei ostajan tarvitse edes tarkistaa autoa ennakkoon, vaan hänen pitää voida luottaa liikkeen myyjän antamiin tietoihin.

    Oma-aloitteisuutta voi kuitenkin suositella, koska sellaiseen seikkaan ei jälkikäteen voi vedota virheenä, joka vaikkapa silmämääräisesti olisi pitänyt tehdyssä tarkastuksessa havaita.

    Autoliikkeissä myyjän on kerrottava ostajalle kaikki tiedot, joilla voi olla merkitystä ostopäätöksen tai auton arvoon.

    Lähtökohta on, että kaupantekohetkellä myös kaikki maksuun erääntyneet viranomaismaksut on maksettu ja auto on kaikin puolin viranomaisten määräysten mukaisessa kunnossa, ellei myyjä ole muuta kertonut.

    Myyjää sitoo kaikki kerrottu ja markkinoinnissa ilmoitettu ja myös se, mitä mahdollisesti on jäänyt kertomatta.

    Myyjä vastaa jopa sellaisista seikoista, joita ei kaupanteon hetkellä välttämättä ollut tiedossa. Näin, jos auto on niiden perusteella huonommassa kunnossa kuin kuluttajalla on ollut ostaessaan perusteltua aihetta olettaa.

    Nykyisin yhä useampi asiakas myös nauhoittaa sopimusneuvotteluja, koska monilla älypuhelimilla se käy kätevästi. Esimerkiksi jos kaikki sovitut takuuasiat eivät ole kirjautuneet paperille, ne voi tarkistaa nauhoituksesta.

    Kuluttajalle on kerrottava

    1. Jos auto on tuotu käytettynä maahan. Kaikki autoliikkeet eivät välttämättä ota vaihdossa tuontiautoja, koska niiden huoltohistoria voi olla vaikea selvittää eivätkä esimerkiksi kilometrilukemat pidä välttämättä paikkaansa.

    2. Jos auto on ollut kolarissa ja siihen on tehty isoja korjauksia. Sitä ei tarvitse kertoa, missä korjaukset on tehty, myyjä ei niistä välttämättä edes tiedä. Pienestä kolarista ei myöskään tarvitse kertoa, jos korjaukset on tehty asianmukaisesti eivätkä ne alenna auton arvoa.

    3. Jos auto on lunastettu ja se on tullut korjausten jälkeen uudelleen myyntiin. Lunastuksesta on kerrottava erikseen, vaikka se näkyisi myös papereista.

    4. Auton aiempi käyttötarkoitus, jos auto on esimerkiksi aiemmin ollut taksina tai vuokrakäytössä.

    5. Jos autosta puuttuu netissä mainittuja luvattuja varusteita.

    6. Kaikesta muustakin poikkeuksellisesta, mitä kuluttaja ei itsestään selvästi huomaa.
    Tämähän on selkeästi kuluttajan etu, mutta autokauppiaita voi vähän v*tuttaa
    ------
    G31 530d
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    #2
    Tämä nyt tulee hieman karrikoiden mutta osaltaan autokauppiaat ovat ihan itse toiminnallaan ajaneet tuon lain soveltamisen tähän tilaan mitä se nyt on.

    Lähinnä tarkoitan tällä nyt sitä, että kauppiaat "antautuvat" herkemmin osallistumaan korjauksiin joihin heillä ei olisi edes lain mukaista velvoitetta koska pelkäävät huonoa mainetta internetin keskustelufoorumeilla ja sosiaalisessa mediassa, jossa mielipiteet herkästi menevät sen kovaäänisimmän huutajan puolelle. Siksi näitä keissejä maksetaan hiljaisiksi yllättävän paljon ja se vaikuttaa kuluttajariitalautakunnan tapaan soveltaa kuluttajansuojalakia.

    Esimerkiksi: Nykypäivänä ei enää käytännössä ole olemassa "ostajan tarkastusvelvollisuutta" vaan lautakunnan nykyisen tulkinnan mukaan elinkeinonharjoittaja edustaa tässä valveutuneempaa osapuolta jonka ammattitaitoon kuluttajan on voitava luottaa oli miten oli.
    Sekä: Kymmenen vuotta sitten esimerkiksi moottorin ja voimansiirtolinjan oletettu elinkaasi oli noin 200tkm. Siis tämä, johon verrataan silloin kun esimerkiksi vaihteisto kajahtaa ja kustannukset ositetaan (100tkm kohdalla maksut 50/50)
    Nykypäivänä oletettu elinkaari on noussut noin 300tkm:iin. Eli parhaimmillaan kun 150tkm ajettu TSI-kiulu hajoaa ja tilalle laitetaan uusi kone, katsotaan kuluttajan saavan käyttöhyötyä noin puolet oletetusta elinkaaresta ja siksi kustannukset menee puoliksi.

    Variaatioita on toki monenlaisia mutta noita lautakunnan suosituksia useampia lukeneena on suunta ollut kiistämättä kuluttajalle edullisempaan suuntaan ja enimmäkseen elinkeinonharjoittajien omasta syystä. Sosiaalisen median ja internetin suuresta myötävaikutuksesta kylläkin.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17508
      • Turku

      #3
      Oletettuun elinikään vaikuttaa merkki, malli ja auton hintaluokka. Oletko sitä mieltä, että F10 elinikä pitäisi olla 200tkm??
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        #4
        Originally posted by Laku View Post
        Oletettuun elinikään vaikuttaa merkki, malli ja auton hintaluokka. Oletko sitä mieltä, että F10 elinikä pitäisi olla 200tkm??
        Menee hieman takertumiseksi vai mitä? Tottakai vaikuttaa. Ei kai sillä ole merkitystä mitä mieltä minä olen kun en lautakunnassa ole töissä vaan sattumalta kiinnostuneena seuraan aihetta...? Pakko myöntää mutta en ihan saa nyt kiinni siitä mitä ajat takaa. Tai sitten missasit pointtini.
        Siellä on kuitenkin käsiteltävänä jos jonkinmoista keissiä ja jokainen niistä muokkaa lautakunnan toimintatapaa suuntaan tai toiseen. Elinkaariajattelussa nyt vaan on olemassa ns peruslähtökohta johon saatua käyttöhyötyä verrataan

        Kuluttajansuojalakihan on oikeasti hyväksi kummallekin kaupan osapuolelle. Se luo ns "pelisäännöt". Joskin jokainen riitatapaus joka lautakuntaan menee ja jossa jompi kumpi osapuolista antaa periksi ennen päätöstä, vaikuttaa tuleviin päätöksiin. Ja lähes poikkeuksetta "hävinnyt" osapuoli on se, joka ei pystynyt näyttämään omaa perusteluaan/mielipidettään riittävän hyvin toteen. Se unohtui mainita tuosta edellisestä. Hehän tekevät päätökset nojaten niihin dokumentteihin jotka sinne lähetetään joten niiden on hyvä olla perusteellisia.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17508
          • Turku

          #5
          Tulkitsin kenties virheellisesti sinun puolustelevan noita kilometrilukemia. Olen samaa mieltä kanssasi, että kuluttajansuojasäännökset ovat hyväksi molemmille osapuolille.

          Seuraan aihetta siksikin, että oma riitani parhaillaan ratkaistavana lautakunnalla.

          Mielestäni ei ole mitään "takertumista" kommentissani. Halusin korostaa, että kuluttajaneuvojan ja -riitalautakunnan mukaan F10 tulee kestää huomattavasti suuremmat kilometrit kuin Mazdan.
          Last edited by Laku; 13-10-2014, 11:51. Reason: korjattu kirjoitusvirhe
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            #6
            Nojuu, oon samaa mieltä että kyllä F10:n ostajalla on perustellusti oikeus odottaa autolta enemmän kui vaikkapa volkkarin ÄTSII-koneisen vehkeen ostajalla.

            Se on juuri sitä miten tuote vastaa annettuja tietoja, hintaa, ja sitä mielikuvaa jonka myyjä tuo esille.
            Ehkä munkin olisi hyvä tarkastaa jatkossa että onko kirjoitusasuni helposti muidenkin luettavissa. Oman pään sisällä kaikki ajatukset vaikuttaa hyvinkin selviltä
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • Thmas
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2008
              • 531
              • HEL

              #7
              Tämä koti- ja etämyyntiasia oli myös mielenkiintoinen:



              Koko lakimuutos haiskahtaa ihan onnistuneelta lobbaukselta. Isot ketjut ja AKL pelkäävät, että kohta tulee joku firma joka myy autot netistä suoraan kuluttajille kotiin ilman kiinteitä toimitiloja, ja isolla rahalla rakennettuja lasipalatseja ei sitten tarvitakaan mihinkään? Kamux on ainakin mainostanut tätä mahdollisuutta jo jonkin aikaa.
              Audi e-tron 55

              Exiä:
              1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Thmas View Post
                Tämä koti- ja etämyyntiasia oli myös mielenkiintoinen:



                Koko lakimuutos haiskahtaa ihan onnistuneelta lobbaukselta. Isot ketjut ja AKL pelkäävät, että kohta tulee joku firma joka myy autot netistä suoraan kuluttajille kotiin ilman kiinteitä toimitiloja, ja isolla rahalla rakennettuja lasipalatseja ei sitten tarvitakaan mihinkään? Kamux on ainakin mainostanut tätä mahdollisuutta jo jonkin aikaa.
                En ole käynyt kuin yhdessä kamuxin liikkeessä et ei ehkä yleistää voi, mutta sieltä en ainakaan yhtäkään autoa ostaisi näkemättä. Kaikki jollakin tapaa naarmuisempia ja kolhuilla olevia/spray maalilla paikattuja. Tämä siis jos vertaillaan esim. käyttöauton vaihtoautoihin. Onko sitten kamuxin vaihtoautojen fixaus olematonta (eli pestään vain) vai mistä lie johtuu mutta tosi huonon oloista on semmoinen +4v vanha kalusto kamuxin liikkeessä ollut järjestään.
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Jaha...

                  Kävin just poistamassa nettiautosta maininnan että "tuomme auton tarvittaessa kotipihaasi"...
                  Eihän tuollaisissa 2 viikon palautusoikeuksissa ole mitään järkeä,
                  aika moni vaihdokki tulee myytyä jo tuossa ajassa...
                  Ja kun tietää miten se ostokrapula iskee niin....
                  Eikä enää edes viitsi tuoda autoa edes vastaan jos asiakas ei ole käynyt tontilla...
                  Olikohan tämä lain tarkoitus?
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Zeta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7513
                    • Kotona

                    #10
                    Originally posted by joko View Post
                    Onko sitten kamuxin vaihtoautojen fixaus olematonta (eli pestään vain) vai mistä lie johtuu mutta tosi huonon oloista on semmoinen +4v vanha kalusto kamuxin liikkeessä ollut järjestään.
                    Se johtuu just siitä, että Kamux ostaa sisään ne halvimmat autot (yleensä halpuus näkyy juuri naarmuissa/kolhuissa/kilsoissa) ja sitten pyrkivät myös myymään ulos ne mahdollisimman edullisesti ja nopeasti.
                    -
                    Käyttöautona: F20
                    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                    -

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Todennäköisesti tässä tulee käymään niin, että jatkossa saat autoliikkeestä vakiosisältöiset sopimusehdot kauppakirjan yhteydessä, jossa nuo peruutusoikeudet ym. on mainittu. Samaa toimintaperiaatetta on noudatettu sopimusehtojen osalta jo useissa muissa kotimyynneissä (vrt. puhelinliittymät).

                      Pahoin pelkään, että näillä uusilla kuluttajansuojapykälillä voi olla myös negatiivisia vaikutuksia ainakin autoliikkeille. Varsinkin jos jollekkin asiakkaalle iskee paha ostokrapula, voi olla mahdollista, että kaikki mahdolliset porsaanreiät yritetään löytää, jotta asiakas voi kaupan perua.

                      Muuttuihan tässä hiljattain myös sekin, ettei jatkossa verkkokauppojen täydy tarjota ilmaista palautusoikeutta etämyyntinä ostetuille tavaroille. Syy oli nimenomaan siinä, kun nykysukupolvi ostelee kaikenlaista tavaraa netistä ja palauttaa muutaman päivän päästä takaisin. Härskeimmät kuluttajansuojalain hyväksikäyttötapaukset ovat toistaiseksi koskeneet vaatteita. Porukka ostaa itselleen vaatteita, käyttävät niitä yhden päivän ja palauttavat sen jälkeen takaisin. Täytyy toivoa, ettei sama kuvio tarttuisi tähän autokauppaan.

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #12
                        Originally posted by Thmas View Post
                        Tämä koti- ja etämyyntiasia oli myös mielenkiintoinen:



                        Koko lakimuutos haiskahtaa ihan onnistuneelta lobbaukselta. Isot ketjut ja AKL pelkäävät, että kohta tulee joku firma joka myy autot netistä suoraan kuluttajille kotiin ilman kiinteitä toimitiloja, ja isolla rahalla rakennettuja lasipalatseja ei sitten tarvitakaan mihinkään? Kamux on ainakin mainostanut tätä mahdollisuutta jo jonkin aikaa.
                        Lobbaamisesta en tiedä, ehkäpä taustalla on väkevämpiä vaikuttimia kuin pelkkä autokaupassa uunotetuksi tuleminen? Muistan lukeneeni EUn sivuilta aiheeseen liittyviä direktiiviehdotuksia. Suomalaisella virkamieskunnalla on lisäksi tietyissä tapauksissa (linjattomuutta) olla tapana noudattaa EU- säädöksiä ja direktiivejä varsin kirjaimellisesti.



                        Saksalaisessa kauppakirjassa on jo pitkään ollut kuluttajan kannalta jopa mieltälämmittäviä tietoja; http://www.mobile.de/magazin/_pdf/kaufvertrag.pdf
                        Mielestäni tuolloin on peli reilumpaa, puolin ja toisin?

                        Uudetkin autot "vain" nettiin? Olisi suoranainen ihme jos ei suomalainenkin autokauppa menisi. Näihin päiviin saakka ei ole -muka- ollut tarvetta?

                        Legendaarinen; https://www.flickr.com/photos/digita...ki/4329141185/

                        Suojatulli eli autovero (sic) ja varsin vahva kattojärjestö hyvine lobbareineen on pitänyt erityisesti uuden auton markkinan vahvasti kansallisissa käsissä. Selkeimpänä perusteena osallistuminen Eduskunnan valiokunnissa asiantuntijana joka ainoaan autoverolakimuutokseen, lisäksi kattojärjestö kehuu nettisivuillaan jäsenyritystensä myyvän lähes sata prosenttia Suomeen tuotavista uusista autoista. Monopoli, väittäisi joku kehveli.

                        Suomen (uuden) auton markkina on eurooppalaisessa kehyksessä marginaalinen, mutta pikku hiljaa sekin avautuu. Hyvä niin. Eurooppaan mekin kuulumme, vaikka olemmekin monelle saksalaiselle "Inseln".

                        Kamux? Tekee yllättävän hyvää tulosta, vaikka toimari on peräti entinen poliisi. Aikoo tosiaan viedä toimintapansa kivikovaan Saksan markkinaan. Mistäs tuota tietää, vaikka onnistuisi. Rehellisesti yrittänyttä ei ainakaan saa laittaa.

                        Uudenlaiset ajatukset on ihan oikeasti syytä pohtia vakavasti. Fiksumpi kuluttaja ymmärtää vähemmälläkin kenen rahoilla lasipalatsien ylläpito on oikeasti mahdollista.

                        Edit. En voi tässä yhteydessä olla vertaamatta "maailman suurinta" fillarialan kauppaa autokauppaan. http://www.chainreactioncycles.com/f...vice/our-story
                        50000 square feettiä vastaa noin 4600 neliömetriä. Aika vähän, vaikka onkin "maailman suurin". Hämeenlinnaan suunnitteilla ollut Sunny Car Center väläytteli jopa 120000! neliömetrin tiloja...
                        Last edited by nullzwei; 14-10-2014, 03:04.

                        Comment

                        • Thmas
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 531
                          • HEL

                          #13
                          Nullzwei on nähtävästi pohtinut asiaa aamuyön tunteina pitkään ja hartaasti

                          Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi ja uskon että netti tulee ottamaan nykyistäkin isomman roolin autokaupassa, etenkin uusien autojen puolella. Teslathan tilataan jenkeissä suoraan netistä.
                          Audi e-tron 55

                          Exiä:
                          1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            #14
                            OT

                            Originally posted by Thmas View Post
                            Nullzwei on nähtävästi pohtinut asiaa aamuyön tunteina pitkään ja hartaasti
                            Noinkin voi asian nähdä Vähäunisena ja vekkarikellon herättämänä kyttäilin pari amerikan ebayn huutokauppaa... Ei riittänyt dollarini tällä kertaa.

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Thmas View Post
                              Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi ja uskon että netti tulee ottamaan nykyistäkin isomman roolin autokaupassa, etenkin uusien autojen puolella. Teslathan tilataan jenkeissä suoraan netistä.
                              Jos en väärin muista, niin tästä käytiin jotakin vääntöä Teslan ja muiden sikäläisten autoliikkeiden kanssa. Paikalliset yrittäjät tulistuivat siitä, että Tesla myy autonsa suoraan asiakkaille, eikä käytä olemassaolevia liikkeitä myyntipaikkoina. Tesla siis halusi poistaa turhat välikädet. En nyt enää muista, että mahdettiinko Teslan toiminta tuomita joissakin osavaltioissa, mutta jos aihe jotakuta enemmän kiinnostaa, niin eiköhän siitä ole infoa olemassa enemmänkin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎