Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajovalojen vilkuttelu ja äänimerkin käyttäminen Suomen tieliikenteessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11089
    • Oulu

    #31
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Molemmasta kastista löytyy tosiaan idiootteja, niitä on kahteen junaan...

    Ensimmäinen idioottiryhmä: NYSVÄRIT. Ajaa mittarin mukaan tasan rajoituksen mukaan, tai mielummin vähän alle. Lähtee silti ohittamaa ja ohituksessa nostaa nopeutta ehkä 5km/h ja nysvää siinä edessä ties kuinka pitkään, eikä edes älyä vaihtaa ajoissa kaistaa takaisin, kun on ohittanut. Sitten jos joku tulee nopeammin perään kiinni, kun on ensi itse nysvännyt siinä, niin alkaa monesti mielensä pahoittaminen ja lasketaan vauhtia entisestään, eikä päästetä ohi. Sitten kun tämän ryhmän kuskista viimein pääsee ohi, niin pahimmassa tapauksessa ne lähtee hulluna kaahaamaan perään ja vilkuttelemaan valoja.

    Toinen idioottiryhmä: Raivopää kuskit. Ajotapa lähinnä skitsofreeninen. Tekee hulluja ohituksia, vilkuttelee valoja täysin syyttä jo kaukaa, ettei varmasti tarvisi itse hidastaa vauhtia. Tulee roikkumaan heti aivan puskuriin kiinni ja ajaa puskurissa kiinni keskiviivalla niin että valot näyttää sivupeilistä silmiin, vaikka tulisi autoja vastaan.
    Tämä kiteyttää homman aika hyvin!

    Ja siis minä itsehän ajan täydellisesti ja jos jotain ongelmia tulee, on se muiden vika

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • rizzo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 5418
      • Oulu

      #32
      Täällä tuntuu olevan tapana että maantiellä 100 km/h rajoituksella ajetaan mittarin mukaan se 100 (todellinen nopeus ~95), mutta sitten taas 80 km/h alueella ajetaan todellista nopeutta 90-100 Se on todella rasittavaa kun itse koettaa ajaa rajoitusten mukaan ja joustavasti...

      Comment

      • JiPe
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2010
        • 2548
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by rizzo View Post
        Täällä tuntuu olevan tapana että maantiellä 100 km/h rajoituksella ajetaan mittarin mukaan se 100 (todellinen nopeus ~95), mutta sitten taas 80 km/h alueella ajetaan todellista nopeutta 90-100 Se on todella rasittavaa kun itse koettaa ajaa rajoitusten mukaan ja joustavasti...
        Tätä olen joskus aikaisemminkin tällä foorumilla ihmetellyt, että mistä tämä moinen on seurauksena. Nimittäin todella usein ajetaan sitä ~90km/h oli rajoitus 80 tai 100.
        MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
        MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
        MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
        Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

        Comment

        • jj5
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1333
          • pks

          #34
          Originally posted by pyroz View Post
          jotka käyttää sumuvaloja 24/7 keskellä Espoota keskellä kirkasta päivää tai iltaa. Mikä siinä on että nykyään joka toisessa autossa sumarit päällä kun vastaan tulee?
          Olenkin ihmetellyt ,mikä niissä ihmisiä toisinaan häiritsee, joten kertoisitko minulle?

          Käsittääkseni niiden tarkoitus on lähinnä näkyä, joten sopivat mielestäni oikein hyvin päiväkäyttöön. Pimeällä sitten voi käyttää valoja, joilla näkee jotakin. Näin vältän tilanteen, että pimeällä kun valoja oikeasti tarvitaan, toinen ajovalo on palanut tai xenonit kuluneet loppuun.

          Topikin aiheeseen: Tottakai tilanteen vaatiessa erilaiset kommunikointikeinot kanssa autoilijoiden kanssa otetaan käyttöön.
          sigpic

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by rizzo View Post
            Täällä tuntuu olevan tapana että maantiellä 100 km/h rajoituksella ajetaan mittarin mukaan se 100 (todellinen nopeus ~95), mutta sitten taas 80 km/h alueella ajetaan todellista nopeutta 90-100 Se on todella rasittavaa kun itse koettaa ajaa rajoitusten mukaan ja joustavasti...
            Originally posted by JiPe View Post
            Tätä olen joskus aikaisemminkin tällä foorumilla ihmetellyt, että mistä tämä moinen on seurauksena. Nimittäin todella usein ajetaan sitä ~90km/h oli rajoitus 80 tai 100.
            Eipä ole täälläpäin tuollaista riskiä. Etenkin vt12 Tampereelta Lahteen on aivan onneton muuttuvine nopeusrajoituksineen. Kyllä siinä talvellakin on monesti 100 km/h rajoitus, mutta ihan hukkaan se menee, kun kyyrät ajavat siinä 75-85 km/h. Jos ajaa pidemmälle kyseistä tietä ohi Kangasalan, jolloin tulevat kiinteät 80 km/h lätkät, niin nopeudet ovat hyvässä lykyssä 75-80 km/h.

            Samankaltainen ongelma on myös ajettaessa Tampereelta kohti Poria.

            Mitä nyt on Saksassa tullut ajettua, niin siellä liikenne on paljon joustavampaa ja sujuvampaa. Osittain myös siksi, ettei siellä kauheasti ole psykopaatteja liikenteessä, joiden on pakko ohittaa se edellä ajava, vaikka edessä olisi kolmenkymmenen auton jono. Toisaalta siellä ei myöskään kauheasti näe kyyriä, jotka täysin tarpeettomasti hidastelevat ja haittaavat muiden liikkumista.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6709
              • PK-seutu

              #36
              Originally posted by jj5 View Post
              Olenkin ihmetellyt ,mikä niissä ihmisiä toisinaan häiritsee, joten kertoisitko minulle?

              Käsittääkseni niiden tarkoitus on lähinnä näkyä, joten sopivat mielestäni oikein hyvin päiväkäyttöön. Pimeällä sitten voi käyttää valoja, joilla näkee jotakin. Näin vältän tilanteen, että pimeällä kun valoja oikeasti tarvitaan, toinen ajovalo on palanut tai xenonit kuluneet loppuun.

              Topikin aiheeseen: Tottakai tilanteen vaatiessa erilaiset kommunikointikeinot kanssa autoilijoiden kanssa otetaan käyttöön.
              Sullakin lienee check control autossasi, josta näet jos ajovalon polttimo on antautunut. Miksi niillä sumareilla pitää turhaan häikäistä muita kun ei sumuakaan ole? Eli mitä hyötyä niistä saat kun pidät päällä? Jopa keskellä päivää?

              Ymmärrän toki sen tilanteen, jos toinen ajovaloista on oikeasti pimeänä niin voi matkalla polttimoa ostamaan pitää sumareita päällä, varsinkin jos toinen puoli on kokonaan pimeä muuten.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • Koo_
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2013
                • 320
                • Suomi

                #37
                Originally posted by pyroz View Post
                Miksi niillä sumareilla pitää turhaan häikäistä muita kun ei sumuakaan ole?
                Sumuvalot ei kyllä tasan tarkkaan ketään häikäse jos ne on suunnattu yhtään oikein. Ehkä jonkun mielestä turhaa/tyhmää pitää niitä päällä, mutta mitään haittaa niistä ei kyllä ole kenellekkään niin en tajua miksi jotkut niistä väläyttelee valoja. Kai se on sitä suomalaisuutta kun toinen tekee "virheen" niin päästään pätemään ja osoittamaan paremmuutensa. Ikinä ei oo muuten toinen bemarikuski mitään väläytellyt vaikka sumareita pitänyt päällä vaan yleensä ne on näitä perheenisiä uudenkarheilla tojotoillaan

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6709
                  • PK-seutu

                  #38
                  Originally posted by Koo_ View Post
                  Sumuvalot ei kyllä tasan tarkkaan ketään häikäse jos ne on suunnattu yhtään oikein. Ehkä jonkun mielestä turhaa/tyhmää pitää niitä päällä, mutta mitään haittaa niistä ei kyllä ole kenellekkään niin en tajua miksi jotkut niistä väläyttelee valoja. Kai se on sitä suomalaisuutta kun toinen tekee "virheen" niin päästään pätemään ja osoittamaan paremmuutensa. Ikinä ei oo muuten toinen bemarikuski mitään väläytellyt vaikka sumareita pitänyt päällä vaan yleensä ne on näitä perheenisiä uudenkarheilla tojotoillaan
                  Vaan kun asia on kääntynyt päälaelleen: Kyllä itsekin olen ajanut 2000-luvun taitteessa 18-kesäisenä kollina tekniikanvaihto E30:llä sumarit päällä kun se oli cool ja kaikilla ei sellasia edes ollut.

                  Nykyään nimenomaan ne perheelliset Tojota- ja Kia-kuskit tulevat vastaan keskellä kirkasta päivää sumarit päällä. Miksi? Tuskin siksi että se olisi cool? Vai olisiko vain niin että kun on kaikenmaailman valoautomatiikat niin kaikki nupit on käännetty täysille ja niihin ei kosketa sen jälkeen vaan ajetaan vaan kelissä kuin kelissä samalla lailla? Liittyy tuohon aiemmin esille tuotuun päiväajovalojen käyttöön huonossa kelissä, jolloin syntyy vaaratilanteita.

                  EDIT: Lisätään samaan vielä yleistynyt ilmiö ajaa täysin valottomalla autolla iltahämärässä. Pari kertaa jo tänä syksynä pysäyttänyt auton valoissa ja kehoittanut laittamaan valot päälle sekä autoon, että kuskiin ettei ajettaisi liikkuvana kolarihoukuttimena.

                  Mentiin jo ehkä pahastikin ohi alkuperäisen aiheen. Itsekin ajan esim. 100km/h alueella 115km/h mittarinopeutta ja jos vasemmalla kaistalla joku ajaa hiljempaa pidempään, niin kyllä laitan vilkkua vasemmalle ja vilautan pitkiä pari kertaa. Huom. kaikki tämä vain jos oikealla kaistalla olisi tyhjää ja edellä ajavan sinne kuuluisi mennä.
                  Last edited by pyroz; 08-12-2014, 15:57.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #39
                    Originally posted by jj5 View Post
                    Olenkin ihmetellyt ,mikä niissä ihmisiä toisinaan häiritsee, joten kertoisitko minulle?

                    Käsittääkseni niiden tarkoitus on lähinnä näkyä, joten sopivat mielestäni oikein hyvin päiväkäyttöön. Pimeällä sitten voi käyttää valoja, joilla näkee jotakin. Näin vältän tilanteen, että pimeällä kun valoja oikeasti tarvitaan, toinen ajovalo on palanut tai xenonit kuluneet loppuun.
                    Originally posted by Koo_ View Post
                    Sumuvalot ei kyllä tasan tarkkaan ketään häikäse jos ne on suunnattu yhtään oikein. Ehkä jonkun mielestä turhaa/tyhmää pitää niitä päällä, mutta mitään haittaa niistä ei kyllä ole kenellekkään niin en tajua miksi jotkut niistä väläyttelee valoja. Kai se on sitä suomalaisuutta kun toinen tekee "virheen" niin päästään pätemään ja osoittamaan paremmuutensa. Ikinä ei oo muuten toinen bemarikuski mitään väläytellyt vaikka sumareita pitänyt päällä vaan yleensä ne on näitä perheenisiä uudenkarheilla tojotoillaan



                    Tuo sumuvalojen käyttö varsinkin tähän vuodenaikaan on niin aivokuollutta hommaa ettei ole tosikaan. Kyllä ne vaan häikäisee oikein kivasti kun pimeällä vesisateella tulee vastaan, vaikka kuinka olisi suunnattu. Eikö autokoulussa enää nykyään opeteta koska niitä saa/pitää käyttää?



                    Yritän olla vilkuttelematta valoja, kun yleensä seuraukset on pelkästään huonot.
                    Last edited by Supra^; 08-12-2014, 16:25.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • ka00z
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1805
                      • Varsinais-Suomi

                      #40
                      Originally posted by Supra^ View Post



                      Tuo sumuvalojen käyttö varsinkin tähän vuodenaikaan on niin aivokuollutta hommaa ettei ole tosikaan. Kyllä ne vaan häikäisee oikein kivasti kun pimeällä vesisateella tulee vastaan, vaikka kuinka olisi suunnattu. Eikö autokoulussa enää nykyään opeteta koska niitä saa/pitää käyttää?



                      Yritän olla vilkuttelematta valoja, kun yleensä seuraukset on pelkästään huonot.

                      Jeps.


                      Jos joutuu ajelemaan sumareilla, ettei vaan hooseiskat kulu loppuun - autoilu on varmaan väärä laji.
                      W124 voll, markalla pidemmälle

                      Comment

                      • inconel
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2012
                        • 96
                        • Sipoo

                        #41
                        Itsekin tulee joskus turvallisen etäisyden päästä väläyteltyä hitaammille. Harvoin tuo aiheuttaa ajokäytöksessä näkyviä tunteenpurkauksia. Perässähinaajan sattuessa kohdalle pyrin kasvattamaan turvavälin edelläni ajavaan sellaiseksi ettei imussa ajava ole heti kontissani jarrutustilanteessa. Sopivassa välissä päästän myös ohi. Pyrin jättämään tukaroinnin minimiin liikenteessä.

                        Tietysti olen ihminen eli joskus varsinkin kontissa hinaajien kohtaamiset nostaa verenpainettani.

                        Originally posted by ka00z View Post
                        Jeps.


                        Jos joutuu ajelemaan sumareilla, ettei vaan hooseiskat kulu loppuun - autoilu on varmaan väärä laji.
                        Kaveri vitsaili markka-aikaan että w124 kuskit ajaa parkit+sumarit yhdistelmällä koska h3 on halvempi polttimo kuin h4.

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          #42
                          Originally posted by Koo_ View Post
                          Sumuvalot ei kyllä tasan tarkkaan ketään häikäse jos ne on suunnattu yhtään oikein. Ehkä jonkun mielestä turhaa/tyhmää pitää niitä päällä, mutta mitään haittaa niistä ei kyllä ole kenellekkään niin en tajua miksi jotkut niistä väläyttelee valoja. Kai se on sitä suomalaisuutta kun toinen tekee "virheen" niin päästään pätemään ja osoittamaan paremmuutensa. Ikinä ei oo muuten toinen bemarikuski mitään väläytellyt vaikka sumareita pitänyt päällä vaan yleensä ne on näitä perheenisiä uudenkarheilla tojotoillaan
                          Etusumuvaloista on hyötyä sellaisissa olosuhteissa, joissa omat lähivalot häikäisevät itseä. Siihen ne on tarkoitettu ja siten niitä tulisi käyttää - lähivalojen asemesta, ei niiden kanssa yhtä aikaa.

                          Kaikki valo keulilla häikäisee vastaantulijaa, ja tämä korostuu märällä tiellä josta heijastuu kaikki valo takaisin. Yhdistetään siihen vaikka väsyneet ja muutenkin valonarat silmät ja vastaantulijaa voi ihan hyvin häikäistä niin että kipeää tekee. Ärsytystä ei tuolloin ainakaan lievennä tietoisuus siitä, että valovirheeseen syyllistyvä ei edes saavuta itselleen mitään konkreettista hyvää.

                          Ite oon tavannut räpätä kohtaamistilanteessa bi-xenonpitkät päälle ja laittaa omat silmät kiinni. Turvallista matkaa!
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • Gedd
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2010
                            • 479
                            • Tampere

                            #43
                            Lähinnä tuo sumuvalojen pito turhaan päällä herättää myötähäpeää ja vittuilua viereisistä pöydistä kun teinit luulee että se 200hv vessa on sporttinen ja nopea potenssiin 2 kun on sumuvalot päällä. Mitä enemmän ledejä, xenonia, karvanoppia, pörinäputkea ja wunderbaumia niin aina vaan paranee.

                            Toki välkyttely on aika turhaa koska yleensä nämä kuskit pistävät sen automaattisesti vain kateuden piikkiin kun se 30 000 euron avensiksella ajava välkyttelee valoja 2000 euron ritsalle :think

                            Perässä roikkuvia välkyttelijöitä saattaa joskus sapettaa kun edellä menevällä meneekin vahingossa liian pieni pykälä tupaan ja tulee tilanne

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #44
                              Originally posted by Koo_ View Post
                              Sumuvalot ei kyllä tasan tarkkaan ketään häikäse jos ne on suunnattu yhtään oikein. Ehkä jonkun mielestä turhaa/tyhmää pitää niitä päällä, mutta mitään haittaa niistä ei kyllä ole kenellekkään niin en tajua miksi jotkut niistä väläyttelee valoja. Kai se on sitä suomalaisuutta kun toinen tekee "virheen" niin päästään pätemään ja osoittamaan paremmuutensa. Ikinä ei oo muuten toinen bemarikuski mitään väläytellyt vaikka sumareita pitänyt päällä vaan yleensä ne on näitä perheenisiä uudenkarheilla tojotoillaan
                              Sumuvalojen keilan jälkeinen alue on lähes näkymätön, verrattuna siihen että sumuvalot olisi pois kytketty. Eli juuri se piennar, mistä saattaa ihminen kävellä yli vaikka suojatiellä.

                              Comment

                              • ///Make
                                BTCF Member
                                • May 2007
                                • 4688
                                • Lahti

                                #45
                                Tänään vilkautin pitkiä kaupunkiliikenteessä, kun tuntui olevan sen verran arka/hahmottamiskyvytön kaistanvaihtaja etuoikeallani. Koitin näyttää että haloo, huomasin aikeesi. Ole hyvä ja mene siihen 4 auton mittaiseen rakoon minkä jätin. Taisi ymmärtää...

                                Motarilla ajan aina tasanopeutta, ja ei ole tarvetta sille oikealle kaistalle kuin poistuessa. Monet tuntuvat kyllä junnaavan tarpeettoman pitkään vasemmalla, kun kaukana edessä näkyy rekka. Ihan hyvin kerkeäisi päästämään reippaammin ajavia ohi sillä välillä.
                                Z3 3,0 Coupe -98
                                E30 325E 4D -85
                                Originally posted by TNT
                                Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎