Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rajoittaako BMW mootoreiden tehot ja miten? Esim e46 323i vs 325i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EPDM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2005
    • 4620
    • Lahti.

    Rajoittaako BMW mootoreiden tehot ja miten? Esim e46 323i vs 325i

    Minulle tuli vaihdossa vm 1999 250tkm ajettu e46 323i coupe. Tämä on sellainen markonointi kuristettu 2.5l m54b25 170hv kone mikä siis löyttyy myös 325i 190hv versiona.

    Netissä löytyy kaikenlaista info 323i ja 325i eroista, joskin hieman ristiriitäiset. On eroja kateissa, pakosarjoissa, pakoputkin koossa ja mistä see haarautuu kahteen 325 ja jää vaan yhteen 323i'ssa jada jada jada... En ole itse tutkinut asiaa sen kummemppaa..

    Kaasupoljin liike itsehän on rajoitettu latialla olevalle tappiin.



    ja painamalla poljinta ns pohjaan



    Anyway, mielestäni tehot olivat hieman kateessa koeajan tehtyä. Jobbari myyjä osasi kertoa että "kun painat siitä kaasupolkimenvarresta (ei siis poljinat itse) niin tehot tulee lisää". Naureskelin hieman että jopa joo.. mutta hän sitten näytti että kun polkimen ylä osa on irtonnut tangosta jostain kummasta syystä, niin toisiaan se liikkuu vielä muutamia senttiä syvemmälle.



    Tämä tappi on kierreruuvin päädyssä. Luulis että se voisi siis säätää, kyllä voi mutta siis vaan ylöspäin. Otin tappi kokonaan pois, mutta sitten käy noin että kaasuvarren liikerata loppuu ennen kun lattia tulee vastaan, ellei, kuten tässä tapauksessa, se irtoa kaasupolkimesta. Toisin sanoen rikkomalla liitosta mikä olettetavasti tässä tapauksessa on tehty vahingossa tai tahallaan...

    Se tietysti on huono juttu kun varsi sitten ala asenossa vapautuu polkimesta ja pompii taas ylös. Ainoa keinu on siis painaa kengän kärjellä kaasuvartaan itse.

    No, kun autossa ei ihme kyllä ollut vikakoodia ajattelin ottaa selvä miten iso se muutaman sentin lisää liikumavaraa sitten oikeastaan on tehojen kannalta kun kerran sellainen tehopenkki nyt vaan sattumalta löytyy pajassa.



    Ero on hämmästyttävän iso!



    Se mikä tässä tietysti on "outo" on että autosta pitäisi löytyä se 170hv tehtaalta. No se kyllä löytyy mutta vaan jos käytetään se lisää liikkuma tila kikka kengän kärjen kanssa. Tapilla säädetyllä polkimellä on yli 20hv kateessa?

    Nyt sitten herää kysymys eli WTF! Onko tämä joku kikka BMW'lta että haluataan erottaa tehoeroja tällä tavalla ns markinointi syistä tai mitä..?

    Manuali e46 omistajat, etenkin 325i malliset voisi katsoa löytyykö sellainen säätö/rajoitin tappi autoisanne..
    Last edited by EPDM; 10-12-2014, 21:48.
    Viviendo en Lahiti
    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
    Vw Corrado vr6
  • icecold
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 2341
    • 🌍

    #2
    Eikö tuollaisesta M52B25TU koneesta pitäisi yli 180hp saada penkissä?

    Comment

    • EPDM
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2005
      • 4620
      • Lahti.

      #3
      Originally posted by icecold View Post
      Eikö tuollaisesta M52B25TU koneesta pitäisi yli 180hp saada penkissä?
      Se nyt ei ole tämän tarinan pointi.

      Alla on kitka renkaat, ja vaikka dyno itse on sen verran "älykäs" että osaa laskea fyysisesti ne kitkat, niin varmasti varsinaisien kesärenkailla mitkä pitää paremmin muotonsa yli 200km/t'ssa mihin kitkarenkaat eivät ole suuniteltu, löytyisi isommat lukemat.
      Viviendo en Lahiti
      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
      Vw Corrado vr6

      Comment

      • Tompd
        Bimmer Rookie
        • Mar 2013
        • 130
        • Ylöjärvi

        #4
        Tarviikin käydä tutkimassa onko omassa e39 sama systeemi.

        Huomasitko käytännössä selviä eroja?
        Audi R8 V8
        BMW G12 740Le M-Sport

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4620
          • Lahti.

          #5
          Originally posted by Tompd View Post
          Tarviikin käydä tutkimassa onko omassa e39 sama systeemi.

          Huomasitko käytännössä selviä eroja?
          Kyllä, tienpäällekin on ISO ero..
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • Tompd
            Bimmer Rookie
            • Mar 2013
            • 130
            • Ylöjärvi

            #6
            Ai saakeli! Ny alko jo harmittaa, että tuli vietyä auto talvehtimaan kun tekis mieli lähtee kokeilemaan. Noh, ens kesänä sit
            Audi R8 V8
            BMW G12 740Le M-Sport

            Comment

            • icecold
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2009
              • 2341
              • 🌍

              #7
              325i:ssähän on jo sähköinen kaasupoljin ja tässä ei joten niitä ei voi verrata, vaan tätä pitäisi verrata 328i:hin, ja ainakin kaikki osat on samoilla numeroilla 323 ja 328.

              Minä luulen että autossasi on jotakin rikki

              Comment

              • EPDM
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2005
                • 4620
                • Lahti.

                #8
                Originally posted by icecold View Post
                325i:ssähän on jo sähköinen kaasupoljin ja tässä ei joten niitä ei voi verrata, vaan tätä pitäisi verrata 328i:hin, ja ainakin kaikki osat on samoilla numeroilla 323 ja 328.

                Minä luulen että autossasi on jotakin rikki
                Kiitos tosi paljon hei tästä vastauksesta

                Jospa nyt taas palataan aiheeseen..
                Viviendo en Lahiti
                BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                Vw Corrado vr6

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  #9
                  Kiristä vaijeria jos läppä ei aukea kerran kokonaan.
                  Ei se polkimen tappi muuhun pitäisi vaikuttaa.

                  Onko polkimessa tyhjää liikevaraa alussa?
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • öpel
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 253
                    • ??????

                    #10
                    En jaksa usko, että BMW on tietoisesti rajoittanut tehoja, ainakaan näin naurettavalla kikalla. Muistan ainakin kuinka E39 523i alitti TM:n koeajossa tehtaan ilmoittaman 0-100 km/h ajan reilusti ja moni puhuukin että x23, x25, x28 on vaikea erottaa perstuntumalla toisistaan.

                    Mutta on täysin mahdollista, että vanhan auton kaasuvaijeri on venynyt ja tuo polkimen liikeradan pysäytys tappi onkin venyneelle vaijerille väärässä kohtaa.

                    E39:ssäni menin äsken ruuvaamaan sitä syvemmälle, ja nyt poljin uppoaa juuri ja juuri jalkatilan verhoiluun kiinni. Perse-dyno ei ole toki tarkka, varsinkaan talviliukkailla, mutta aivan kuin olisi punarajan tuntumassa vähän enempi henkeä.
                    BMW 523i E39 MY1999

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      #11
                      Originally posted by EPDM View Post
                      Kiitos tosi paljon hei tästä vastauksesta

                      Jospa nyt taas palataan aiheeseen..
                      En ymmärrä miten tuo icecoldin vastaus meni ohi aiheesta? Jos autosi on vm.99 323 niin eikö siinä silloin ole M52 mekaanisella kaasulla. 325:ssa taas on M54 joka on sähköisellä kaasulla, ja samanlaista ongelmaa kuin sinun autossasi ei tule. :think

                      Jos vastauksen haluat kysymykseen, niin BMW ei rajoita autojensa tehoja kaasupolkimen stopparilla. Soita vaikka laakkoselle josset usko.
                      Sen takia siellä se stoppari noissa vaijerikaasumalleissa on että sen voi säätää kohdilleen että pysäyttää polkimen kun kaasuläppä on täysin auki, muuten vivusto ottaisi damagea. Sinun autossasi on vaijeri venynyt tai vivustossa klappia/häikkää, jolla nyt sitten löytyy lisätehoja kun kaasuläpän saakin täysin auki.
                      Last edited by Supra^; 10-12-2014, 22:47.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        #12
                        Ja onhan sillä nyt vaikutusta jos tps ei mene äärilaitaan-> boxi ei tunnista täyskaasu kiihdytystä
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Eiköhän tuo rajoitus hoidettaisi ohjelmalla bmw:n toimesta jos ihan vain rajoittamalla pitäisi rajoittaa.

                          Se että stoppari rajoittaisi tehoja olisi aika juntti vaihtoehto.
                          Sen kiertäisi jokainen kotimekaanikko, ohjelmaan ei sentään jokainen lippispää koske.

                          Comment

                          • EPDM
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2005
                            • 4620
                            • Lahti.

                            #14
                            Jep kiitos vastauksista, olishan se tosiaan aika hölmö mentelma rajoitaa tehoja...Otetaan selvä miten se kaasuvajeri kiristetään ja kokeillaan uudestaan.
                            Viviendo en Lahiti
                            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                            Vw Corrado vr6

                            Comment

                            • O-Peksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 2775
                              • Joensuu

                              #15
                              Se kaasuvaijerin kiristäminen ei oo sen kummaisempi homma, kun ottaa imuputken irti, kaveri polkee kaasupolkimen pohjaan ja toinen tsekkaa, että kaasuläppä on varmasti täysin auki läppäkotelossaan. Mikäli se ei ole täysin auki ---> säätö.
                              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎