Minulle tuli vaihdossa vm 1999 250tkm ajettu e46 323i coupe. Tämä on sellainen markonointi kuristettu 2.5l m54b25 170hv kone mikä siis löyttyy myös 325i 190hv versiona.
Netissä löytyy kaikenlaista info 323i ja 325i eroista, joskin hieman ristiriitäiset. On eroja kateissa, pakosarjoissa, pakoputkin koossa ja mistä see haarautuu kahteen 325 ja jää vaan yhteen 323i'ssa jada jada jada... En ole itse tutkinut asiaa sen kummemppaa..
Kaasupoljin liike itsehän on rajoitettu latialla olevalle tappiin.
ja painamalla poljinta ns pohjaan
Anyway, mielestäni tehot olivat hieman kateessa koeajan tehtyä. Jobbari myyjä osasi kertoa että "kun painat siitä kaasupolkimenvarresta (ei siis poljinat itse) niin tehot tulee lisää". Naureskelin hieman että jopa joo.. mutta hän sitten näytti että kun polkimen ylä osa on irtonnut tangosta jostain kummasta syystä, niin toisiaan se liikkuu vielä muutamia senttiä syvemmälle.
Tämä tappi on kierreruuvin päädyssä. Luulis että se voisi siis säätää, kyllä voi mutta siis vaan ylöspäin. Otin tappi kokonaan pois, mutta sitten käy noin että kaasuvarren liikerata loppuu ennen kun lattia tulee vastaan, ellei, kuten tässä tapauksessa, se irtoa kaasupolkimesta. Toisin sanoen rikkomalla liitosta mikä olettetavasti tässä tapauksessa on tehty vahingossa tai tahallaan...
Se tietysti on huono juttu kun varsi sitten ala asenossa vapautuu polkimesta ja pompii taas ylös. Ainoa keinu on siis painaa kengän kärjellä kaasuvartaan itse.
No, kun autossa ei ihme kyllä ollut vikakoodia ajattelin ottaa selvä miten iso se muutaman sentin lisää liikumavaraa sitten oikeastaan on tehojen kannalta kun kerran sellainen tehopenkki nyt vaan sattumalta löytyy pajassa.
Ero on hämmästyttävän iso!
Se mikä tässä tietysti on "outo" on että autosta pitäisi löytyä se 170hv tehtaalta. No se kyllä löytyy mutta vaan jos käytetään se lisää liikkuma tila kikka kengän kärjen kanssa. Tapilla säädetyllä polkimellä on yli 20hv kateessa?
Nyt sitten herää kysymys eli WTF! Onko tämä joku kikka BMW'lta että haluataan erottaa tehoeroja tällä tavalla ns markinointi syistä tai mitä..?
Manuali e46 omistajat, etenkin 325i malliset voisi katsoa löytyykö sellainen säätö/rajoitin tappi autoisanne..
Netissä löytyy kaikenlaista info 323i ja 325i eroista, joskin hieman ristiriitäiset. On eroja kateissa, pakosarjoissa, pakoputkin koossa ja mistä see haarautuu kahteen 325 ja jää vaan yhteen 323i'ssa jada jada jada... En ole itse tutkinut asiaa sen kummemppaa..
Kaasupoljin liike itsehän on rajoitettu latialla olevalle tappiin.
ja painamalla poljinta ns pohjaan
Anyway, mielestäni tehot olivat hieman kateessa koeajan tehtyä. Jobbari myyjä osasi kertoa että "kun painat siitä kaasupolkimenvarresta (ei siis poljinat itse) niin tehot tulee lisää". Naureskelin hieman että jopa joo.. mutta hän sitten näytti että kun polkimen ylä osa on irtonnut tangosta jostain kummasta syystä, niin toisiaan se liikkuu vielä muutamia senttiä syvemmälle.
Tämä tappi on kierreruuvin päädyssä. Luulis että se voisi siis säätää, kyllä voi mutta siis vaan ylöspäin. Otin tappi kokonaan pois, mutta sitten käy noin että kaasuvarren liikerata loppuu ennen kun lattia tulee vastaan, ellei, kuten tässä tapauksessa, se irtoa kaasupolkimesta. Toisin sanoen rikkomalla liitosta mikä olettetavasti tässä tapauksessa on tehty vahingossa tai tahallaan...
Se tietysti on huono juttu kun varsi sitten ala asenossa vapautuu polkimesta ja pompii taas ylös. Ainoa keinu on siis painaa kengän kärjellä kaasuvartaan itse.
No, kun autossa ei ihme kyllä ollut vikakoodia ajattelin ottaa selvä miten iso se muutaman sentin lisää liikumavaraa sitten oikeastaan on tehojen kannalta kun kerran sellainen tehopenkki nyt vaan sattumalta löytyy pajassa.
Ero on hämmästyttävän iso!
Se mikä tässä tietysti on "outo" on että autosta pitäisi löytyä se 170hv tehtaalta. No se kyllä löytyy mutta vaan jos käytetään se lisää liikkuma tila kikka kengän kärjen kanssa. Tapilla säädetyllä polkimellä on yli 20hv kateessa?
Nyt sitten herää kysymys eli WTF! Onko tämä joku kikka BMW'lta että haluataan erottaa tehoeroja tällä tavalla ns markinointi syistä tai mitä..?
Manuali e46 omistajat, etenkin 325i malliset voisi katsoa löytyykö sellainen säätö/rajoitin tappi autoisanne..
Comment